AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #1 Skrevet 21. desember 2023 Jeg skal leie en leilighet fra 1 januar men utleier sa til meg at jeg kunne flytte inn to uker før, og at det akkurat var laget et nytt kjøkken i leiligheten. Jeg var på visning på leiligheten dagen etter og da hadde jeg på forhånd bestemt meg for å si ja til leiligheten og å begynne å flytte inn med en gang, men vaktmesteren som viste meg leiligheten sa at de ikke hadde begynt å lage nytt kjøkken enda og at kjøkkenet ikke var ferdig før over nyttår. Siden jeg må ut fra min gamle leilighet 31.12 og ikke har noe annet sted å flytte, så sa jeg til vaktmester at utleier hadde lovet meg leiligheten fra 1 januar og at da må kjøkkenet stå ferdig. Utleier beklaget seg til meg dagen etter og sa at han hadde rotet for han hadde så mange leiligheter å holde styr på, men at han skulle sende inn håndverkere med en gang for å begynne på kjøkkenet. Vaktmester sa at kjøkkenet ikke blir ferdig til 1 januar men den påfølgende uken. Jeg sa at jeg allerede har skrevet kontrakt på leiligheten og betalte dep fra 1.1 2024 og at jeg da har rett på å få nøkler og låse meg inn den 1 januar. Utleier sa at jeg kunne få nøklene i romjulen slik at jeg kunne begynne å flytte litt og litt, mens vaktmester sier at leiligheten ikke er klar til innflytting enda. Hvilke rettigheter har jeg her? Anonymkode: 974ff...498
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #2 Skrevet 21. desember 2023 Du må tilbys et boalternativ. Det enkleste vil antagelig være å få flytte inn og avslag i pris pga manglende mulighet til matlaging. Anonymkode: d4c15...2d7 15
Cirkelin Skrevet 21. desember 2023 #3 Skrevet 21. desember 2023 Du har kontrakt og avtale med utleier. Det er den du må forholde deg til. Høres merkelig ut at vaktmester kan overstyre dette. Det er heller ikke noe stort problem å bo uten kjøkken en liten periode. 16
Liljerød Skrevet 21. desember 2023 #4 Skrevet 21. desember 2023 Du må kontakte utleier og forklare hva vaktmester har sagt og be om en avklaring. Selvsagt har du rett til å flytte inn den 1.1, og du skal ha en funksjonell leilighet med ferdig kjøkken. 4
Daria Skrevet 21. desember 2023 #5 Skrevet 21. desember 2023 Vaktmester er vel ikke en part i dette? Forhold deg til utleier - og selvfølgelig skal du ha tilgang til leiligheten fra den datoen som står i kontrakten. 6
newman01 Skrevet 21. desember 2023 #6 Skrevet 21. desember 2023 Men hva gjør du nyttårsaften da? Normalt må man ut rundt lunsjtider eller deromkring, og overtagelse omtrentlig tilsvarende tidsrom. natta mellom 31.12 og 01.01 er plagsomt lenge å gå rundt og bære på møbler og ikke ha en seng å ligge i 1
Gjest takinova Skrevet 21. desember 2023 #7 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg skal leie en leilighet fra 1 januar men utleier sa til meg at jeg kunne flytte inn to uker før, og at det akkurat var laget et nytt kjøkken i leiligheten. Jeg var på visning på leiligheten dagen etter og da hadde jeg på forhånd bestemt meg for å si ja til leiligheten og å begynne å flytte inn med en gang, men vaktmesteren som viste meg leiligheten sa at de ikke hadde begynt å lage nytt kjøkken enda og at kjøkkenet ikke var ferdig før over nyttår. Siden jeg må ut fra min gamle leilighet 31.12 og ikke har noe annet sted å flytte, så sa jeg til vaktmester at utleier hadde lovet meg leiligheten fra 1 januar og at da må kjøkkenet stå ferdig. Utleier beklaget seg til meg dagen etter og sa at han hadde rotet for han hadde så mange leiligheter å holde styr på, men at han skulle sende inn håndverkere med en gang for å begynne på kjøkkenet. Vaktmester sa at kjøkkenet ikke blir ferdig til 1 januar men den påfølgende uken. Jeg sa at jeg allerede har skrevet kontrakt på leiligheten og betalte dep fra 1.1 2024 og at jeg da har rett på å få nøkler og låse meg inn den 1 januar. Utleier sa at jeg kunne få nøklene i romjulen slik at jeg kunne begynne å flytte litt og litt, mens vaktmester sier at leiligheten ikke er klar til innflytting enda. Hvilke rettigheter har jeg her? Anonymkode: 974ff...498 Utleier må ordne deg en annen plass å bo.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #8 Skrevet 21. desember 2023 Du har rett til å flytte inn den 1.1, men du kan kreve avslag i husleia siden leiligheten har en vesentlig mangel den første uka. Ellers ville jeg tatt i mot tilbudet om å begynne å flytte inn i romjula, det gjør flyttingen enklere og du fikk det som et plaster på såret fordi utleier rotet. Men du bør uansett kreve avslag i leia første måned pga uferdig kjøkken. Anonymkode: a1a3e...35d 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #9 Skrevet 21. desember 2023 Det er litt dårlig forklart,skjønner ikke hvorfor vaktmesteren er innblandet i dette? En vanlig vaktmester i et sameie eller borettslag kan ikke bestemme noe som helst om når du flytter inn. Eller er dette en vaktmester som er ansatt av utleier til å vedlikeholde dennes leiligheter? Da må du jo få de to til å snakke sammen og finne en løsning. Det er enkler for vaktmesteren å pusse opp en tom leilighet, da behøver han ikke ta hensyn til deg, men om du ønsker å bo der, så har du rett til det fra 01.01. Anonymkode: 4ce45...2c1
exictence Skrevet 21. desember 2023 #10 Skrevet 21. desember 2023 Liljerød skrev (1 time siden): Du må kontakte utleier og forklare hva vaktmester har sagt og be om en avklaring. Selvsagt har du rett til å flytte inn den 1.1, og du skal ha en funksjonell leilighet med ferdig kjøkken. Dette
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #11 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Det er litt dårlig forklart,skjønner ikke hvorfor vaktmesteren er innblandet i dette? En vanlig vaktmester i et sameie eller borettslag kan ikke bestemme noe som helst om når du flytter inn. Eller er dette en vaktmester som er ansatt av utleier til å vedlikeholde dennes leiligheter? Da må du jo få de to til å snakke sammen og finne en løsning. Det er enkler for vaktmesteren å pusse opp en tom leilighet, da behøver han ikke ta hensyn til deg, men om du ønsker å bo der, så har du rett til det fra 01.01. Anonymkode: 4ce45...2c1 Vaktmesteren er den som har ansvar for oppussing av leiligheten og han har sagt til meg at kjøkkenet ikke blir ferdig før over nyttår, fordi de lagrer byggematerialer i stuen og det støvete overalt. Utleier sier at selv om kjøkkenet ikke er ferdig så kan jeg begynne å flytte bort møbler hvis jeg ønsker det, og jeg kan få nøkler i romjulen siden 1 januar er på en helligdag. Den 30 desember kommer en venn av meg for å hjelpe meg å flytte og han kan ikke de andre dagene, men nå sier vaktmester at den 30 desember har de ikke rukket å gjøre ferdig kjøkkenet og det er støvete i leiligheten. Detta har blitt et jævla rot der utleier og vaktmester sier forskjellige ting. Jeg har sagt til vaktmester at han må snakke med utleier og informere han om rotet, og hvis jeg ikke får flyttet inn den 30 så får de hjelpe meg å flytte den 2 januarg. for jeg har ingen andre til å hjelpe meg å flytte over nyttår. I den gamle leiligheten kan jeg sove til 1 januar. Ts Anonymkode: 974ff...498 1
ajarRun Skrevet 21. desember 2023 #12 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vaktmesteren er den som har ansvar for oppussing av leiligheten og han har sagt til meg at kjøkkenet ikke blir ferdig før over nyttår, fordi de lagrer byggematerialer i stuen og det støvete overalt. Utleier sier at selv om kjøkkenet ikke er ferdig så kan jeg begynne å flytte bort møbler hvis jeg ønsker det, og jeg kan få nøkler i romjulen siden 1 januar er på en helligdag. Den 30 desember kommer en venn av meg for å hjelpe meg å flytte og han kan ikke de andre dagene, men nå sier vaktmester at den 30 desember har de ikke rukket å gjøre ferdig kjøkkenet og det er støvete i leiligheten. Detta har blitt et jævla rot der utleier og vaktmester sier forskjellige ting. Jeg har sagt til vaktmester at han må snakke med utleier og informere han om rotet, og hvis jeg ikke får flyttet inn den 30 så får de hjelpe meg å flytte den 2 januarg. for jeg har ingen andre til å hjelpe meg å flytte over nyttår. I den gamle leiligheten kan jeg sove til 1 januar. Ts Anonymkode: 974ff...498 Har leiligheten bare et rom? Skjønner ingenting av problemstillingen med mindre dette er en etroms hybel. 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #13 Skrevet 21. desember 2023 newman01 skrev (1 time siden): Men hva gjør du nyttårsaften da? Normalt må man ut rundt lunsjtider eller deromkring, og overtagelse omtrentlig tilsvarende tidsrom. natta mellom 31.12 og 01.01 er plagsomt lenge å gå rundt og bære på møbler og ikke ha en seng å ligge i putter alle ting inn i en lastebil 31. desember og kjører den til ny leilighet neste morgen klokka 08? Anonymkode: ab449...7f6
ajarRun Skrevet 21. desember 2023 #14 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): putter alle ting inn i en lastebil 31. desember og kjører den til ny leilighet neste morgen klokka 08? Anonymkode: ab449...7f6 Hvis du har lastbil kan du vel bare sove i køya den første uken så sparer du husleie? Trailersjåfører gjør det hele tiden.
newman01 Skrevet 21. desember 2023 #15 Skrevet 21. desember 2023 4 minutter siden, AnonymBruker said: putter alle ting inn i en lastebil 31. desember og kjører den til ny leilighet neste morgen klokka 08? Anonymkode: ab449...7f6 Funker sikkert, men jeg ser for meg at det kan medføre noe stress. Først og fremst at man må ha en lastebil over natta. Samt at man må ha lastebillappen (eller leie en lastebilsjåfør over et døgn). Så skal man tømme gammel leilighet, vaske den ned, levere nøkler, gjennomgå leilighet og avslutte det forholdet, finne et sted å campe for natta, flytte inn dagen etter. Helg, søndag, helligdag, lastebil, førerkort). En liten uforutsett hendelse på ett eller annet har man ingen sikkerhetsmarginer. Syntes bare det virket som en merkelig taktikk å ha en kontrakt som avsluttes før nytt bosted er i boks
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #16 Skrevet 21. desember 2023 3 minutter siden, newman01 said: Funker sikkert, men jeg ser for meg at det kan medføre noe stress. Først og fremst at man må ha en lastebil over natta. Samt at man må ha lastebillappen (eller leie en lastebilsjåfør over et døgn). Så skal man tømme gammel leilighet, vaske den ned, levere nøkler, gjennomgå leilighet og avslutte det forholdet, finne et sted å campe for natta, flytte inn dagen etter. Helg, søndag, helligdag, lastebil, førerkort). En liten uforutsett hendelse på ett eller annet har man ingen sikkerhetsmarginer. Syntes bare det virket som en merkelig taktikk å ha en kontrakt som avsluttes før nytt bosted er i boks Men herregud da. Det er ikke dette hun lurer på. Anonymkode: f1ca3...a0a 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #17 Skrevet 21. desember 2023 ajarRun skrev (51 minutter siden): Har leiligheten bare et rom? Skjønner ingenting av problemstillingen med mindre dette er en etroms hybel. 3 roms Ts Anonymkode: 974ff...498 1
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #18 Skrevet 24. desember 2023 For noen år siden flyttet jeg inn i en leilighet der det skulle legges nytt gulv, og de ble ikke ferdig til jeg måtte inn, hadde gulvet på kjøkkenet og listene i stua igjen. Mye støv, store verktøy rundt om og slikt. Vel, jeg kom med flyttebilen, vi stablet esker og møbler i midten av stua og på soverommene. De første dagene var det "camping-følelse" frem til arbeidsfolkene fikk gjøre seg ferdig. Så, jeg ser ikke at det skulle være så problematisk at du kommer med flyttelasset, rigger deg til inne på et soverom (ingen grunn til at det skal være støvete der), og bare klarer deg uten kjøkken mens de får ut fingeren og blir ferdige. Så får du heller avtale kompensasjon med utleier dersom du er uten kjøkken etter 1.1. Anonymkode: 66663...a18 2
AnonymBruker Skrevet 24. desember 2023 #19 Skrevet 24. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): For noen år siden flyttet jeg inn i en leilighet der det skulle legges nytt gulv, og de ble ikke ferdig til jeg måtte inn, hadde gulvet på kjøkkenet og listene i stua igjen. Mye støv, store verktøy rundt om og slikt. Vel, jeg kom med flyttebilen, vi stablet esker og møbler i midten av stua og på soverommene. De første dagene var det "camping-følelse" frem til arbeidsfolkene fikk gjøre seg ferdig. Så, jeg ser ikke at det skulle være så problematisk at du kommer med flyttelasset, rigger deg til inne på et soverom (ingen grunn til at det skal være støvete der), og bare klarer deg uten kjøkken mens de får ut fingeren og blir ferdige. Så får du heller avtale kompensasjon med utleier dersom du er uten kjøkken etter 1.1. Anonymkode: 66663...a18 Kjøkkenet ligger midt inni leiligheten og de har brukt stue og soverom som lager og arbeidsværelse, der de har stått og kuttet opp keramikkfliser og så det er støv i hele leiligheten uansett hvor man går. Vaktmesteren sa at jeg ikke kunne flytte inn før de var ferdig og hadde leid inn et firma til å vaske, og det blir ikke før ut på nyåret, mens jeg hadde forberedt meg på å flytte inn den 30 da jeg har flyttethjelp som kan komme. Ts Anonymkode: 974ff...498
AnonymBruker Skrevet 25. desember 2023 #20 Skrevet 25. desember 2023 Det du skriver gir ikke mening. Vaktmestervhar normalt sett ingen ting med oppussing i en leilighet å gjøre. Det er utleier du må be om en endelig avklaring fra. Vaktmester er ingen relevant part. Anonymkode: eaf93...543 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå