AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #1 Skrevet 21. desember 2023 Vi skal feire til besteforeldre til barnet og barnet sitter ikke mye stille. Besteforeldrene er av den sort som blir sure for hver minste ting, barnet skal ikke bråke, løpe rundt, se på tv osv. Vi har også et barn som ikke spiser all slags mat og heller ikke mye, og jeg ser for meg på forhånd at de forventer at barnet skal spise opp alt. Barnet skal altså oppføre seg som oss voksne mener de. Hvordan løse det best mulig? Anonymkode: 89da2...13c 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #2 Skrevet 21. desember 2023 Dette ville jeg rett og slett tatt opp på forhånd, og sagt klart i fra at en toåring ikke kommer til å sitte pent og spise ved bordet like lenge som voksne. Og sagt at det er like greit at de er klar over det på forhånd og IKKE HAR UREALISTISKE FORVENTNINGER til en to-tre år gammel unge. Dette med store bokstaver er bare si til de rett ut. Ellers blir det bare sure miner ved bordet når ting skjærer seg ifht hva de mener er godkjent. Det er mulig de er av den gamle skolen som ga småunger en ørefik eller ris på rompa om de ikke satt stille ved bordet, men den slags driver vi ikke med lenger, og det er ikke mulig å overtale en toåring til å sitte stille og se på når de voksne snakker og spiser i en evighet. Med mindre dere gjør et gedigent unntak og gir en ipad ved bordet når barnet har spist, for å få barnet til å sitte stille og i ro uten bråk...? Anonymkode: 9016b...2a9 15 2
Elle Melle Skrevet 21. desember 2023 #3 Skrevet 21. desember 2023 Man forteller besteforeldrene på forhånd at barnet er lite, og at dere bestemmer hva barnet skal spise og hvor lenge det skal sitte. Og at hvis de har tenkt å stille spørsmål ved det, så kan dere dessverre ikke komme. Så passer dere på å håndtere barnet slik at det skaper minst mulig uro for de andre rundt bordet. Mest mulig matro for alle. Kanskje en av de voksne må være sammen med barnet litt unna bordet når barnet er gått fra bordet, kanskje nettbrett er ok akkurat denne dagen. 14
Snuppiluppi84 Skrevet 21. desember 2023 #4 Skrevet 21. desember 2023 Lag en avtale sammen. At f.eks. hvis barnet sitter fint ved bordet i 15 min så får det se tv el åpne en gave mens dere spise ferdig. Og så dessert.
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #5 Skrevet 21. desember 2023 Kommer jo an på hva barnet har blitt vandt til. Våre satt gjennom hele middagene fra de var to. Men de var jo vandt til det ved måltider resten av året. Men man må selvfølgelig prate med dem underveis, så de er inkludert gjennom måltidet. Er nok for sent å trene på det nå, så da må dere bare ta det som det kommer. Her ville nok aldri TV ha stått på under julemiddagen, så dere får finne på noe annet lurt. Kanskje du og far kan bytte på å ta med barnet på et annet rom for å leke? Anonymkode: 2e080...62d 6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #6 Skrevet 21. desember 2023 Dette har jo mye hva en forventer av barn. I barnehagen der jeg jobbet satt nå barna ofte ved bordet i fort 1 time uten at de gjorde noe ut av det. De satt og spiste og koste seg med det vi serverte. Men burde være mulig å få de i minst sitte i 30 min. Vi lærte nå unga her å sitte ved bordet til de fleste var ferdig fra de var små. Noen ganger fikk de evnt litt å kunne tegne på hvis det ble litt urolige Anonymkode: 3368a...970 6
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #7 Skrevet 21. desember 2023 Ungene våre måtte sitte helt til alle barna var ferdige (4 barn på julemiddagen). Så løp de avsted og lekte eller så på TV, og vi voksne kunne kose oss alene i fred og ro. Er IKKE nødvendig at barn sitter der bare for å sitte, når de har spist det de vil og vi voksne har lyst til å ta det ekstra med ro og bli sittende ekstra lenge. Anonymkode: eb077...6a1
katties Skrevet 21. desember 2023 #8 Skrevet 21. desember 2023 Vi har flinke barn: de er gode til å hjelpe, hører på oss 99% av tida, spiser forsiktig, er ikke slemme mot noen, leker en del på egenhånd. MEN om de er ferdige med å spise og ikke underholdes så blir de urolige. Så, forventningen om hvor lenge de skal sitte etter st de er ferdige er: så lenge som noen i nærheten faktisk gidder å underholde dem. Å kreve at et så lite barn bare sitter der uten noen form for underholdning er som å kreve at voksne som er i totalt uinteressant selskap ikke skal begynne å duppe av - ingen av disse er i stand til å styre dette ordentlig. Vår løsning er at barna kan gå fra bordet når de vil og leke på egenhånd. 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #9 Skrevet 21. desember 2023 Mine er vant med lange middager. Men min søaters barn er det ikke, og jeg vil heller at rastløse barn ser tv i kjellerstuen enn at de sutrer ved matbordet. Anonymkode: 55445...76d
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #10 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Dette har jo mye hva en forventer av barn. I barnehagen der jeg jobbet satt nå barna ofte ved bordet i fort 1 time uten at de gjorde noe ut av det. De satt og spiste og koste seg med det vi serverte. Men burde være mulig å få de i minst sitte i 30 min. Vi lærte nå unga her å sitte ved bordet til de fleste var ferdig fra de var små. Noen ganger fikk de evnt litt å kunne tegne på hvis det ble litt urolige Anonymkode: 3368a...970 Gud bedre. Bhgbarn som sitter en time høres ukoselig ut, aldri vært praksis dr jrg har jobber heldigvis Anonymkode: e0987...4d6 5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #11 Skrevet 21. desember 2023 katties skrev (12 minutter siden): Vi har flinke barn: de er gode til å hjelpe, hører på oss 99% av tida, spiser forsiktig, er ikke slemme mot noen, leker en del på egenhånd. MEN om de er ferdige med å spise og ikke underholdes så blir de urolige. Så, forventningen om hvor lenge de skal sitte etter st de er ferdige er: så lenge som noen i nærheten faktisk gidder å underholde dem. Å kreve at et så lite barn bare sitter der uten noen form for underholdning er som å kreve at voksne som er i totalt uinteressant selskap ikke skal begynne å duppe av - ingen av disse er i stand til å styre dette ordentlig. Vår løsning er at barna kan gå fra bordet når de vil og leke på egenhånd. Grøss flinke barn , er man ikke flink bsrn om man ikke er lydige hele tiden? Anonymkode: e0987...4d6 9
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #12 Skrevet 21. desember 2023 Mine satt lenge, men det var for at vi ikke kun var opptatt av egen mat og pratet med andre, men interagerte og underholdt barna - og har øvd mye på å sitte ved bordet til alle var ferdig hjemme i god tid før julemiddag. Mine pillet ikke eller dro i alt mulig heller. Vi sørget for at det var mye spennende på deres spesielle juletallerkner og spesielle julekopper. Sørget for gode stoler. Barn må jo få vite om forventninger og fortalt de mange ganger. Noen ganger må barna også få sitte på fanget litt. Mine fikk aldri gå før når de var 2 Anonymkode: cbccf...2cd 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #13 Skrevet 21. desember 2023 Det er generelt verten som bestemmer husreglene. Når det er snakk om et barn på to år så er det mor og far som regulerer det å gå fra bordet. Anonymkode: dcce9...987 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #14 Skrevet 21. desember 2023 Jeg har ikke så flinke barn som en av brukerne over… Her sitter barna på 5 og 10 år ved bordet den tiden de spiser, så får de gå fra når de har spist ☺️ Anonymkode: b97e8...644 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #15 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Vi skal feire til besteforeldre til barnet og barnet sitter ikke mye stille. Besteforeldrene er av den sort som blir sure for hver minste ting, barnet skal ikke bråke, løpe rundt, se på tv osv. Vi har også et barn som ikke spiser all slags mat og heller ikke mye, og jeg ser for meg på forhånd at de forventer at barnet skal spise opp alt. Barnet skal altså oppføre seg som oss voksne mener de. Hvordan løse det best mulig? Anonymkode: 89da2...13c Hadde droppet jula hos besteforeldre 😒 Anonymkode: 09f03...910 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #16 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har ikke så flinke barn som en av brukerne over… Her sitter barna på 5 og 10 år ved bordet den tiden de spiser, så får de gå fra når de har spist ☺️ Anonymkode: b97e8...644 Jeg synes at måltid er en fin samlingstid for familien og (spesielt når barna blir større) er det ikke så mange andre tider vi kan ha en rolig samtale. Vi venter til sistemann er ferdig. Barna mine sjekker jevnlig om kanskje regelen er borte 🙂 På julaften har vi gjerne hatt egne regler, og jeg synes ikke det er dagen for å presse igjennom mine regler. Stort sett har de syntes at det var koselig å sitte i finklær og spise god mat. Anonymkode: dcce9...987 3
katties Skrevet 21. desember 2023 #17 Skrevet 21. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (22 timer siden): Grøss flinke barn , er man ikke flink bsrn om man ikke er lydige hele tiden? Anonymkode: e0987...4d6 Jeg sa det motsatte, så skjønner ikke hvor du har fått det fra. Les igjen: mine barn klarer mye, men man skal ikke forvente at barn skal klare å sitte stille lenge, uansett hvor flinke de er. Så om man forventer noe annet enn at de spiser og må gjøre noe annet raskt, så er det rett og slett for høye forventninger - ingenting galt med barna eller oppdragelsen. Endret 22. desember 2023 av katties 2
Rosa Dartle Skrevet 21. desember 2023 #18 Skrevet 21. desember 2023 Julaften er vel så mye for barna og man må gjøre det som funker. Da barna var små fikk de gå fra når de var ferdige, og heller se på TV, mens vi fullførte. Nå får de lov til å gå fra bordet når de er ferdige, mot at de ikke forstyrrer de som fortsatt sitter og spiser. Vi vil sitte lenge med middagen, da blir det ikke noe kos hvis ungene sitter urolig ved bordet og venter med å kunne gå fra. 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #19 Skrevet 21. desember 2023 Her bør dere ta en prat med besteforeldrene på forhånd. Si at barnet må smake, men at dere ikke presser til å spise opp alt. Om barnet ikke er vant til å sitte stille ved måltidet, er det vanskelig å plutselig få det til på julaften. Tenker dere bør passe på å inkludere barnet ved måltidet slik at det holder ut lengst mulig. Hos oss må de sitte ved bordet til alle barna er ferdig med å spise. Anonymkode: cd010...ec8 1
katties Skrevet 21. desember 2023 #20 Skrevet 21. desember 2023 (endret) AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Jeg har ikke så flinke barn som en av brukerne over… Her sitter barna på 5 og 10 år ved bordet den tiden de spiser, så får de gå fra når de har spist ☺️ Anonymkode: b97e8...644 Hvordan er dette relevant når TS spør om barn på UNDER TRE år? Endret 21. desember 2023 av katties 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå