Gå til innhold

Fått utvidet barnetrygd for lenge

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har vært samboer i 1 og 1/2 år, med en mann som har et barn på 10 år boende hos oss 70% av tiden og er hovedforsørger.  Jeg visste at han mottok barnetrygd som vanlig - men ikke at den var utvidet (3800kr) i måneden. Han har fått den i mange år da han har bodd alene med barnet siden det var 1 år og trodde den var utvidet uten forbehold siden han er alene/hovedforsørger. Ser på Nav nå at denne skal opphøre hvis man har hatt samboer i over 12 måneder. Han har da altså fått ca 13 000 for mye det siste halvåret. Hva er best å gjøre..? Melde fra til nav om feilen eller bare melde fra at vi nå ikke har rett til utvidet? 🧐

Anonymkode: 9ae2b...3c4

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er best å gjøre..?

Hadde ikke gjort noe som helst jeg. Eventuelt satt av pengene på en egen konto for å se om noe skjedde. 

Sånn er jeg ;) 

Anonymkode: cf878...f20

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde ikke gjort noe som helst jeg. Eventuelt satt av pengene på en egen konto for å se om noe skjedde. 

Sånn er jeg ;) 

Og bare fortsatt å motta? Uff, det er fristende men føles ikke bra 🫣

Skrevet

Det vil mest sannsynlig komme et krav om tilbakebetaling fra NAV. Like greit å få det unna. Man skal jo si i fra selv når man ikke lenger er å anse som eneforsørger. 

Anonymkode: 589ec...6ee

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Sånn er jeg ;) 

Før eller senere blir det oppdaget av Nav, så dette må tilbakebetales før eller senere uansett.

• Liker 3
Skrevet

Han må melde inn til nav om edret sivilstatus. Det må alle som mottar ekstra trygdeytelset fra NAV.

Anonymkode: ecc21...1fd

• Liker 1
Skrevet

Ville meldt fra til nav. Det vil på ett eller annet tidspunkt bli oppdaget. Så bedre å bare få det unnagjort. Det er veldig tydelig informasjon at man skal melde fra til nav ved endring i sivilstatus etc. 

Han kan enten være 100% ærlig og melde fra at han har fått det 6 mnd for lenge.. Eller si han nå ikke har rett på det lengre og håpe de ikke sjekker adresse endring etc.. 

Anonymkode: a2cb9...eee

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere vil bli nødt til å betale tilbake når det blir oppdaget.

Jeg og samboeren bodde sammen og eksen hadde barna mest i en periode og fikk da utvidet barnetrygd.
Så døde eksen og jeg flyttet inn til barna og fikk da utvidet barnetrygd, og samboeren fortsatte å bo i sin egen leilighet i en periode før han flyttet inn til oss.

Jeg tenkte da at jeg skulle melde fra når han hadde bodd sammen med meg og barna i 12 mnd, men før jeg rakk det fikk jeg krav på å betale tilbake alt jeg hadde fått i utvidet barnetrygd fordi jeg og samboeren hadde bodd sammen tidligere. Altså da vi ikke hadde barna hos oss og det var samboeren som fikk den utvidede barnetrygden. Så den tiden ble regnet med...

Anonymkode: e9c96...8c0

Skrevet

Hvorfor mister man egentlig retten til denne ekstra støtten? Samboere har såvidt jeg vet ikke noe forsørgeransvar for samboers barn? 

Anonymkode: 02392...0e4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvorfor mister man egentlig retten til denne ekstra støtten? Samboere har såvidt jeg vet ikke noe forsørgeransvar for samboers barn? 

Man deler jo på utgiftene med å bo uansett da.

Anonymkode: e9c96...8c0

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Nå som vi bor sammen får jo samboer mat, strøm, boutgifter, internett osv til «50%» og har mao bedre råd og ikke behov for utvidet barnetrygd, så det er nok derfor. Takk for alle svar, vi skal melde fra :) Ts

• Liker 1
Skrevet

Du melder fra og må betale tilbake. Nav sjekker når vedkommende meldte flytting. Jeg glemte meg noen mnd og måtte betale tilbake det jeg hadde fått for mye. Gjør det nå før summen blir svær. 

Anonymkode: c684d...255

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det oppdages nok før eller siden om dere står på samme adresse. Send en melding på mitt nav om at dere er samboere nå

Anonymkode: c3b8f...bd8

Skrevet

Jeg gikk på samme smell. Gikk 3 mnd før jeg tenkte over saken. Ordna seg helt fint da jeg ringte nav og sa ifra og fikk tilbakebetalt. Jeg hadde ikke gjort meg til kjeltring for småpenger, men glipper kan skje.

Anonymkode: 68dc7...e7d

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Sånn er jeg ;) 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og bare fortsatt å motta? Uff, det er fristende men føles ikke bra 🫣

Det er svindel, når du bevist ungår å opptre sannferdig og at du gjør dette for egen vinning samt på bekostning av vellferdsstaten. 

Det er billigere og bare ordne det asap kontra og gjøre seg til kjeltring over småpenger.

Mange nok som soner dommer grunnet trygdesvindel.

Anonymkode: 4f73d...761

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...