Gå til innhold

Vannopper - julebesøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har en problemstilling her.

Ole har fått vannkopper, han skal besøke Dole i morgen.  Dole skal komme på julebesøk til oss 24.desember.

Kan Dole smitte mine unger igjen den dagen i jula? Har lest at det tar 10-21 dager før man får symptomer på sykdommen. (Inkubasjonstid)

Anonymkode: dafb1...8c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal den syke ungen besøke en annen unge?

Anonymkode: 946f1...97b

• Nyttig 3
Skrevet

En lar ikke barn med smittsomme sykdommer som kan bli veldig kjipe for voksne gå på besøk. Helvetesild er noe herk en ikke vil utsette noen for. Hold Ole, Dole og evt Doffen adskilt

Anonymkode: 50693...ba1

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

I utgangspunktet rekker ikke Dole å bli smittsom i løpet av de to dagene, hvis han i det hele tatt blir smittet av Ole, men man vet aldri. 

Anonymkode: ba2bb...ffc

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor skal Ole besøke Dole i morgen? Hold Ole hjemme til julaften, er dere heldige er han frisk til da og den andre familien slipper sykdom.

Anonymkode: abcab...c1c

• Liker 2
Skrevet

Tja. Uansett får vel dine unger da vankopper utpå nyåret. 

Men det er hysterisk å mene at barn som har blitt utsatt for potensielt smitte bør holde seg unna sammenkomster i jula. Så er det selvsagt unntak hvis det er snakk om folk med utfordringer når det kommer til immunforsvar. Men for helt friske mennesker er ikke vannkopper farlig. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Hvorfor skal den syke ungen besøke en annen unge?

Anonymkode: 946f1...97b

Fordi den andre ungen (foreldrene) ønsker vannkopper. Da den ungen begynner å bli stor.

Skrevet

Har Dole hatt VK før? Men jeg tviler på at Dole er smittsom før nærmere nyttårsaften 

Anonymkode: b178a...669

Skrevet

Hvis Ole absolutt MÅ besøke Dole mens han er syk, så er det jo en viss risiko for at Dole også blir syk om han ikke har hatt vannkopper før. 

Men så lenge Dole ikke har utviklet sykdom, så er det jo litt offensivt å være "føre var" og behandle han som smittefarlig, med mindre det er akutt fare for at noen kan bli alvorlig syke om de blir smittet. 

Og så er dette avhengig av alder på Ole, Dole og dine barn. Vannkopper smitter jo som dråpesmitte, så for voksne er det relativt lett å unngå å smitte hverandre. (Hold avstand og vær flink med håndvask og vask av overflater.) Barn vil derimot oftere være tettere på hverandre, og oftere ta på ting og putte fingrene i munnen. 

I utgangspunktet er det jo Ole som bør være isolert for å forhindre smitte.

Anonymkode: d2ad9...934

Skrevet

Nei han er ikke smittsom etter kun 2 dager.

Til den som nevner helvetesild så er det noe kun de som har hatt vannkopper før kan få, da det er vannkoppeviruset som ligger latent i kroppen resten av livet, og kan bryte ut ved økende alder og dårlig immunforsvar.

1/4 får dette i løpet av livet..... 😉 

Anonymkode: 879f7...eee

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei han er ikke smittsom etter kun 2 dager.

Til den som nevner helvetesild så er det noe kun de som har hatt vannkopper før kan få, da det er vannkoppeviruset som ligger latent i kroppen resten av livet, og kan bryte ut ved økende alder og dårlig immunforsvar.

1/4 får dette i løpet av livet..... 😉 

Og så glemte jeg å nevne at mange fikk utbrudd av helvetesild etter covid-vaksinen, nettopp pga dette med immunresponsen 😉 

Skrevet

Om Dole blir smittet den 22., så kan ikke Dole smitte andre den 24. nei.

Blir Dole smittet den 22., så tar det som regel 7-21 dager før Dole blir syk. Dole kan da smitte andre et par dager før det bryter ut på han. Så dag 5-19 kan Dole potensielt være smittefarlig. Dog er vel smittefaren størst når symptomene ankommer.

Morsomt med lang inkubasjonstid 🙃 Vi trodde vi gikk fri med andremann, dag 20 ble han syk (gikk ikke i barnehage så fikk det garantert av eldre søsken).

Anonymkode: 578b2...529

Skrevet

De aller aller aller fleste barn får bare vannkopper EN gang. Normen er at man bare får vannkopper EN gang iløpet av livet. Så det går helt fint! 

Vi feiret jul med min søster i fjord, tilbrakte 7 dager med dem på hytten. Mine barn har hatt vannkopper og ble ikke smittet på nytt. 

Screenshot_20231221_121333_Samsung Internet.jpg

Anonymkode: b4fb3...340

• Hjerte 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi den andre ungen (foreldrene) ønsker vannkopper. Da den ungen begynner å bli stor.

Hvorfor i alle dager skal man drive med dette rett før jul og nyttår? Merkeligste prioriteringen. 

Anonymkode: 75fc0...aa9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Inkubasjonstiden for vannkopper er 14-21 dager, man er smittsom noen dager før utslettet bryter ut og mens man har vannkopper. Dermed er det helt umulig å bli smittet av det Dole som kommer på besøk i jula.

Helvetesild er reaktivering av det latente vannkoppviruset når man er immunsupprimert. Dermed får man ikke Helvetesild av en person med vannkopper, men man kan få vannkopper av en person med Helvetesild. 

Barn under 1 år kan få vannkopper på nytt grunnet lavere immunglobulin nivå som er naturlig før 1-1.5 års alder, det er beskrevet i litteraturen men er svært sjeldent. Dermed skal helst barn under 1 år få vannkopper, delvis fordi de kan danne for lite antistoffer og fordi de har risiko for et mer alvorlig forløp som vannkopplungebetennelse, hjernebetennnelse og uttalt vannkoppsykdom.

Anonymkode: 4ba08...0ce

Skrevet

Hvis de voksne i familien ikke har hatt vannkopper så er det noe dritt å få som voksen. Jeg fikk det som 20 åring og trodde jeg skulle klikke fullstendig om natta, i tillegg til at jeg så ut som ei kjøttkake i ansiktet.

Anonymkode: 81d0d...408

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei. Har en problemstilling her.

Ole har fått vannkopper, han skal besøke Dole i morgen.  Dole skal komme på julebesøk til oss 24.desember.

Kan Dole smitte mine unger igjen den dagen i jula? Har lest at det tar 10-21 dager før man får symptomer på sykdommen. (Inkubasjonstid)

Nope, han smitter ikke dere. Har ikke Dole hatt vannkopper før? 

Skrevet
Fighter83 skrev (24 minutter siden):

Nope, han smitter ikke dere. Har ikke Dole hatt vannkopper før? 

Åpenbart ikke, ettersom foreldrene vil at han skal bli smittet 

Anonymkode: feaa3...93e

Skrevet

Jeg ville heller gitt Ole vannkoppvaksinen, som resten av verden får. Koster 400kr.

Anonymkode: d0b7b...b14

• Nyttig 1
Skrevet
9 hours ago, AnonymBruker said:

Fortell foreldrene at det finnes en vaksine mot vannkopper de heller kan gi til det barnet. 

Anonymkode: bf204...994

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...