Gå til innhold

Innafor å si fra når en blir tatt for gitt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Føles litt dumt, men samtidig kjenner jeg at jeg blir lei meg. Har en venninne som aldri takker meg eller sier når jeg gjør henne tjenester eller hjelper henne. Da hun flyttet så hjelpte jeg henne med vaskinga, hun betalte meg en liten sum som takk, men sa hverken takk eller kommenterte jobben, jeg vasket mesteparten av leiligheten hennes alene fordi hun lå med covid. Da jeg spurte henne hva hun synes så sa hun bare Å ja takk, helt uinteressert. Jeg har gitt henne bursdag og julegaver hun hverken har takket for eller kommentert før jeg spurte om hun likte det? Og da virker hun irritert for at jeg skal ha tilbake noe for det liksom. Det føles så tomt når det skjer. Kan jeg si noe? De sier jo at når man gir en gave eller hjelp, skal det være uten forventninger om noe.

Jeg ser jo at hun takker andre for ting, hun gjør stort nummer ut av det hvis noen andre har gjort noe for å hjelpe eller gitt henne noe, da er hun entusiastisk og skikkelig på. Jeg vet jeg gir gode gjennomtenkte gaver hun blir glad for.

Det hender hun ikke kommer til avtaler eller kommer for sent, og ikke alltid sier fra. Hvis jeg ringer og spør hvor hun er så er det alltid en grunn, men hun virker mest opptatt av at jeg skal se det fra hennes side og være enig i det. Det er jeg jo som regel, jeg bare tenker hun kunne sagt fra. Feks "jeg er innesnødd og kunne ikke komme, du skjønner jo det" feks.. 

Kan jeg si noe og hvordan?

Anonymkode: c26bf...706

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virkelig innafor å si ifra! 

Skrevet

Ja, du kan si "takk og farvel" til ei slik "venninne". Du er ikke hennes venninne, du er hennes tjener, og hun utnytter det til de grader 

Anonymkode: 20809...e10

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville iallfall sluttet å gi henne gaver og gjøre henne tjenester. Bruk heller tiden på deg selv og ting som gjør deg glad og tilfreds. Denne «venninnen» her fremstår bare å utnytte deg og ja, hun fremstår utakknemlig og tar deg for gitt.

Anonymkode: f6315...fe0

Skrevet

Får du noe fra henne? Gaver eller vennetjenester? 

Skrevet

Du kan nøle litt neste gang det blir snakk om vennetjenester eller gaven. Gjør deg vrang og vanskelig. 

Anonymkode: 2e6da...e2e

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.12.2023 den 8.23):

Føles litt dumt, men samtidig kjenner jeg at jeg blir lei meg. Har en venninne som aldri takker meg eller sier når jeg gjør henne tjenester eller hjelper henne. Da hun flyttet så hjelpte jeg henne med vaskinga, hun betalte meg en liten sum som takk, men sa hverken takk eller kommenterte jobben, jeg vasket mesteparten av leiligheten hennes alene fordi hun lå med covid. Da jeg spurte henne hva hun synes så sa hun bare Å ja takk, helt uinteressert. Jeg har gitt henne bursdag og julegaver hun hverken har takket for eller kommentert før jeg spurte om hun likte det? Og da virker hun irritert for at jeg skal ha tilbake noe for det liksom. Det føles så tomt når det skjer. Kan jeg si noe? De sier jo at når man gir en gave eller hjelp, skal det være uten forventninger om noe.

Jeg ser jo at hun takker andre for ting, hun gjør stort nummer ut av det hvis noen andre har gjort noe for å hjelpe eller gitt henne noe, da er hun entusiastisk og skikkelig på. Jeg vet jeg gir gode gjennomtenkte gaver hun blir glad for.

Det hender hun ikke kommer til avtaler eller kommer for sent, og ikke alltid sier fra. Hvis jeg ringer og spør hvor hun er så er det alltid en grunn, men hun virker mest opptatt av at jeg skal se det fra hennes side og være enig i det. Det er jeg jo som regel, jeg bare tenker hun kunne sagt fra. Feks "jeg er innesnødd og kunne ikke komme, du skjønner jo det" feks.. 

Kan jeg si noe og hvordan?

Anonymkode: c26bf...706

Jeg er enig i at det virker som hun tar deg for gitt, så jeg synes du kan si ifra med god samvittighet.

Skrevet

Du kan hvertfall si at du føler du blir tatt forgitt. Dine følelser kan hun ikke motsi. Om du sier hun tar deg forgitt nekter hun. 

Anonymkode: a998c...36b

Skrevet

Jeg hadde nok bare faset henne ut av livet mitt. 

Orker ikke være tjener som ikke fortjener noe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...