AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #1 Skrevet 21. desember 2023 Har fått en ansvarsgruppe rundt henne på skolen. Ser ut til å løsne litt. Hva mer kan en gjøre? Hun er mest alene. Anonymkode: adc52...745 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #2 Skrevet 21. desember 2023 Få henne inn i en klubb som driver med noe hun interesserer seg for eller fysisk aktivitetsgruppe? Anonymkode: e805e...e74 13 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #3 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Få henne inn i en klubb som driver med noe hun interesserer seg for eller fysisk aktivitetsgruppe? Anonymkode: e805e...e74 Vil ikke når det er flere. Anonymkode: adc52...745
Millinea Skrevet 21. desember 2023 #4 Skrevet 21. desember 2023 Ikke glem å vær der for henne, lytte og klemmer. Blir ofte så mye fokus på ting man må gjøre at det emosjonelle drukner litt. 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #5 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vil ikke når det er flere. Anonymkode: adc52...745 Hva mener du med flere? Hun må nødvendigvis møte mennesker for å få venner. Men det trenger jo ikke være en typisk gruppeaktivitet, som fotball, basket ol. Hva liker hun å gjøre? Turgruppe? Malekurs? Yogakurs? Matlagingskurs? Anonymkode: e2b38...39d 8
norw Skrevet 21. desember 2023 #6 Skrevet 21. desember 2023 Ansvarsgruppe, hva er det? Pass på at de andre i klassen etc ikke får greie på at her er det noe utenom det vanlige, noen som trenger hjelp med utfordringer osv. 3 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #7 Skrevet 21. desember 2023 Millinea skrev (3 minutter siden): Ikke glem å vær der for henne, lytte og klemmer. Blir ofte så mye fokus på ting man må gjøre at det emosjonelle drukner litt. Er alltid her for henne. Hun har kun en venninne som hun ikke ser så ofte. Får så vondt av henne. Går litt bedre på skolen, som hun selv sier at nå prater ihvertfall noen med henne. Anonymkode: adc52...745 5
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #8 Skrevet 21. desember 2023 Har hun det vanskelig? Eller er det bare behov for alenetid? Har du snakket med lærer om hvordan de «ser henne» på skolen? husker nemlig selv fra 12-14 års alder at jeg koste meg hjemme. Er av introvert type den dag i dag, og følte på presset med å være sosial da jeg var yngre. uansett så tenker jeg at du kan være en god trygg havn hun kan hvile i der hjemme, så søker hun ut når hun er klar for det. hva med å søke en helg/ deltidsstilling for henne? Anonymkode: d36fd...18d 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #9 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva mener du med flere? Hun må nødvendigvis møte mennesker for å få venner. Men det trenger jo ikke være en typisk gruppeaktivitet, som fotball, basket ol. Hva liker hun å gjøre? Turgruppe? Malekurs? Yogakurs? Matlagingskurs? Anonymkode: e2b38...39d Var nylig på tegnekurs fikk sitte i eget rom. Anonymkode: adc52...745 1
Fighter83 Skrevet 21. desember 2023 #10 Skrevet 21. desember 2023 (endret) Hun må eksponeres for det hun mestrer dårlig. Skal ikke få være et valg for hennes del. Hun er 14 år, fremdeles et barn men må jo ut i verden og forberedes på denne måten å leve på. Det kommer ikke til å bli bedre bare verre om dere lar Hun diktere. Hun kan få være med på å planlegge men Hun må få alternativer der eksponering er i alle alternativene. Endret 21. desember 2023 av Fighter83 14 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #11 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Var nylig på tegnekurs fikk sitte i eget rom. Anonymkode: adc52...745 Hvorfor vil hun ikke sitte sammen med de andre? Det er litt essensielt å vite. Anonymkode: e2b38...39d 3 2
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #12 Skrevet 21. desember 2023 norw skrev (2 minutter siden): Ansvarsgruppe, hva er det? Pass på at de andre i klassen etc ikke får greie på at her er det noe utenom det vanlige, noen som trenger hjelp med utfordringer osv. Ansvarsgruppa er helsesykepleier, sosiallærer og en assistent. Hun vil prate med de voksne. Anonymkode: adc52...745
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #13 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvorfor vil hun ikke sitte sammen med de andre? Det er litt essensielt å vite. Anonymkode: e2b38...39d Sosial angst. Anonymkode: adc52...745
norw Skrevet 21. desember 2023 #14 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ansvarsgruppa er helsesykepleier, sosiallærer og en assistent. Hun vil prate med de voksne. Anonymkode: adc52...745 Men er dette synlig for andre? Da blir ting heller vanskeligere vil jeg tro. 4 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #15 Skrevet 21. desember 2023 norw skrev (9 minutter siden): Men er dette synlig for andre? Da blir ting heller vanskeligere vil jeg tro. Stort sett der i friminuttene. Anonymkode: adc52...745
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #16 Skrevet 21. desember 2023 Videregående blir en gyllen mulighet for å "starte på nytt". Mange som blomstrer i nytt miljø der. Anonymkode: e805e...e74 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #17 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Sosial angst. Anonymkode: adc52...745 Det kommer bare til å bli værre til mer dere mater den angsten. Trygging og enerom er jo som heroin for angsten. Eksponering er det eneste som hjelper. Til eldre hun blir til værre blir det. De fleste kommuner har gruppeterapi for angst. Snakk med fastlegen og meld henne på. Anonymkode: 0339c...e50 7 7
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #18 Skrevet 21. desember 2023 Hadde vært så mye enklere med en trådstart som dette, i stedet for korte setninger som ikke forklarer noe som helst før langt ute i tråden: Min datter på 14 har sosial angst og sliter å få venner. Hun har en voksen gruppe rundt seg i friminuttene, helsesøster, sosialarbeider og en assistent. Hun har prøvd seg på et tegnekurs, men måtte da sitte på eget rom fordi hun ikke klarer å være sammen med mange. Hun har en venninne, men hun bor langt unna. Ellers er det få som snakker til henne. Hva kan jeg gjøre for min datter? Anonymkode: 601da...9c2 19 9
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #19 Skrevet 21. desember 2023 Vanskelig å gi råd når angst ser ut til å styre alt. Tenk også alle barn barnet ditt avviser, du kan ikke forvente at alle skal stille opp for barnet når barnet kun vil være med voksne. Dere kunne søkt etter støttekontakt som er bare litt eldre for sosial trening. Hva forårsaket den sosiale angsten. Anonymkode: bc495...b2c 2 2
- Brian Skrevet 21. desember 2023 #20 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hadde vært så mye enklere med en trådstart som dette, i stedet for korte setninger som ikke forklarer noe som helst før langt ute i tråden: Min datter på 14 har sosial angst og sliter å få venner. Hun har en voksen gruppe rundt seg i friminuttene, helsesøster, sosialarbeider og en assistent. Hun har prøvd seg på et tegnekurs, men måtte da sitte på eget rom fordi hun ikke klarer å være sammen med mange. Hun har en venninne, men hun bor langt unna. Ellers er det få som snakker til henne. Hva kan jeg gjøre for min datter? Anonymkode: 601da...9c2 Det har du helt rett i - da enkelte kryptiske innlegg her på Kvinneguiden blir den reneste gjettekonkurransen før man etter fire siders diskusjon omsider klarer å finne ut hva problemstillingen er, men samtidig synes jeg trådstarter bør få ros for at man skriver at dette er en datter, ikke hen, eller et vesen av ubestemmelig kjønn. Når det gjelder spørsmålet til TS, burde man kanskje finne ut hva som er årsaken til dette; med mindre denne jenta også var slik i barnehagen, skulle jeg tro at det må være en underliggende grunn til den sosiale angsten, som mobbing, flytting til et nytt sted og ny skole, eller noe annet. Uansett er det ingen god løsning å trekke seg tilbake fra det sosiale livet med jevnaldrende som 14-åring; angst er til for å bekjempes - det er ingenting å være redd for. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå