Gå til innhold

Eurovision Song Contest 2024 Polls  

223 stemmer

1. 1. Vil Norge slå Irland i ESC 2024?

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ardwinna skrev (8 minutter siden):

Mange hadde nok trodd at politiske krefter skulle hindre Israel å delta i ESC, men mye tyder på at de tvert imot løftes frem av politiske krefter. Hadde Eden Golan sunger låta for et annet land, hadde hun havnet langt ned på listene.

Det samme med Ukraina 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Eloise12345 skrev (2 minutter siden):

Juryen bør vurdere musikk og ikke utfra politikk. 

Det burde strengt tatt alle, men det er jo tydelig at det ikke kommer til å skje i år. Israel kommer til å nå veldig høyt og muligens vinne på grunn av politiske stemmer.

• Liker 5
Skrevet

Samme hvor du står er det en helt imponerende prestasjon av Eden. Tenk for et press!

Jeg er enig med en kommentator som sammenlignet henne med Jesse Owens, den svarte løperen som sto mot rasisme og gjorde rent bord under OL i Tyskland på 30-tallet, med en frådende AH på tribunen. 

Ikonisk. 

• Liker 8
  • Nyttig 6
Skrevet
Bacteria skrev (Akkurat nå):

Samme hvor du står er det en helt imponerende prestasjon av Eden. Tenk for et press!

Jeg er enig med en kommentator som sammenlignet henne med Jesse Owens, den svarte løperen som sto mot rasisme og gjorde rent bord under OL i Tyskland på 30-tallet, med en frådende AH på tribunen. 

Ikonisk. 

Nei, nei og atter nei. Fy faen, at du tør å gjøre den sammenligningen. Flaut.

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Billiebi skrev (Akkurat nå):

Ja det tør jeg. Den er helt innafor.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Bringebærsyltetøy skrev (1 minutt siden):

Det samme med Ukraina 

Ja faktisk. Selv om jeg støtter Ukraina, synes jeg det var helt på trynet at de vant i 2022. Og de fortsetter å nå langt med middelmådige låter. Årets er ikke så verst, men ingen høydare.

• Liker 2
Skrevet

Ludovica- skrev (35 minutter siden):

Greia er at Israel ikke fortjener å vinne. Sangen er intetsigende og hvertfall ikke noe topp 5 sang. Så om den skulle vinne så er det fordi det er folk som stemmer av ren trass. Dermed politisk. Det er umulig å se på Eurovision helt nøytralt, eller påstå at det ikke er det spor politisk. 

Helt uenig, jeg synes den er overraskende bra og en soleklar topp-3.

Billiebi skrev (1 minutt siden):

Jeg synes den var spot on!

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Bacteria skrev (12 minutter siden):

Ikonisk. 

Veldig bra sammenligning! Ville vært fantastisk om hun vant, stå imot hatet, truslene og rasismen fra palestinamobben. 

Endret av Lothlorien-
  • Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
Dusten skrev (27 minutter siden):

Nå kommer sjokkerende nyheter som snur rundt på alt og skaper en enormt spennende situasjon før lørdag. På eurovisiontråden på reddit er det publisert en video som viser de italienske stemmene. Der stakk Israel av med 40%. Ja 40% av stemmene. 

Sjokkerende for hvem? Dette har jeg skjønt i ukesvis..

Hadde vært morsomt å se stemmene fra Tyskland og England...for ikke å snakke om Polen og Ungarn. 

De såkalte juryene har 50 % av stemmene og vi har 50..Vi kommer til å ryste yttre venstre og wokerne på lørdag.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sjokkerende for alle de som tror at snakk om boikott kan påvirke Israel negativt. Det eneste alt boikottsnakket fører til er økt vinnersjanse for Israel. 

Jeg har sansen for at boikotterne får en i fleisen, men jeg vil ikke at Israel skal ta fra Baby Lasagna seieren. 

• Liker 3
  • Hjerte 5
Skrevet
Lothlorien- skrev (22 minutter siden):

Håper ikke palestinamobben truer og lager kvalm her og som så mange andre områder. Da blir kanskje juryene presset og truet til å la være å gi Israel poeng i frykt for egen sikkerhet. 

Hvilken side tror du underholdningsartistene i " folkejuryene" står på?

De juryene trenger ikke press for å ikke gi Israel poeng. 

Jeg tror årets avstemning blir en farse der Israel ikke får poeng fra woke- juryene men publikumsstemmene gir de seieren. EBU kan bli nødt til å fjerne de tullejuryene etter i år.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
TomSawyer skrev (Akkurat nå):

Hvilken side tror du underholdningsartistene i " folkejuryene" står på?

De juryene trenger ikke press for å ikke gi Israel poeng. 

Jeg tror årets avstemning blir en farse der Israel ikke får poeng fra woke- juryene men publikumsstemmene gir de seieren. EBU kan bli nødt til å fjerne de tullejuryene etter i år.

Når alt kommer til at så kommer Eurovision som konsept til å tape på dette. År med spesielle hendelser som Ukraina 2014, 2022 og Israel 2024 gjør at konseptet mister fokus, og det er dessverre ingenting å gjøre med det. Eurovision vil alltid være politisk, men de fleste normalår så er vinneren fornuftig. 

• Liker 5
Skrevet
Dusten skrev (29 minutter siden):

Så kan man si hva man vil om Israel, men at låta er svært bra, og den soleklart beste balladen i år er i hvert fall ikke jehg i tvil om. 

Vil si at Frankrike sin ballade er betraktelig mye bedre. 

• Liker 16
Skrevet
Dusten skrev (Akkurat nå):

Når alt kommer til at så kommer Eurovision som konsept til å tape på dette. År med spesielle hendelser som Ukraina 2014, 2022 og Israel 2024 gjør at konseptet mister fokus, og det er dessverre ingenting å gjøre med det. Eurovision vil alltid være politisk, men de fleste normalår så er vinneren fornuftig. 

Inget konsept lever i et vacuum. Jeg tror tvert imot at ESC blir vitalisert selv om politikk trumfer musikk noen år. Ukraina hadde ikke klart 10ende plassen uten den russiske invasjonen, så opplagt vondt å ende på 2ndre plass det året..

Skrevet

Israel kommer til å vinne, bare vent og se.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Så over til låtene. 

Alt i alt er det tålig bra år. Her er mine favoritter. 

1. Kroatia. Denne er overlegen for meg. Pur musikkglede, fengende melodi, fantastisk energisk vokalist, med et enormt scenetekke og en hyperfengende og hjerneklistrende låt med både alvor og humor. 

2. Ukraina. Jeg kan ikke forklare hvorfor, men denne sangen berører meg veldig. Sceneshowet var fabelaktig og melodien i refrenget er nydelig. Vokalisten synger også fantastisk med ekte følelse. 

3. Nederland. Morsom sang med alvor. Mange artige musikalske referanser, med flashback til barndomen da Scooter var favorittgruppen min. 

4. Israel. Hadde ikke hørt låten dør semifinalen, men den rørte meg veldig. Solid vokal og nydelig melodi. 

Katastrofene. 

1. Irland. Jeg er godt bevandret mange sjangre, men dette blir fælt. Den er så fryktelig at jeg skrur av når den kommer. Lyden er grusom og sceneshowet lyser ondskap for meg. Jeg syns ikke heksekunst har ikke noe her å gjøre, på samme måte som en kristen lovsang heller ikke har det. 

2. Slovenia. Sangen er forglemmelig, men sceneshowet og nakenheten går over alle støvleskaft.

3. Finland. Sangen er ok, og som Statsmann sier så hadde den vært rå i powermetal-drakt. Likevel blir det bare tullete, og blotting er ikke noe gøy på tv. 

4. Spania. Igjen er sangen grei, men seksualiseringen er forferdelig. Man kan snakke om doble standarder mellom menn og kvinner, men denne drar det uansett for langt. Nærbilde av nakne stumper har ikke noe i eurovision å gjøre. Så hva er forskjellen på denne og Chanel med rumpa bar i 2022? Ikke så mye. Den hadde også vært minst like bra med tildekket rumpe. 

Alt i alt et bra år på mange vis, men hver så snill å gi danserne og artistene dekkende klær!! 

Endret av Elaine Marley
  • Liker 6
Skrevet
123entotre123 skrev (2 timer siden):

Om ikke Kroatia vinner så vet ikke jeg.

Jeg blir sjokkert om de ikke vinner 😅 Etter jeg skjønte budskapet til sangen likte jeg den enda mer. Første gang jeg hørte den trodde jeg det bare var fjas. Elsker linjen han synger om katten han reiser fra 😅

• Liker 5
Skrevet

Jeg tipper at det blir sånn i morgen: Juryen gir lite poeng til Israel og de er kanskje på 16.-17.plass. Og så kommer stemmene fra publikum og folk gir Israel så mange poeng at de hopper fra sitt 17.plass til 1.plass, leder med god margin og Eden begynner å gråte fordi hun skjønner hvor mye støtte hun har blant publikum 😀 

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet
123entotre123 skrev (4 timer siden):

Om ikke Kroatia vinner så vet ikke jeg.

Den er fantastisk. Elsker fortsatt Norge sin hakket bedre, men gjør meg ingenting om Kroatia vinner!

• Liker 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...