Gå til innhold

Eurovision 2024

iBygda

Eurovision Song Contest 2024 Polls  

223 stemmer

1. 1. Vil Norge slå Irland i ESC 2024?

Anbefalte innlegg

Late_bloomer skrev (1 time siden):

Takk. Ja jeg blir helt sjokkert av holdingene til den ene brukeren her, som forsvarer snikfilming og direkte mobbing.

Dette er Eurovision, ikke kvinnegarderoben på det lokale treningssenteret.

Han blir ikke snikfilmet, han ble filmet og tatt bilder av backstage, som alle de andre deltakerne.

Regelrett mobbing ville vel heller være å dra flagget over hodet, og komme med syrlige stikk, når andre deltakere intervjues.

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TuttaHutta skrev (1 time siden):

Han blir ikke snikfilmet, han ble filmet og tatt bilder av backstage, som alle de andre deltakerne.

Spørsmålet er jo om den nederlandske kringkasteren AVROTROS har rett i at det var en avtale med EBU om at Joost ikke skulle filmes rett etter opptredenen. Dersom de hadde en avtale på det, så brøt fotografen denne avtalen.
Det blir spennende å høre hva som egentlig skjedde og hva politiet finner ut.

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ane Rikke skrev (På 13.5.2024 den 2.01):

Omg. 

Hvordan ser du på en person at vedkommende er ikke-binær da?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Late_bloomer said:

Jeg synes det var ganske unødvendig av henne å snikfilme han, når hun visste at han ikke likte det. Hun sier det selv i klippet som er lagt ut, mens hun småler litt. Jeg har sett det på nederlandsk tv, og hun flytter tydelig kameraet etter han og det står to personer foran som hele tiden flytter seg etter slik at det ser ut som at hun filmer dem. «Han liker ikke å bli filmet». Så fortsetter hun. Joost som mistet sine foreldre som barn og har gått i terapi i årevis. Hva i all verden var vitsen med det? Mangler hun empati?

Synes dette var minst like barnslig og dårlig oppførsel som det Joost gjorde. Jeg må si at jeg begynner å lure på hva som egentlig er sannheten her.

Må legge til at det selvsagt ikke er greit med trusler fra fans mot henne. Men jeg skjønner ikke greia.

Nederland har vist støtte mot Israel hele tiden, og artisten har ikke sagt noe negativt i forkant om deres deltagelse.

Denne filmingen skal ha skjedd før episoden med kamera-kvinnen og presse møtet, for de som lurte.

Vet du om man kan se klippet på nettet noen plass? 

Endret av Eloise12345
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, TuttaHutta said:

Regelrett mobbing ville vel heller være å dra flagget over hodet, og komme med syrlige stikk, når andre deltakere intervjues.

Enig i at det med å dra flagget over hodet og komme med syrlige stikk når andre deltakere intervjues sier litt om hans adferd. 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (14 minutter siden):

Vet du om man kan se klippet på nettet noen plass? 

Jeg har sett det på TikTok. 
Den hendelsen med et utbrudd var ikke mot den israelske dama, det var mot ei svensk. Hvertfall det som sies fra EBU-hold. 
Men på TikTok er det konspirasjon om at han reagerte på hun fra Israel (komponisten av låta visstnok) og at det også var israelere som hadde vitsa med foreldrene hans. 
Dette er bare rykter så langt. 

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TuttaHutta skrev (4 timer siden):

Det ligger jo et klipp ute, hvor hun som filmer gjør et poeng ut av at hun snikfilmer Joost, faktisk akkurat på samme måte som noen kunne gjort om de snikfilmet noen i en garderobe. Aner ikke om dette er samme dama han havnet i dramaet med da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt mye på den tyll jakken til Nemo. Skulle gjerne hatt en sånn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (På 14.5.2024 den 21.40):

godhetsposørene

En meget god og presis beskrivelse! 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Bacteria said:

Jeg har sett det på TikTok. 
Den hendelsen med et utbrudd var ikke mot den israelske dama, det var mot ei svensk. Hvertfall det som sies fra EBU-hold. 
Men på TikTok er det konspirasjon om at han reagerte på hun fra Israel (komponisten av låta visstnok) og at det også var israelere som hadde vitsa med foreldrene hans. 
Dette er bare rykter så langt. 

Takk for forklaringen. 😊

Ja, det er mye rykter ute. Jeg hørte også rykter om at det var en som hadde skrevet den israelske låten som provoserte han. Alt handler tydeligvis om å gi Israel skylden for alt i eurovision I år 😪.  Men vi vet som sagt ikke hva det er ennå. Uansett: Israel har selv blitt behandlet skikkelig dårlig i årets eurovision. Men det positive var at de kom på nr 2 når det gjaldt public-vote. Jeg vet lite om Nederland sin utestengelse er rettferdig. Det spørs hvordan alt skjedde. Og hva som faktisk skjedde. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (12 timer siden):

Men vi vet som sagt ikke hva det er ennå. Uansett: Israel har selv blitt behandlet skikkelig dårlig i årets eurovision.

Kan du uttrykke EN ting som handler om at Israel har blitt dårlig behandlet? 

EBU har stort sett stått på knærne og offentlig sugd propaganda ministeriet i Israel  siden de sendte inn sitt første bidrag. 

Vi skal bare håpe dette primært handler om en inkompetent arrangørmedarbeider.

Hvis du tenker på demonstrasjonene utenfor, buingen under gjennomføring( som ble sensurert vekk ! ) og andre artisters stille protester: det var DERES RETTIGHETER som ble tråkket over: bare for å gi Israel en mulighet til å fortelle sine egne: «verden elsker oss, vi dreper i det godes navn. Det er bare terrorister som er uenig med oss.»

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (5 timer siden):

EBU har stort sett stått på knærne og offentlig sugd propaganda ministeriet i Israel  siden de sendte inn sitt første bidrag. 

En 20 årig jente vinner en lokal sangkonkurranse, og skal delta i den internasjonale finalen i Sverige.
Tusenvis av artister leverer en klagestorm man aldri har sett maken til, ikke en gang mot Russland.

Sangen måtte skrives om tre ganger, fordi det ble for dårlige assosiasjoner med en sang som het "October Rain", og hele sangen og tittelen måtte endres, for at EBU skulle være fornøyde.

Deretter måtte en hel bataljon med innsatspoliti, snikskyttere, helikopter og annet, beskytte den israelske jenta mot gærninger som sto på utsiden å ropte "fra elven til havet", som er tilrop om å utslette Staten Israel.

Publikum buet, folk trakk seg i protest, og noen klarte ikke å gjøre jobben sin, fordi de var indignert over at denne jenta skulle få delta, uten at Israel noen gang gjorde det til noe politisk spill, de deltok kun i den konkurransen de har deltatt i, i over et halvt århundre.

Andre deltakere dro flagget over hodet, latet som de sov, og oppførte seg fullstendig uakseptabelt, men det er klart, det var deres rettigheter som ble tråkket på, fordi en 20 år gammel jente skulle få lov til å synge sin sang.

Noen har gardinen så nedtrukket, at det er nesten skremmende.

Endret av TuttaHutta
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TuttaHutta skrev (Akkurat nå):

En 20 årig jente vinner en lokal sangkonkurranse, og skal delta i den internasjonale finalen i Sverige.
Tusenvis av artister leverer en klagestorm man aldri har sett maken til, ikke en gang mot Russland.

Sangen måtte skrives om tre ganger, fordi det ble for dårlige assosiasjoner med en sang som het "October Rain", og hele sangen og tittelen måtte endres, for at EBU skulle være fornøyde.

Deretter måtte en hel bataljon med innsatspoliti, snikskyttere, helikopter og annet, beskytte den israelske jenta mot gærninger som sto på utsiden å ropte "fra elven til havet", som er tilrop om å utslette Staten Israel.

Andre deltakere dro flagget over hodet, latet som de sov, og oppførte seg fullstendig uakseptabelt, men det er klart, det var deres rettigheter som ble tråkket på, fordi en 20 år gammel jente skulle få lov til å synge sin sang.

Russland ble utestengt, hva skulle de klage på ?

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Odhrán Ó Máille skrev (2 minutter siden):

Russland ble utestengt, hva skulle de klage på ?

De ble utestengt i 2022, men startet invasjonen av Krim i 2014. Det skulle være rikelig med tid for tusenvis av artister å skrive brev, stå på utsiden av Eurovision å kreve at den russiske staten ble fjernet fra kartet osv.

Jeg kan ikke huske å ha sett slike protester?

Endret av TuttaHutta
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, TuttaHutta said:

Publikum buet, folk trakk seg i protest, og noen klarte ikke å gjøre jobben sin, fordi de var indignert over at denne jenta skulle få delta, uten at Israel noen gang gjorde det til noe politisk spill, de deltok kun i den konkurransen de har deltatt i, i over et halvt århundre.

Du prøver å bagatellisere dette til å handle om en 20 år gammel jente? Det handler ikke om jenta i det hele tatt, om Israels representant er 20 eller 90 er helt irrelevant! 

2 hours ago, TuttaHutta said:

De ble utestengt i 2022, men startet invasjonen av Krim i 2014. Det skulle være rikelig med tid for tusenvis av artister å skrive brev, stå på utsiden av Eurovision å kreve at den russiske staten ble fjernet fra kartet osv.

Jeg kan ikke huske å ha sett slike protester?

Dette har du helt rett i. Vesten har altfor, altfor lenge ignorert Russland sine fiendtlige fremstøt mot tidligere sovjetstater og bagatellisert det hele. Ukraina lider under konsekvensen nå, selv om dette var varslet i så mange år.

Man kan jo håpe at vesten har lært, men jeg tviler. 

EBU burde gjøre det enkelt. Innfør en regel om at land direkte involvert i krig ikke får delta. Så slipper man å ta side og man slipper politisk støy. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De ble utestengt i det øyeblikket det var klart at å tillate Russland uansett ville være politisk. 

Det var allerede klart når EBU aksepterte at Israel skulle være med, at dette kom til å bli politisk.

Faktisk hadde bare EBU et eneste verktøy å bruke etter at Israels innslag ble godkjent, og det var å åpne for at dette ble preget av politisk markeringer.

En 20 årig jente vinner en lokal sangkonkurranse, og skal delta i den internasjonale finalen i Sverige

Opp til dette punktet kunne dette gått bra.

Så bestilte man sangen. Fra første presentasjon av sangen , så man at dette var ment som propaganda. Så valget å utsette 20 åringen for dette ligger 100% på Israels kringkasting. De valgte at dette skulle bli uspiselig, og med tre omskrivninger, var det aldri snakk om et hendig uhell.

(Jeg er helt enig i at det var grusomt å utsette henne for dette, og jeg legger INGEN skyld på henne for markedsføringen og pressetreningen hennes: hun er for ung for å forstå hvordan hun ble brukt. Men hun ble BRUKT)

Vel, det var et valg Israel gjorde når de valgte sang, og EBU når de valgte å sensurere all kritikk av Israel når de visste at dette ville ende politisk.

Hvis det ikke er rom for motstand og vokal kritikk inne,   må all protest  komme utenfor, og med vold.

uten at Israel noen gang gjorde det til noe politisk spill,

Dette var et rent politisk spill. Og det var et spill de fikk lov til å gjennomføre av EBU. De spilte EBU reglene som en fiolin og EBU ble sittende igjen å se impotent ut. 

Og Israel fikk sin propaganda seier

Men det lukter VELDIG AT Joost, som var den eneste som faktisk klarte protestere på en synlig måte, ble kastet ut så veldig beleilig, men dette får vi vite mer om senere.

Jeg forstår fortsatt ikke situasjonen, og det i seg selv er utrolig gitt vi snakker om kontraktsbrudd på film. I en TV produksjon!

Endret av Druid
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Late_bloomer
Druid skrev (På 16.5.2024 den 22.13):

Men det lukter VELDIG AT Joost, som var den eneste som faktisk klarte protestere på en synlig måte, ble kastet ut så veldig beleilig, men dette får vi vite mer om senere.

Jeg forstår fortsatt ikke situasjonen, og det i seg selv er utrolig gitt vi snakker om kontraktsbrudd på film. I en TV produksjon!

Jeg klarer ikke å kaste av meg den følelsen. 

Endret av Late_bloomer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (1 time siden):

Så bestilte man sangen. Fra første presentasjon av sangen , så man at dette var ment som propaganda.

Israels deltaker velges i en nasjonal konkurranse.

Teksten til den originale sangen finnes her, og det fremstår ikke som propaganda :

https://genius.com/Eden-golan-october-rain-lyrics

... og EBU når de valgte å sensurere all kritikk av Israel når de visste at dette ville ende politisk.

Hvis det ikke er rom for motstand og vokal kritikk inne,   må all protest  komme utenfor, og med vold.

Eurovision er ikke politisk, det er en konkurranse mellom kringkastere.
Ingen politiske markeringer er tillatt, og det har aldri vært noe større problem tidligere.

Det er først nå, at tusenvis så sitt snitt i å protestere på utsiden, men i stedet for å protestere mot Hamas, som er terroristene, så protesterte de nettopp mot en 20 år gammel jente, sendt dit av en kringkaster, fordi de ikke liker hvor hun kommer fra.

Det fremstår mer som om han ikke klarte å oppføre seg, og at reglene er rimelig klare.
Det er første gang i historien at en deltaker som har kommet til finalen blir diskvalisert.

Det har dog vært hendelser tidligere.
Kroatia fikk trukket fra en tredjedeler av poengene i 1999, etter at det ble benyttet opptak av stemmer (eletroniske stemmer). 
All vokal skal fremføres på scenen.

Armenia ble sanksjonert etter at artistene viste frem et flagg fra Nagorno-Karabakh i 2016.
Politiske erklæringer er ikke tillatt.

Hatari fra Island dro frem et palestinsk flagg under finalen i Tel Aviv i 2019, og fikk 5000 euro i bot.

Og nå, Klein, som ble kastet ut på grunn av dårlig oppførsel.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen ganger handler det om å lese rommet, eller sin besøkelsestid. Det var det Israel ikke gjorde her. De burde aldri deltatt i år. Det er ikke den 20 år gamle jenta folk reagerer på. Det er landet hun presenterer. Jeg kan ikke tenke meg at reaksjonene rundt om kom som en overraskelse. Men likevel velger de å dytte frem denne 20 åringen som skal ta imot alt støyet. 

• Liker 6
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...