Gå til innhold

Eurovision 2024

iBygda

Eurovision Song Contest 2024 Polls  

223 stemmer

1. 1. Vil Norge slå Irland i ESC 2024?

Anbefalte innlegg

Angelheart2 skrev (2 timer siden):

Gåte fortjente ikke sisteplassen, det var absolutt flere som var dårligere enn denne, men den var nok for spesiell for det europeiske publikum og hadde en kjempedårlig scenografi. Mørk, dystert og utydelig sceneopptreden som ikke fikk frem låta på noe som helst måte. Synd, for jeg liker virkelig godt Gåte og Ulvehamn gir meg gåsehud hver gang jeg hører den på radio.

Og jeg synes det ble for lite mørkt og dystert, og litt for mye lysflashing og bølgeskvulp i forhold til i den norske finalen!😅 Jeg synes låta mistet mystikken, og sceneshowet ble for rotete i Malmø.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Late_bloomer
Emmajunga skrev (1 time siden):

Edith: la til da jeg ikke svarte på alt. Og apropos forskjellsbehandling så siterer jeg gitaristen fra en artikkelen linket til over her: 

"Underveis var opplevelsen at de ble brukt i en propagandamaskin. 

– Det virket som om det var ett sett med regler for Israel, et annet for resten. Det er noe feil når man opplever det". 

Jeg tror dette kan være grunnen til at flere artister reagerte og ikke følte seg komfortabel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emmajunga skrev (1 time siden):

Åssen i alle dager klarer du å trekke inn Russland ut i fra det jeg skriver. Snakk om å legge ord i munnen på andre. 

Gåte har gått ut og snakket for fred. Om de har hatt problemer med noe har de tatt det på riktig måte, oppført seg voksent rundt andre deltakerne og tatt opp problemer med direkte med arrangørene. Først i ettertid, da det ikke lengre kunne påvirke konkurransen, har de nevnt  dette i mediene. Jeg synes det er en voksen og ordentlig måte å gjøre ting på, for det er faktisk lov å være uenige. Alt handler om måten man viser det på. 

Edith: la til da jeg ikke svarte på alt. Og apropos forskjellsbehandling så siterer jeg gitaristen fra en artikkelen linket til over her: 

"Underveis var opplevelsen at de ble brukt i en propagandamaskin. 

– Det virket som om det var ett sett med regler for Israel, et annet for resten. Det er noe feil når man opplever det". 

Jeg SPURTE deg om det var Russland det var snakk om ang «forskjellsbehandling», hvordan er det å legge ord i munnen på deg? Men det var det tydeligvis ikke - jeg vet ikke hva slags forskjellsbehandling gitaristen bitchet om. At heldige Eden fikk bedre politieskorte enn Gåte?

Og jeg er egentlig Gåte-fan, har vært på flere konserter, så jeg er bare skikkelig skuffet over godhetsposeringen - de var hverken de eneste eller de verste der (Irland og Nederland, jeg snakker til blant annet dere), men det var Gåte jeg syntes var kule.

Eloise12345 skrev (1 time siden):

Det som jeg kan si om Gåte er at de satt ihvertfall stille uten å demonstrere da Israel pratet på pressekonferanse, utifra hva jeg fikk med meg.  Det var ihvertfall bra. Det hadde vært verre om de demonstrerte. 

Ja, det var bra de hadde normal folkeskikk i det minste.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kom over en TIkTok nå der en sier at han ikke skjønte hvordan mesterstykket til Gåte kom på sisteplass. I kommentarfeltet så skriver blant annet en person at vedkommende hadde stemt 10 ganger på Gåte, men skriver at pengene ble refundert i dag, så stemmene gikk ikke igjennom 😱

Ser flere har kommentert på denne kommentaren at det samme gjelder dem, det er sikkert 10 stykker som sier at de også opplevde det samme. Så Gåte har åpenbart gått glipp av mange stemmer på grunn av stemmerot/teknisk feil.

Kan jo gjelde flere bidrag fra andre land også, men dette forklarer jo litt.

Endret av missmcbeal
  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Ellie Italia said:

Jeg må si at årets Eurovision var en gedigen skuffelse! Og jeg er kanskje Norges største Eurovision-nerd. Tamt show, teit pauseunderholdning, mye drama, utrivelig stemning, sensur à la Nord-Korea av EBU, hets, trusler og styr! Dette var ikke noe trivelig syns jeg :( 

Italia leverte da, en fantastisk sang og artig show. Men ellers.. så kan jeg bare si at jeg er skuffet. 

Enig, jeg synes også mye var skuffende i år. Musikalsk er Eurovision alltid svært blanda drops, så det skuffer meg aldri. Men opplegget rundt var stusselig. 

Men pauseinnslaget med Abba var billig. Og den sangen om EBU kunne vel ikke falt i skrinnere jord. Han Martin österdahl ble overdøvet med buing når han liksom skulle forføre alle med "you're good to go". 

Og Loreen med magetrening var kjedelig 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missmcbeal skrev (12 minutter siden):

Kom over en TIkTok nå der en sier at han ikke skjønte hvordan mesterstykket til Gåte kom på sisteplass. I kommentarfeltet så skriver blant annet en person at vedkommende hadde stemt 10 ganger på Gåte, men skriver at pengene ble refundert i dag, så stemmene gikk ikke igjennom 😱

Ser flere har kommentert på denne kommentaren at det samme gjelder dem, det er sikkert 10 stykker som sier at de også opplevde det samme. Så Gåte har åpenbart gått glipp av mange stemmer på grunn av stemmerot/teknisk feil.

Det der så jeg også, og jeg har faktisk ikke fått alle mine stemmer igjennom. Har ikke sjekket om jeg har fått refundert noe, men av 20 stemmer, fikk jeg bare bekreftelse på 11 av de.

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke at noen bryr seg om dette.
Jeg tok og faktisk så på Eurovision fra 1996 på NRK nett tv,  for å se om jeg ville synes det var en stor forskjell på kvaliteten på sangene.  også ga jeg dem sangene poeng.  Dette er hva jeg ga sangene i gjennomsnitt.

For 2024 ga jeg sangene et gjennomsnittlig 4.7 av 12 
Landet jeg ga mest poeng - Armenia 5.3  (Ble nummer åtte)
Landet jeg ga minst poeng - Sveits 1.5 (De vant )

For 1996 ga jeg sangene et gjennomsnittlig 7.3 av 12 
Landet jeg ga mest poeng - Irland 12 (De vant)
Landet jeg ga minst poeng Island 5.5 (Ble nummer tretten )

Selvsagt det eneste dette sier, er etter min subjektive mening, så var 2024 mye dårligere enn 1996. 

Endret av Odhrán Ó Máille
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I forkant av MGP vurderte Gåte boikott av Eurovision. Helt til de vant, da fikk pipen en annen låt. Nå sier de at de vurderte boikott omtrent helt til de skulle på scenen lørdag. Er det noen flere som sitter med en følelse av at de ville boikottet om de hadde trodd de skulle havne sist? Merker jeg faktisk nesten har mer respekt for nederlenderens berserkergang, enn denne nestenboikotten hele tiden. 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, brainstorm said:

I forkant av MGP vurderte Gåte boikott av Eurovision. Helt til de vant, da fikk pipen en annen låt. Nå sier de at de vurderte boikott omtrent helt til de skulle på scenen lørdag. Er det noen flere som sitter med en følelse av at de ville boikottet om de hadde trodd de skulle havne sist? Merker jeg faktisk nesten har mer respekt for nederlenderens berserkergang, enn denne nestenboikotten hele tiden. 

Talk is cheap. 

Vil tro det kan bli krevende å rekruttere artister til neste år hvis det ikke skjer noen endringer. Enten slutt på krigføring eller at EBU gror en ryggrad. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus* skrev (31 minutter siden):

... eller at EBU gror en ryggrad. 

Nå har de vel vist at de har en ryggrad, og forholder seg til reglene, uansett press utenfra.

Det er verre med alle de desillusjonerte artistene som ikke klarer å oppføre seg, eller gjøre jobben sin som dommere.

Endret av TuttaHutta
  • Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Late_bloomer
brainstorm skrev (1 time siden):

Det er det jeg tenker faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofie777 skrev (På 12.5.2024 den 13.37):

Hvis du så (og hørte) sendingen, så sa Petra og Malin det mer enn én gang at det var 20 stemmer, så da sa de det nok ikke bare til Norge

Jeg hørte ikke så mye på sendingen underveis, og fikk ikke dette med meg. Ventet til stemmetallene var klar, og satte opp volumet på TV da de begynte å ta inn juryene i hvert land.  😁

Da må vi nesten anta at det var 20 stemmer pr. person i hvert land. Jeg mener at man her - bevisst eller ubevisst - legger til rette for at godt organiserte grupper/kampanjer kan manipulere stemmegivingen, og derigjennom påvirke resultatet i et land. La oss ta et eksempel: Greier du å mobilisere 10.000 personer som alle stemmer 20 ganger, så har du 200.000 stemmer. Å mobilisere 20.000 personer gir 400.000 stemmer, osv. I et større land enn Norge kan man kanskje klare å mobilisere 100.000 personer, og dersom alle disse stemmer 20 ganger hver så har man 2.000.000 stemmer. At det vil kunne påvirke resultatet i et land er etter min mening hevet over enhver tvil.

Hvordan kan man unngå at dette skjer? Den eneste muligheten som jeg ser er å redusere antall stemmer ned til kun 1 - EN - stemme pr. person. Men vil det skje? Det tviler jeg på. Seerne har kanskje flere favoritter de vil stemme på, og da er jo 20 stemmer helt perfekt. Men det ser ut til å være et økonomisk motiv bak dette også, for noen må jo åpenbart tjene penger på dette - kanskje også EBU. Så hva gjør man? Redusere antall stemmer man kan bruke, eller bare kjøre på som nå? Jeg er redd for at det blir det siste..... helt fram til den dagen vi får en vinner som har utnyttet systemet og vinner mot alle odds. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (25 minutter siden):

I et større land enn Norge kan man kanskje klare å mobilisere 100.000 personer, og dersom alle disse stemmer 20 ganger hver så har man 2.000.000 stemmer. At det vil kunne påvirke resultatet i et land er etter min mening hevet over enhver tvil.

Nå har jo alle mulighet til å stemme 20 ganger, så har man en favoritt, så kan man stemme 20 ganger på denne.

Jeg tipper at de fleste som stemte, og som hadde en klar favoritt, stemte flere ganger på denne, så det utjevner seg.
Det er trolig vanskelig å "mobilisere" nok til at det utgjør noen større forskjell, ettersom alle forsøker seg på det samme, å mobilisere sine fans til å stemme.

NordicViking skrev (25 minutter siden):

... noen må jo åpenbart tjene penger på dette - kanskje også EBU. 

Det koster en liten formue å arrangere dette, og det er i privat regi, ettersom det er EBU som står bak.

TV-kanalene i de forskjellige landene må også betale en høy pris for å delta.
Så høy, at enkelte kringkastere har valgt å stå over, på grunn av prisen.

Så vidt jeg forstår, så er det i all hovedsak vertslandet som står for utgiftene i første ledd, og betaler for hele greia.
I år var det altså SVT som betalte, og det er anslått at prisen trolig var nærmere 200 mill. kroner.

EBU spytter så inn rundt 72 mill. kroner, som de andre landene må betale.
Hvor mye hvert land betaler, er trolig basert på antallet seere, men for enkelte kringkastere koster det rundt 5 mill. kroner for å sende en deltaker til Eurovision.

Vertslandet ender opp med størstedelen av regningen uansett, så kommer sponorer og alle inntektene fra de som stemmer.
Dersom jeg har forstått det riktig, så har Eurovision vært et pengesluk i veldig mange år, men de forsøker å endre på det, nettopp ved å ta inn sponsorer og å forsøke å tjene mer på stemmene, som er årsaken til at man lar folk stemme mange ganger, og tar betalt for hver gang.

Endret av TuttaHutta
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TuttaHutta skrev (2 minutter siden):

Dersom jeg har forstått det riktig, så har Eurovision vært et pengesluk i veldig mange år, men de forsøker å endre på det, nettopp ved å ta inn sponsorer og å forsøke å tjene mer på stemmene, som er årsaken til at man lar folk stemme mange ganger, og tar betalt for hver gang.

Det koster mye penger å arrangere ESC som du sier, og dermed er dette med 20 stemmer sannsynligvis kommet for å bli. Jeg ville ha endret det, men jeg ser ikke for meg at det skjer i den nærmeste framtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

venus* skrev (7 timer siden):

Talk is cheap. 

Vil tro det kan bli krevende å rekruttere artister til neste år hvis det ikke skjer noen endringer. Enten slutt på krigføring eller at EBU gror en ryggrad. 

De har jo ryggrad - de sto i mot det massive presset om å stenge ute Israel. Hadde vært mye lettere for dem å bare feige ut og gi etter for godhetsposørene. 

• Liker 7
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (9 minutter siden):

Nå har jo alle mulighet til å stemme 20 ganger, så har man en favoritt, så kan man stemme 20 ganger på denne.
Jeg tipper at de fleste som stemte, og som hadde en klar favoritt, stemte flere ganger på denne.

Jeg brydde meg ikke om å stemme 20 ganger, og stemte kun en gang på Kroatia. Det holdt jo til 12 poeng fra de norske seerne.  😁

Om noen stemmer 2-3 ganger eller mer på sin favoritt, så er ikke det noe problem. Det jeg frykter er at godt organiserte kampanjer kan utnytte systemet og vri resultatet på en måte slik at det ikke nødvendigvis representerer seernes syn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
NordicViking skrev (35 minutter siden):

Det jeg frykter er at godt organiserte kampanjer kan utnytte systemet og vri resultatet...

Tja, nå virker det jo som godt organiserte kampanjer vred systemet ved at dommerne i fagjuryen ikke gjorde jobben sin, som etter min mening er et langt større problem.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (21 minutter siden):

Tja, nå virker det jo som godt organiserte kampanjer vred systemet ved at dommerne i fagjuryen ikke gjorde jobben sin, som etter min mening er et langt større problem.

I utgangspunktet enig. Men denne politiske vridningen ødela for andre bidrag, som Norges.
To tanker her; Jeg skjønner at fagjuryene samlet seg om nøytrale Sveits. De hadde nok snakket sammen, og gjorde det slik fordi Israel ikke skulle vinne. Den risikoen var for stor til å ikke gjøre noe. 
Misforstå rett, jeg støtter Israels sak og stemte på de, men en seier til de ville ført til en katastrofe både for esc og Malmø. Pøbler ville ha rasert både arenaen og byen. 

Det er mange nyanser å tenke på her, bla førte dette til en sårt tiltrengt propagandagevinst for Israel, på artistens bekostning. Israelerne hadde forutsett dette. Det er kalkulert, i likhet med mye av den manipulative propalestinske propagandaen med profitering på drepte barn, oppblåsing av sivile tap osv. 

Endret av Bacteria
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, missmcbeal said:

Kjedelig dersom de har mistet en del poeng pga teknisk rot da. Slik burde det ikke være.

Jeg synes det derimot er bra at Norge ikke vant. Det koster å arrangere det

Endret av Eloise12345
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.dagbladet.no/kjendis/latterliggjor-anklager/81398124

Eurovision har ansvaret for det at de kastet han ut. Ikke Israel. Saken mot Josh er ferdig etterforsket og det neste er at en forløbig rettsdato er satt. 

Hun irske klaget over Israel sin deltagelse, men synes bidraget til hun irske skulle nesten ikke vært lov. Det var ekstreme greier. Barn blir redde av slike bidrag. 

Loreen, Allesandra , han finske artisten fra finlands bidrag i fjor, og Owen klarte ikke å skille politikk og musikk. 

Ble altfor mye drama både under og etter eurovision. Dette skulle være en sangkonkurranse 😊

Endret av Eloise12345
  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...