Gå til innhold

Eurovision 2024

iBygda

Eurovision Song Contest 2024 Polls  

223 stemmer

1. 1. Vil Norge slå Irland i ESC 2024?

Anbefalte innlegg

Klementina123 skrev (1 minutt siden):

Korrekt. Er fullstendig klar over hvor mye hat og drittslenging Bambie får. Gjør meg sint å lese kommentarer noen ganger, men prøver bare å overse det verste 😡 håper de kommer til Norge og holder konsert en dag 😁

Ja, det er veldig fascinerende. Irlands bidrag er det beste jeg har sett på Eurovision scenen noengang 🤭 jeg tipper favoritt-delene mine i Doomsday Blue er de som gir deg mest hodepine.

Jeg var heldig i år med artisten jeg fant - håper du kan glede deg like mye som meg et annet år.

Jeg er helt enig med deg- jeg ble helt blåst av banen. Jeg elsket hver detalj av den opptredenen! 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Zenhouse skrev (1 minutt siden):

Jeg er helt enig med deg- jeg ble helt blåst av banen. Jeg elsket hver detalj av den opptredenen! 

Så godt jeg ikke er alene om å synes det 🥰 føles sånn ut på norsk forum noen ganger 😅 gøyere på reddit!

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, murray said:

Ble helt rørt jeg ❤️ Han var min favoritt ❤️

Han virker som en fin og jordnær fyr ❤️.  Jeg så en del videoer av han fra Kroatia. Han tok til tårene fordi det var så mange mennesker som ville møte han når han kom hjem til Kroatia. Jeg ble veldig rørt av å se videoene da han tok til tårene. Skjønn mann!

Han var min nr 2 favoritt etter Israel ❤️. Jeg håper på å se mer til han. Jeg ville gjerne sett han synge låten live på konsert!. Gjelder det samme med Israel sin låt!. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klementina123 skrev (20 minutter siden):

Korrekt. Er fullstendig klar over hvor mye hat og drittslenging Bambie får. Gjør meg sint å lese kommentarer noen ganger, men prøver bare å overse det verste 😡 håper de kommer til Norge og holder konsert en dag 😁

Ja, det er veldig fascinerende. Irlands bidrag er det beste jeg har sett på Eurovision scenen noengang 🤭 jeg tipper favoritt-delene mine i Doomsday Blue er de som gir deg mest hodepine.

Jeg var heldig i år med artisten jeg fant - håper du kan glede deg like mye som meg et annet år.

Jeg likte og bidraget veldig godt, hele sceneshowet, stemmen, det visuelle, dansingen og effektene så det funket veldig for meg!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (14 minutter siden):

Han virker som en fin og jordnær fyr ❤️.  Jeg så en del videoer av han fra Kroatia. Han tok til tårene fordi det var så mange mennesker som ville møte han når han kom hjem til Kroatia. Jeg ble veldig rørt av å se videoene da han tok til tårene. Skjønn mann!

Han var min nr 2 favoritt etter Israel ❤️. Jeg håper på å se mer til han. Jeg ville gjerne sett han synge låten live på konsert!. Gjelder det samme med Israel sin låt!. 

Enig. Han virker som en real fyr. Jeg er alltid svak for gode låter som artisten har skrevet selv. Man merker at låten er personlig for han. Personligheten skinner gjennom teksten. Håper han kan følge opp med flere gode låter. Det skal nok litt til, men det er lov å håpe. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Dusten said:

Enig. Han virker som en real fyr. Jeg er alltid svak for gode låter som artisten har skrevet selv. Man merker at låten er personlig for han. Personligheten skinner gjennom teksten. Håper han kan følge opp med flere gode låter. Det skal nok litt til, men det er lov å håpe. 

Det er sant! 🥰. Jeg sammenligner han litt med måneskin av en eller annen grunn. Vet ikke hvorfor. Mulig pga talentet 😊. Han hadde bedre låt enn Finland sin i fjor. Den hadde litt samme stilen. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Late_bloomer
Ellie Italia skrev (På 13.5.2024 den 21.53):

Jeg må si at årets Eurovision var en gedigen skuffelse! Og jeg er kanskje Norges største Eurovision-nerd. Tamt show, teit pauseunderholdning, mye drama, utrivelig stemning, sensur à la Nord-Korea av EBU, hets, trusler og styr! Dette var ikke noe trivelig syns jeg :( 

Italia leverte da, en fantastisk sang og artig show. Men ellers.. så kan jeg bare si at jeg er skuffet. 

Så enig! Må likevel si det var litt underholdende med noen av artistene, men ellers skuffet jeg og. 
Programlederne imponerte heller ikke stort. Dvs jeg liker Malin, men hun andre var slitsom. Selvgode var de og, gjorde narr av Finland og gned det inn. 

Endret av Late_bloomer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Late_bloomer
TomSawyer skrev (45 minutter siden):

Enig , Irland var en tragedie på alle måter..og Sveits hadde neppe lokket så masse stemmer ut av Woke-juryene med en mer normal sanger heller. Årets vinner var Kroatia.

Enig. Jeg satt på slutten og bare håpet at Kroatia skulle vinne over Sveits, det hadde vært en fantastisk avslutning. Men dessverre den gang ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Late_bloomer skrev (På 12.5.2024 den 18.48):

Og feige.

Det er ikke feigt å ha noenlunde folkeskikk.

TuttaHutta skrev (På 12.5.2024 den 19.38):

Medlem av den norske fagjuryen, Daniel Owen, innrømmer at han ikke fulgte reglene, og valgte å ikke gi poeng til Israel fordi han er pro-palestina.

"- I løpet av de siste timene har det kommet inn en strøm av meldinger og kommentarer angående den norske fagjuryens tildeling av åtte poeng til Israel under Eurovision, hvor jeg var en del av juryen. Dette var like overraskende for meg som for dere.

- Hvert jurymedlem avlegger stemmene individuelt, uten mulighet til å diskutere hvor mange poeng som skal tildeles hvert enkelt land. Det er for å unngå en gjensidig påvirkning, og for å sikre en rettferdig bedømmelse. Det er derfor veldig viktig for meg å presisere at jeg ikke var involvert i tildelingen av poeng til Israel.

Han forklarer videre at de før sendingen ble vist en introduksjonsvideo, hvor det ble presisert at de ikke skal favorisere, diskriminere eller forskjellsbehandle noen av deltakerne på bakgrunn av nasjonalitet, kjønn, egnethet, politiske oppfatninger eller noen annen grunn enn sangen og opptredenen. Det skal ha blitt lagt vekk på at de ikke skulle legge politikk til grunn for poengene de valgte å gi.

- På grunn av situasjonen var det umulig for meg å se bort i fra dette. Det som skjer i Palestina er hjerteskjærende, og jeg kan ikke på noen som helst måte støtte Israels handlinger. Etter min mening burde ikke Israel fått lov til å delta å Eurovision i det hele tatt. Eurovision promoterer mottet «United by Music», men når festen er over og musikken har stilnet, er situasjonen uendret. Og dette er noe vi ikke kan ignorere.

https://www.dagbladet.no/kjendis/jeg-var-ikke-involvert/81391933

Fy søren for er avskyelig fyr! Lurer på om han hadde syntes det var greit om en fagjury lot være å stemme på det beste musikalske bidraget fordi det var f.eks. en mørkhudet person, eller en trans?

TuttaHutta skrev (På 12.5.2024 den 21.54):

Usikker på om det er en generell holdning til at det er greit å ikke gjøre jobben man er satt til, eller om det er fordi det rammer Israel at det er helt greit?

Ja det lurer jeg også på

Callisto83 skrev (9 timer siden):

Jeg blir faktisk fysisk uvel av å se at flere gir etter for press om å hate Israel sitt innslag. Type, "vi angrer vi ga dem poeng", eller "Huff, jeg ble avbildet imens jeg danset litt og hadde det moro med Eden Golan" osv.

Nå har jo tradisjonelt sett Eurovision vært en arena for personer med komplekse forhold til ballene sine, men noen burde kanskje ha grodd et par, enn å underkaste seg lynsjemobben i ettertid. For en fadese det hele har blitt!

Enig - det er helt motbydelig oppførsel.

Bacteria skrev (7 timer siden):

Enn han i den norske juryen som sto frem og beklaget at andre jury-medlemmer hadde stemt på Israel?! Hva er greia, skal de røykes ut?? 
Det er så patetisk som det kan få blitt. En sånn type som de som ble angivere under krigen. 
Og den andre mobbingen, måtte ikke vises at de hadde interagert med Golan… blir målløs. Det gode hatet… 

Jeg skjønte at det ville bli protester, men slik oppførsel kunne jeg ikke ha forestilt meg. Snakk om å mangle integritet. 

😢

Jeg er helt sjokkert!

Bacteria skrev (6 timer siden):

Nå blir det enda verre. Subjekt skriver at de norske jurystemmene kan bli sletta pga han idioten som gikk ut og sa «at det var ikke jeg som stemte på Israel»…!

Så han kan få lov å slette de andre stemmer? 😱 Det kan jo ikke være mulig. Tvert i mot burde de i så fall kun fjerne hans stemmer, til hvem nå enn han stemte på.

TuttaHutta skrev (4 timer siden):

Gåte vurderte å trekke seg fra Eurovision «frem til siste sekund»

https://www.aftenposten.no/kultur/i/4BqRLV/gaate-vurderte-aa-trekke-seg-fra-eurovision-frem-til-siste-sekund

Jeg pleide å like Gåte, men dette pisset de har holdt på med siden de vant i Norge, om «kanskje vi ikke skal være med uansett», er helt ufattelig barnslig og uproffesjonelt. Begynner nesten å kose meg over at de tapte. Voksne mennesker som oppfører seg så stygt mot andre. 

• Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig @velociraptor

Og helt urelatert hvem man «holder med» i aktuell konflikt:

At ei jødisk ung kvinne må sitte innestengt på hotellrommet pga folk der ute vil lynsje henne, det sitter usedvanlig dårlig hos de av oss som husker ting som har skjedd før si år 2000. Det minner litt for mye om noe…

• Liker 12
  • Hjerte 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det skal være så hinsides vanskelig. Man kan dømme staten Israels handlinger nord og ned så mye man vil. Det samme med Hamas, men man må da for svarte kunne la en ung kvinne synge med den fantastiske stemmen sin til en nydelig låt uten at hun skal frykte for angrep fra en mobb hun ikke hr gjort noen ting mot. Kjære palestinaaktivister. Vi har en svært god sak, men det finnes så uendelig mange bedre måter å vise det på enn motbydelig oppførsel mot henne. 

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klementina123 skrev (2 timer siden):

Jeg likte også Irland. Er egentlig ganske overrasket, vanligvis ikke helt min type musikk. 🙂 Men av en eller annen grunn falt denne veldig i smak! 🙂 I tillegg til Østerrike - We will rave!!! 😄 

Har fått lest gjennom maaaange sider i denne tråden nå. Har hatt konfirmant i helgen, og ikke hatt tid til slikt. Men fikk selvfølgelig med meg finalen ESC! 😄

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, velociraptor said:

Fy søren for er avskyelig fyr! Lurer på om han hadde syntes det var greit om en fagjury lot være å stemme på det beste musikalske bidraget fordi det var f.eks. en mørkhudet person, eller en trans?

Ja det lurer jeg også på

Jeg er helt sjokkert!

Så han kan få lov å slette de andre stemmer? 😱 Det kan jo ikke være mulig. Tvert i mot burde de i så fall kun fjerne hans stemmer, til hvem nå enn han stemte på.

Jeg pleide å like Gåte, men dette pisset de har holdt på med siden de vant i Norge, om «kanskje vi ikke skal være med uansett», er helt ufattelig barnslig og uproffesjonelt. Begynner nesten å kose meg over at de tapte. Voksne mennesker som oppfører seg så stygt mot andre. 

Enig ! Det bør ikke være lov å slette stemmer fra norske jury bare fordi en jurymedlem har tydelige problemer med at resten av medlemmene ville gi Israel poeng. Det ville jo på en måte bli en sabotasje. 

Jeg liker at Norges jury var rettferdig med å gi Israel poeng ❤️

Endret av Eloise12345
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

velociraptor skrev (7 timer siden):

Ja det lurer jeg også på

Jeg er helt sjokkert!

Å reagere på at det er forskjellsbehandling i ESC er stygt? Altså de kunne gjort som visse andre og gått ut og laget mediesirkus i nesten ene grunn skaffe seg PR. At de forteller at de har hatt møter og tatt opp ting på ordentlige måter er vel nettopp det man forventer av voksne folk?

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Emmajunga skrev (16 minutter siden):

Å reagere på at det er forskjellsbehandling i ESC er stygt? Altså de kunne gjort som visse andre og gått ut og laget mediesirkus i nesten ene grunn skaffe seg PR. At de forteller at de har hatt møter og tatt opp ting på ordentlige måter er vel nettopp det man forventer av voksne folk?

Hvem har reagert på forskjellsbehandling? Hva slags forskjellsbehandling?

Insinuerer du at Gåte var sure fordi Russland ikke fikk være med?

At de kommer med masse uttaleser om at det er bra folk demonstrer i gatene så konkurrenten deres må ha massiv politibeskyttelse, gjentatte trusler om at de «ikke vet om de gidder å stille fordi Israel er med», og alt det der, er ikke å oppføre seg som voksne folk. Voksne folk melder seg ikke på EUB hvis de ikke er sikre på om de gidder å være med. Nå var det tydeligvis bare tomme trusler og godhetsposering da, men de hadde kommet mye bedre ut av dette om de bare hadde fokusert på sin egen musikk i stedet for å dra inn politikk.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten kommentar sånn i etterkant. 
Jeg var redd for at årets ESC skulle bli en stor fiasko og bare rot på grunn av politikk og surmaga demonstranter som benytter enhver anledning til å presse seg frem. Jeg fikk nesten rett....
Heldigvis fikk musikken det hovedfokuset det fortjente og jeg syns rett og slett det var veldig mye bra i år. Jeg var litt redd for at Israel skulle vinne, ikke fordi den ikke var bra, men fordi da ville det hele tiden i etterkant blitt spekulert i om det var riktig vinner eller bare vant pga politikk. Første gang jeg hørte den israelske låten ble jeg litt lei meg fordi den var så bra... det hadde vært mye enklere dersom de virkelig hadde sendt ei dårlig låt, ei låt som var lettere å hate.
Men, etter hvert ble jeg enig med meg selv at om Israel faktisk vant konkurransen så kunne det meget vel være fordi den fortjente det rent musikalsk. 

Mine topp 5 havnet på topp 6, så jeg var kjempefornøyd. 
Hadde i forkant en litt annen liste, men det endret seg litt under selve finalen, da enkelte låter har vokst veldig på meg underveis. 
Min liste var slik:
* Kroatia (Super låt med stor allsangfaktor og et riff som virkelig setter seg på hjernen)
* Sveits (Kjempeflott artist med masse humør og energi på scenen. Her var det først og fremst opptreden jeg falt for, Selve låta setter seg ikke så godt som den kroatiske, men man blir i godt humør av den)
* Irland (var nederst på lista mi første gang jeg hørte den, men klatrer oppover for hver gang jeg hørte låta. Endte med å syns den er knallgod!)
* Israel (Veldig god stemme på artisten og en låt som ligger veldig godt i øret. Denne kan bli stor i etterkant, litt som vi opplevde med Snap for noen år siden.)
* Frankrike (God sanger og årets beste ballade!)

Gåte fortjente ikke sisteplassen, det var absolutt flere som var dårligere enn denne, men den var nok for spesiell for det europeiske publikum og hadde en kjempedårlig scenografi. Mørk, dystert og utydelig sceneopptreden som ikke fikk frem låta på noe som helst måte. Synd, for jeg liker virkelig godt Gåte og Ulvehamn gir meg gåsehud hver gang jeg hører den på radio.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg håper at Israel sin låt havner på spillelistene som en topp låt. Den er kjempefin 🥰. Har den på hjernen! Kroatia sin også. De to låtene er de som jeg husker best fra denne eurovision. 

Jeg må ærlig si at jeg hadde ingen tro på at jeg ville like Israel sin sang. Men elsket den desverre helt fra første gangen jeg hørte den. Dette har lært meg å ikke dømme et helt land. Sivile folk er som oftest bare innbyggere som oss. Israelerne oppførte seg fint. Men det var verre med disse som ikke oppførte seg folkelig. Det var så uprofesjonelt og pinlig.

Endret av Eloise12345
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

velociraptor skrev (1 time siden):

Hvem har reagert på forskjellsbehandling? Hva slags forskjellsbehandling?

Insinuerer du at Gåte var sure fordi Russland ikke fikk være med?

At de kommer med masse uttaleser om at det er bra folk demonstrer i gatene så konkurrenten deres må ha massiv politibeskyttelse, gjentatte trusler om at de «ikke vet om de gidder å stille fordi Israel er med», og alt det der, er ikke å oppføre seg som voksne folk. Voksne folk melder seg ikke på EUB hvis de ikke er sikre på om de gidder å være med. Nå var det tydeligvis bare tomme trusler og godhetsposering da, men de hadde kommet mye bedre ut av dette om de bare hadde fokusert på sin egen musikk i stedet for å dra inn politikk.

Åssen i alle dager klarer du å trekke inn Russland ut i fra det jeg skriver. Snakk om å legge ord i munnen på andre. 

Gåte har gått ut og snakket for fred. Om de har hatt problemer med noe har de tatt det på riktig måte, oppført seg voksent rundt andre deltakerne og tatt opp problemer med direkte med arrangørene. Først i ettertid, da det ikke lengre kunne påvirke konkurransen, har de nevnt  dette i mediene. Jeg synes det er en voksen og ordentlig måte å gjøre ting på, for det er faktisk lov å være uenige. Alt handler om måten man viser det på. 

Edith: la til da jeg ikke svarte på alt. Og apropos forskjellsbehandling så siterer jeg gitaristen fra en artikkelen linket til over her: 

"Underveis var opplevelsen at de ble brukt i en propagandamaskin. 

– Det virket som om det var ett sett med regler for Israel, et annet for resten. Det er noe feil når man opplever det". 

Endret av Emmajunga
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Emmajunga said:

Åssen i alle dager klarer du å trekke inn Russland ut i fra det jeg skriver. Snakk om å legge ord i munnen på andre. 

Gåte har gått ut og snakket for fred. Om de har hatt problemer med noe har de tatt det på riktig måte, oppført seg voksent rundt andre deltakerne og tatt opp problemer med direkte med arrangørene. Først i ettertid, da det ikke lengre kunne påvirke konkurransen, har de nevnt  dette i mediene. Jeg synes det er en voksen og ordentlig måte å gjøre ting på, for det er faktisk lov å være uenige. Alt handler om måten man viser det på. 

Det som jeg kan si om Gåte er at de satt ihvertfall stille uten å demonstrere da Israel pratet på pressekonferanse, utifra hva jeg fikk med meg.  Det var ihvertfall bra. Det hadde vært verre om de demonstrerte. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (Akkurat nå):

Det som jeg kan si om Gåte er at de satt ihvertfall stille uten å demonstrere da Israel pratet på pressekonferanse. Det var ihvertfall bra. Det hadde vært verre om de demonstrerte. 

Helt enig! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...