Gå til innhold

Eurovision 2024

iBygda

Eurovision Song Contest 2024 Polls  

223 stemmer

1. 1. Vil Norge slå Irland i ESC 2024?

Anbefalte innlegg

Ane Rikke skrev (58 minutter siden):

Kan du dokumentere at «hjernen på en måte er programmert til å dele mennesker inn i han og hun»? Selv fagbøker skriver hen nå.  

Det sier seg selv, det ligger i biologien vår å se forskjell på han og hun. Tilogmed dyr kan jo merke forskjell på hverandres kjønn..

• Liker 25
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Late_bloomer skrev (1 minutt siden):

Ja noe har skjedd. Og jeg ser flere grunner til at noen skulle ønske å fabrikkere ting til svensk fordel. Og hvis det var såpass gale at et kamera ble knust så synes jeg det er rart det ikke er kommet ut før. Men, tiden vil vise. Er ikke ute etter å plage noen, vil bare vise en annen side av saken.😊

Når ting politietterforskes sier man ikke noe til media. Og med tanke på alt presset ESC har stått i, skjønner jeg godt at de ventet til det var over med å si noe.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Late_bloomer said:

Jeg synes og at Eden gjorde en fin figur, og når Israel først var med så synes jeg det var supert at de fikk såpass mye poeng. Det var nok klokt av henne og ikke kommentere videre, jeg tror ikke hun var interessert i noe drama.

Helt enig ❤️. Leser på TikTok at mange mennesker fra hele verden inkludert israelere gir henne ros for måten hun taklet dette på. Hun taklet situasjonen på en fin og fornuftig måte. Det var intenst med drama i Malmø, men hun klarte dette fint tross vanskelige stemningen. 

Var sykt mye drama i år. Jeg kan ikke huske noe mer drama enn i et eurovision noensinne 

Endret av Eloise12345
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ane Rikke skrev (57 minutter siden):

Kan du dokumentere at «hjernen på en måte er programmert til å dele mennesker inn i han og hun»? Selv fagbøker skriver hen nå.  

Nei jeg kan ikke dokumentere min personlige oppfatning av hvordan min hjerne fungerer i forhold til å oppfatte andres kjønn og kjønnsidentitet. Hva som stå i fagbøkene påvirker ikke hjernen min eller gjør det lettere for meg å venne meg til at man ikke kan anta folks kjønn ut i fra utseendet deres.
Det var ikke en vitenskapelig påstand, det var en forklaring på hvordan det føles for meg og en antakelse om at det kanskje føles sånn for en del andre også. Som for eksempel Eden som kalte Nemo "han" fordi hjernen hennes oppfatter Nemo som en mann grunnet mannlige trekk, og hun ikke tenkte seg om og husket i farta at Nemo er ikke-binær.

• Liker 7
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (3 timer siden):

Tror jeg så videoen 7 ganger på repeat ❤️😭 For en varm og kjærlig velkomst, det trengte og fortjente hun så inderlig nå ❤️ Maken til sterk og modig ung dame altså, tenk å gå gjennom det hun har gjort de siste døgnene..

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mjaus skrev (3 timer siden):

Det sier seg selv, det ligger i biologien vår å se forskjell på han og hun. Tilogmed dyr kan jo merke forskjell på hverandres kjønn..

Omg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (18 timer siden):

Nå havnet vi sist, som du sa. Grattis🏆. Men å sitte i forkant å være partypooper er jo aldri sjarmerende og jeg skjønner du fikk "kjeft". Folk har lyst å kose seg, har positive forventninger og ha det gøy. Og det er jo gøy å heie på sitt eget land, og da synes jeg det er usportslig når folk skal være cocky på sidelinjen og dømme ting nord og ned før man i det hele tatt har startet. Jeg synes fortsatt Gåte leverte sterkt, og jeg elsker låta helt uavhengig av plassen vi fikk. Det er jo selvsagt en risk å sende et sånt bidrag, men det ble jo stemt frem i MGP av en grunn. Jeg er stolt av opptredenen til Gåte uansett, jeg. Ser at folk i kommentarfelt skriver "det var det jeg sa, men ingen hørte på meg". Nei, fordi da gjorde de jo tydeligvis en for dårlig jobb med å stemme på et annet bidrag å sende istede. 

Enig med deg at Gåte leverte sterkt. 

Jeg syns forøvrig Gåte var et fantastisk avbrekk mellom alle de typiske Eurovision-sangene. Og sånn sett kan jeg jo også skjønne at sangen ikke kom høyere opp på listen, i og med at ihuga Eurovision-fans da gjerne har en litt annen musikkstil. 

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Late_bloomer skrev (5 timer siden):

Nå vet vi ikke hva som egentlig har skjedd, men mange her hater tydeligvis Joost fordi han oppførte seg bisart under en pressekonferanse. 

Jeg kjenner overraskende nok at jeg er spent på hva som skjedde der. Mest fordi det er en skandale om han ble utvist om det egentlig ikke var noen grunn til det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Late_bloomer
Kinder skrev (7 timer siden):

Jeg kjenner overraskende nok at jeg er spent på hva som skjedde der. Mest fordi det er en skandale om han ble utvist om det egentlig ikke var noen grunn til det. 

Endret av Late_bloomer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, Lexie Grey said:

Tror jeg så videoen 7 ganger på repeat ❤️😭 For en varm og kjærlig velkomst, det trengte og fortjente hun så inderlig nå ❤️ Maken til sterk og modig ung dame altså, tenk å gå gjennom det hun har gjort de siste døgnene..

Helt enig. Det var sterkt 😭 ❤️❤️❤️. Leste at noen skrev at de venter på filmen om det hun opplevde. ❤️. Jeg tenker at dette kan de lage film om! 

Jeg forstår at situasjonen var dårlig med tanke på palestina-israel konflikten, men når hun først er tatt med i konkurransen så burde ikke all hat rettes mot henne. 

Jeg er på en måte glad at hun havnet på en fin 5 plass.  Hun fortjente å vinne, mener jeg, men det hadde sikkert vært enda verre tilstander med demonstrasjoner om hun hadde vunnet. 

I denne situasjonen så var en god 5 plass en seier uansett . Fantastisk prestasjon ❤️

Endret av Eloise12345
  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Juryene må avvikles. I hvert fall i den formen de har nå, det går ikke at grupper på fem skal avgjøre konkurransen. Det gir alt for store utslag når noen bestemmer seg for å bryte reglene istedenfor å trekke seg på forhånd. Jeg tipper reglene om at de ikke skal snakke sammen også er brutt rundt omkring, det virker nesten statistisk umulig at så mange små grupper skal være så enige om å stemme på akkurat Sveits, når nesten ingen folkejuryer hadde dem på topp. Små grupper vil som regel være veldig ulike når det kommer til musikksmak eller holdninger ellers.

Ingen ville i andre sammenhenger tenkt på å lage meningsmålinger basert på et utvalg av grupper på fem. Da ville man fått grupper med rent flertall til alt fra Frp til Rødt. Man har gjerne minst 1000 respondenter for å få et fornuftig resultat med liten feilmargin. Og 1000 "fagfolk" finner man neppe i Norge, basert på hvilke fem man klarte å grave frem denne gangen. Så da er det bedre å droppe hele greia, og la vanlige folk bestemme.

• Liker 18
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33 minutter siden, brainstorm said:

Juryene må avvikles. I hvert fall i den formen de har nå, det går ikke at grupper på fem skal avgjøre konkurransen. Det gir alt for store utslag når noen bestemmer seg for å bryte reglene istedenfor å trekke seg på forhånd. Jeg tipper reglene om at de ikke skal snakke sammen også er brutt rundt omkring, det virker nesten statistisk umulig at så mange små grupper skal være så enige om å stemme på akkurat Sveits, når nesten ingen folkejuryer hadde dem på topp. Små grupper vil som regel være veldig ulike når det kommer til musikksmak eller holdninger ellers.

Ingen ville i andre sammenhenger tenkt på å lage meningsmålinger basert på et utvalg av grupper på fem. Da ville man fått grupper med rent flertall til alt fra Frp til Rødt. Man har gjerne minst 1000 respondenter for å få et fornuftig resultat med liten feilmargin. Og 1000 "fagfolk" finner man neppe i Norge, basert på hvilke fem man klarte å grave frem denne gangen. Så da er det bedre å droppe hele greia, og la vanlige folk bestemme.

Enig. Juryen bør avvikles! De har alt for mye å si. Det er folket som må få bestemme hva musikk som skal vinne. Ikke jury, bestående av få personer. Det er folkets stemmer som betyr noe. Kroatia og Israel var folkets favoritter. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 14
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir faktisk fysisk uvel av å se at flere gir etter for press om å hate Israel sitt innslag. Type, "vi angrer vi ga dem poeng", eller "Huff, jeg ble avbildet imens jeg danset litt og hadde det moro med Eden Golan" osv.

Nå har jo tradisjonelt sett Eurovision vært en arena for personer med komplekse forhold til ballene sine, men noen burde kanskje ha grodd et par, enn å underkaste seg lynsjemobben i ettertid. For en fadese det hele har blitt!

• Liker 13
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Late_bloomer

I følge VG er etterforskningen av Joost ferdig, og det blir trolig tiltale om trussel.

Endret av Late_bloomer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Late_bloomer skrev (4 minutter siden):

I følge VG er etterforskningen av Joost ferdig, og det blir trolig tiltale.

Politiet har skyndet seg fordi det ikke var snakk om en  alvorlig hendelse og fordi bevisene var gode. Joost har erkjent det som har hendt. Som er følgende:

Etter å gjentatte ganger ha bedt kamera-kvinnen om å slutte å filme (som var den klare avtalen), skal ha ha blitt så provosert at han knyttet med neven mot henne. Han rørte henne aldri. At et kamera er knust, er ikke nevnt.

Men dette er jo ikke greit. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...