Gå til innhold

Eurovision 2024

iBygda

Eurovision Song Contest 2024 Polls  

223 stemmer

1. 1. Vil Norge slå Irland i ESC 2024?

Anbefalte innlegg

TuttaHutta skrev (2 minutter siden):

Fagjuryen i kun 11 av 36 land ga poeng til Israel. Resten ga null poeng.
25 land mente at Israel ikke var blant de tolv beste bidragene.

Den eneste årsaken til at Israel kom greit ut av det, var fordi seerne i 15 land, samt alle de som stemte utenfor medlemslandene, ga Israel 12 poeng.

Dette har også skjedd mange ganger før med andre artister. Hvorfor er det verre når det rammer Israel?
Det er håpløst å rope ut om brudd på regler osv, all den tid man ikke kan tvinge jurymedlemmene til å være ærlige når de stemmer. Er det ikke politisk, er det like gjerne andre lite faglige grunner til stemmegivningen. Ingen, uansett hvor proffe de er, klarer å holde seg helt objektiv og kun stemme basert på faglig grunnlag. Selv profesjonelle musikere lar seg styre av smak og behag, og også politisk ståsted. Det er umulig for EBU å bevise hvem som har stemt politisk og hvem som ikke har det. Så fremt de ikke innrømmer det da, sånn som Owens har gjort.

TuttaHutta skrev (7 minutter siden):

I og med at Israel knapt fikk poeng av fagjuryen, og 25 land ga null poeng til Israel, hvem mener du det var som stemte på Israel av politiske årsaker?

Alt tyder på at det var motsatt.

Det er litt håpløst å forholde seg til deg når du endrer innleggene hele tiden...

Av de som faktisk ga Israel poeng, er det fullt mulig at flere av dem ga 12 poeng av politiske årsaker, men at poengsummen ble lavere siden de andre ga færre eller ingen poeng. Jeg kan selvsagt ikke navngi noen.

Det er faktisk heller ingen automatikk i at de som ga få eller ingen poeng til Israel hadde politiske grunner. Fagjuryen pleier alltid å være i utakt med folket, så det er absolutt mulighet for at flere av dem ikke var like imponert over Israels bidrag som de av folket som syntes Israels låt var best.

Det blir veldig enkelt å klage på all politisk stemming mot Israel, men bare lukke øynene for alle de som mobiliserte og stemte på bidraget bare for å vise støtte til Israel som land.

ESC er over, Israel kom på en god plassering. Jeg synes det er på tide å godta at det ble som det ble. Vi kan ikke gjøre noe med det uansett, og det har ikke skjedd noe kriminelt her. Det er ingen som dør av å gå glipp av poeng i ESC-finalen, uansett hvor urettferdig det føles.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Late_bloomer skrev (4 minutter siden):

Vi får nå først se om det faktisk er sant. Men at du villig sluker Aftonbladet sier sitt, tenker jeg.

Herregud som du forsvarer dette. Hva sier det nøyaktig, egentlig? Fortell meg det.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (21 minutter siden):

Fagjuryen i kun 11 av 36 land ga poeng til Israel. Resten ga null poeng.
25 land mente at Israel ikke var blant de tolv beste bidragene.
Tre land, inkludert Norge, ga 8 poeng, de resterende 8 landene ga kun 2-5 poeng.

Den eneste årsaken til at Israel kom greit ut av det, var fordi seerne i 15 land, samt alle de som stemte utenfor medlemslandene, ga Israel 12 poeng.

Smaken er som baken, men at fagjuryen i så mange land mener bidrag fra UK, Sverige m.fl. var bedre enn Israel, har jeg veldig liten tro på.

Og igjen endret du innlegget ditt...
Du kan ha så liten tro du vil, men det betyr uansett ikke at du nødvendigvis har rett. Som du selv sier; smaken er som baken. Det gjelder faktisk også fagpersoner innen musikk.
Jeg regner med EBU har mottatt nok klager til at de har noe å tenke på til neste års ESC. Du kan jo uansett ikke endre noe, så du plager jo bare deg selv med å drive å gnu på dette i all evighet.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardwinna skrev (2 minutter siden):

Dette har også skjedd mange ganger før med andre artister. Hvorfor er det verre når det rammer Israel?

Jeg tviler i grunn noe på at det er særlig vanlig at artister har fått null poeng, basert på politikk, men kan åpenbart ikke si noe sikkert.

Ardwinna skrev (2 minutter siden):

Det blir veldig enkelt å klage på all politisk stemming mot Israel, men bare lukke øynene for alle de som mobiliserte og stemte på bidraget bare for å vise støtte til Israel som land.

Igjen, så er det en vesentlig forskjell på fagjuryen og folket. Førstnevnte er profesjonelle som får betalt for dette, og som får strenge retningslinjer de skal forholde seg til. Folket kan stemme på hvem de vil.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardwinna skrev (3 minutter siden):

Du kan jo uansett ikke endre noe, så du plager jo bare deg selv med å drive å gnu på dette i all evighet.

Det er vel ingen her som kan endre noe som helst, så da kan man like gjerne stenge ned diskusjonsforumet?

Jeg tror du har misforstått formålet med ett diskusjonforum.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Late_bloomer skrev (16 minutter siden):

Nå vet vi ikke hva som egentlig har skjedd, men mange her hater tydeligvis Joost fordi han oppførte seg bisart under en pressekonferanse. 

Nei det er jo sant. De ville nok ikke ta sjansen på å ha han med, for å etterpå gå bevis på at han var voldelig. Håper det var det riktige valget. Jeg synes det skal være nulltoleranse for vold. Den kommentaren mot Israel i pressekonferansen var unødvendig, hun israelske hadde jo ikke gjort noe galt. Men det alene et ikke nok til å få noen diska, spør du meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TuttaHutta skrev (6 minutter siden):

Det er vel ingen her som kan endre noe som helst, så da kan man like gjerne stenge ned diskusjonsforumet?

Merkelig vinkling og ikke i nærheten av det jeg mente.

TuttaHutta skrev (11 minutter siden):

Jeg tror du har misforstått formålet med ett diskusjonforum.

Fordi?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Late_bloomer
PusheenPusheen skrev (På 12.5.2024 den 21.12):

Herregud som du forsvarer dette. Hva sier det nøyaktig, egentlig? Fortell meg det.

At du mer enn gjerne vil tro på Aftonbladets kilder? Dømme han før vi faktisk har alle fakta på bordet?  Vi vet fortsatt ikke hva som har hendt. 

Endret av Late_bloomer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Late_bloomer
CatPerson123 skrev (6 minutter siden):

Nei det er jo sant. De ville nok ikke ta sjansen på å ha han med, for å etterpå gå bevis på at han var voldelig. Håper det var det riktige valget. Jeg synes det skal være nulltoleranse for vold. Den kommentaren mot Israel i pressekonferansen var unødvendig, hun israelske hadde jo ikke gjort noe galt. Men det alene et ikke nok til å få noen diska, spør du meg.

Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Late_bloomer skrev (Akkurat nå):

At du mer enn gjerne vil tro på Aftonbladets kilder? Dømme han før vi faktisk har alle fakta på bordet?  Vi vet fortsatt ikke hva som har hendt. Tåler du ikke å bli sitert så får du slutte å kommentere.

Hersketeknikker biter dessverre ikke på meg. Og jeg ser heller ingen grunn til at Aftonbladet skulle fabrikkere dette. Noe har tydeligvis skjedd, man diskes jo ikke uten grunn og det er som regel aldri røyk uten ild.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardwinna skrev (5 minutter siden):

Merkelig vinkling og ikke i nærheten av det jeg mente.

Det var deg som skrev at jeg like gjerne kunne slutte å gnu på dette, ettersom jeg ikke kunne endre noe uansett.

Ut fra den logikken, så er det vel ikke noe poeng å diskutere Eurovision i det hele tatt, ettersom ingen av oss kan endre noe.

Personlig har jeg problemer med at fagjuryen, i dette tilfellet Owen, som har innrømmet det, bryter reglene og stemmer politisk.

Jeg noterer at du synes det er helt greit, og helst ser at vi slutter å diskutere det.

Endret av TuttaHutta
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (22 minutter siden):

Igjen, så er det en vesentlig forskjell på fagjuryen og folket. Førstnevnte er profesjonelle som får betalt for dette, og som får strenge retningslinjer de skal forholde seg til. Folket kan stemme på hvem de vil.

Jeg er uenig i dette. Om et land vinner kun som resultat av politisk agenda så syns jeg det gir like dårlig smak uavhengig om det er jury eller publikum som bidrar til det. 

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardwinna skrev (3 timer siden):

Jeg tenker at det er fort gjort å omtale en person som "han" når man ser at vekommende fysisk sett har maskuline trekk. Hjernen er på en måte programmert til å dele mennesker inn i han og hun og anta kjønn etter utseende, så det tar tid å venne seg til at noen er ikke-binær og bruker andre pronomen.
Hvis Eden omtalte Nemo så fint men bare glemte seg og sa "han", så er det ingen stor sak. Hvis hun derimot konsekvent omtalte Nemo som "han" etter flere påminnelser fra artistens side, er det lov å reagere. Jeg aner at det bare var snakk om en avglemmelse, og da er det en ikke-sak.

Kan du dokumentere at «hjernen på en måte er programmert til å dele mennesker inn i han og hun»? Selv fagbøker skriver hen nå.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TuttaHutta skrev (30 minutter siden):

Ludovica- skrev (5 minutter siden):

Jeg er uenig i dette. 

Det var en faktaopplysning, og ikke et spørsmål om din mening.

Fagjuryen har regler å forholde seg til, som de er inneforstått med
De får betalt for jobben, og skal vurdere bidragene kun basert på musikk og opptreden.

Hva seerne gjør, er det ingen som har kontroll på.

Du kan mene hva du vil om det, men av åpenbare grunner så kan man ikke kontrollere millioner av mennesker, som stemmer på hva de vil, av ymse årsaker.

Faktum er at det en vesentlig forskjell på fagjuryen og seerne, når det kommer til stemmegivningen, selv om du gjør så godt du kan for å forsvare at jurymedlemmer bryter reglene.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (1 minutt siden):

Det var en faktaopplysning, og ikke et spørsmål om din mening.

Fagjuryen har regler å forholde seg til, som de er inneforstått med
De får betalt for jobben, og skal vurdere bidragene kun basert på musikk og opptreden.

Hva seerne gjør, er det ingen som har kontroll på.

Du kan mene hva du vil om det, men av åpenbare grunner så kan man ikke kontrollere millioner av mennesker, som stemmer på hva de vil, av ymse årsaker.

Faktum er at det en vesentlig forskjell på fagjuryen og seerne, når det kommer til stemmegivningen, selv om du gjør så godt du kan for å forsvare at jurymedlemmer bryter reglene.

Faktisk så kan jeg mene noe om det hvis jeg vil :)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ludovica- skrev (2 minutter siden):

Faktisk så kan jeg mene noe om det hvis jeg vil :)

Vi har frihet til å både ytre oss, og mene hva vi vil i Norge, så kjør på, jeg har ikke nektet deg, kun opplyst om at du er uenig i faktum.

Jeg er noe overrasket, og hadde trodde at flere hadde problemer med at et medlem av fagjuryen har brutt reglene.

Usikker på om det er en generell holdning til at det er greit å ikke gjøre jobben man er satt til, eller om det er fordi det rammer Israel at det er helt greit?

Endret av TuttaHutta
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
TuttaHutta skrev (1 minutt siden):

Vi har frihet til å både ytre oss, og mene hva vi vil i Norge, så kjør på, jeg har ikke nektet deg, kun opplyst om at du er uenig i faktum.

😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 hours ago, Bacteria said:

Skjønner hva du sier og det er sikkert en kulturforskjell ja. Er selv tilhenger av å si ting rett ut, er unorsk der.

Men hvis man er så til de grader uenig i at Israel er med, hadde det vært mer redelig å ikke delta in the first place.

Han satt der med et flagg over hodet når eden pratet… jeg oppfatter slikt som mobbing. Samme med hellas som liksom sov. 
Joost snakket om at han ble mobbet som barn, det hindret ham ikke i å drive en mobbekampanje mot Eden. Provoserende.

Helt enig. Jeg opplevde det som mobbing også. Jeg synes Eden svarer veldig fint i intervjuer. Presse spurte hva hun synes om vinneren. Hun svarte at han var talentfull. Og de spør hvordan opplevelsen har vært. Hun svarer : Fantastisk. De spør hva hun synes om at Nederlandske ble utvist. Hun går videre og ville ikke svare på det. Veldig fin adferd med tanke på alt hun opplevde selv. Hun kunne svart med kritikk av han, men hun var fornuftig og valgte å ikke svare på det

Endret av Eloise12345
  • Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Late_bloomer
Eloise12345 skrev (7 minutter siden):

Helt enig. Jeg opplevde det som mobbing også. Jeg synes Eden svarer veldig fint i intervjuer. Presse spurte hva hun synes om vinneren. Hun svarte at han var talentfull. Og de spør hvordan opplevelsen har vært. Hun svarer : Fantastisk. De spør hva hun synes om at Nederlandske ble utvist. Hun går videre og ville ikke svare på det. Veldig fin adferd med tanke på alt hun opplevde selv. Hun kunne svart med kritikk av han, men hun var fornuftig og valgte å ikke svare på det

Jeg synes og at Eden gjorde en fin figur, og når Israel først var med så synes jeg det var supert at de fikk såpass mye poeng. Det var nok klokt av henne og ikke kommentere videre, jeg tror ikke hun var interessert i noe drama.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Late_bloomer
PusheenPusheen skrev (På 12.5.2024 den 21.34):

Hersketeknikker biter dessverre ikke på meg. Og jeg ser heller ingen grunn til at Aftonbladet skulle fabrikkere dette. Noe har tydeligvis skjedd, man diskes jo ikke uten grunn og det er som regel aldri røyk uten ild.

Ja noe har skjedd. Og hvis det var såpass gale at et kamera ble knust så synes jeg det er rart det ikke er kommet ut før. Men, tiden vil vise. 

Endret av Late_bloomer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...