Gå til innhold

Eurovision 2024

iBygda

Eurovision Song Contest 2024 Polls  

223 stemmer

1. 1. Vil Norge slå Irland i ESC 2024?

Anbefalte innlegg

Ardwinna skrev (18 minutter siden):

Jeg oppfatter deg som veldig ryddig og saklig i debatten rundt Israel i ESC, og det setter jeg veldig pris på. Det har vært en del skittkasting i tråden fra begge sider (ja til barnemord vs antisemittister og palestinaelskere), og det synes jeg er trist og ødeleggende for debatten. Selv om jeg mener Israel burde vært utestengt av flere årsaker, betyr jo ikke det at jeg støtter Hamas/Palestina og mener Israel er den skyldige i krigen. Eller at jeg mener at alle som vil ha Israel med i ESC og støtter dem, støtter barnemord. Debatten har jo sklidd helt ut til tider.

Du var ikke en av dem jeg siktet til da jeg som sagt oppfatter deg som en fornuftig og saklig stemme fra "Israel-siden". Takk for det! :)

Tusen takk! Det var hyggelig sagt av deg. Oppfatter deg som en saklig debattant også. Selv om vi er uenige, må vi kunne snakke sammen uten å skrike ukvemsord til hverandre. Slik er jeg oppdradd… i et hjem der vi kunne diskutere så fillene føyk, men likevel være glade i hverandre.

i dagens polariserende klima virker det som dette er en glemt øvelse. Tror mange som stemte på Israel gjorde det på trass… det har til tider vært borderline farlig å flagge Israel-sympati. I verste fall vold, i beste fall ukvemsord og trakassering. 
Så da ytrer folk seg slik som vi så i går. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bumbelbee
Bacteria skrev (8 minutter siden):

Tusen takk! Det var hyggelig sagt av deg. Oppfatter deg som en saklig debattant også. Selv om vi er uenige, må vi kunne snakke sammen uten å skrike ukvemsord til hverandre. Slik er jeg oppdradd… i et hjem der vi kunne diskutere så fillene føyk, men likevel være glade i hverandre.

i dagens polariserende klima virker det som dette er en glemt øvelse. Tror mange som stemte på Israel gjorde det på trass… det har til tider vært borderline farlig å flagge Israel-sympati. I verste fall vold, i beste fall ukvemsord og trakassering. 

Folk ødela kvelden totalt med å stemme så politisk og ytre seg. Gode musikalske innslag kom totalt i bakgrunnen og det var flere som hadde fortjent en høyere plassering. Å stemme Israel og samtidig håpe at WW3 ikke kom til å bli utløst i Malmø er litt sånn «hallo!». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Bacteria said:

Det triste er at det virker som om det er ikke greit å få lov til å like Israel sin låt. Og folket er vel som oss der nede og. Vi må få like det vi vil

Endret av Eloise12345
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumbelbee skrev (27 minutter siden):

Folk ødela kvelden totalt med å stemme så politisk og ytre seg. Gode musikalske innslag kom totalt i bakgrunnen og det var flere som hadde fortjent en høyere plassering. Å stemme Israel og samtidig håpe at WW3 ikke kom til å bli utløst i Malmø er litt sånn «hallo!». 

Hallo ja!

Jeg syns det er veldig merkelig at folk ikke skjønner at all buingen og mobbingen virket stikk i strid med hensikten.

Endret av Bacteria
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bumbelbee
Bacteria skrev (51 minutter siden):

Hallo ja!

Jeg syns det er veldig merkelig at folk ikke skjønner at all buingen og mobbingen virket stikk i strid med hensikten.

Alle parter kunne tatt seg en bolle og roet seg. Jeg tør ikke tenke på hva politiet måtte bruke av ressurser på dette. Det er kjempesynd at Eurovision har blitt så ekstremt politisk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bumbelbee skrev (12 minutter siden):

Alle parter kunne tatt seg en bolle og roet seg. Jeg tør ikke tenke på hva politiet måtte bruke av ressurser på dette. Det er kjempesynd at Eurovision har blitt så ekstremt politisk. 

Kan være enig med deg der. 
Var nylig innom TikTok, og nå er det en ny ting som er galt med Eden… hun ble spurt om hva hun syntes om vinneren. Svar: He is wonderful…

Det var selvfølgelig feil… den som ikke gjetter hvorfor må i skammekrok! 😝

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bacteria skrev (5 minutter siden):

Det var selvfølgelig feil… den som ikke gjetter hvorfor må i skammekrok! 😝

Ikke alltid like lett å holde orden på alle de nye pronomene, jeg sier og skriver også "han" om Nemo, selv om jeg vet det skulle vært "hen".

Endret av TuttaHutta
  • Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TuttaHutta skrev (34 minutter siden):

Ikke alltid like lett å holde orden på alle de nye pronomene, jeg sier og skriver også "han" om Nemo, selv om jeg vet det skulle vært "hen".

Jeg tenker at det er fort gjort å omtale en person som "han" når man ser at vekommende fysisk sett har maskuline trekk. Hjernen er på en måte programmert til å dele mennesker inn i han og hun og anta kjønn etter utseende, så det tar tid å venne seg til at noen er ikke-binær og bruker andre pronomen.
Hvis Eden omtalte Nemo så fint men bare glemte seg og sa "han", så er det ingen stor sak. Hvis hun derimot konsekvent omtalte Nemo som "han" etter flere påminnelser fra artistens side, er det lov å reagere. Jeg aner at det bare var snakk om en avglemmelse, og da er det en ikke-sak.

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Late_bloomer
Bacteria skrev (På 12.5.2024 den 14.18):

Var vel kanskje dråpen dette da. Han skapte mye uro, oppførselen hans mot Eden på pressekonferansen var veldig kritikkverdig. 
Gåte satt ved siden av eden og klarte å oppføre seg. 

Endret av Late_bloomer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Late_bloomer skrev (13 minutter siden):

Ville bare si en ting til. Dette kan egentlig tolkes på flere måter. Det du beskriver som kritikkverdig kan og være hans måte å si sin mening på, en liten kulturforskjell. Her i NL er det helt innafor å buse ut med sin mening, og ingen tenker det er noe galt i det, bare en måte å si i fra på. Er man uenig sier man i mot, og så er man ferdig. Dette var noe jeg måtte lære meg med denne kulturen. Men jeg synes det er en befrielse, for du vet alltid hvor du har folk, slipper å gå rundt å tolke alt mulig.

Det at Gåte sitter og «oppfører seg», som du skriver, kan og være feighet. De har jo tydelig gitt uttrykk for at de er i mot at Israel var med, men så sier de ingenting. Bare sitter der stille mens de tenker sitt ..

Jeg skulle ønske han ikke hadde sagt noe på den pressekonferansen, fordi det skapte så mye uro og ubehageligheter, og fordi han ødela så mye for seg selv. Men så vidt jeg vet har han aldri sagt noe negativt om Israels deltagelse i media her, selv om han har blitt presset av journalister. NL har og vært tydelig på støtte av Israel gjennom denne konflikten. 

Skjønner hva du sier og det er sikkert en kulturforskjell ja. Er selv tilhenger av å si ting rett ut, er unorsk der.

Men hvis man er så til de grader uenig i at Israel er med, hadde det vært mer redelig å ikke delta in the first place.

Han satt der med et flagg over hodet når eden pratet… jeg oppfatter slikt som mobbing. Samme med hellas som liksom sov. 
Joost snakket om at han ble mobbet som barn, det hindret ham ikke i å drive en mobbekampanje mot Eden. Provoserende.

• Liker 14
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardwinna skrev (29 minutter siden):

Jeg tenker at det er fort gjort å omtale en person som "han" når man ser at vekommende fysisk sett har maskuline trekk. Hjernen er på en måte programmert til å dele mennesker inn i han og hun og anta kjønn etter utseende, så det tar tid å venne seg til at noen er ikke-binær og bruker andre pronomen.
Hvis Eden omtalte Nemo så fint men bare glemte seg og sa "han", så er det ingen stor sak. Hvis hun derimot konsekvent omtalte Nemo som "han" etter flere påminnelser fra artistens side, er det lov å reagere. Jeg aner at det bare var snakk om en avglemmelse, og da er det en ikke-sak.

I klippet var hun på vei ut(?) sammen med en kvinne i teamet som hele tiden skyndet på henne og sa nå måtte de gå, så hun svarte bare på en hyggelig måte på spørsmålet til en journalist i forbifarten. Så det var ikke med noen vond intensjon nei. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Late_bloomer said:

Dere jo i så fall like naive som stoler blindt på Sverige og ebu sin side av saken, de som har alt på å tape ansikt her. Dette blir jo prestige.

Jeg stoler ikke blindt på nederlandske kringkastere, men mitt inntrykk er at media generelt er mye mer åpne og mindre fordømmende når det gjelder nyhetssaker enn det jeg ser i Norge.

Hadde det vært snakk om vold her, så hadde nok støtten ikke vært tilstede, men det har det ikke vært tema om det fra noen sider, og da mener vi (her i NL) at dette blir for dumt. Og at litt må man tåle. Men slik er det ikke i Norge, og garanter ikke i Sverige heller. 

Sånn som han har oppført seg, blant annet på pressekonferansen, så tror jeg ikke på at den nederlandske kringkasteren forteller sannheten. Han virker utrolig umoden, barnslig og arrogant. 

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Bacteria said:

Han satt der med et flagg over hodet når eden pratet… jeg oppfatter slikt som mobbing. Samme med hellas som liksom sov. 

Joost snakket om at han ble mobbet som barn, det hindret ham ikke i å drive en mobbekampanje mot Eden. Provoserende.

100 % enig. Jeg er så glad for at han ble diskvalifisert 👏 

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, Late_bloomer said:

Det at Gåte sitter og «oppfører seg», som du skriver, kan og være feighet. De har jo tydelig gitt uttrykk for at de er i mot at Israel var med, men så sier de ingenting. Bare sitter der stille mens de tenker sitt ..

Eller så klarer Gåte å oppføre seg som voksne mennesker. De er profesjonelle og ordentlig. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blått skrev (8 minutter siden):

Sånn som han har oppført seg, blant annet på pressekonferansen, så tror jeg ikke på at den nederlandske kringkasteren forteller sannheten. Han virker utrolig umoden, barnslig og arrogant. 

Blått skrev (4 minutter siden):

Blått skrev (1 minutt siden):

Eller så klarer Gåte å oppføre seg som voksne mennesker. De er profesjonelle og ordentlig. 

This. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Late_bloomer
Blått skrev (På 12.5.2024 den 18.45):

Endret av Late_bloomer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Late_bloomer
Blått skrev (6 minutter siden):

Ganske så stygt av deg å skrive det. Men det sier mest om deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Late_bloomer skrev (1 minutt siden):

Og feige.

Nei. Man trenger ikke si alt der det ikke passet seg. De har vært tydelig i forkant hvor de står. Da har de sagt sitt.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Late_bloomer said:

Og feige.

Det er ikke feigt å avstå fra mobbing av en 20 år gammel jente. Gåte taklet dette som voksne modne mennesker, mens Joost oppførte seg som en 3-åring som hadde et trassanfall og drev en mobbekampanje. 

• Liker 19
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Late_bloomer
Blått skrev (På 12.5.2024 den 18.37):

Kulturforskjell, kan være en forklaring.

Endret av Late_bloomer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...