Gå til innhold

Eurovision 2024

iBygda

Eurovision Song Contest 2024 Polls  

223 stemmer

1. 1. Vil Norge slå Irland i ESC 2024?

Anbefalte innlegg

Tutte skrev (20 minutter siden):

De har ligget på mellom 11 og 13 plass på betting lista hele veien. Det er det at vi faktisk kom på siste plass jeg reagerer på, det stemmer ikke med noe. 

Det var mye som ikke stemte igår. De fleste publikumstemmene hopet seg opp til noen få land på toppen, og jeg mistenker at det skyldtes Israel. Man visste jo at de ville få mange stemmer, og de som ikke ville at Israel skulle vinne følte at de måtte samle seg rundt de andre som lå på topp på oddsen.

Dette er bare en teori selvsagt, men det var virkelig merkelig den opphopningen av stemmene på toppen. Det gikk muligens ut over bidrag som folk ellers kunne stemt på, bidrag som de likte men som de "visste" at ikke ville vinne uansett, som England f.eks. Og kanskje Norge 🤔

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

velociraptor skrev (47 minutter siden):

Og Bambi Thug kan jo ta seg en tur til Gaza under en våpenhvile eller etter krigen, og se hvor godt hun blir tatt i mot der.

Word!

Tror alle demonstrantene glemmer hva slags regime og verdisett de egentlig støtter. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (4 timer siden):

Nå havnet vi sist, som du sa. Grattis🏆. Men å sitte i forkant å være partypooper er jo aldri sjarmerende og jeg skjønner du fikk "kjeft". Folk har lyst å kose seg, har positive forventninger og ha det gøy. Og det er jo gøy å heie på sitt eget land, og da synes jeg det er usportslig når folk skal være cocky på sidelinjen og dømme ting nord og ned før man i det hele tatt har startet. Jeg synes fortsatt Gåte leverte sterkt, og jeg elsker låta helt uavhengig av plassen vi fikk. Det er jo selvsagt en risk å sende et sånt bidrag, men det ble jo stemt frem i MGP av en grunn. Jeg er stolt av opptredenen til Gåte uansett, jeg. Ser at folk i kommentarfelt skriver "det var det jeg sa, men ingen hørte på meg". Nei, fordi da gjorde de jo tydeligvis en for dårlig jobb med å stemme på et annet bidrag å sende istede. 

Det er klart, alle låter som kommer på sisteplass er jo likt av sitt folk. De er jo stemt frem av folket sitt.

Bare til ettertanke..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merula skrev (35 minutter siden):

"Skrik og skrål" havnet jo på en 6. plass også..Vil absolutt si at at Doomsday Blue er vel så sær og for spesielt interesserte som Ulveham. Tror neppe vi hadde havnet så mye høyere opp på resultatlisten med Keiino sin damdiggida (Spirit in the sky var noe HELT annet) eller Erikas My AI, som var alternativene.

Dette er veldig sant. Mye klaging på Gåtes "skriking og skrål", men lite klaging på Bambie Thug sitt skrik og skrål. De begge hadde jo en sangstil som lett kan kalles skrik og skrål av de som ikke liker låtene. Jeg likte begge og synes det blir for dumt å kalle ulike musikkstiler for "skrik og skrål". Det høres jo ut som sure pensjonister som klager på nymoderne musikk.

Jeg har null problem med å forstå at Gåte ikke er for alle, da det jo er en spesiell sjanger. Spesielt for dem som så og hørte låten for første gang i finalen. Selv jeg som elsker Gåte måtte høre låta et par-tre ganger før den virkelig satt i øret og ga meg gåsehud. Jeg er også enig med dem som skriver at finalefremførelsen dessverre ikke var like bra som i den norske finalen og semifinalen. Gunhild hørtes sliten eller nervøs ut, hadde noen småsure toner og mister luft og kraft flere steder. Av en eller annen grunn synes jeg sceneshowet virket endret også, mer rotete og mindre magisk/stemningsfullt. Nå skal det også sies at jeg ble litt skuffet over scenografien i Malmø i forhold til hjemme i den norske finalen. Å bytte ut den mørke, trolske stemningen med noe flashy splish-splash i bakgrunnen synes jeg ikke ble så bra. Da hjalp det ikke med den kule snurreplata som de tok med seg til Malmø, for den ble liksom litt liten og druknet i alt lyset og flashende havskum (eller hva det nå var) i bakgrunnen.

Jeg er stolt av Gåte uansett, og mener fremdeles Norge skal være stolte av at de sendte noe urnorskt, sunget på norsk og med innslag av nøkkelharpe. Jeg liker når land synger på eget språk og drar inn litt av det som er typisk deres kultur i låtene. Jeg hadde blant annet litt sansen for Armenia fordi de blandet inn egenart og kultur i låta. Ikke min største favoritt, men jeg likte ideen.
Jeg tror heller ikke My AI eller Keiino med Damdiggida hadde gjort det stort bedre i finalen, men det er jo alltids lett å være etterpåklok for dem som ikke likte Gåte og heller ville sett noen andre i finalen.

powerpuffen skrev (10 minutter siden):

Det var ingen som skjønte et ord av den norske sangen. Selv nordmenn sliter med å høre teksten. De fortjente ikke sisteplass, men fortjente ikke å vinne heller. 

Forsto du teksten på alle de andre låtene i ESC da? Heier du kun på låter du skjønner teksten på?
Hvis teksten skal forstås av flest mulig, burde alle synge på engelsk. Det synes jeg hadde blitt et gørrkjedelig ESC.

Bringebærsyltetøy skrev (8 minutter siden):

Jeg reagerer på at de som forsvarer Gåte ikke klarer å ha to tanker i hodet samtidig. De tenker bare "vi var veldig gode, og dumme Europa skjønner det ikke". Hvorfor kan man ikke tenke "kanskje vi var ikke så gode likevel og Europa skjønte det"? 

Vi har jo to tanker i hodet samtidig; at Gåte er dyktige musikere og hadde laget en god låt, men det ble for sært og spesielt for resten av Europa og verden. Jeg har null problem med å skjønne at Gåte ikke er fantastisk i alles øyne og ører, da det jo er spesielt. Jeg er også fullt inneforstått med at det å tape i ESC ikke betyr at man er en dårlig artist eller har en dårlig låt. Det er mye bra musikk som aldri ville ha gjort det skarpt i ESC, og mange artister som når høyt i ESC som aldri får noen stor anerkjennelse utenfor ESC.
Det er litt skummelt å gå i fella med å tro at musikk man ikke liker er dårlig musikk, eller omvendt at musikk man liker er bra musikk. Jeg hører jo at Frankrikes artist er en dritdyktig sanger og at låta/musikken var alt annet en dårlig, men jeg likte ikke låta, fordi jeg synes det blir for svulstig. ESC handler aller mest om smak og behag, og smaken er veldig delt.

Jeg er skuffet over Norges sisteplass, og ikke helt fornøyd med at Sveits stakk av med seieren, men gidder ikke surmule. Bedre lykke neste år! Håper bare det blir litt mindre bråk og kontroverser neste år.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bumbelbee
Ab_naturals skrev (2 minutter siden):

Det var mye som ikke stemte igår. De fleste publikumstemmene hopet seg opp til noen få land på toppen, og jeg mistenker at det skyldtes Israel. Man visste jo at de ville få mange stemmer, og de som ikke ville at Israel skulle vinne følte at de måtte samle seg rundt de andre som lå på topp på oddsen.

Dette er bare en teori selvsagt, men det var virkelig merkelig den opphopningen av stemmene på toppen. Det gikk muligens ut over bidrag som folk ellers kunne stemt på, bidrag som de likte men som de "visste" at ikke ville vinne uansett, som England f.eks. Og kanskje Norge 🤔

Her har du observert riktig tror jeg. Siden folk viste at mange aksjonerte og stemte Israel var det mange som brukte ekstra penger på å stemme strategisk på de andre som lå i toppen. Gåte kunne under andre omstendigheter gjort det mye bedre. 

Nå tror jeg ikke det europeiske publikumet forstod det urnorske, kunstneriske og folklore-aktige bidraget fra Gåte og flertallet trenger kanskje noe mer mainstream som ikke er så eksotisk i det kulturelle uttrykket. Gåte hadde dyktige musikere, en god låt og den beste vokalen, men omstendighetene var for betent til å komme høyrere på lista. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AllahBallah skrev (5 minutter siden):

Det er klart, alle låter som kommer på sisteplass er jo likt av sitt folk. De er jo stemt frem av folket sitt.

Bare til ettertanke..

Selvsagt. Synes uansett det ikke har noe for seg å sitte i månedsvis og klage eller rakke ned på mgp-vinneren fordi man ikke liker den eller er uenig i folkets valg. Har jo ingenting for seg, og det skaper bare irritasjon og kvalme for de som prøver å nyte mgp og esc. Å være skuffa rett etterpå - helt ok. Men å sitte med pekefingeren og si "told you so" er dårlig stil, synes jeg.

Ardwinna skrev (4 minutter siden):

Dette er veldig sant. Mye klaging på Gåtes "skriking og skrål", men lite klaging på Bambie Thug sitt skrik og skrål. De begge hadde jo en sangstil som lett kan kalles skrik og skrål av de som ikke liker låtene. Jeg likte begge og synes det blir for dumt å kalle ulike musikkstiler for "skrik og skrål". Det høres jo ut som sure pensjonister som klager på nymoderne musikk.

Jeg har null problem med å forstå at Gåte ikke er for alle, da det jo er en spesiell sjanger. Spesielt for dem som så og hørte låten for første gang i finalen. Selv jeg som elsker Gåte måtte høre låta et par-tre ganger før den virkelig satt i øret og ga meg gåsehud. Jeg er også enig med dem som skriver at finalefremførelsen dessverre ikke var like bra som i den norske finalen og semifinalen. Gunhild hørtes sliten eller nervøs ut, hadde noen småsure toner og mister luft og kraft flere steder. Av en eller annen grunn synes jeg sceneshowet virket endret også, mer rotete og mindre magisk/stemningsfullt. Nå skal det også sies at jeg ble litt skuffet over scenografien i Malmø i forhold til hjemme i den norske finalen. Å bytte ut den mørke, trolske stemningen med noe flashy splish-splash i bakgrunnen synes jeg ikke ble så bra. Da hjalp det ikke med den kule snurreplata som de tok med seg til Malmø, for den ble liksom litt liten og druknet i alt lyset og flashende havskum (eller hva det nå var) i bakgrunnen.

Jeg er stolt av Gåte uansett, og mener fremdeles Norge skal være stolte av at de sendte noe urnorskt, sunget på norsk og med innslag av nøkkelharpe. Jeg liker når land synger på eget språk og drar inn litt av det som er typisk deres kultur i låtene. Jeg hadde blant annet litt sansen for Armenia fordi de blandet inn egenart og kultur i låta. Ikke min største favoritt, men jeg likte ideen.
Jeg tror heller ikke My AI eller Keiino med Damdiggida hadde gjort det stort bedre i finalen, men det er jo alltids lett å være etterpåklok for dem som ikke likte Gåte og heller ville sett noen andre i finalen.

Forsto du teksten på alle de andre låtene i ESC da? Heier du kun på låter du skjønner teksten på?
Hvis teksten skal forstås av flest mulig, burde alle synge på engelsk. Det synes jeg hadde blitt et gørrkjedelig ESC.

Vi har jo to tanker i hodet samtidig; at Gåte er dyktige musikere og hadde laget en god låt, men det ble for sært og spesielt for resten av Europa og verden. Jeg har null problem med å skjønne at Gåte ikke er fantastisk i alles øyne og ører, da det jo er spesielt. Jeg er også fullt inneforstått med at det å tape i ESC ikke betyr at man er en dårlig artist eller har en dårlig låt. Det er mye bra musikk som aldri ville ha gjort det skarpt i ESC, og mange artister som når høyt i ESC som aldri får noen stor anerkjennelse utenfor ESC.
Det er litt skummelt å gå i fella med å tro at musikk man ikke liker er dårlig musikk, eller omvendt at musikk man liker er bra musikk. Jeg hører jo at Frankrikes artist er en dritdyktig sanger og at låta/musikken var alt annet en dårlig, men jeg likte ikke låta, fordi jeg synes det blir for svulstig. ESC handler aller mest om smak og behag, og smaken er veldig delt.

Jeg er skuffet over Norges sisteplass, og ikke helt fornøyd med at Sveits stakk av med seieren, men gidder ikke surmule. Bedre lykke neste år! Håper bare det blir litt mindre bråk og kontroverser neste år.

100% dette.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen som vet hvor mange publikumsstemmer det skal til for å tilsvare ett poeng? Lurer på hvor mange som egentlig har stemt på Gåte. Og Storbritannia fikk jo 0 poeng fra seerne, men er jo sikkert noen som har stemt på dem. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jukkapalme skrev (2 minutter siden):

Noen som vet hvor mange publikumsstemmer det skal til for å tilsvare ett poeng? Lurer på hvor mange som egentlig har stemt på Gåte. Og Storbritannia fikk jo 0 poeng fra seerne, men er jo sikkert noen som har stemt på dem. 

Lurer også på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ardwinna skrev (14 minutter siden):

Veldig godt oppsummert 👍

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jukkapalme skrev (7 minutter siden):

Jeg stemte på England, så det må ihvertfall mer enn èn stemme til 😅 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (5 minutter siden):

Lurer også på dette.

Stemmene i hvert land rangeres fra topp til bunn, og så får de ti øverste sangene på resultatlista poeng. Den som får mest publikumstemmer får 12 poeng, den nest øverste får 10, og de neste åtte får 8 - 1 poeng. Så de som ikke er blant de ti mest populære, får ingen publikumspoeng fra landet 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orket ikke se på i går. Følte at hele gleden med ESC ble borte. Dessuten gikk min favoritt Aserbajdsjan ut i delfinalene, så da hadde jeg heller ingen andre klare favoritter. MEN når det er sagt, at Sveits vant overrasket meg ikke i det hele tatt. Jeg har sett på Adresse Malmø, og Sveits var en av de sangene som virkelig festet seg hos meg. Sendte den faktisk til mannen fordi jeg synes den var litt kul og annerledes. Ble derfor overrasket over alle kommentarene her som mener det var rigget. 

Trist med sisteplass for Norge, men jeg må si at låta ikke fenget meg. Jeg har hørt litt mer på den de siste dagene og den har vokst litt på meg, men dette er det første året på leeeeenge der jeg ikke har klart å engasjere meg i det norske bidraget. Familien min har pleid å ordne kostymer, jeg har sett på reaksjonervideoer på YouTube osv, men i år har jeg ikke giddet det. Så det sier jo litt. Jeg er likevel fornøyd med at vi sendte et kvalitetsbidrag, at sceneshowet var bedre enn det har vært tidligere år og at vi sendte noe urnorsk. For jeg tror det er veien å gå, jeg bare tror sangen må være mer catchy og noe flere kan like og synge med på.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærke skrev (9 minutter siden):

Stemmene i hvert land rangeres fra topp til bunn, og så får de ti øverste sangene på resultatlista poeng. Den som får mest publikumstemmer får 12 poeng, den nest øverste får 10, og de neste åtte får 8 - 1 poeng. Så de som ikke er blant de ti mest populære, får ingen publikumspoeng fra landet 

Er ikke dette jurystemmene? Det jeg lurte på var, hvordan regnes seerstemmene om til poeng? La oss si ar både jeg og mannen ga Sverige 20 stemmer. Det er 40 stemmer. Men så får de 0 poeng når det leses opp. Hvor mange seerstemmer på et land er ett poeng, liksom?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er stolt av Gåte, jeg! Hva så om det ikke slo an? Jeg syns hvert land skal sende det bidraget de selv liker best, det er jo det som er gøy! Det er jo ikke lett å vite hvor grensen mellom unikt og kult og altfor sært går. 😂 Rent musikalsk hadde Norge et veldig bra bidrag. Pyttsann, det slo ikke an i Europa. 🤷‍♀️ Jeg vil heller være i bånn med en låt vi nordmenn digger, enn middels med en låt vi bare synes var "så der" fordi vi trodde den hadde bedre sjans. Keiino hadde ikke gjort det bra, Damdiggida er langt fra deres sterkeste låt, og AI sangen var så kjedelig at jeg ikke kan huske den en gang? 

La oss heller være på bunn med stil, enn anonyme tullinger i midten. 😎

• Liker 6
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (1 minutt siden):

Er ikke dette jurystemmene? Det jeg lurte på var, hvordan regnes seerstemmene om til poeng? La oss si ar både jeg og mannen ga Sverige 20 stemmer. Det er 40 stemmer. Men så får de 0 poeng når det leses opp. Hvor mange seerstemmer på et land er ett poeng, liksom?

Eksempel: Du og mannen gir Sverige 40 stemmer. Om de 40 stemmene gjør at Sverige havner på topp blandt publikumstemmene i ditt land fører det til at Sverige får 12 poeng i publikumstemmer. Om deres 40 poeng gjør at Sverige ikke havner blandt de 10 som får mest publikumstemmer så får Sverige 0 poeng fra ditt land. 

Dette gjøres for hvert land og summeres til slutt. Om Sverige havner på topp i publikumstemmer fra mange land blir alle 12 poengene, og resten, lagt sammen og totalsummen blir presentert. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Late_bloomer

For et shit show fra ende til annen.

Jeg bor i Nederland og her er vi så lei oss på Joost sine vegne. Han støttes enormt, og det er rørende å se. 

Ellers, skulle ønske han holdt seg for god til å kritisere Israel under pressemøtet, men men, han har lov til å ha sin mening.
Nederland hadde planlagt å gi Israel 12 poeng, så lite hat her, i den retning (for de som skulle tro noe annet).

Skjønner at Gåte ikke vant, det ble alt for spesielt for denne type musikk konkurranse. Men enig med de som sier det er kvalitetsmusikk. Likevel litt morsomt da de bare fikk fire poeng fra publikum og de så helt forvirret ut 😅

Når det blir på denne måten, så synes jeg kanskje ikke Israel burde vært med. 

Men når Israel nå først var med, så koste jeg meg skikkelig når de fikk mange poeng. 

Finland burde vunnet i fjor, en skandale at de ikke gjorde det! Men for en kjernekar han er❤️

For min del har jeg mistet helt lysten på Eurovison igjen.

Endret av Late_bloomer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 minutter siden, PusheenPusheen said:

Det går ikke an å svare på. Ett poeng går til den sangen "tiende flest" stemmer. Så får man 0 poeng har man vært på 11 plass eller lavere i det aktuelle stemmegivingslandet. Så det avhenger jo helt av hvor mange som stemmer i et land, hvor mange ganger de stemmer på ett bidrag osv. Finnes jo ikke noen definert grense. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så opptredenen til Gåte nå, så ikke finalen. Har knapt hørt sangen før, men det som slo meg umiddelbart er at de forsvinner litt på scenen. Tror nærbilder av ansiktet var ganske fraværende, nå sammenligner jeg med vinnerlåta, for den så jeg også. Ansiktet og følelsene kom mer frem der, det ble mer personlig og nært enn det nokså anonyme bidraget fra Norge. Tror faktisk det har noe å si, for med så mange artister må man skape en connection med de som ser dette for første gang. Hos meg klarte Sveits det, Norge ble jeg likegyldig til. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærke skrev (1 minutt siden):

Eksempel: Du og mannen gir Sverige 40 stemmer. Om de 40 stemmene gjør at Sverige havner på topp blandt publikumstemmene i ditt land fører det til at Sverige får 12 poeng i publikumstemmer. Om deres 40 poeng gjør at Sverige ikke havner blandt de 10 som får mest publikumstemmer så får Sverige 0 poeng fra ditt land. 

Dette gjøres for hvert land og summeres til slutt. Om Sverige havner på topp i publikumstemmer fra mange land blir alle 12 poengene, og resten, lagt sammen og totalsummen blir presentert. 

Tror ikke hjernen min er kapabel til å skjønne dette, men takk for at du prøvde😅🙃😩

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...