Gå til innhold

Eurovision 2024

iBygda

Eurovision Song Contest 2024 Polls  

223 stemmer

1. 1. Vil Norge slå Irland i ESC 2024?

Anbefalte innlegg

Gjest Anonyme-meg
Potetjinta skrev (1 time siden):

Vi var flere som måtte skru ned lyden på TV (husker mange kommenterte det) da disse «magiske hylene» kom for første gang. Og den lå veldig dårlig an mot finalen. Den fikk også minst stemmer av Italia på torsdag. Nå tror jeg det nesten bare er å innse at de fleste synes at låten er en fiasko!

Vil også legge til at jeg synes Gåte sin fremføring igår var den beste de har hatt!

Gårsdagens opptreden til Gåte var den svakeste til nå. Det var synd. Liker fortsatt låta jeg. 

Hørte aldri på Gåte før, men etter deltagelsen dems har jeg fått sansen for dem. 

Endret av Anonyme-meg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bringebærsyltetøy skrev (3 minutter siden):

Det var før finalen...😉

Det ble bestemt før finalen men de har fått mye oppmerksomhet påiallfall Youtube de siste 2-3 månedene og de har blitt godt kjent i utlandet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (32 minutter siden):

Synes man bør ha to tanker i hodet samtidig. Ikke all musikk fenger alle, sånn er det jo med alt. Er flere bidrag vi har sendt som jeg personlig ikke har likt, men man må jo likevel forstå at andre liker det og derfor stemte det frem. Bare fordi jeg personlig ikke liker noe, betyr ikke at det er dritstøggt. Det betyr bare at sangen ikke var for meg. Er jo ikke logisk at en sang som er "dritstøgg" skal bli stemt frem av de fleste, da synes jo de fleste at den ikke er så stygg alikevel. 

Jeg reagerer på at de som forsvarer Gåte ikke klarer å ha to tanker i hodet samtidig. De tenker bare "vi var veldig gode, og dumme Europa skjønner det ikke". Hvorfor kan man ikke tenke "kanskje vi var ikke så gode likevel og Europa skjønte det"? 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Odhrán Ó Máille said:

Faktisk så er det en låtskriverkonkurranse 

Ja,  men uansett jeg tror de bør holde land skjult til resultatene er ferdige for rettferdigheten. Da hadde det ikke blitt såpass uro rundt arrangementet. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (1 time siden):

Norges jury er navngitt og de viser seg faktisk sympatiske denne gangen synes jeg. Liker 8 poengene til Israel.  :). Kan de ikke bare kutte å vise hvor låtene kommer ifra neste år? De kan heller vise det når resultatene er ferdige. Mer musikkmessig rettferdig!

Hvordan skulle det være mulig å gjennomføre? Altså holde det fullstendig anonymt og hemmelig hvem som synger hva frem til og til og med finalen? Hadde jo lekket ut på alle mulige måter. I tillegg måtte det vært en haug med kriterier for å anonymisere låtene, eksempelvis ikke synge på eget språk, ingen innslag av ord eller andre ting som kan assosieres med et land/kultur osv. Frykter det hadde blitt fryyktelig kjedelige tretten på dusinet låter man har hørt tusen ganger før, slik som Israel sitt bidrag i år. 

• Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bringebærsyltetøy skrev (Akkurat nå):

Jeg reagerer på at de som forsvarer Gåte ikke klarer å ha to tanker i hodet samtidig. De tenker bare "vi var veldig gode, og dumme Europa skjønner det ikke". Hvorfor kan man ikke tenke "kanskje vi var ikke så gode likevel og Europa skjønte det"? 

Men jeg synes jo ikke at vi var dårlige. Som jeg sa i en annen kommentar; det var helt klart andre bidrag som var bedre, selvfølgelig. Men jeg likte jo fortsatt Norges opptreden. Det forandres ikke av at andre var bedre, for meg personlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Bumbelbee

Jeg lytter til Gåte på Spotify. Tross jumboplass fikk jeg opp øynene for bandet og har begynt å følge dem. Det er bra musikk for dem som liker sjangeren. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Isnih said:

Hvordan skulle det være mulig å gjennomføre? Altså holde det fullstendig anonymt og hemmelig hvem som synger hva frem til og til og med finalen? Hadde jo lekket ut på alle mulige måter. I tillegg måtte det vært en haug med kriterier for å anonymisere låtene, eksempelvis ikke synge på eget språk, ingen innslag av ord eller andre ting som kan assosieres med et land/kultur osv. Frykter det hadde blitt fryyktelig kjedelige tretten på dusinet låter man har hørt tusen ganger før, slik som Israel sitt bidrag i år. 

Jeg synes israel sitt bidrag var fantastisk og best,  men uansett musikk er smak og behag. Noen liker det. Noen liker det ikke. Slik er det om alt innen både musikk, og mat :)

Men jeg mener at det hadde vært mer rettferdig resultat om alle sang på engelsk, og de ikke fikk se artistene. Kun høre. Men uten tvil er avstemningen full i feile motiver. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Odhrán Ó Máille said:

Jeg synes Israel var det 6 beste bidraget. 

Israel fikk en bra plassering. Nr 5 er veldig bra!. Jeg ser heller ikke ned på sisteplassen.  Jeg liker ikke Gåte sin låt, men jeg ser ikke ned på en sisteplass heller. De kom til finalen. :) De kunne røket ut i semifinalen. Og musikken er en smakssak. Men jeg tror Keiino ville kommet litt høyere. Men det vet jeg ingenting om, for de var jo ikke med :)

Endret av Eloise12345
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bringebærsyltetøy skrev (4 minutter siden):

De har ligget på mellom 11 og 13 plass på betting lista hele veien. Det er det at vi faktisk kom på siste plass jeg reagerer på, det stemmer ikke med noe. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (1 time siden):

Norges jury er navngitt og de viser seg faktisk sympatiske denne gangen synes jeg. Liker 8 poengene til Israel.  :). Kan de ikke bare kutte å vise hvor låtene kommer ifra neste år? De kan heller vise det når resultatene er ferdige. Mer musikkmessig rettferdig!

Ideen er forsvåvidt god, men jeg tror det i praksis blir umulig å gjennomføre. Vi (og alle andre land som er med) må jo stemme frem vår kandidat, og i vår tid så er det vanskelig å forhindre at det kommer ut i sosiale medier, eller på youtube for den saks skyld. Jeg tror rett og slett ikke det er gjennomførbart :( Men med det sagt, så skulle jeg ønske at ESC kunne handle om musikk og ikke om politikk. Jeg har egt kuttet ut å følge med på det, fordi jeg syns det er feil at det er politikken som skal bestemme. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sisteplass ass, jeg kommer ikke helt over det. Det fortjente de ikke. Ikke en gang Tix kom på sisteplass og han var jo helt elendig! Trodde faktisk Tyskland skulle digge Gåte, for tyskerne pleier å like sånne heilnorske greier. Gåte er langt fra mitt favorittband og ikke noe jeg har hørt på, men dårlige er de ikke. De er musikalsk kunst selv om mange ser på det som bråk. De var for sære for esc, eller rett og slett ikke sære på riktig måte. Neste år får vi sende en eksentrisk ikke-binær person. Eller vi kan sende Durek som synger en sang om hvordan det er å være en romøgle? 🤣🤪

Endret av jukkapalme
  • Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jukkapalme skrev (1 minutt siden):

Sisteplass ass, jeg kommer ikke helt over det Ikke en gang Tix kom på sisteplass og han var jo helt elendig! Trodde faktisk Tyskland skulle digge Gåte, for tyskerne pleier å like sånne heilnorske greier. Gåte er langt fra mitt favorittband og ikke noe jeg har hørt på, men dårlige er de ikke. De er musikalsk kunst selv om mange ser på det som bråk. De var for sære for esc, eller rett og slett ikke sære på riktig måte. Neste år får vi sende en eksentrisk ikke-binær person. Eller vi kan sende Durek som synger en sang om hvordan det er å være en romøgle? 🤣🤪

Ser mange skrive at man skal sende en eksentrisk ikke-binær person, og håper dere egentlig kødder😅 Er det en ikke-binær som har den beste låta skal de selvsagt sendes, men de skal jo ikke sendes bare pga kjønnsidentitet. Samtidig ser jeg jo at det er det som kanskje fenger. Synd. Da handler det jo om andre ting enn musikken. Men det gjør det vel uansett.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var en selsom opplevelse i går kveld. Jeg synes flere av artistene virket preget av situasjonen, og sang dårligere enn i semien. Det gjelder etter mitt syn både Norge, Frankrike, Irland og Israel. At Eden i det hele tatt klarte å gjennomføre står det respekt av. 
Legendarisk. 
Syns det var sure toner på nesten alle artistene, og tror alle hadde vært tjent med å roe seg ned. Alle virket preget.  Har vært bare kaos siden torsdag. En ting er å ikke ville være bestevenner med de fra Israel, men åpenbar demonstrativ oppførsel som Nederland og Hellas slår bare ut på dem selv. At han finnen måtte få fjernet en video der han danser med eden, sikkert pga redsel for reaksjoner, er bare trist. 

Tror gåte tapte fordi prestasjonen ikke var tipp topp. Skal du vinne med en slik låt må du ha flawless fremføring. Pluss at det politiske spillet nok ikke var en fordel for dem. 

Og fagjuryene; hvor mange av de ga 12 til Sveits? Hva var det? Hvordan stemte fagjuryen i Norge egentlig, ga de også 12 til Nemo?

Det var jo en helt syk avstemming. For en nerve

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bacteria skrev (1 minutt siden):

Var en selsom opplevelse i går kveld. Jeg synes flere av artistene virket preget av situasjonen, og sang dårligere enn i semien. Det gjelder etter mitt syn både Norge, Frankrike, Irland og Israel. At Eden i det hele tatt klarte å gjennomføre står det respekt av. 
Legendarisk. 
Syns det var sure toner på nesten alle artistene, og tror alle hadde vært tjent med å roe seg ned. Alle virket preget.  Har vært bare kaos siden torsdag. En ting er å ikke ville være bestevenner med de fra Israel, men åpenbar demonstrativ oppførsel som Nederland og Hellas slår bare ut på dem selv. At han finnen måtte få fjernet en video der han danser med eden, sikkert pga redsel for reaksjoner, er bare trist. 

Tror gåte tapte fordi prestasjonen ikke var tipp topp. Skal du vinne med en slik låt må du ha flawless fremføring. Pluss at det politiske spillet nok ikke var en fordel for dem. 

Og fagjuryene; hvor mange av de ga 12 til Sveits? Hva var det? Hvordan stemte fagjuryen i Norge egentlig, ga de også 12 til Nemo?

Det var jo en helt syk avstemming. For en nerve

Jeg mener de fikk 12 poeng fra oss. Hadde faktisk forventet flere poeng til Sverige enn det de fikk.

Ellers enig i alt du sier. Alle virket preget. Forståelig. Bare rot og mas siden torsdag.

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for nedsettende innlegg, spekulasjoner  og svar til dette. Elaine Marley, mod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (3 minutter siden):

Ser mange skrive at man skal sende en eksentrisk ikke-binær person, og håper dere egentlig kødder😅 Er det en ikke-binær som har den beste låta skal de selvsagt sendes, men de skal jo ikke sendes bare pga kjønnsidentitet. Samtidig ser jeg jo at det er det som kanskje fenger. Synd. Da handler det jo om andre ting enn musikken. Men det gjør det vel uansett.

Jeg var sarkastisk, ja :) Men det fenger tydeligvis juryen da. Men selvfølgelig skal ikke kjønnsidentitet ha noe å si og jeg har ingenting imot ikke-binære folk. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicky B skrev (12 minutter siden):

Har forøvrig ikke sett noen norsk presse skrive om at Will Ferrell var i publikumet? 

Will Ferrell and wife....

Det er jo ingen sensasjon, han har svensk kone og det var på besøk i Sverige for mange år siden han fikk idé til filmen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...