Gå til innhold

Eurovision 2024

iBygda

Eurovision Song Contest 2024 Polls  

223 stemmer

1. 1. Vil Norge slå Irland i ESC 2024?

Anbefalte innlegg

NordicViking skrev (7 minutter siden):

Tall fra semifinale 2: Norge fikk 43 poeng, og endte med det på 10. plass. Tsjekkia lå 5 poeng bak på 11. plass. Det var m.a.o. så vidt Norge klarte å kvalifisere seg til finalen.

Israel toppet lista med 194 poeng, med Sveits på 4. plass.

https://eurovisionworld.com/eurovision/2024/semi-final-2#norway

Akkurat som forventet og det samme som Tix i 2021, siste semiplass. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Silije skrev (4 minutter siden):

Skjønner godt at Alessandra ikke ville presentere DE poengene. 8 poeng til Israel? Yikes!

Alessandra kan sutre så mye ho vil, folket har talt, europa står med Israel.

image.png.0f8e7cc8a2232cf1f6fcdd4612e03eb6.png

Endret av MAGEROST
  • Liker 10
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missmcbeal skrev (3 minutter siden):

Hmm har det skjedd før at en 4.plass fra semifinale har vunnet konkurransen? Og Israel var jo først i samme semifinale med en del flere poeng. Virket som det har vært en del endringer i stemmegivningen fra semi og finale. Lukter veldig rigget spesielt i år når man ser hvor ulikt det er fra semi til finale. Og hva skjedde med at Armenia gjorde det bedre enn Sveits i semifinale 2?

Edit: Ser på poengene, er det ikke jurystemmer i semifinale lenger? Er det rene publikumsstemmer så gir det mening.

Det var bare seerstemmer ja. I tillegg blir det jo annerledes når alle får stemme på alle, hvis feks alle liker Sveits fra den andre semifinalen kan jo seerstemmene forandre seg veldig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

M&M er skuffet over ta de fikk så lite poeng av den norske juryen. De burde ikke klage for Norge fikk jo ikke et eneste poeng fra Sverige 🤣 Det er Norge som burde klage, spesielt siden vi kommer der med Sveriges strykeinstrument nøkkelharpe. 

Sitat

Sverige fikk bare tre poeng fra den norske juryen, noe Marcus og Martinus synes var kjipt:

– Vi er skuffet over det, vi skulle ønske vi kunne fått bedre av Norge, sier Martinus til VG.

De sier også at de er fornøyd med opptredenen.

Selv om den norske juryen valgte å gi tvillingene en treer, fikk de ti poeng fra det norske folket.

– Det setter vi pris på, sier Marcus.

– Er dere fornøyd med en niende plass?

– Akkurat nå er det litt «mixed feelings». Vi er veldig konkurransemennsker og har lyst til å vinne i alt vi gjør, sier Marcus, og legger til:

– Vi er veldig stolte, vi må bare sove på det.

• Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I 26 av 37 land ga fagjuryen null poeng til Israel (teknisk sett 25 av 36 land, Israel kan ikke gi poeng til seg selv).

Kun 11 land ga poeng til Israel (ikke null).
Norge, Tyskland og Kypros ga 8 poeng, som var de høyeste poengene fra fagjuryen til Israel.

De andre landene som ga Israel stemmer (2-5 stemmer) var Georgia, Estonia, Latvia, Malta, Litauen, Belgia, Frankrike og Moldova.

____

I folkeavstemningen ga 34 land stemme til Israel.
Kun Ukraina og Kroatia ga null poeng til Israel.

14 land ga 12 poeng til Israel i folkeavstemmingen

Disse var San Marino, Sverige, Portugal, Nederland, Luxembourg, Italia, UK, Finland, Spania, Sveits, Australia, Tyskland, Belgia og Frankrike.

I tillegg ga resten av verden, altså de som kunne stemme utenfor deltakerslandene, også 12 poeng til Israel.

Landene Slovenia, Irland, Tsjekkia, Østerrike, Albania, Kypros og Moldova ga 10 poeng til Israel, i folkeavstemmingen.

Endret av TuttaHutta
  • Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MariaIsabel skrev (5 minutter siden):

Jeg synes de beste var Frankrike, Norge, Israel og Sveits. Uavhengig av, og til tross for LGBTQ, politikk, tilhørighet og alt annet. Av de igjen, synes jeg dog at Sveits var dårligst. Håpet Frankrike skulle vinne. 

Forstår ikke hvorfor alle synes Kroatia var så bra - her satt vi alle med rynkete panner da de hadde sin opptreden. Det gjorde vi forsåvidt til mange av bidragene i år ...

En av de få jeg synes kom på riktig plass var Østerrike - fikk assosiasjoner til Iselin fra paradise hotell 2012. 🥴

Synes forøvrig både jury og det røret med at noen land kommer til finalen automatisk bør droppes.

For å ta et eksempel. Hadde Frankrike kommet på 1 plass og Norge på 15 plass, så skulle jeg aldri sagt noe. Men en jurie som stemmer på det de gjør, med en kaotisk (etterligning av musikalske artister), og Norge som den ekte artisten de er, på siste plass, vitner ikke på noen måte om musikalsk bakgrunn, at juryen er egnet for dette oppdraget.

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MAGEROST skrev (8 minutter siden):

Alessandra kan sutre så mye ho vil, folket har talt, europa står med Israel.

image.png.0f8e7cc8a2232cf1f6fcdd4612e03eb6.png

Det sier jo ikke noe om den generelle befolkningen sine holdninger at Israel har fått så mange publikumstemmer, spesielt ikke når det går frem her at enkeltindivider har stemt 20 ganger på Israel som er maks antall stemmer man kan gi.

Det er stor forskjell forskjell på om 1000 personer stemmer 20x på Israel, enn om 20 000 stemmer 1 gang fordi de liker bidraget.

• Liker 13
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, missmcbeal said:

Det sier jo ikke noe om den generelle befolkningen sine holdninger at Israel har fått så mange publikumstemmer, spesielt ikke når det går frem her at enkeltindivider har stemt 20 ganger på Israel som er maks antall stemmer man kan gi.

Det er stor forskjell forskjell på om 1000 personer stemmer 20x på Israel, enn om 20 000 stemmer 1 gang fordi de liker bidraget.

Og det er uten å tenke på de som rett og slett bare droppet showet i år.

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

missmcbeal skrev (6 minutter siden):

Det er åpenbart at de fikk så mange poeng av politiske grunner for sangen var ikke noe hipp hurra, nå er det heller ikke sånn at alle som stemte på Israel stemte 20x mens de som stemte på andre bare ga en stemme.

Dette reflekterer alle de kollegaene og vennene jeg har mener, de støtter israel men når vi ser i media ser vi bare en minoritet av yrkesdemonstranter og innvandrere som hater Israel.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den norske juryen stemte slik: 12 poeng til Sveits, 10 poeng til Frankrike, 8 poeng til Israel, 7 poeng til Armenia, 6 poeng til Tyskland, 5 poeng til Italia, 4 poeng til Ukraina, 3 poeng til Sverige, 2 poeng til Hellas og 1 poeng til Georgia. Den norske juryen ga ingen poeng til Kroatia. 

De norske seerne stemte slik: 12 poeng til Kroatia, 10 poeng til Sverige, 8 poeng til Ukraina, 7 poeng til Frankrike, 6 poeng til Sveits, 5 poeng til Israel, 4 poeng til Irland, 3 poeng til Litauen, 2 poeng til Latvia og 1 poeng til Finland. De norske seerne ga færre poeng til Israel enn den norske juryen. 

I semifinale 2 ga seerne i Norge 12 poeng til Israel. I finalen fikk Israel 5 poeng fra seerne i Norge. Enten var ikke kampanjen for å få folk til å stemme på Israel i finalen særlig vellykket, eller så var utvalget man kunne stemme på både større og bedre. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (3 minutter siden):

De norske seerne stemte slik: 12 poeng til Kroatia, 10 poeng til Sverige, ...

De norske seerne eier ikke smak, eller stemmer på dårlige bidrag fordi de er norske?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (3 minutter siden):

Den norske juryen stemte slik: 12 poeng til Sveits, 10 poeng til Frankrike, 8 poeng til Israel, 7 poeng til Armenia, 6 poeng til Tyskland, 5 poeng til Italia, 4 poeng til Ukraina, 3 poeng til Sverige, 2 poeng til Hellas og 1 poeng til Georgia. Den norske juryen ga ingen poeng til Kroatia. 

De norske seerne stemte slik: 12 poeng til Kroatia, 10 poeng til Sverige, 8 poeng til Ukraina, 7 poeng til Frankrike, 6 poeng til Sveits, 5 poeng til Israel, 4 poeng til Irland, 3 poeng til Litauen, 2 poeng til Latvia og 1 poeng til Finland. De norske seerne ga færre poeng til Israel enn den norske juryen. 

I semifinale 2 ga seerne i Norge 12 poeng til Israel. I finalen fikk Israel 5 poeng fra seerne i Norge. Enten var ikke kampanjen for å få folk til å stemme på Israel i finalen særlig vellykket, eller så var utvalget man kunne stemme på både større og bedre. 

Norge kunne jo ikke stemme på hverken Kroatia, Sverige, Ukraina eller Frankrike i sin semifinale, så det ser vel greit ut? 
Veldig enig med de norske seerstemmene i finalen må jeg si. 

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste år så vil nok vinneren være en dårlig blanding av Rammstein og Bruce Springsteen, med landet Kypros. Jeg ser ikke på.

Takk for i år 

PS. Jeg liker originalt både Rammstein og Bruce Springsteen 

Endret av Tutte
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg klør meg fortsatt i hodet for jeg er litt usikker på om jeg har sett ESC eller ett opptak fra ett julebord på en sexklubb.

• Liker 15
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er disse folka som er skikkelig pro gåte nå?

Husker jeg ble latterliggjort fordi jeg skrev at vi kom til å havne på sisteplass. Det her handler i mine øyne ikke om sjanger men at artisten skriker og det ikke er fint!

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dusten skrev (5 timer siden):

Kanskje jeg skal lage en låt neste år om reisen mot det å finne meg selv, og at jeg fant meg selv som en kristen mørkemann!! Det kunne slå ann i disse finne seg sjæl tider? 

Men nå handler vel det å være mørkemenn mer om å kontrollere og døme hva andre gjør en  hvem man er selv.... Så da blir vel teksten lit lite sammenhengende, selv for MGP standar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Potetjinta skrev (3 timer siden):

Husker jeg ble latterliggjort fordi jeg skrev at vi kom til å havne på sisteplass. Det her handler i mine øyne ikke om sjanger men at artisten skriker og det ikke er fint!

De havnet jo ikke på siste da, 10 er akseptabelt synes jeg. Det var heller ikke den "enkleste" finalen å delta i. Mange som boikotet og mye drama i Malmø, så forstår veldig bra om ikke alle deltakerne var på topp.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Potetjinta skrev (3 timer siden):

Nå havnet vi sist, som du sa. Grattis🏆. Men å sitte i forkant å være partypooper er jo aldri sjarmerende og jeg skjønner du fikk "kjeft". Folk har lyst å kose seg, har positive forventninger og ha det gøy. Og det er jo gøy å heie på sitt eget land, og da synes jeg det er usportslig når folk skal være cocky på sidelinjen og dømme ting nord og ned før man i det hele tatt har startet. Jeg synes fortsatt Gåte leverte sterkt, og jeg elsker låta helt uavhengig av plassen vi fikk. Det er jo selvsagt en risk å sende et sånt bidrag, men det ble jo stemt frem i MGP av en grunn. Jeg er stolt av opptredenen til Gåte uansett, jeg. Ser at folk i kommentarfelt skriver "det var det jeg sa, men ingen hørte på meg". Nei, fordi da gjorde de jo tydeligvis en for dårlig jobb med å stemme på et annet bidrag å sende istede. 

• Liker 18
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (21 minutter siden):

De havnet jo ikke på siste da, 10 er akseptabelt synes jeg. Det var heller ikke den "enkleste" finalen å delta i. Mange som boikotet og mye drama i Malmø, så forstår veldig bra om ikke alle deltakerne var på topp.

10.plass? I semien tenker du? Eller misforstår jeg hva som menes i ESC-tåka som prøver å legge seg? 😅

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir teit at Sveits vant når de kun fikk flest publikumstemmer fra et land, mens Kroatia hadde fått flest fra over halvparten av landene om man ser bort fra de politiske stemmene til Israel.

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...