Gå til innhold

Eurovision Song Contest 2024 Polls  

223 stemmer

1. 1. Vil Norge slå Irland i ESC 2024?

Anbefalte innlegg

Skrevet
PusheenPusheen skrev (49 minutter siden):

Nå havnet vi sist, som du sa. Grattis🏆. Men å sitte i forkant å være partypooper er jo aldri sjarmerende og jeg skjønner du fikk "kjeft". Folk har lyst å kose seg, har positive forventninger og ha det gøy. Og det er jo gøy å heie på sitt eget land, og da synes jeg det er usportslig når folk skal være cocky på sidelinjen og dømme ting nord og ned før man i det hele tatt har startet. Jeg synes fortsatt Gåte leverte sterkt, og jeg elsker låta helt uavhengig av plassen vi fikk. Det er jo selvsagt en risk å sende et sånt bidrag, men det ble jo stemt frem i MGP av en grunn. Jeg er stolt av opptredenen til Gåte uansett, jeg. Ser at folk i kommentarfelt skriver "det var det jeg sa, men ingen hørte på meg". Nei, fordi da gjorde de jo tydeligvis en for dårlig jobb med å stemme på et annet bidrag å sende istede. 

Vi hadde så sinnsykt gode sjanser til å havne høyt oppe med både Keino og My Ai sangen. De er typisk fengende sanger sim jeg er sikker på hadde slått gjennom. Jeg er sikker på at vi havnet innenfor topp 10. Så det er et eller annet med å sende det styggeste jeg noen gang har hørt av norsk musikk (ja, så ille var det faktisk at jeg lo av det og sa at den umulig vant ved første gjennomgang). Da må det være lov for oss andre å rive oss i håret å lure på hva i helvete resten tenker/hører med! Jeg hadde vært veldig med på å sende tradisjonell norsk musikk, men da burde det ha vært en god sang. Så det må ha vært lov å være litt småirritert (som endel av oss var) fordi vi tydelig forstod med god grunn at noen potensiell seier var tatt fra oss!

• Liker 8
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Potetjinta skrev (4 minutter siden):

Vi hadde så sinnsykt gode sjanser til å havne høyt oppe med både Keino og My Ai sangen. De er typisk fengende sanger sim jeg er sikker på hadde slått gjennom. Jeg er sikker på at vi havnet innenfor topp 10. Så det er et eller annet med å sende det styggeste jeg noen gang har hørt av norsk musikk (ja, så ille var det faktisk at jeg lo av det og sa at den umulig vant ved første gjennomgang). Da må det være lov for oss andre å rive oss i håret å lure på hva i helvete resten tenker/hører med! Jeg hadde vært veldig med på å sende tradisjonell norsk musikk, men da burde det ha vært en god sang. Så det må ha vært lov å være litt småirritert (som endel av oss var) fordi vi tydelig forstod med god grunn at noen potensiell seier var tatt fra oss!

Vel, jeg tenkte jo det samme om My AI, og Keiino er jeg ferdig med for lengst. Flesteparten likte jo Gåte, derfor ble det jo selvsagt stemt frem. Og jada, er lov å bli skuffa og være uenig. Men i alle gruppene jeg er medlem i, hver gang noen har prøvd å hauset opp god-stemninga, har det egentlig vært mest sutring fra de som ikke ville ha Gåte. Det er jo bare slitsomt. Det hjelper jo heller ingenting, fordi Gåte ble jo sendt likevel. 

• Liker 12
Skrevet

Så stolt over å ha sendt Gåte! Et fantastisk band som har vist hva de står for, ikke kompromisser og går all inn på sin egen måte. De har fått mange nye fans og kommer til å fortsette å gjøre greia si uavhengig av dette resultatet. 

Alt annet vi hadde sendt hadde vært glemt om et halvt år. 

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Skrevet
PusheenPusheen skrev (58 minutter siden):

10.plass? I semien tenker du? Eller misforstår jeg hva som menes i ESC-tåka som prøver å legge seg? 😅

Beklager, kan være jeg som har misforstått! Så ikke på selv men trode jeg leste vi kom på 10, men kan vær jeg leste feil og at det var i semien ja. Tør jeg spøre hva vi havnet på i finalen? 😂

Jeg synes uanset det var en fin sang da, bedre en mye annet i MGP sammenheng. Men det er ikke en eksakt vitenskap hva som slår an i der akurat. 

Skrevet
Pippi Lotta skrev (1 minutt siden):

Beklager, kan være jeg som har misforstått! Så ikke på selv men trode jeg leste vi kom på 10, men kan vær jeg leste feil og at det var i semien ja. Tør jeg spøre hva vi havnet på i finalen? 😂

Jeg synes uanset det var en fin sang da, bedre en mye annet i MGP sammenheng. Men det er ikke en eksakt vitenskap hva som slår an i der akurat. 

Sisteplass🥹

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Emmajunga skrev (3 minutter siden):

Så stolt over å ha sendt Gåte! Et fantastisk band som har vist hva de står for, ikke kompromisser og går all inn på sin egen måte. De har fått mange nye fans og kommer til å fortsette å gjøre greia si uavhengig av dette resultatet. 

Alt annet vi hadde sendt hadde vært glemt om et halvt år. 

Enig! Gåte fikk virkelig vist seg frem fot verden nå, det er stort!

• Liker 5
Skrevet
PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Sisteplass🥹

Oi da, det var jo lit uheldig, men men fremdeles en bra sang synes jeg😀

Skrevet

Mange som ikke har fulgt med her gitt. Sveits var faktisk publikumsfavoritt i lang tid, og lå øverst på bettinglistene i ukesvis før den (først forrige uke) ble tatt igjen av Kroatia og deretter også Israel.

Jeg betta forøvrig på Sveits på norsk tipping for tre uker siden, og har fått veldig lav uttelling for seieren, så godt lå den an.

utrolig bra vokal, og veldig fengende sang. Så at dette var rigga fra juryen «i siste liten» er virkelig latterlig.

• Liker 12
  • Nyttig 11
Skrevet
Pippi Lotta skrev (2 minutter siden):

Oi da, det var jo lit uheldig, men men fremdeles en bra sang synes jeg😀

Ja, jeg elsker den🥳

• Hjerte 1
Skrevet

At Gåte kom på sisteplass var ikke overraskende, syns jeg. Vet ikke helt hva jeg skal synes om resten.. Føler luften har gått litt ut av meg i år.. med alt dette kaoset

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
5 minutter siden, Galanga said:

Mange som ikke har fulgt med her gitt. Sveits var faktisk publikumsfavoritt i lang tid, og lå øverst på bettinglistene i ukesvis før den (først forrige uke) ble tatt igjen av Kroatia og deretter også Israel.

Jeg betta forøvrig på Sveits på norsk tipping for tre uker siden, og har fått veldig lav uttelling for seieren, så godt lå den an.

utrolig bra vokal, og veldig fengende sang. Så at dette var rigga fra juryen «i siste liten» er virkelig latterlig.

Jepp. Sveits er en av de som lå høyt på bettingen og har hele veien vært en av favoritten til å vinne. Til og med jeg har fått med meg det og jeg har ikke orket å engasjere meg i år.. 

Det er ikke alltid at ens personlige favoritt vinner, men det er en annen sak. Jeg ble skuffet når f.eks Italia (min favoritt var Finland) og Portugal (min favoritt var Moldova som tok 3. plass) vant da det er sanger jeg synes var ganske grusomme, men flertallet hadde en annen mening.

• Liker 3
Skrevet

Årets ESC ble for mye av alt det som det ikke skal være.

• Liker 7
  • Nyttig 6
Skrevet
Galanga skrev (9 minutter siden):

Enig. Sveits har jo ligget helt der oppe hele tiden og øverst lenge, så jeg er også overrasket over kommentarene her på det. 

Utfordringen er jo som flere av de siste årene, at det er så stort sprik mellom jury og folket, det er ikke så heldig for interessen.

Nå tror jeg at i år var det ok at det endte sånn pga all uroen, men i lengden tror jeg ikke dette er det beste, at ikke publikumsstemmene betyr så mye, det dreper nok interessen for mange mer og mer. 

Når det gjelder mgp er jeg litt delt; jeg vil ikke at vi skal bli som Sverige som sender det samme soundet hvert eneste år (men det funker! Spes hos juryen), jeg liker at vi varierer, men samtidig må det være noe resten av Europa også kan like, men den komboen er kanskje umulig? Gåte gir meg også gåsehud, men det er ikke en esc låt. Men er ikke så skuffet som i 2021 der vi stemte ut en potensiell topp 3 kandidat, det blir aldri glemt😅 

• Liker 9
Skrevet
Salmonella skrev (2 minutter siden):

Årets ESC ble for mye av alt det som det ikke skal være.

Så enkelt kan det sies👍

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Må bare skryte av Sverige som arrangør. Dette må ha vært enormt krevende. Utrolig godt gjennomført og to utrolig flotte programledere. Dette kan de👏

• Liker 16
  • Nyttig 7
Skrevet (endret)
Galanga skrev (27 minutter siden):

Tillegg til mit forrige innlegg: Å følge med på bettinglistene ca 3-4 uker før arrangementet er forresten alltid den beste måten å spå vinneren eller topp 3 på. Tar så å si aldri feil, og jeg har fulgt med siden tidlig 90-tall. Og tar man screenshot av oddsen tre uker før, får man også effektivt parkert alle forståsegpåere som kommer med teorier i etterkant. 

grunnen til at man må gjøre det 3-4 uker før er at det alltid kommer endringer den siste uken, som har med mediedekning og diverse skandaler å gjøre (veldig tydelig i år…)

Gåte har ligget utrolig lavt hele veien. Og det er ikke rart. Det er sært, og for mange som ikke «skjønner det» blir det bare skrik og vræl.

Endret av Galanga
  • Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
58 minutter siden, Athod said:

Blir teit at Sveits vant når de kun fikk flest publikumstemmer fra et land, mens Kroatia hadde fått flest fra over halvparten av landene om man ser bort fra de politiske stemmene til Israel.

Husk:  Det var kampanjer på Internett om at : Alle MÅ stemme på Kroatia for å ødelegge for Israel. Kroatia fikk dermed mye stemmer i den kampanjen. Hvor mange var ute å protesterte mot Israel? Veldig mange. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Eloise12345 skrev (8 minutter siden):

Husk:  Det var kampanjer på Internett om at : Alle MÅ stemme på Kroatia for å ødelegge for Israel. Hva er da politisk?. Kroatia fikk dermed mye stemmer i ren kampanje. Hvor mange var ute å protesterte mot Israel? Disse kan ha deltatt i å forsøke å stemme Kroatia I kampanjen med mål om å ødelegge for Israel pga politikk.  

Nå har jo kristenfolket mobilisert for israel så da går det vel opp i opp.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Jeg tror juryene har følt seg politisk kneblet til å ikke stemme på Israel gitt den politiske situasjonen til landet. 

For musikalsk sett hadde Israel en meget god låt som ble fremført på fantastisk vis.

Fattige 52 poeng, ingen 12'ere og 12. plass hos juryen.
Hele 323 poeng, 15 12'ere og 2. plass hos seerne.

Det er vel noe med det å være jury og gi 12 poeng til Israel på direktesendt TV? Hadde ikke sett bra ut, og det tror jeg har spilt inn. Og at Israel endte opp med poeng fra kun 6 av 39 juryer gitt kvaliteten på låta understreker uvilligheten til å gi Israel jurypoeng.

Jeg er glad for at juryen til Norge ga 8 poeng, og samtidig glad for at juryen i Norge ikke endte opp med å være det eneste landet som ga 12 poeng.

Endret av Ctrl
  • Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet
Galanga skrev (16 minutter siden):

Tillegg til mit forrige innlegg: Å følge med på bettinglistene ca 3-4 uker før arrangementet er forresten alltid den beste måten å spå vinneren eller topp 3 på. Tar så å si aldri feil, og jeg har fulgt med siden tidlig 90-tall. Og tar man screenshot av oddsen tre uker før, får man også effektivt parkert alle forståsegpåere som kommer med teorier i etterkant. 

grunnen til at man må gjøre det 3-4 uker før er at det alltid kommer endringer den siste uken, som har med mediedekning og diverse skandaler å gjøre (veldig tydelig i år…)

Gåte har ligget utrolig lavt hele veien. Og det er ikke rart. Det er sært, og for mange som ikke «skjønner det» blir det bare skrik og vræl.

De har da ligget alt mellom topp 8-16, vil ikke si det er utrolig lavt. Er forskjell på det og sisteplass.

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...