Gå til innhold

Eurovision 2024

iBygda

Eurovision Song Contest 2024 Polls  

223 stemmer

1. 1. Vil Norge slå Irland i ESC 2024?

Anbefalte innlegg

mjaus skrev (16 minutter siden):

Jeg håper ikke israel vinner, ville vært absurd. Grei sang, men ikke den beste. Ville også vært en fiasko for eurovision i seg selv med tanke på at jeg sterkt tviler folk ville deltatt om de må reise til israel neste år.

Jeg tror ikke EBU er pålagt å la vinneren holde neste års konkurranse, det er mer en sedvane. Hvis Israel vinner så blir EBUs opprinnelige avgjørelse om å la dem være med mye mer problematisk. En ting er å gjemme seg bak at musikerne ikke er en del av regjeringa og ikke kan bli diskriminert. Men å arrangere konkurransen blir noe helt annet, da er det ikke bare snakk om en stakkars artist lenger.

Jeg tror ikke EBU har tenkt gjennom konsekvensene av dette i det hele tatt, fordelen med at Israel vinner er at man kan håpe på at reglementet blir endret fordi de som styrer blir tvunget til å forholde seg til realitetene.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lothlorien- skrev (22 minutter siden):

Da burde de i alle fall være konsekvente. Ser ikke bra ut at de tvang Israel til å endre sin tekst, mens Ukraina slapp å endre sitt da de hadde politiske bidrag.

Det er ikke mer urettferdig for Israel enn noen andre. ESC har vært politisk i alle år, og folk vil aldri bli enige om hva som er greit eller ikke.

https://www.nrk.no/mgp/politiske-markeringer-i-esc-1.7665519

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jukkapalme skrev (25 minutter siden):

Låta til Israel er fin og Eden er flink, men håper ikke den vinner. Syns ikke den er den beste låta. Helt ærlig har jeg glemt den allerede, men jeg husker at jeg syntes det var en fin sang. Hun er en av få damer der som har husket kjolen i år da, det skal hun ha :fnise: Plusspoeng for det, hehe. De som har husket kjolene i år er de som er de beste vokalistene, merkelige greier, gitt :hoho: 

Kroatia får mine stemmer i år. Den digget jeg fra første stund. Åååå, gleder meg til i kveld! Håper diskusjoner rundt krigen og politisk preik kan holdes unna tråden og at vi bare kan diskutere musikken, antrekkene osv sånn som vi pleier. Skravle i tråden her inne er jo halve gleden med ESC :D 

Den er jo en fryktelig kjedelig og en sang som bare forsvinner i mengden. Den ville aldri blitt hauset opp slik og blitt sett på som så fin om det var et annet land. 

Personlig bryr jeg meg lite om hvor mye eller lite klær folk har på. Det er veldig lite viktig i den store sammenheng. Dessverre blir det umulig å ikke ha det politiske i bakhodet denne gangen. Det har Eurovision sørget for med å la Israel delta. Vinner de så er det en skandale og det kommer til få konsekvenser tipper jeg. 

Endret av Ludovica-
  • Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lothlorien- skrev (28 minutter siden):

Da burde de i alle fall være konsekvente. Ser ikke bra ut at de tvang Israel til å endre sin tekst, mens Ukraina slapp å endre sitt da de hadde politiske bidrag.

Ja, tror det er nettopp det mange reagerer på, når det gjelder flere hendelser de siste årene. At de ikke er konsekvente, men at de tar avgjørelser og følger regler alt etter hvor vinden snur. 

Det som er synd, er jo at folk lar seg påvirke av dette, og stemmer ut fra politikk og ikke hvem som er det beste bidraget. Som om at Eurovision er en arena der man kan endre politikk og krig🤷‍♀️ Skal man få endret noe, må man jo gå etter systemet, ikke et TV-show. Nå er det liksom blitt en greie å boikotte Eurovison også. Men den eneste konsekvensen av den boikottingen er jo at grunnen til at at de boikotter får flere stemmer, og land de selv ville stemt på får mindre stemmer. 

Jeg er spent på om vi får høre hva som har skjedd rundt Joost, og om han deltar i dag eller ikke. Veldig synd hele greia. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Arrangerer dere ESC-party i kveld da, folkens? Her blir det bare mannen og meg, god mat og drikke mens vi sitter klar for å stemme.

Jeg pleier å ha hvert år, men skal ikke ha i år. Jeg og alle mine venninner har en vond bismak i munnen i år og ingen av oss planlegger å se på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polyester skrev (4 minutter siden):

Jeg pleier å ha hvert år, men skal ikke ha i år. Jeg og alle mine venninner har en vond bismak i munnen i år og ingen av oss planlegger å se på. 

Skjønner. Synd, da. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (Akkurat nå):

Da var Nederland utestengt.

Oi!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Jobbermedbarn said:

https://eurovisionworld.com/odds/eurovision-tele

Nå bes alle stemme på Kroatia for å ødelegge for Israel. Det bes via TikTok innlegg. De ber folk stemme så mye de kan på den øverste konkurrenten for de mener den kan få Israel til å ikke vinne. Så det er politisk uten tvil å gi slike oppfordringer. Dette blir jo dermed ikke en sangkonkurranse tydeligvis. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbermedbarn skrev (36 minutter siden):

Nei, den favner jo både jury og seer stemmer. Har ikke sett betting på bare seerstemmene det var derfor jeg lurte😅

Neida, den linken viser kun odds for publikumstemmer.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, Ab_naturals said:

Kroatia leder oddsen sammenlagt. Israel kommer ikke til å vinne fordi nå er det store kampanjer ute å går for at alle må stemme på Kroatia i mål om å ødelegge for Israel sin låt. Publikumsstemmene til Kroatia vil bli enorme med tanke på demonstrasjonene. Hele musikkkonkurransen blir jo helt ødelagt da 🥲

Endret av Eloise12345
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eloise12345 skrev (10 minutter siden):

https://eurovisionworld.com/odds/eurovision-tele

Nå bes alle stemme på Kroatia for å ødelegge for Israel. Det bes via TikTok innlegg. De ber folk stemme så mye de kan på den øverste konkurrenten for de mener den kan få Israel til å ikke vinne. Så det er politisk uten tvil å gi slike oppfordringer. Dette blir jo dermed ikke en sangkonkurranse tydeligvis. 

Dette er jo kvalmende, ekkel oppførsel. Håper bare en liten hard, intolerant kjerne følger en slik oppfordring.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Lothlorien- said:

Dette er jo kvalmende, ekkel oppførsel. Håper bare en liten hard, intolerant kjerne følger en slik oppfordring.

Helt enig. Det er rett og slett dårlig og stygg adferd. Dermed vil jo Kroatia sanke inn mange stemmer pga konflikten. Dette kan da gå ut over alle deltakere. Resultatene blir da basert på protester mot et land istedet for musikk. 

Endret av Eloise12345
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Eloise12345 skrev (6 minutter siden):

Helt enig. Dette er rett og slett dårlig og stygg adferd. Dermed vil jo Kroatia sanke inn mange stemmer pga konflikten. Håper mange ikke hører på dem. Men det er store demonstrasjoner ute å går. Desverre. Dette kan da gå ut over alle deltakere. Resultatene blir da basert på opprør istedet for musikk. 

Men skjønner ikke helt, kom dette som en slags reaksjon på at Nederland stenges ute? At Israel får skylden for det og? Virker antisemittisk og ekkelt hele greia. 

• Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes Israel sin sang er nydelig, og den beste i år. Jeg pleier ikke å stemme, men vurderer det i år. Jeg hadde ikke stemt om jeg ikke syntes det var det beste bidraget, men hadde heller ikke stemt i det hele tatt om ikke det var for alt det totalt urimelige hatet mot henne og masingen om boikott. Kommer i så fall til å kun stemme en gang, det burde ikke være mulig å stemme flere ganger.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ingen israelsympatisør, men en musikkelsker og esc-elsker. Mine stemmer i dag går til Kroatia, Israel og Ukraina. Kroatia har en underholdningspakke av rang, fengende sang og utrolig scenetekke. Israels ballade hadde jeg ikke hørt før semifinalen. Der fikk den meg til å gråte. Balladen har så sterk melodi oppbygging og vokal at den på ingen måte er et forglemmelig kjedelig bidrag. Det er rett og slett fantastisk handverk og utførelse i sin sjanger. Mange i alderen 30-50 vil stemme på den da den minner om store ballader som var populære på 90-tallet og tidlig 2000-tall.

Ukraina får stemmer fordi den har en melodi som smyger seg inn og klistrer seg fast på en positiv måte. 

Husk alle sammen. Svært mange kommer til å ha Israel som musikalsk favoritt uavhengig av om de er sympatisører, og det har de god grunn til! 

• Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ab_naturals skrev (25 minutter siden):

Ok? Hvor står det? Men i så fall er det jo Kroatia som leder der også, har ligget langt foran lenge nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...