Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser her inne at det diskuteres mye før jul. Hva folk skal spise, hva pakkene koster og hva kjøpes til hvem. Det blir lagt ut lister her inne med gaver og prislapp. Plast eller ekte tre, vasking og baking. 
og mye tolker jeg som at folk er stressa, føler de ikke strekker til, gir gode nok gaver, er usikre om de gir barna ei god nok jul, osv. 

Dette er litt trist å lese, da julen egentlig handler om å ha fri fra skole/ jobb, og ha tid sammen. Samværet og stemningen er selve jula. 
Når du tenker tilbake på jula for 5 år siden er det kanskje følelsene du husker. Som lukten av julematen, sølvguttene - mer enn hva du fikk i gaven. 

Prøv å stress ned, skap deres egen jul, og senk skuldrene. Jul blir det uansett, og til dere med barn- brettspill og julefilm, være sammen er det barna ønsker aller mest. 
jula er ingen prestasjon, og det er ikke farlig om tradisjonen får en annen vri ett år

Anonymkode: 278a0...72b

• Liker 3
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stresser ikke i det hele tatt

Anonymkode: f33cd...d1c

• Liker 1
Skrevet

Man har negativt stress, og så har man positivt stress. 

Jeg elsker julestresset. Det er positivt for meg. Jeg gromkoser meg med å stresse med pakker og julekaker og juletre og styr og ståk. Det er en del av julen for meg. 

Anonymkode: 80f60...1ed

• Liker 5
Skrevet

Her er det ikke noe stress. Man vet jo jula kommer og man har god tid til alt. Jeg tror det heller er tanken og forventninger rundt jul som stresser, og forventningene som sjeldent blir innfridd. Alt må ikke være perfekt for å nyte noen dager fri. 

Anonymkode: 1ce06...299

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

da julen egentlig handler om å ha fri fra skole/ jobb

Jøss, dette visste jeg ikke. 

Anonymkode: 345be...a4d

• Liker 3
Skrevet

Ser her inne at det diskuteres mye før jul. Hva folk skal spise, hva pakkene koster og hva kjøpes til hvem. Det blir lagt ut lister her inne med gaver og prislapp. Plast eller ekte tre, vasking og baking. 
og mye tolker jeg som at folk er stressa, føler de ikke strekker til, gir gode nok gaver, er usikre om de gir barna ei god nok jul, osv. 

Dette er litt trist å lese, da julen egentlig handler om å ha fri fra skole/ jobb, og ha tid sammen. Samværet og stemningen er selve jula. 
Når du tenker tilbake på jula for 5 år siden er det kanskje følelsene du husker. Som lukten av julematen, sølvguttene - mer enn hva du fikk i gaven. 

Prøv å stress ned, skap deres egen jul, og senk skuldrene. Jul blir det uansett, og til dere med barn- brettspill og julefilm, være sammen er det barna ønsker aller mest. 
jula er ingen prestasjon, og det er ikke farlig om tradisjonen får en annen vri ett år

Julen kommer om man jobber eller ikke, så at alt den handler om er fri fra skole og jobb stemmer ikke helt. 

Jula er hva man gjør den til. Jobber jeg julaften så prøver jeg å gjøre julen så koselig så mulig på jobb for kollegaer og pasienter. vere med familie den tiden jeg har fri.

Jeg liker å tilbringe tiden med familien den tiden jeg har fri i julen for helt fri har jeg ikke, jeg liker å gå i kirken i julen. Jeg liker å bruke god tid på å finne den gaven jeg vet de jeg er glad i blir glad for. Jeg liker å bruke tid på å kjøpe gaver til noen som trenger støtte i julen fordi jeg vet at det gjør julen bittelitt lettere for dem. Noen velger å stresse, andre velger å bruke god tid så man kan kose seg hele juletiden 🤷‍♀️

Anonymkode: fcfdf...de9

Skrevet

Jeg tror du legger litt mye i juletrådene her. De/Vi som planlegger og lager lister og har en del vi ønsker å ha klart til jul er ikke nødvendigvis de samme som ser på jul som stress og kaos. Ingenting ved juleforberedelsene er stress for meg, bare kos. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jøss, dette visste jeg ikke. 

Anonymkode: 345be...a4d

Ikke jeg heller. Får bare avblåse hele greia da siden jeg skal jobbe. Går å pælmer ut treet nå med en gang. 

Anonymkode: feb0c...ff0

• Liker 2
Skrevet

Vi stresser ikke. Jeg har kronisk sykdom, og må unngå stress. Gavene kjøpes tidlig, vi vet hva vi skal spise, og hvor vi skal reise om formen er god nok. Ikke mye stress akkurat.

Men ja, tror mange er bekymret for om gavene er gode nok. Da anbefaler jeg ønskelister, og å heller si at i år gir vi ikke gaver om man ikke har råd. Man kan velge å ikke la seg stresse, og heller finne løsninger. 

Anonymkode: bfbe1...732

Skrevet
Arkana skrev (1 time siden):

Jeg tror du legger litt mye i juletrådene her. De/Vi som planlegger og lager lister og har en del vi ønsker å ha klart til jul er ikke nødvendigvis de samme som ser på jul som stress og kaos. Ingenting ved juleforberedelsene er stress for meg, bare kos. 

Så bra du koser deg ❤️ men ser mange stresser mye, eller gruer seg til jul. Noen skal feire uten barna sine, ny svigerfamilie, familieproblemer, alt som man klarer å holde på avstand i hverdagen kommer veldig tett på i jula, da mange må stå i situasjoner de ikke ønsker. 
Så har du de som sliter økonomisk, og ikke får kjøpt inn mat og gaver og det de ønsker til jul. Hvor tøft det er å se andres gavelister og summer her inne, når en selv må prioritere gave til barna eller strømregningen. 
Følelsen av skam og avmakt mange sitter med i jula. Da jula skal være en fin familietid hvor en skal ha det fint sammen, kan mye bli sårt og vondt pga økonomi. 
Jeg selv har alt på stell økonomisk og har kjøpt det jeg har villet og huset er snart jule klart. Men jeg gruer meg veldig til jula, fordi dette blir første jula uten en i familien som døde brått og uventet. 
Selv om jula bare er vanlige dager, med skolefri og jobb fri, og er lagt opp til kos, kjenner jeg ekstra på sorgen og smerten mer nå enn når jeg jeg rote meg bort i hverdag ellers. 
Så jul er følelser også. 

Skrevet

Så bra du koser deg ❤️ men ser mange stresser mye, eller gruer seg til jul. Noen skal feire uten barna sine, ny svigerfamilie, familieproblemer, alt som man klarer å holde på avstand i hverdagen kommer veldig tett på i jula, da mange må stå i situasjoner de ikke ønsker. 
Så har du de som sliter økonomisk, og ikke får kjøpt inn mat og gaver og det de ønsker til jul. Hvor tøft det er å se andres gavelister og summer her inne, når en selv må prioritere gave til barna eller strømregningen. 
Følelsen av skam og avmakt mange sitter med i jula. Da jula skal være en fin familietid hvor en skal ha det fint sammen, kan mye bli sårt og vondt pga økonomi. 
Jeg selv har alt på stell økonomisk og har kjøpt det jeg har villet og huset er snart jule klart. Men jeg gruer meg veldig til jula, fordi dette blir første jula uten en i familien som døde brått og uventet. 
Selv om jula bare er vanlige dager, med skolefri og jobb fri, og er lagt opp til kos, kjenner jeg ekstra på sorgen og smerten mer nå enn når jeg jeg rote meg bort i hverdag ellers. 
Så jul er følelser også. 

Ja, jula er absolutt følelser og jeg tror julen forsterker det man føler på til vanlig. Har med det godt blir det gjerne enda bedre i julen, med ekstra familietid, fine gaver og god stemning, mens er man ensom, har dårlig økonomi eller strever med noe annet kjenner man også ekstra på det når alle andre snakker om å være sammen i julen eller ha råd til gaver. Og er man stresset fra før hjelper det selvsagt ikke å måtte bake ørten julekaker, lage hjemmelaget julekalender, handle 50 gaver eller alt annet i tillegg. Jeg tror det blir ekstra viktig for mange å kjenne godt etter hva som virkelig betyr noe for dem i julen og legge vekk følelsen av at man "burde" gjøre ditt og datt og ikke bry seg om hva alle andre gjør. Når man har mye i livet må man velge ut det som er viktigst. Kanskje er det akkurat de hjemmebakte kjeksene fra mormors oppskrift og så er det ikke så nøye med syv slag. Kanskje er det viktig med julefilm på kino eller å se julekalender sammen med barna hver dag, og så dropper man rampenisse og hjemmelaget pakkekalender. Jeg kjenner også på at julen kan være litt sår uten et par nære familiemedlemmer. Det har heldigvis blitt mye lettere å leve med med årene, men jeg husker absolutt hvordan det føltes den første julen så jeg forstår hvordan du har det. Det er vanskelig uten noen man er glad i. ❤️ 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...