AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #1 Del Skrevet 21. desember 2023 På ca 80-85kg? Ønsker å kjøpe en ponni til ungene, men hadde vært flott om den også kan ris jevnlig av en god venninne som rir inn hester og konkurrerer på høyt nivå. Jeg er noe lettere, og kunne også tenkt meg å ri litt. Har tenkt litt på Connemara og welsh sec d. Føler meg selv på grensa til for tykk for en Shire på skrittetur, men vet at dette er et tema som lett sårer og synes jeg ofte ser både barn og voksne som er for store for ponni/hest de rir på slik at folk har en tendens til å si at det går fint for å ikke være ufine. Ønske om å bruke ponnien til sprang/dressur LC-LB. Nordlandshest og islandshest utgår pga for høy vekt. Anonymkode: e1bec...7f4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #2 Del Skrevet 21. desember 2023 Rytter på 80-85 kg er for tung for ponni. Har eid både connemara og sec D, disse er mindre kraftige/vektbærende enn nordlandshest. Rytter + utstyr bør være max 15% av hestens vekt, når hesten er i passe hold. Du er for tung til en ponni som passer for unger. Du kan kanskje finne en kraftig døl rett under ponni grensa men en så tung/sterk hest passer ikke til barn. 85 kg + hjelm, støvler,sikkerhetsvest, sal etc er MYE. Anonymkode: d9597...570 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #3 Del Skrevet 21. desember 2023 Hva med å heller kjøpe en liten Fjording? Anonymkode: 687bb...2b1 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #4 Del Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Hva med å heller kjøpe en liten Fjording? Anonymkode: 687bb...2b1 80 kg pluss klær, utstyr og sal er alt for mye for en liten fjording. Det er også for mye for en ordinær fjording, og litt på grensa for en ekstra stor og sterk fjording. Selv om det tradisjonelt sies at fjording, lyngshest og islandshest uten problemer kan bære et voksent mannfolk, så er de ikke bygd for det, selv om de er en del sterkere enn mange andre ponnityper. De bør på lik linje med andre hester ikke bære mer enn 20% av kroppsvekten sin. Inkludert utstyr! Så en rytter på islandshest bør i grunn ikke veie mer enn maks 65 kg. Man ser ofte ryttere som er for store og tunge for dyret de sitter på, og det skal man liksom ikke kommentere, for det kan såre rytteren, og alle bør jo få holde på med hobbyen de elsker... Og jeg skjønner at det er leit, men det handler om dyrevelferd, ikke våre følelser eller at vi skal ha rett til å overbelaste dyret. Anonymkode: d8d52...cb8 7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #5 Del Skrevet 21. desember 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: 80 kg pluss klær, utstyr og sal er alt for mye for en liten fjording. Det er også for mye for en ordinær fjording, og litt på grensa for en ekstra stor og sterk fjording. Selv om det tradisjonelt sies at fjording, lyngshest og islandshest uten problemer kan bære et voksent mannfolk, så er de ikke bygd for det, selv om de er en del sterkere enn mange andre ponnityper. De bør på lik linje med andre hester ikke bære mer enn 20% av kroppsvekten sin. Inkludert utstyr! Så en rytter på islandshest bør i grunn ikke veie mer enn maks 65 kg. Man ser ofte ryttere som er for store og tunge for dyret de sitter på, og det skal man liksom ikke kommentere, for det kan såre rytteren, og alle bør jo få holde på med hobbyen de elsker... Og jeg skjønner at det er leit, men det handler om dyrevelferd, ikke våre følelser eller at vi skal ha rett til å overbelaste dyret. Anonymkode: d8d52...cb8rr Enig - for tungt for vanlig fjording i ponnistørrelse. Og dersom TS finner en gigantisk tanks av en fjording vil den sannsynligvis ikke passe barna. Nb 20% er utdatert, nyere forskning har plukket opp ubehag og halthet fra 15%. Mange rideskoler har max vekt på 80-85kg... selv på store kraftige hester. I Norge er de fleste voksne også for lange til ponni, så den vil kanskje bli gående med en rytter som både er for tung og for lang. Anonymkode: d9597...570 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #6 Del Skrevet 21. desember 2023 Er alle mennene som rir islandshester dyremishandlere eller veier de rundt 60 kg? Det ser ikke ut som de veier 60 kg noen av disse voksne mannfolka; https://www.nettavisen.no/forbruker/popular-og-hardfor-50-aring/s/12-95-3422877786 Anonymkode: d2b68...a98 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #7 Del Skrevet 21. desember 2023 Uansett så skal både hester og ponny aldri stå alene. Så hesten må stå på en stall sammen med andre hester. De er flokkdyr og det er dyremishandling å bare la en stå alene Anonymkode: ea03e...0a5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #8 Del Skrevet 21. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Er alle mennene som rir islandshester dyremishandlere eller veier de rundt 60 kg? Det ser ikke ut som de veier 60 kg noen av disse voksne mannfolka; https://www.nettavisen.no/forbruker/popular-og-hardfor-50-aring/s/12-95-3422877786 Anonymkode: d2b68...a98 Nå som det finnes forskning på dette kan vi ta stadig mer informerte valg om hestevelferd. Og det er noen forskjeller i bruk. Disse mennene rir ikke sprang og dressur på hestene sine, og hestene ris inn sent sammenlignet med andre hesteraser. Anonymkode: d9597...570 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #9 Del Skrevet 21. desember 2023 Hvorfor ikke bare kjøpe en hest? Om noen år er uansett ungene større og kan ikke starte ponniklasser i sprang. De fleste barn synes også det er trist å kvitte seg med ponnien når de må over på hest. Anonymkode: 04a52...2b1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #10 Del Skrevet 21. desember 2023 85 kg er på grensen for en stor hest, for tung for fullblods og varmblods. Ikke pokker om en som er så tung har noe på en ponni å gjøre iallefall. Anonymkode: b1d19...0f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Warg Skrevet 21. desember 2023 #11 Del Skrevet 21. desember 2023 Jeg vil ikke anbefale å forsøke å finne en Stasjonsvogn når du egentlig skal kjøpe moped. Det er ikke bare å kjøpe hest etter størrelse, du skal også finne en ponni som er av riktig temperament og erfaring til å være trygg med barn. Legg til at forholdet mellom hest og rytter er veldig sterkt og jeg personlig hadde ikke syntes det hadde vært greit om noen sa til meg «en erfaren rytter, som er innrider og konkurrerer på høyt nivå, skal vise deg hvordan du skal ri ponnien din.» 15% av hestens vekt er en tommelfinger regel, men jeg er litt uenig med den også. Nyere forsking har vist at nær 70% av hester i Norge er overvektig, mest sannsynlig fordi vi er vandt med kaldblods og vi tror alle hester skal være i like godt hold. For å bære rytter på en god måte så er muskelstyrke viktig. Det er del av grunnen til at enkelte mindre hester med riktig trening kan bære vekt bedre enn større hester med svak ryggmuskelatur. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #12 Del Skrevet 21. desember 2023 Er man 80 kg er man altfor stor og tung for en ponni. Anonymkode: d0b41...45d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #13 Del Skrevet 21. desember 2023 En fjordhest høres perfekt ut for dere. Anonymkode: 49b9b...29c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #14 Del Skrevet 22. desember 2023 Vekt hos rytter er en ting, samtidig tenker jeg at jeg heller vil ha en erfaren, balansert rytter på 80 kg på en hest enn en ubalansert rytter på 60-70. Rett og slett fordi hesten i mindre grad må balansere enn god rytter. Hvis det i tillegg er snakk om å ri innimellom for å holde trening hos hesten ved like, mens den vanligvis går med lettere ryttere, er ikke belastningen på hesten veldig stor. Nå kommer jeg fra islandshest, og har sett spreke hester på 20-25 som er blitt ridd i mange år av mannlige ryttere på 80-90 kg uten skader, men dette er da godt balanserte ryttere, og hestene har fått gradvis opptrening etter beitesesong. Anonymkode: 65103...a49 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #15 Del Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vekt hos rytter er en ting, samtidig tenker jeg at jeg heller vil ha en erfaren, balansert rytter på 80 kg på en hest enn en ubalansert rytter på 60-70. Rett og slett fordi hesten i mindre grad må balansere enn god rytter. Hvis det i tillegg er snakk om å ri innimellom for å holde trening hos hesten ved like, mens den vanligvis går med lettere ryttere, er ikke belastningen på hesten veldig stor. Nå kommer jeg fra islandshest, og har sett spreke hester på 20-25 som er blitt ridd i mange år av mannlige ryttere på 80-90 kg uten skader, men dette er da godt balanserte ryttere, og hestene har fått gradvis opptrening etter beitesesong. Anonymkode: 65103...a49 Ja, alle kjenner en råsterk døl/fjording/nordlandshest/islandshest som har blitt ridd av menn og det gikk bra. Det kan gå riktig bra å kjøre i fylla også, men det betyr vel ikke at det er tilrådelig? Kjenner et tilfelle med en mor og datter som rir på små nordlandsponnier, de damene kan jeg garantere at ikke veier et gram under 90 kilo hver og de har nada skrupler med hva de utsetter hesten for. Forkastelig. Anonymkode: 668da...6b7 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #16 Del Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, alle kjenner en råsterk døl/fjording/nordlandshest/islandshest som har blitt ridd av menn og det gikk bra. Det kan gå riktig bra å kjøre i fylla også, men det betyr vel ikke at det er tilrådelig? Kjenner et tilfelle med en mor og datter som rir på små nordlandsponnier, de damene kan jeg garantere at ikke veier et gram under 90 kilo hver og de har nada skrupler med hva de utsetter hesten for. Forkastelig. Anonymkode: 668da...6b7 Jeg kjenner ikke én råsterk hest, men du må gjerne lese meg slik... 90 kg pluss på nordlandshester høres mye ut. Særlig om de ris mye av disse, man ikke har fokus på riktig opptrening, og enda mer om disse ikke er erfarne ryttere med god balanse. Anonymkode: 65103...a49 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #17 Del Skrevet 22. desember 2023 Synes ikke ryttere skal være så overvektige som 80 kg! Det er dyreplageri! Dem bør slanke seg eller finne en annen hobby! Anonymkode: bab62...c96 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #18 Del Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vekt hos rytter er en ting, samtidig tenker jeg at jeg heller vil ha en erfaren, balansert rytter på 80 kg på en hest enn en ubalansert rytter på 60-70. Rett og slett fordi hesten i mindre grad må balansere enn god rytter. Hvis det i tillegg er snakk om å ri innimellom for å holde trening hos hesten ved like, mens den vanligvis går med lettere ryttere, er ikke belastningen på hesten veldig stor. Nå kommer jeg fra islandshest, og har sett spreke hester på 20-25 som er blitt ridd i mange år av mannlige ryttere på 80-90 kg uten skader, men dette er da godt balanserte ryttere, og hestene har fått gradvis opptrening etter beitesesong. Anonymkode: 65103...a49 Uenig. En hest som ikke er vant til tunge ryttere, har heller ikke bygget opp muskelstyrke nok til å bære så tunge folk. Er bedre for en hest som alltid har hatt tung rytter, for den har bygget styrke til det. Du går ikke på gymmet og tar dobbelt opp i knebøy en gang i blant, fordi du til vanlig bare trener med lette vekter🙄 Anonymkode: bab62...c96 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #19 Del Skrevet 23. desember 2023 Hva med å satse på en ponni som passer barna og er innkjørt? De fleste hester kan dra mer enn de kan bære, kjøring er god variasjon og du får gleden av å ha din del av ponnien du også? Et annet alternativ er å jobbe fra bakken, du kan jobbe mye dresur på lange tøyler, det er også kjempegøy å gå på tur slik og igjen gir det god variasjon. Både kjøring og lange tøyler er gode måter å vedlikeholde en høfflig, myk og smidig hest/ponni på. Anonymkode: 8b2d7...2a9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. desember 2023 #20 Del Skrevet 23. desember 2023 Glem welsh og connemara. Du skal være max 60 kg og det er max max grense i konkurranse på disse ponniene. En islandshest eller fjording kan tåle deg og dette er raser som finnes under ponnihøydegrensen men ville nok gått for en kaldblods som er over ponnihøydegrensen Anonymkode: 0ff96...bcb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå