Gå til innhold

Pedagogisk leder tar ting opp på basen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min datter er 2,5 år med veldig godt språk. Opplever at hun forstår det jeg gir beskjed om og spør om. Da jeg hentet i barnehagen så sa pedagogisk leder at hun responderer ikke på spørsmål i barnehagen og at vi måtte jobbe med det hjemme. Jeg lurte litt på hva det innebar siden opplever henne annerledes hjemme, og fikk til svar at jeg måtte ikke stille ja/nei spørsmål-noe jeg heller ikke bare gjør. Fikk da streng beskjed om at hun var veldig bekymret fordi min datter leker mye alene og ikke responderer på alt de sier og kan plutselig snakke om andre ting, og fikk streng beskjed om at hvis dette fortsetter så blir det møte på nyåret. Kjenner ikke min datter sånn, så hva skal jeg gjøre her? Dessuten tok hun dette opp på basen hvor flere foreldre kan komme og gå for å hente ungene sine og over hode på barna. Skulle ønske hun hadde tatt meg til side. 

Anonymkode: 253dc...e58

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde tatt det opp, ikke greit at hun tar det opp når andre foreldre kan overhøre samtale. Har vært vitne til dette i egen barnehage at en ansatt har snakket til foreldre om at ungen har mestret ditt og datt i dag på en måte som har gjort at jeg forstår at barnet har hatt utfordringer. I tillegg reagerer jeg på at det skjer foran barnet ditt som er gammel nok til å forstå. Hun høres litt negativt innstilt ut mot barnet ditt og barnet ditt plukker kanskje opp på det og velger å ikke respondere på måten hun kommuniserer på.

Anonymkode: ce085...c5b

• Hjerte 1
Skrevet

Du kunne jo ha latt være å spørre videre på basen og heller bedt om at dere snakket om det på et møterom?

Anonymkode: 3f422...a11

• Liker 4
Skrevet

Ikke greit. 

Anonymkode: f9987...848

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kunne jo ha latt være å spørre videre på basen og heller bedt om at dere snakket om det på et møterom?

Ja, det er sant. Det kunne jeg absolutt ha gjort. 😊 - ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Eller at barnhageleder ba de gå på et møterom for å snakke. 

Anonymkode: f9987...848

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min datter er 2,5 år med veldig godt språk. Opplever at hun forstår det jeg gir beskjed om og spør om. Da jeg hentet i barnehagen så sa pedagogisk leder at hun responderer ikke på spørsmål i barnehagen og at vi måtte jobbe med det hjemme. Jeg lurte litt på hva det innebar siden opplever henne annerledes hjemme, og fikk til svar at jeg måtte ikke stille ja/nei spørsmål-noe jeg heller ikke bare gjør. Fikk da streng beskjed om at hun var veldig bekymret fordi min datter leker mye alene og ikke responderer på alt de sier og kan plutselig snakke om andre ting, og fikk streng beskjed om at hvis dette fortsetter så blir det møte på nyåret. Kjenner ikke min datter sånn, så hva skal jeg gjøre her? Dessuten tok hun dette opp på basen hvor flere foreldre kan komme og gå for å hente ungene sine og over hode på barna. Skulle ønske hun hadde tatt meg til side. 

Dette er sensitiv informasjon som pedagogisk leder bør ta på tomannshånd og ikke med fullt av andre foreldre til stede. 

Men når du sier to ganger at du fikk streng beskjed: først om at hun var bekymret og dernest om at det blir møte hvis det ikke blir noen endring, høres det ut som at dette ikke er en objektiv gjengivelse av hva som skjedde, men en veldig subjektivt farget gjengivelse av hva pedagogisk leder sa. Du får det nærmest til å høres ut som pedagogisk leder truer deg og som at møte er en trussel, og jeg tror verken det var slik det ble sagt eller ment, men at det var du som oppfattet det slik. 

At barnet ditt responderer annerledes på spørsmål hjemme enn i bhg kan ha med konteksten og konsentrasjonen å gjøre. Når du opplever at det ikke er noe problem hjemme, er det i alle fall ikke språkforståelsen det står på, men i barnehagen er det flere barn, mer bakgrunnsstøy og flere distraksjoner som kan gjøre det vanskelig å konsentrere seg. Men siden problemet er i bhg og ikke hjemme, er det jo i bhg de må jobbe med det. 

• Liker 3
Skrevet

Ta det møtet da vel? Få innblikk i hva som er utfordringen i barnehagen og gi pedleder innblikk i samspillet hjemme. 
Og ja, kanskje burde pedleder sagt det på en annen måte, men en bekymring rundt språk er ikke _så_ sensitivt heller tenker jeg da. Pedledere kan ikke bare gå ifra resten av barnegruppen når de skal snakke kort med foreldre, de trengs inne på avdeling. Ta heller det møtet slik så du finner ut bekymringen. Pedleder kan jo f. Eks ta en Tras kartlegging slik barnehagen ser om barnet ditt følger forventet språkutvikling. 

• Liker 3
Skrevet

Men var det koen andre der sv foreldre??

Anonymkode: 88d04...bbd

Skrevet

De tolket det nok som at det gikk greit å utdype siden du spurte der og ikke ba de om å ta det på et annet rom. Noen foreldre synes det er mer greit enn andre :) Til neste gang får du heller ta ped.leder til site og spørre der, spesielt nå som du vet at det er ting de har observert. 

Jeg ville ha spurt ped.leder om hen hadde tid til et lite møte en dag uansett, det er veldig fint med små touchdowns innimellom hvor man kan få bedre innblikk i hvordan ting går og ikke minst avklare om det er flere steder barnet ditt er såpass annerledes i barnehagen kontra hjemme. Det trenger jo slettes ikke å være noe problem, det at de legger merke til slikt er veldig bra og helt slik som det skal være og jeg hadde syntes det var positivt at de er oppmerksomme på mitt barns utvikling.

Og plutselig er det noe dere gjør litt annerledes hjemme som de kan ha nytte av å vite om i bhg og som gjør at ting kanskje løsner mer for henne. Skjønner at det kan være sårt å høre, men vit at det blir gjort fordi de bryr seg.

Anonymkode: 1a245...6bb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Men var det koen andre der sv foreldre??

Anonymkode: 88d04...bbd

Vesentlig spørsmål her. 

Skrevet

Sjekk hørsel tenker jeg. Kanskje hun ikke hører når det er mye bakgrunnsstøy, og at det er derfor det går bra hjemme. 

Anonymkode: 7814e...538

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Sjekk hørsel tenker jeg. Kanskje hun ikke hører når det er mye bakgrunnsstøy, og at det er derfor det går bra hjemme. 

Anonymkode: 7814e...538

Enig med at det kan være lurt å sjekke hørsel, men jeg syns barnehagen overreagerer voldsomt. Men så kan det også være at barnet er skikkelig usikker i bhg, og derfor ikke vil leke med andre, tør ikke svare de voksne osv, og da er det rett av bhg å reagerer (men da er det jo DE som må gjøre et stykke arbeid for at barnet skal få det bedre).

Anonymkode: 82497...043

Skrevet

Jeg tenker det er veldig enkelt å bli hårsår på vegne av eget barn, samt overtenke og overanalysere situasjonen som har funnet sted. Man kjenner barnet sitt ofte på en annen måte enn andre. «Hva? Barnet mitt er jo ikke sånn!». Barnet skal jo fungere i settinger utenfor hjemmet også, og det er ikke uvanlig at barn oppfører seg forskjellig på ulike arenaer. Jeg ville tenkt jeg ville vært mottakelig for all tilbakemelding og testet det ut fremfor alle disse antakelsene at barnehagen reagerer for sterkt eller tar feil. Prøvd å se etter tegnene de mener finnes og tatt det som en øvelse og læring. Deretter ville jeg uansett tatt en prat etter nyttår. Jeg tenker hun kan ha blitt streng mot deg fordi hun tenkte hun gav en enkel beskjed, som hun ikke tenkte utbrodere mer om der og da, og du begynte forsvare det med at hun er ikke slik hjemme - i en situasjon som hun ikke ønsker diskutere det mer heller der og da. «Det er slik det er her; vi får ha møte om vi skal diskutere det mer». Det høres ikke ut som om det var andre foreldre der heller, men at de kan komme og gå, og da hadde dere nok enten stoppet å prate eller gått et annet sted. Å ta opp ting på basen hvor dere er alene ser jeg ikke som et problem i det hele tatt. 

Anonymkode: 5cf2f...e81

• Liker 3
Skrevet

Barnehagen ser hvilke barn som skiller seg ut i sosiale settinger og kaotiske eller stressende situasjoner. Mange barn kan avvike i slike situasjoner, men det er hvor ofte og hvor stort avviket er de ser på. Mitt barn fremstod helt normal til han var 3 år, bortsett fra mye energi. Da han begynte på storbarnsavdeling med færre voksne og flere barn ble det tydelig at det var en del sosiale koder han ikke hadde, i store grupper. Han fungerte fortsatt utmerket i små grupper og lekte og kommuniserte fint der. Det samme hjemme. Han fikk ADHD-diagnose rundt skolestart. 

Jeg tipper barnehagen har sett et avvik de stusser litt på her. Det er ikke snakk om at barnet klarer å svare på spørsmål eller ikke, men om barnet klarer å svare på spørsmål i alle dagligdagse settinger. Høres egentlig ut som om de mistenker høytfungerende autisme og at de har sett de tidlige tegnene på det.

Anonymkode: 7bb67...a57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...