AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #1 Skrevet 20. desember 2023 Min mann og lillesøsteren hans som fortsatt bor hos foreldrene har kommet i stor konflikt og er ikke på talefot. De har vært uvenner i flere måneder. Jeg kjenner ikke til detaljene av konflikten, men han skal i følge henne ha hakket på henne over lengre tid fordi han mener hun er lat, ikke gidder finne seg ordentlig jobb og bor hjemme enda (hun er 26 år). Til slutt fikk hun nok og skjelte ham høylytt ut foran ungene våre og har siden dette holdt seg unna eller laget dårlig stemning når vi er på besøk. Som regel har hun holdt seg på rommet sitt. Barna våre på 3 og 5 år har et godt forhold til tanten sin og de blir jo forståelig nok skuffet over at hun plutselig er så avisende og sur når vi er der. Vi har prøvd å forklare at pappa har kra glemt med henne og at det er litt vanskelig mellom dem for tiden, men de er for små til å skjønne det. Deres erfaring er jo at når noen krangler, så blir de venner igjen i løpet av kort tid. Det var meningen vi skulle feire jul hos svigers og tanten i år, men nå har søster sagt hun ikke vil feire jul med oss og da vil holde seg borte. Mannen min har forsøkt å skvære opp i mail og beklagd seg fra sin side for å bli venner igjen, uten at det hjalp nevneverdig. Og nå har ikke mannen min særlig lyst å feire jul der lengre og jeg er egentlig litt enig. Hennes sabotasje på soverommet i mens vi feirer jul i stua vil lage dårlig stemning. Ikke minst ødelegge for barna. Hos oss er julen for barna og vi vil gjøre alt for at de skal slippe dårlig atmosfære. Da er det bedre å ha julen i god stemning hjemme hos oss. Vi tenker derfor vi kan invitere dem til oss heller og så kan de som vil komme og ha det koselig her. Og om da søster/tante ikke kommer og svigers ikke vil feire uten henne er det deres valg og vi inviterer mine foreldre og bror heller eller feirer bare oss fire om de har andre planer (vi feiret med dem i fjor og har annenhver). Høres dette ut som en grei løsning eller blir vi da like vanskelige (barnslige) om vi foreslår dette? Hvordan ville dere løst det? Anonymkode: 850d5...9c1 3 6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #2 Skrevet 20. desember 2023 Jeg ville dratt til svigers. Vil søstera være sur og barnslig, og sitte på rommet, så er det hennes valg. Hun er tross alt snart 30 år og kan begynne å oppføre seg deretter, sitt på rommet sur er jo mer som en 5åring. Anonymkode: e50b9...3e1 24 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #3 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ville dratt til svigers. Vil søstera være sur og barnslig, og sitte på rommet, så er det hennes valg. Hun er tross alt snart 30 år og kan begynne å oppføre seg deretter, sitt på rommet sur er jo mer som en 5åring. Anonymkode: e50b9...3e1 Ja tenkte det først, men bare det å vite at hun sitter der og har stille demonstrasjon vil ødelegge stemninga for oss andre😕 Anonymkode: 850d5...9c1 5 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #4 Skrevet 20. desember 2023 Jeg ville fått mannen til å be om unnskyldning. Ikke en epost, men personlig. Han har hatt flere muligheter, og må ta seg sammen. Han bør også vise barna sine at voksne også kan bli venner etter å ha kranglet. Hvis tante likevel ikke vil feire jul med dere, ville jeg feiret hjemme. Ikke inviter svigerforeldre. Dere bør unngå å lage situasjoner hvor hun må trekke seg vekk fordi mannen din er der Anonymkode: 3abf9...4fe 30 9
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #5 Skrevet 20. desember 2023 Hva sier svigers oppi dette her, og hva ønsker de? Anonymkode: 8fa12...351 6 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #6 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja tenkte det først, men bare det å vite at hun sitter der og har stille demonstrasjon vil ødelegge stemninga for oss andre😕 Anonymkode: 850d5...9c1 For oss som ikke kjenner hele situasjonen er de to om å ødelegge stemningen. Mannen din er trolig like ansvarlig. Anonymkode: 3abf9...4fe 23 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #7 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Vi har prøvd å forklare at pappa har kra glemt med henne * har kranglet med henne skulle det jo stå der Anonymkode: 850d5...9c1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #8 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg ville fått mannen til å be om unnskyldning. Ikke en epost, men personlig. Han har hatt flere muligheter, og må ta seg sammen. Han bør også vise barna sine at voksne også kan bli venner etter å ha kranglet. Hvis tante likevel ikke vil feire jul med dere, ville jeg feiret hjemme. Ikke inviter svigerforeldre. Dere bør unngå å lage situasjoner hvor hun må trekke seg vekk fordi mannen din er der Anonymkode: 3abf9...4fe De bor et stykke unna og han har ingen mulighet for å møte henne på tomanns hånd nå før jul. Ikke en gang sikkert hun ville møtt ham. Hun tar ikke telefonen når han ringer. Anonymkode: 850d5...9c1 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #9 Skrevet 20. desember 2023 Jeg synes det var en god ide at dere feirer hjemme hos dere. Så kan de som vil komme til dere. Men kanskje mannen din skal gjøre et siste forsøk på å snakke med søsteren sin først? Enten på tlf eller ansikt til ansikt? Anonymkode: fb06b...87a 7 4 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #10 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): De bor et stykke unna og han har ingen mulighet for å møte henne på tomanns hånd nå før jul. Ikke en gang sikkert hun ville møtt ham. Hun tar ikke telefonen når han ringer. Anonymkode: 850d5...9c1 Kan han ringe foreldrene som gir tlf direkte til søsteren? Som et siste forsøk? Anonymkode: fb06b...87a 10
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #11 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): For oss som ikke kjenner hele situasjonen er de to om å ødelegge stemningen. Mannen din er trolig like ansvarlig. Anonymkode: 3abf9...4fe Men har ihvertfall tatt initiativ til å si unnskyld og ønsket å bli venner. Hun aviser ham og kom i tillegg med spydig/sårende kommentar som svar. Det var det som gjorde at han nå ikke vil feire hos familien sin lengre..med henne der. Der er kanskje barnslige begge to, men det løser ikke problemet for oss andre uskyldige. Vil prøve å finne best mulig løsning for barna. Anonymkode: 850d5...9c1 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #12 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva sier svigers oppi dette her, og hva ønsker de? Anonymkode: 8fa12...351 Ære være foreldre som ikke blander seg og tar parti i barnas konflikter 👏 (Selv om jula strengt tatt angår dem og. Det må de jo få involvere seg i). Anonymkode: 941ff...e00 6 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #13 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Kan han ringe foreldrene som gir tlf direkte til søsteren? Som et siste forsøk? Anonymkode: fb06b...87a Det er en mulighet. Anonymkode: 850d5...9c1 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #14 Skrevet 20. desember 2023 Av den lille informasjonen du gav, at mannen din (ifølge henne) har hakket på henne over lengre tid, så er det jo han som er årsaken til konflikten. Han har da ikke noe med om hun bor hjemme eller ei, det er i så fall foreldrene, som hun bor hos, som har. Så basert på den infoen, så er det mannen din som bør legge seg langflat. Kan være søsteren har store komplekser for å bo hjemme, og da hjelper det nok ikke med en halvhjertet unnskyldning. Anonymkode: f2cfb...856 27 1 14
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #15 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Hva sier svigers oppi dette her, og hva ønsker de? Anonymkode: 8fa12...351 De forventer at mannen min skal løse konflikten. Ved å snakke ned henne. Men det gikk jo ikke. Aner ikke hva de sier til søster. Anonymkode: 850d5...9c1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #16 Skrevet 20. desember 2023 Feir hjemme.. Så får svigers bestemme selv hva de vil. Søsteren høres bare barnslig ut Anonymkode: 6b467...738 5 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #17 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Av den lille informasjonen du gav, at mannen din (ifølge henne) har hakket på henne over lengre tid, så er det jo han som er årsaken til konflikten. Han har da ikke noe med om hun bor hjemme eller ei, det er i så fall foreldrene, som hun bor hos, som har. Så basert på den infoen, så er det mannen din som bør legge seg langflat. Kan være søsteren har store komplekser for å bo hjemme, og da hjelper det nok ikke med en halvhjertet unnskyldning. Anonymkode: f2cfb...856 Er forsåvidt enig. Men samtidig er han bare ærlig med henne. Hun løfter ikke en finger hjemme, betaler ingenting for å bo hjemme. Spiser gratis. Til og med julegavene fra henne til oss/barna er det svigers som kjøper inn og betaler for henne. Hun oppfører seg som en bortskjemt tenåring og bør tåle å høre det. Anonymkode: 850d5...9c1 15 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #18 Skrevet 20. desember 2023 Beklager, jeg hadde sagt i fra akkurat som mannen din.. så om voksne menneske da nekter å bli venner igjen etter at noen faktisk er ærlig med henne, så ville jeg latt det ligge på hennes kappe. Han har sagt beklager, jeg tråkket for hardt på dine tær, unnskyld for det, men ville dog stått for hva jeg hadde sagt. Jeg villw invitert de alle til meg så ikke hele jula blir for «rar» for de små så kan de som ønsker få komme. Anonymkode: c9988...ea4 17 1 3
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #19 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Er forsåvidt enig. Men samtidig er han bare ærlig med henne. Hun løfter ikke en finger hjemme, betaler ingenting for å bo hjemme. Spiser gratis. Til og med julegavene fra henne til oss/barna er det svigers som kjøper inn og betaler for henne. Hun oppfører seg som en bortskjemt tenåring og bør tåle å høre det. Anonymkode: 850d5...9c1 Men det er ikke noe han skal blande seg inn i. Hadde han sagt noe en gang, hadde det vært greit, men å gå og hakke på søsteren sin over lang tid er slemt og sårende. Anonymkode: 3abf9...4fe 35 1 5
venus24 Skrevet 21. desember 2023 #20 Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er forsåvidt enig. Men samtidig er han bare ærlig med henne. Hun løfter ikke en finger hjemme, betaler ingenting for å bo hjemme. Spiser gratis. Til og med julegavene fra henne til oss/barna er det svigers som kjøper inn og betaler for henne. Hun oppfører seg som en bortskjemt tenåring og bør tåle å høre det. Anonymkode: 850d5...9c1 Går ut fra at dette er informasjon du har fått gjennom mannen din? Hvordan vet han dette, hvis dere bor såpass langt borte at han ikke kan dra dit for å si unnskyld? Vet du at hun er frisk og ikke har noen psykiske utfordringer? Depresjon blir ofte forvekslet med latskap av folk som ikke vet bedre. Dessuten: Hvorfor bør hun tåle å høre dette fra ham? Det er ikke ham dette går ut over, og foreldrene deres er voksne mennesker som greier å si fra om det dersom de har et problem med hennes manglende bidrag hjemme. Hvorfor skal mannen din blande seg inn og komme med nedlatende kommentarer om en situasjon han sannsynligvis har svært begrenset kjennskap til? 26-åringer flest har ikke lyst til å bo hjemme hos foreldrene hvis de har andre muligheter, så jeg vil tro det er en grunn til at hun fortsatt bor der. Det virker det ikke som om verken du eller mannen din har reflektert over. 28 2 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå