AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #1 Skrevet 20. desember 2023 Vi skal nå feire hos en oldemor, har mer eller mindre tatt litt over bestemor rollen. Hun har til og med fått barnet til og kalle hun mommo istedenfor oldemor. Hun er langt nær så mye med barnet som ofte folk er med barnebarn da. Men på 17.mai så er det typisk hun og ta ungen i hånden og gå i toget med hun uten at jeg får gjort noe. Bursdag tar hun gjerne over. Og julaften så forventer jeg at hun kommer til og ta over, sette seg og åpne gaver med barnet, ordne mat osv uten at jeg kommer til. Kan godt dele litt men føler hun tar helt over og ikke lar meg komme til. Er jeg fæl hvis jeg sier i fra på forhånd at det er mitt barn og jeg ønsker gjerne få lov til og dele dette med hun, og det er fint om hun ikke tar helt over på alt hele tiden. Anonymkode: 36266...7a4 8
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #2 Skrevet 20. desember 2023 Hvis barnet koser seg sammen med oldemor så er vel det det viktigste? Vær litt raus med eldre slektninger når dere treffes. Anonymkode: 47388...58e 25 1
Hundejente Skrevet 20. desember 2023 #3 Skrevet 20. desember 2023 jeg hadde ærlig talt bare syntes det var fantastisk at oldemor var så opptatt av oldebarnet sitt. synes det er fryktelig merkelig å se på barnet sitt som en eiendel man ikke vil dele... 20 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #4 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvis barnet koser seg sammen med oldemor så er vel det det viktigste? Vær litt raus med eldre slektninger når dere treffes. Anonymkode: 47388...58e Eldre? 60år er jo ikke all verdens da, hadde det vært oldemor på 80år hadde det vært en ting. Men jeg har bare ett barn, planlegger ikke flere. Så jeg ønsker jo gjerne oppleve disse øyeblikkene selv.. hun har jo hatt flere barn og oppleve dette med 🤪 Anonymkode: 36266...7a4 3 1 1
Amossa Skrevet 20. desember 2023 #5 Skrevet 20. desember 2023 Om jeg forstår deg rett, så er du moren til barnet. Du nevner ikke bestemor? Hvis hun ikke er der, så er det kanskje ikke så rart at oldemor oppfører seg som en bestemor og lar barnet kalle henne mommo. Hvis du synes at hun er for dominerende i forhold til din rolle som mor, så er det bedre å ta mer styring selv når dere står i situasjonen og når du synes det er riktig. Synes det høres ut som at oldemoren din er aktiv, og det er jo fint både for barnet ditt og deg. 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #6 Skrevet 20. desember 2023 Hundejente skrev (1 minutt siden): jeg hadde ærlig talt bare syntes det var fantastisk at oldemor var så opptatt av oldebarnet sitt. synes det er fryktelig merkelig å se på barnet sitt som en eiendel man ikke vil dele... Skrev jo hun tar helt over Anonymkode: 36266...7a4 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #7 Skrevet 20. desember 2023 Jeg syns det er spesielt å skulle si noe slikt: du får heller være i forkant og ta styringen. Anonymkode: 26677...18c 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #8 Skrevet 20. desember 2023 Skjønner hva du mener. Tror ikke jeg ville tatt en prat på forhånd, men gjerne tenkt gjennom hvordan respondere om hun tar helt over. Ikke sikkert hun tenker over det, så du kan selv ta føringen når du synest det er nok. Anonymkode: 3d17d...b16 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #9 Skrevet 20. desember 2023 Jeg synes du er lite raus her. Flere mennesker i laget rundt et barn er en styrke for barnet. Du er misunnelig, og det er synd for både deg, oldemor og ikke minst barnet. Sist jeg gikk i 17. mai-tog var det ganske mange mennesker der, altså. Det er nok plass til deg også. Eventuelt kan du jo bare la være å ta barnet med til oldemor. Problem løst Anonymkode: 69855...e85 7
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #10 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg syns det er spesielt å skulle si noe slikt: du får heller være i forkant og ta styringen. Anonymkode: 26677...18c Har prøvd sånn f.eks det første 17 mai toget med og ta hun i hånden og gå med hun. Men hun bare tar over og når jeg sier i fra dette er første gang, jeg vil gjerne dele litt av dette øyeblikket med barnet mitt. Du kan godt ta over snart. Så får hun illrødt blikk og blir kjempe sur. Vil ikke det skal skje på julaften for noen sin del.. Anonymkode: 36266...7a4 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #11 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har prøvd sånn f.eks det første 17 mai toget med og ta hun i hånden og gå med hun. Men hun bare tar over og når jeg sier i fra dette er første gang, jeg vil gjerne dele litt av dette øyeblikket med barnet mitt. Du kan godt ta over snart. Så får hun illrødt blikk og blir kjempe sur. Vil ikke det skal skje på julaften for noen sin del.. Anonymkode: 36266...7a4 Men det er helt greit at hun blir sur om du setter en grense som er naturlig for deg. Du trenger ikke ta ansvar for hennes følelser. Du må styre ut fra hva som gagner deg og barnet ditt. Anonymkode: 3d17d...b16 8 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #12 Skrevet 20. desember 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: Eldre? 60år er jo ikke all verdens da, hadde det vært oldemor på 80år hadde det vært en ting. Men jeg har bare ett barn, planlegger ikke flere. Så jeg ønsker jo gjerne oppleve disse øyeblikkene selv.. hun har jo hatt flere barn og oppleve dette med 🤪 Anonymkode: 36266...7a4 Om oldemor er 60, og har oldebarn hun involverer seg så mye i, så ville jeg som forelder gått litt til siden. Hvor mange barn er forunnet et sånt forhold med sin oldemor? Hun høres jo ut som hun er levende opptatt av disse barna? Anonymkode: c74be...afd 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #13 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Eldre? 60år er jo ikke all verdens da, hadde det vært oldemor på 80år hadde det vært en ting. Men jeg har bare ett barn, planlegger ikke flere. Så jeg ønsker jo gjerne oppleve disse øyeblikkene selv.. hun har jo hatt flere barn og oppleve dette med 🤪 Anonymkode: 36266...7a4 Nei, trodde nok oldemor var noe eldre enn 60, men da er det unge mødre i din familie. Du høres i alle fall ut som en veldig ung mor som ikke forstår at det er til barnets beste å ha en eldre slektninger som kan skjemme bort og være glad i barnet ditt. Du er fortsatt den viktigste for barnet og ingen kan ta din plass, men eier ikke barnet ditt. Anonymkode: 47388...58e 10
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #14 Skrevet 20. desember 2023 Amossa skrev (5 minutter siden): Om jeg forstår deg rett, så er du moren til barnet. Du nevner ikke bestemor? Hvis hun ikke er der, så er det kanskje ikke så rart at oldemor oppfører seg som en bestemor og lar barnet kalle henne mommo. Hvis du synes at hun er for dominerende i forhold til din rolle som mor, så er det bedre å ta mer styring selv når dere står i situasjonen og når du synes det er riktig. Synes det høres ut som at oldemoren din er aktiv, og det er jo fint både for barnet ditt og deg. Er en bestemor i bildet altså hun skal også være der. Hun tar plass som en bestemor skal gjøre, så alle får delt øyeblikkene sammen ❤️ Problemer med og ta over er at hun blir så utrolig sinna, det er jo trossalt hennes familie og hun kan gjøre hva hun vil. Hun får ett sånt ekkelt blikk, og hele stemningen blir helt ødelagt. Så på kvelden får man bare la det være tenker jeg, sier jeg i fra da er det ingen som har det hyggelig.. Skulle også gjerne sett for meg at hun vil barnet det beste, men føles ikke ofte sånn ut når hun og oldefar f.eks har barnet i den lille røykbua som er lukket gang på gang når jeg sier i fra det ikke er bra. Og hun er generelt lite der for barnet med mindre det er store ting som skjer føler jeg, så er bare de store øyeblikkene som hun tar helt over. Vi har feiret flere plasser, og jeg har aldri dette problemet når det kommer til noen andre vi er med i forskjellige høytider. Så velger jo tro det ikke ligger på meg eller noe eie følelse for da ville vell det vært generelt og ikke bare med en person. Anonymkode: 36266...7a4 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #15 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er en bestemor i bildet altså hun skal også være der. Hun tar plass som en bestemor skal gjøre, så alle får delt øyeblikkene sammen ❤️ Problemer med og ta over er at hun blir så utrolig sinna, det er jo trossalt hennes familie og hun kan gjøre hva hun vil. Hun får ett sånt ekkelt blikk, og hele stemningen blir helt ødelagt. Så på kvelden får man bare la det være tenker jeg, sier jeg i fra da er det ingen som har det hyggelig.. Skulle også gjerne sett for meg at hun vil barnet det beste, men føles ikke ofte sånn ut når hun og oldefar f.eks har barnet i den lille røykbua som er lukket gang på gang når jeg sier i fra det ikke er bra. Og hun er generelt lite der for barnet med mindre det er store ting som skjer føler jeg, så er bare de store øyeblikkene som hun tar helt over. Vi har feiret flere plasser, og jeg har aldri dette problemet når det kommer til noen andre vi er med i forskjellige høytider. Så velger jo tro det ikke ligger på meg eller noe eie følelse for da ville vell det vært generelt og ikke bare med en person. Anonymkode: 36266...7a4 Om de tar med seg barnet i «røykbua» så må du jo fysisk ta barnet ut derfra. Ikke bare si i fra. Anonymkode: f0f80...aa6 8 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #16 Skrevet 20. desember 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Skulle også gjerne sett for meg at hun vil barnet det beste, men føles ikke ofte sånn ut når hun og oldefar f.eks har barnet i den lille røykbua som er lukket gang på gang når jeg sier i fra det ikke er bra. Og hun er generelt lite der for barnet med mindre det er store ting som skjer føler jeg, så er bare de store øyeblikkene som hun tar helt over. Anonymkode: 36266...7a4 Hvis jeg forstår det rett så er også du en ung mor, og har uansett rett til å sette grenser på vegne av ditt barn. Røyking skal aldri skje rundt barn, selv om uniformerte kan uttale at de kjente noen som røykte til de var 90. DU er mor. Ditt barn, dine grenser. Kan du snakke med din partner/foreldre/besteforeldre om hjelp til å sette grenser? Anonymkode: c74be...afd 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #17 Skrevet 20. desember 2023 Syns det er skremmende at noen så tilforlatelig prøver å høste sympati for egen sjalusi mot oldemor som ser ungen en sjelden gang.. Det viktigste er vel at ungen koser seg og får masse oppmerksomhet, ikke at mor får mest mulig sv ungens oppmerksomhet? Anonymkode: dce5b...c3b 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #18 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvis jeg forstår det rett så er også du en ung mor, og har uansett rett til å sette grenser på vegne av ditt barn. Røyking skal aldri skje rundt barn, selv om uniformerte kan uttale at de kjente noen som røykte til de var 90. DU er mor. Ditt barn, dine grenser. Kan du snakke med din partner/foreldre/besteforeldre om hjelp til å sette grenser? Anonymkode: c74be...afd Ja og jeg har satt grenser, men er jeg borte litt skjer fort sånt. Uansett hvor mange ganger jeg sier i fra. I denne situasjonen kunne oldemor fort gjort meg til den fæle som drar vekk barnet fra hun, fordi barnet vil jo være med hun. Framfor og støtte påstanden om at oldemor kommer snart inn etter hun har røyket og da kan man ha det gøy. Men igjen hun er av den gamle garde som liker noen drammer og kvelden og røyker seg til skorstein. Jeg setter ofte grenser, men er ikke alle som er like glad i følge dem 😂 Noen viktigere enn andre selvfølgelig 😂 Anonymkode: 36266...7a4 2
MariaIsabel Skrevet 20. desember 2023 #19 Skrevet 20. desember 2023 Synes det er litt spesielt hvordan problemet utvikler seg nedover i kommentarfeltet avhengig av svarene ... 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #20 Skrevet 20. desember 2023 Ærlig talt. Har aldri hørt om noen før som synes at dette er et problem. Er da vel bare koselig. Anonymkode: 1952c...8e7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå