AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #1 Skrevet 20. desember 2023 Har en datter på 25 år som bor hos meg til en veldig symbolsk sum fordi hun skal spare penger. Prøver hjelpe henne litt. Utfordringen er at hun er ikke spesielt imøtekommende når det gjelder å kildesortere, holde det ryddig utenfor (bor i hybel i kjeller) og hun har til tider også latt hunden bæsje uten å ta opp. Ikke lett å ta det opp da hun blir fort sur. Hun går også sjelden tur med hunden noe jeg syntes er veldig uansvarlig. I går rant begeret litt over for meg og jeg ble ganske irritert på henne. Det endte med at hun skrek til meg at jeg burde se meg i speilet og lurte på om jeg likte det jeg så🤯 Og hun presiserte at jeg kom til å be om unnskyldning i mrg for min oppførsel! Kjenner jeg begynner bli ganske lei av oppførselen..... Jeg sa til henne at hun kunne se seg om etter en leilighet og at hun kunne få 2 mnd på det for at dette fungerer dårlig. Da truer hun med at hun ikke vil ha noe forhold til meg lenger. Noen råd? Anonymkode: c426a...ae6 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #2 Skrevet 20. desember 2023 Tatt en alvorsprat med den som sto for oppdragelsen her? Anonymkode: be9be...cd1 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #3 Skrevet 20. desember 2023 Hun høres AKKURAT ut som min datter. Bare at hun er 13. jeg tenker at hun må begynne å ordne opp i livet sitt, det er på høy tid. Og at det kan være sunt å ha et ultimatum, selv om hun ikke setter pris på det der og da. Men hvis hun har problemer, angst eller depresjon, og derfor ikke klarer å ta tak i livet sitt, er det andre virkemidler som må til. Anonymkode: 31c24...d9e 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #4 Skrevet 20. desember 2023 Her har noen feilet stort på oppdragelsen som har tillatt datteren å bli så til de grader egoistisk. Anonymkode: 43c68...7dd
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #5 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Tatt en alvorsprat med den som sto for oppdragelsen her? Anonymkode: be9be...cd1 Hun var ganske snill som liten. Men ble litt bisk etter hun kom ut av et krevende forhold for noen år siden. Anonymkode: c426a...ae6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #6 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hun høres AKKURAT ut som min datter. Bare at hun er 13. jeg tenker at hun må begynne å ordne opp i livet sitt, det er på høy tid. Og at det kan være sunt å ha et ultimatum, selv om hun ikke setter pris på det der og da. Men hvis hun har problemer, angst eller depresjon, og derfor ikke klarer å ta tak i livet sitt, er det andre virkemidler som må til. Anonymkode: 31c24...d9e Hun har full jobb og klarer seg fint. Anonymkode: c426a...ae6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #7 Skrevet 20. desember 2023 Veldig mange av dagens unge,og de som i dag er barn, ender opp slik. De ser ikke seg selv, og vokser opp med forventninger om å bli sett. Dette påvirker i stor grad hvordan de ender opp med å betrakte verden. Dette er ikke kun foreldre sin oppdragelse, men hele samfunnet. Det var vel i fjor det var en ung mor som stod frem og klaget på barselsoppholdet sitt. Hun hadde ikke følt seg sett nok. Disse kravene kommer til å øke mye fremover...og for å møte disse behovene, så må vi øke betaling av skatt enormt, fordi de er nødt til å øke bemanningen enormt, slik at de håpefulle skal føle seg sett nok. Anonymkode: b622d...1f4 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #8 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Her har noen feilet stort på oppdragelsen som har tillatt datteren å bli så til de grader egoistisk. Anonymkode: AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Veldig mange av dagens unge,og de som i dag er barn, ender opp slik. De ser ikke seg selv, og vokser opp med forventninger om å bli sett. Dette påvirker i stor grad hvordan de ender opp med å betrakte verden. Dette er ikke kun foreldre sin oppdragelse, men hele samfunnet. Det var vel i fjor det var en ung mor som stod frem og klaget på barselsoppholdet sitt. Hun hadde ikke følt seg sett nok. Disse kravene kommer til å øke mye fremover...og for å møte disse behovene, så må vi øke betaling av skatt enormt, fordi de er nødt til å øke bemanningen enormt, slik at de håpefulle skal føle seg sett nok. Anonymkode: b622d...1f4 Ja føler det er veldig "meg, meg, meg" Føler jeg har gitt en helt grei oppdragelse. Anonymkode: c426a...ae6 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #9 Skrevet 20. desember 2023 I denne alderen sliter mange med seg selv, og synes foreldre er veldig masete. Det er måten ting blir sagt på, mer enn innholdet i det. Bare la henne være, og om hun kildesorterer eller ei hadde jeg ikke brydd meg om. Anonymkode: 3b3b5...7be
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #10 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): I denne alderen sliter mange med seg selv, og synes foreldre er veldig masete. Det er måten ting blir sagt på, mer enn innholdet i det. Bare la henne være, og om hun kildesorterer eller ei hadde jeg ikke brydd meg om. Anonymkode: 3b3b5...7be I denne alderen? Hvilken alder? 25 år og voksen! Hun burde ikke ha problemer med å bo for seg selv OG oppføre seg som en voksen. Herregud, hadde jeg oppført meg sånn til min mor da jeg var 25 år 🤯 Anonymkode: e6e40...a53 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #11 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har en datter på 25 år som bor hos meg til en veldig symbolsk sum fordi hun skal spare penger. Prøver hjelpe henne litt. Utfordringen er at hun er ikke spesielt imøtekommende når det gjelder å kildesortere, holde det ryddig utenfor (bor i hybel i kjeller) og hun har til tider også latt hunden bæsje uten å ta opp. Ikke lett å ta det opp da hun blir fort sur. Hun går også sjelden tur med hunden noe jeg syntes er veldig uansvarlig. I går rant begeret litt over for meg og jeg ble ganske irritert på henne. Det endte med at hun skrek til meg at jeg burde se meg i speilet og lurte på om jeg likte det jeg så🤯 Og hun presiserte at jeg kom til å be om unnskyldning i mrg for min oppførsel! Kjenner jeg begynner bli ganske lei av oppførselen..... Jeg sa til henne at hun kunne se seg om etter en leilighet og at hun kunne få 2 mnd på det for at dette fungerer dårlig. Da truer hun med at hun ikke vil ha noe forhold til meg lenger. Noen råd? Anonymkode: c426a...ae6 Da hadde jeg sagt ok ditt valg hadet bra! Umoden frekk datter. 25 år...voksen. Anonymkode: 590eb...dd9
Sparkling_Pink Skrevet 20. desember 2023 #12 Skrevet 20. desember 2023 Vi vet ikke stort om hva annet du har sagt til henne, hvordan samspillet dere mellom fungerer eller hvordan hun har det. Jeg anser kildesortering og litt rot til å være bagateller. Dårlig dyrehold derimot synes jeg er ille. Det vi får beskrevet er at du muntlig sier henne opp og hun truer med å ikke forholde seg til deg. Jeg tenker jeg hadde repetert oppsigelsen i en ny og rolig samtale. Jeg hadde adressert truslene om avslutning av kontakten med at hun er velkommen i livet mitt, men at jeg vil respektere det om hun mener hun får det bedre i sitt liv uten meg.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #13 Skrevet 20. desember 2023 Høres ut som en umoden drittunge, eller episoder fra en person jeg kjenner på autismespekteret (tidligere kalt Asperger). Noe er ihvertfall ikke helt som man skulle forvente av en på 25 år her. Høres ut som dere begge kan ha godt av å bo fra hverandre. Kan dere snakke sammen uten å krangle om at det kan være sunt med litt mer avstand når hun nå er voksen? Anonymkode: cb1ef...9cd
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #14 Skrevet 20. desember 2023 Sette dere ned og ta en ærlig prat sammen. Lag noe regler først, som at det ikke er tillatt å bli sint, og at man skal lytte til hva den andre sier. En mye brukt samtaleteknikk når ting er vanskelig, er at man sitter overfor hverandre med en "stafettpinne". En eller annen gjenstand dere kan ha i hånda. Den som holder stafettpinnen, kan prate, og den som ikke har pinnen, må lytte uten å si et ord. Når du er ferdig å prate, gir du stafettpinnen over til henne. Da skal hun vise at hun har hørt hva du har å si, ved å gjenta et resyme av det du sa, og så kan komme med det hun har på hjertet. På denne måten kan det være mulig at dere begge kan få fortalt hvordan dere føler dette, og dere kan begge virkelig få grep på hva den andre føler. Sjansen er stor for at dette skaper tillit og forståelse dere i mellom. Anonymkode: 12a86...e8c 1
Gjest norvegienna Skrevet 20. desember 2023 #15 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hun har full jobb og klarer seg fint. Anonymkode: c426a...ae6 Hun gjør tydeligvis ikke det når hun enda bor hjemme når hun er 25...
Grüner Skrevet 20. desember 2023 #16 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hun har full jobb og klarer seg fint. Anonymkode: c426a...ae6 En 25-åring som er frisk og i full jobb skal ikke måtte brødføs av sine egne foreldre. Datteren din må bli voksen! 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #17 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Sette dere ned og ta en ærlig prat sammen. Lag noe regler først, som at det ikke er tillatt å bli sint, og at man skal lytte til hva den andre sier. En mye brukt samtaleteknikk når ting er vanskelig, er at man sitter overfor hverandre med en "stafettpinne". En eller annen gjenstand dere kan ha i hånda. Den som holder stafettpinnen, kan prate, og den som ikke har pinnen, må lytte uten å si et ord. Når du er ferdig å prate, gir du stafettpinnen over til henne. Da skal hun vise at hun har hørt hva du har å si, ved å gjenta et resyme av det du sa, og så kan komme med det hun har på hjertet. På denne måten kan det være mulig at dere begge kan få fortalt hvordan dere føler dette, og dere kan begge virkelig få grep på hva den andre føler. Sjansen er stor for at dette skaper tillit og forståelse dere i mellom. Anonymkode: 12a86...e8c Synes dette var et kjempebra råd! Som regel må en gi og ta litt, og konflikter har som regel ikke bare en side. Anonymkode: 1c614...6ba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå