AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #1 Skrevet 20. desember 2023 Har bil i dag, tok opp billån for 3 år siden. Bilen kostet 120 000,og jeg hadde 50 000 i egenkapital. Nå trenger bilen å byttes ut pga plass mangel, og fordi den begynner å bli gammel og ting begynner å måtte fikses. Har brukt masse penger allerede. Tror jeg kan få ca 50 000 for den, det er også det jeg har igjen i lån, så går i så fall i null. Har 40 000 i egenkapital. Hadde tenkt å spare litt til og kjøpe en ny bil. Men har også husbanklån.. Og er derfor over grensa for hva jeg kan låne med min inntekt. Kjøpte bilen før disse reglene slo o kraft... Hva gjør jeg da? Kan jeg aldri få billån igjen? Anonymkode: e80de...c2a
C-girl Skrevet 20. desember 2023 #2 Skrevet 20. desember 2023 Du må spare, evnt vente til du har betalt ned en del på huslånet slik at du muligens får mer i billån.
Schmuhu Skrevet 20. desember 2023 #3 Skrevet 20. desember 2023 51 minutter siden, AnonymBruker said: Har bil i dag, tok opp billån for 3 år siden. Det er jo greit det? 52 minutter siden, AnonymBruker said: Bilen kostet 120 000,og jeg hadde 50 000 i egenkapital. Høres ut som et greit og langsiktig bruktkjøp. Biler taper seg enorm i verdi så da er det greit å ikke bruke en halv mill på de. Men hva er problemet nå egentlig? 53 minutter siden, AnonymBruker said: Nå trenger bilen å byttes ut pga plass mangel Hvorfor? Hva er det som plutselig tar plass? Høres ut som et luksusproblem. 54 minutter siden, AnonymBruker said: og fordi den begynner å bli gammel og ting begynner å måtte fikses. Men selv om du fikser bilen til 40k for å kunne kjøre med den i mange år til, så er det fortsatt mindre penger per kilometer enn om du hadde lånefinansiert nye 150k. Så hvorfor er vedlikehold et problem? Da vet du også hva som ble tatt. Trodde du at biler er vedlikeholdsfri? 57 minutter siden, AnonymBruker said: Har brukt masse penger allerede. Hvor mye? Hva brukte du de på? 58 minutter siden, AnonymBruker said: Tror jeg kan få ca 50 000 for den, det er også det jeg har igjen i lån, så går i så fall i null. Har 40 000 i egenkapital. Hadde tenkt å spare litt til og kjøpe en ny bil. Høres ut som en dårlig deal. Men det er meget bra at du sparer opp til neste bil. Kanskje den kan kjøpes lånefritt om noen år? Om 40k er hele ditt EK inkludert buffer, så burde du ikke røre de pengene til annet enn å fikse på bilen. Om du har buffer utenom så kan du vurdere å putte de inn på billånet for å avlaste budsjettet ditt. 1 hour ago, AnonymBruker said: Men har også husbanklån.. Og er derfor over grensa for hva jeg kan låne med min inntekt. Kjøpte bilen før disse reglene slo o kraft... Hva gjør jeg da? Kan jeg aldri få billån igjen? Det er kjip. Her må du nok prioritere sparing. Jeg hadde ikke betalt fortere ned på boliglånet i husbanken. Kanskje på tide å vurdere bil generelt. Hvorfor kan du ikke få til hverdagen med offentlig transport? Schmuvju 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #4 Skrevet 20. desember 2023 Bilen kostet 120 000? Du hadde 50 000 selv? Altså lånte du 70 000? Og du har igjen ca 50 000 på lånet nå, etter 3 år? Så du har bare betalt ned 20 000 på 3 år...?😳 Anonymkode: 7097b...645 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå