Gå til innhold

Spore tenåringen med GPS

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har sporing på vår 16åring gjennom mobilen. Han vet om det. Når bør vi slutte med det?

Anonymkode: ea276...2c4

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så lenge det er greit for ham, er det jo greit. Hva er problemet? 

Anonymkode: 517fa...0f1

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

I går. 

Anonymkode: 6f23d...8d4

• Liker 12
Skrevet

Skru det av. Vi kan ikke bli for overbeskyttende

• Liker 8
Skrevet

På tide å skru av. Med mindre det er ekstremt tungtveiende grunner til å beholde sporingen. Rus, vold, konflikter osv. 

Anonymkode: e449c...2bb

• Liker 6
Skrevet
barleymill skrev (Akkurat nå):

Skru det av. Vi kan ikke bli for overbeskyttende

Uenig. 

Dette handler om tillit. Så lenge barnet har tillit til at sporingen ikke misbrukes, er det ingenting i veien for å ha det på 

Anonymkode: e16cb...b96

• Liker 7
Skrevet

Jeg sporer min 22 åring. Og min svigermor. Greit at noen vet hvor du er. 22 åringen syns det er fint. 

Anonymkode: 23ed4...e39

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg sporer min 22 åring. Og min svigermor. Greit at noen vet hvor du er. 22 åringen syns det er fint. 

Anonymkode: 23ed4...e39

Dersom man selv ønsker å bli sporet er jo situasjonen en helt annen. Jeg blir også sporet av samboer, men det er av praktiske årsaker og helt frivillig. Vi vet jo ikke om barnet til Ts ønsker sporing selv. 

• Nyttig 3
Skrevet

Man burde ikke oppdra ungene sine til å ha lyst til å overvåkes. Skal de ikke lære å kunne klare seg selv? Og foreldre bør også lære seg å slippe ungene fri. De skal leve et eget og fritt liv.

Anonymkode: 2341d...259

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Dersom man selv ønsker å bli sporet er jo situasjonen en helt annen. Jeg blir også sporet av samboer, men det er av praktiske årsaker og helt frivillig. Vi vet jo ikke om barnet til Ts ønsker sporing selv. 

Nettopp! Derfor dreier det seg om tillit.

Så lenge barna bor under vårt tak, er det vår oppgave som foreldre å sørge for at de er trygge og støtte dem slik at de kan utvikle seg til oppegående voksne.

En 16-åring kan ta uheldige valg, og det er viktig å være der for å hjelpe hvis uhellet skulle skje.

• Liker 3
Skrevet

Jeg har sporing på ungdommen hovedsaklig for å kunne finne igjen mobilen hans når han glemmer den igjen rundt forbi. Har adhd.

Anonymkode: fa010...965

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror jeg hadde tatt en Kristin Kirkemo og lagt igjen mobilen hos en venn, heller enn å bli sporet hvert øyeblikk av dagen. Null privatliv. 

Anonymkode: bb3a2...f61

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man burde ikke oppdra ungene sine til å ha lyst til å overvåkes. Skal de ikke lære å kunne klare seg selv? Og foreldre bør også lære seg å slippe ungene fri. De skal leve et eget og fritt liv.

Anonymkode: 2341d...259

Jeg mener du ser det fra feil perspektiv. Dette handler ikke om overvåkning, men mer som et sikkerhetsrett.

Vi sporer hverandre, men bruker kun appen ved nødstilfelle eller ved avtale. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nettopp! Derfor dreier det seg om tillit.

Så lenge barna bor under vårt tak, er det vår oppgave som foreldre å sørge for at de er trygge og støtte dem slik at de kan utvikle seg til oppegående voksne.

En 16-åring kan ta uheldige valg, og det er viktig å være der for å hjelpe hvis uhellet skulle skje.

Joda. Men å sikre trygghet og å ufrivillig spore er ikke det samme. Om tenåringen vil ha sporing på seg er det jo ikke noe problem. Om tenåringen ikke ønsker kan han jo slippe. Ufrivillig sporing er jo negativ sosial kontroll. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Spør ungdommen? Vi har iPhone hele gjengen og der vises vi på Finn min iPhone til hverandre. Jeg spurte om vi skulle slutte med det. Nei fikk jeg av begge to. Dem er 21 og 18. Bor ikke hjemme. Dem synes det var greit å se om vi var hjemme eller ikke. Jeg bruker den kun for å ha middagen klar når min mann kommer hjem fra jobb. Så slipper jeg å ringe og mase hvor lenge det er til han kommer hjem. Han vet at jeg gjør det. Men følger ikke med når han er ute og reiser eller noe. 

Anonymkode: 6449f...795

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Joda. Men å sikre trygghet og å ufrivillig spore er ikke det samme. Om tenåringen vil ha sporing på seg er det jo ikke noe problem. Om tenåringen ikke ønsker kan han jo slippe. Ufrivillig sporing er jo negativ sosial kontroll. 

Enig med deg der 🙂 

våre bryr seg ikke, nettopp fordi vi aldri har misbrukt det

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Vi har sporing på vår 16åring gjennom mobilen. Han vet om det. Når bør vi slutte med det?

For flere år siden. Han bør jo melde dere til Datatilsynet. Overhodet ikke greit.

Anonymkode: a5445...277

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

For flere år siden. Han bør jo melde dere til Datatilsynet. Overhodet ikke greit.

Anonymkode: a5445...277

Hvorfor skulle ikke det være greit ungdommen syns jo det er ålright og det gir jo ekstra trygghet for begge parter.

Anonymkode: 951e0...48e

• Liker 4
Skrevet

Her har vi ungdommen på snap map, og de er jo på såpass jevnlig at vi ser hvor de er. Hvis det er lenge siden de har vært pålogget sender jeg en morsom snap, når de åpner blir snap map oppdatert. 
nei, det er vel egentlig ikke bra for oss selv, vi skaper en trygghet i å vite hvor de er hele tiden. 
for ungdommen gjør det ingenting, men for oss voksne skaper det et kontrollbehov.. 

Mye som ikke er bra, men jeg gjør det likevel 

Anonymkode: 84eb3...ec8

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis han vet om det, så vet han nok også hvordan han jukser med den. Si dere avinstallerer den, også setter dere opp skjult GPS sporing

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...