Gå til innhold

Hva er det som står i denne artikkelen fra VG?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er en plussartikkel, så du må ha abonnement for å lese. Det er både problematisk og uetisk å få andre til pga deg artikkelen. Journalister skal også ha lønn. 

• Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet

Det står vel bare det samme som det står i alle sånne artikler, at livet er en farefull reise. Man kan få alle mulige sykdommer, og man kan også dø. Det slutter aldri. Folk blir syke og dør hele tiden. 

Anonymkode: 9d821...a95

• Liker 1
Skrevet

Det står det som allerede har vært en kjent sak i lang tid. Dersom din biologiske alder er eldre enn din kronologiske alder, øker risikoen for ulike tilstander, som slag og demens. 

Anonymkode: 3b312...66e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis du har levd et hardt liv har du større sjanser til å bli rammet av slikt tidligere. 

Anonymkode: f0680...2ec

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Kålrota skrev (6 minutter siden):

Det er en plussartikkel, så du må ha abonnement for å lese. Det er både problematisk og uetisk å få andre til pga deg artikkelen. Journalister skal også ha lønn. 

Det får være grenser til moralisme, da!  :engel:

TS ba jo ikke om en copy-paste av artikkelen, lissom. 

Anonymkode: 6f691...f22

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det får være grenser til moralisme, da!  :engel:

TS ba jo ikke om en copy-paste av artikkelen, lissom. 

Anonymkode: 6f691...f22

Men hun ber folk som betaler om å gi henne et gratis free pass. 

Anonymkode: 9d288...ca2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men hun ber folk som betaler om å gi henne et gratis free pass. 

Og det plager deg fordi ... du aldri har fått noe gratis selv, noengang?

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, Kålrota said:

Jeg VET det er en plussartikkel. Jeg ønsket vel mer hva det viktigste var, men siden man kan google tittelen fikk jeg opp det her:

«De svenske forskerne fant ut at hvis en persons biologiske alder var fem år høyere enn den virkelige alderen, hadde personen 40 prosent høyere risiko for å utvikle vaskulær demens eller rammes blodpropp i hjernen.»

Min biologiske alder er 10 år yngre så da ligger jeg vel godt an. Hjernealderen min er 20 år yngre.

~Ts

Anonymkode: 58cdd...cf0

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker said:

Og det plager deg fordi ... du aldri har fått noe gratis selv, noengang?

Det plager meg fordi man snylter på de som betaler.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Neeei, hun spurte ikke om noen kunne legge ut hele artikkelen, bare hva den handlet om. Er det like mye snylting å spørre hva en Netflix-serie handler om, da, når man ikke har abonnement selv? 

• Nyttig 2
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Om man etterpå finner ut på nett da, hva da?

Personer som har en høyere biologisk alder enn deres faktiske kronologiske alder har økt risiko for hjerneslag og demens, tyder ny forskning.

Ifølge studien hadde en person hvis biologiske alder var fem år eldre enn deres faktiske alder en 40 % høyere risiko for å utvikle vaskulær demens eller få hjerneslag.

Resultatene tyder på at ved å bremse kroppens biologiske aldringsprosesser, kan det være mulig å redusere eller utsette sykdomsutbruddet.

Hvis en persons biologiske alder er fem år eldre enn deres faktiske alder, er risikoen for å utvikle vaskulær demens eller hjerneslag 40 % høyere.

Jonathan Mak, Karolinska Institutet

Når folk blir eldre, øker risikoen for kroniske sykdommer som kreft, hjertesykdom og nevrodegenerative lidelser.

Tradisjonelt sett stoler forskere på kronologisk alder – antall år en person har levd – som et grovt mål på biologisk alder.

Men fordi folk eldes med ulik hastighet, er ikke kronologisk alder den mest nøyaktige målingen, foreslår eksperter.

Jonathan Mak, doktorgradsstudent ved Institutt for medisinsk epidemiologi og biostatistikk ved Karolinska Institutet, Sverige, sa: «Hvis en persons biologiske alder er fem år høyere enn deres faktiske alder, har de en 40 % høyere risiko for å utvikle eller lide av vaskulær alder. demens. en cerebral vaskulær ulykke.»

For å måle biologisk alder og koblingen til sykdom, brukte forskerne data fra 325 000 personer i alderen 40 til 70 år, som var en del av den britiske biobankdatabasen.

Atten biomarkører – molekyler som indikerer en normal eller unormal prosess som finner sted i kroppen – ble brukt til å beregne biologisk alder, inkludert blodfett, blodsukker, blodtrykk, lungefunksjon og BMI.

Sammenlignet med faktisk kronologisk alder, var høy biologisk alder knyttet til en betydelig økt risiko for demens, spesielt vaskulær demens, og iskemisk hjerneslag (blodpropp i hjernen).

Resultatene indikerer at ved å bremse kroppens aldringsprosesser i form av målte biomarkører, kan det være mulig å redusere eller utsette sykdomsutbruddet.

Sara Hagg, førsteamanuensis ved Karolinska Institutet, sa: «Flere verdier kan påvirkes av livsstil og medisiner. »

I tillegg fant studien, publisert i Journal of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry, at risikoen for å utvikle ALS, også kjent som motorneuronsykdom (MND), også øker med biologisk alder.

Det er imidlertid ikke observert en slik økt risiko for Parkinsons sykdom.

https://digiter.no/hoy-biologisk-alder-kan-oke-risikoen-for-demens-og-hjerneslag-antyder-studie/

Anonymkode: 58cdd...cf0

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...