AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #21 Del Skrevet 20. desember 2023 Våre har sovet ute i vogn alltid, både i bhg og hjemme. Og hatt på seg inneklær og en ulljakke oppi vinterposen. Tykke sokker og kanskje en fleeceukse om det er skikkelig kaldt. Men altså, de sjekker jo nakken på barnet. Anonymkode: 5abe1...a4e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjærring Skrevet 20. desember 2023 #22 Del Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ungen min begynte i barnehagen for ikke så lenge siden. Fikk beskjed om at dem da sover ute i barnevogn om det selvfølgelig ikke er for kaldt. Stusset litt på at dem sa dem tok av dem noe av klærne og la dem bare i en vognpose. Altså ikke så ekstremt mye klær på seg. Hvor vanlig er dette? Regner jo med at dem vet hva dem gjør der, men tenkte bare å høre her inne. Anonymkode: 51852...fc0 og problemet er ? ... de kan jo ikke ligge i en dunpose og 3 lag med ullklær eller kanskje utedress i -4 .. ungen min ligger i 1 ullsett og tykk ullue samt votter i posen ute i over -14 . 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kjærring Skrevet 20. desember 2023 #23 Del Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Ungen min begynte i barnehagen for ikke så lenge siden. Fikk beskjed om at dem da sover ute i barnevogn om det selvfølgelig ikke er for kaldt. Stusset litt på at dem sa dem tok av dem noe av klærne og la dem bare i en vognpose. Altså ikke så ekstremt mye klær på seg. Hvor vanlig er dette? Regner jo med at dem vet hva dem gjør der, men tenkte bare å høre her inne. Anonymkode: 51852...fc0 et kaldt barn våkner, et for varmt barn dør . grei huskeregel 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #24 Del Skrevet 20. desember 2023 Hareena skrev (5 timer siden): Det er bare i Norge man lar småbarn sove ute fordi "det er sundt". Hvis det er sundt burde vel voksne legge seg i sovepose i hagesofaen når de hviler middag? Nei, vi slenger oss ned på sofaen i stua der det er varmt og godt, mens en ettåring setter vi ut i kulda i minus to. https://www.nrk.no/vestland/sovneksperter_-ingen-vet-om-utesovn-er-best-for-barnet-1.14373066 Vi hadde nok hatt godt av det vi voksne også. Har aldri fått vondt av frisk luft Anonymkode: b7b1c...627 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #25 Del Skrevet 20. desember 2023 Hareena skrev (5 timer siden): Det er bare i Norge man lar småbarn sove ute fordi "det er sundt". Hvis det er sundt burde vel voksne legge seg i sovepose i hagesofaen når de hviler middag? Nei, vi slenger oss ned på sofaen i stua der det er varmt og godt, mens en ettåring setter vi ut i kulda i minus to. https://www.nrk.no/vestland/sovneksperter_-ingen-vet-om-utesovn-er-best-for-barnet-1.14373066 Sover iallfall med vinduet åpent på natta. Sover ofte i hengekøye hvis jeg tar en hvil på ettermiddagen. Sover helt klart bedre i frisk luft. Anonymkode: ccd2a...ac9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #26 Del Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Ungen min begynte i barnehagen for ikke så lenge siden. Fikk beskjed om at dem da sover ute i barnevogn om det selvfølgelig ikke er for kaldt. Stusset litt på at dem sa dem tok av dem noe av klærne og la dem bare i en vognpose. Altså ikke så ekstremt mye klær på seg. Hvor vanlig er dette? Regner jo med at dem vet hva dem gjør der, men tenkte bare å høre her inne. Anonymkode: 51852...fc0 De sover i ulldress, ullsokker, ullue og tynne votter. Med et lag ull innerst mot kroppen også selvfølgelig. Skinnfell i bunnen på vogna, tykk vognpose og ullpledd over det igjen. De holder seg varme og gode da 😊 Gjør du ikke det samme hjemme med barnet? Anonymkode: ab18a...c10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #27 Del Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 20.12.2023 den 16.14): Ungen min begynte i barnehagen for ikke så lenge siden. Fikk beskjed om at dem da sover ute i barnevogn om det selvfølgelig ikke er for kaldt. Stusset litt på at dem sa dem tok av dem noe av klærne og la dem bare i en vognpose. Altså ikke så ekstremt mye klær på seg. Hvor vanlig er dette? Regner jo med at dem vet hva dem gjør der, men tenkte bare å høre her inne. Anonymkode: 51852...fc0 Jeg jobber i bhg, og du hadde blitt fascinert over hvor mye bedre barna sover i bhg ute om vinteren enn de gjør om våren og sommeren. Vi har på de ulldress, votter og lue og de har god og lun dunpose. Vi har også et område med tak ute bak barnehagen hvor de ligger i le og ikke får vind inn. Det går så bra. Mange av ungene er nesten svette når de våkner fordi posen er for varm. Og vi er alltid minst 2 voksne ute og passer på, kjenner på barnas temperatur med jevne mellomrom Anonymkode: ef7b0...fe5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #28 Del Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 20.12.2023 den 16.14): Ungen min begynte i barnehagen for ikke så lenge siden. Fikk beskjed om at dem da sover ute i barnevogn om det selvfølgelig ikke er for kaldt. Stusset litt på at dem sa dem tok av dem noe av klærne og la dem bare i en vognpose. Altså ikke så ekstremt mye klær på seg. Hvor vanlig er dette? Regner jo med at dem vet hva dem gjør der, men tenkte bare å høre her inne. Anonymkode: 51852...fc0 Ungen min har sovet ute i -20 med ullundertøy , ullgenser, balaclava, og votter. Ligger i en vinterpose (Easygrow Nature), og har ullpledd. Har også vogna stående inn mot en vegg og har ned solskjermingen, så det blir ikke verken vind inn i vognen, eller kaldt. Kjøper man en skikkelig vinterpose så trenger de ikke mer enn ullundertøy, litt tykkere ullgenser og lue og votter. Har lammeskinn under vognposen. Helt normalt at man kler av barna til ullundertøy / strømpebukse og ulltrøye og en tykkere ulltrøye / ullfleece. Vi har ikke latt barna sove ute i barnehagen når det er lavere enn -10 isj (ser an vær og vind da). Man lærer fort å kjenne barna, noen blir varmere enn andre så da regulerer de eventuelt klæra etter behov. (Vognposen de har spiller veldig stor rolle). Anonymkode: 6ae2e...e5b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #29 Del Skrevet 21. desember 2023 Litt avhengig av temperatur, generelt vær og type pose. Eldste skulle absolutt ha opp armene(ligger likevel ganske lunt), så han fikk alltid på seg en litt tykkere genser og votter i tilleg til tynn lue. yngste blir stort sett lagt i tynn bomull eller bambus med ei tynn lue rett i posen når det ikke er alt for kaldt. God og varm pose som kan snøres godt igjen i toppen, med skinnfell under i vogna. Samme gjør de i barnehagen. Sover som en stein og kjennes aldri kald. Mer klær så er hun svett når vi tar henne opp. Ved lavere temperaturer er det ulldress, votter og ullsokker i tillegg. I barnehagen legger de et tykt ullteppe utenpå de kaldeste dagene, fordi den posen er ikke like varm Anonymkode: e0b8c...8b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #30 Del Skrevet 21. desember 2023 Hareena skrev (På 20.12.2023 den 18.11): Det er bare i Norge man lar småbarn sove ute fordi "det er sundt". Hvis det er sundt burde vel voksne legge seg i sovepose i hagesofaen når de hviler middag? Nei, vi slenger oss ned på sofaen i stua der det er varmt og godt, mens en ettåring setter vi ut i kulda i minus to. https://www.nrk.no/vestland/sovneksperter_-ingen-vet-om-utesovn-er-best-for-barnet-1.14373066 Jeg har sovet ute på terrassen før, riktignok på våren, men jeg har ALDRI sovet så godt som jeg gjorde de gangene. Hadde jeg hatt behov for å sove en time eller to på dagtid og hadde ei vogn ute, hadde jeg lett lagt meg ned for å sove i den altså. Forresten er det ikke kun i Norge, det er store deler av Norden og andre steder i Europa også. Anonymkode: aa461...180 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #31 Del Skrevet 21. desember 2023 14 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har sovet ute på terrassen før, riktignok på våren, men jeg har ALDRI sovet så godt som jeg gjorde de gangene. Hadde jeg hatt behov for å sove en time eller to på dagtid og hadde ei vogn ute, hadde jeg lett lagt meg ned for å sove i den altså. Forresten er det ikke kun i Norge, det er store deler av Norden og andre steder i Europa også. Anonymkode: aa461...180 Om noen kunne trillet meg rundt i en vogn i frisk luft, hadde jeg vært ekstremt lykkelig Anonymkode: 9ff65...e8b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #32 Del Skrevet 21. desember 2023 På kalde dager(-10) så sover de gjerne med to lag ull, lammeskinn og kanskje et ullpledd. Barna kles etter temperatur når de skal sove ute, men ingen sover med vinterdress nedi vognposen om det var det du mente. Anonymkode: 9b7d4...e00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #33 Del Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 20.12.2023 den 20.27): husker du merket? Anonymkode: aad20...dc1 Denne: https://www.babyshop.com/no/no/p/pm-58669-sparkedrakt-i-ull-bordeaux-rod?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=bs-shopping-no-pmax-campaign-push&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMImsvJoaqhgwMV6wSiAx1onA6xEAQYAyABEgKjhfD_BwE Anonymkode: 8dae5...1ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #34 Del Skrevet 21. desember 2023 Hareena skrev (På 20.12.2023 den 18.11): Det er bare i Norge man lar småbarn sove ute fordi "det er sundt". Hvis det er sundt burde vel voksne legge seg i sovepose i hagesofaen når de hviler middag? Nei, vi slenger oss ned på sofaen i stua der det er varmt og godt, mens en ettåring setter vi ut i kulda i minus to. https://www.nrk.no/vestland/sovneksperter_-ingen-vet-om-utesovn-er-best-for-barnet-1.14373066 Min mann er fra Danmark, og der er det veldig vanlig at barn sover formiddagslur ute "fordi det er så sunt". Men jeg er enig med deg. Har aldri vært noe stor fan av soving ute når det er drittvær. Vi bor på Vestlandet med mye surt og kaldt vær. Første barnet vårt sov aldri utendørs i vogn, og mange av våre bekjente i Danmark synes dette var merkelig. Men det er jo mildere vær i Danmark enn her. Da hun startet i barnehagen ba vi om at hun fikk sove innendørs da det ble høst og vinter. Nå med barn nr 2 var det ikke lenger praktisk mulig å la noen sove inne, så hun sover utendørs i vogn. Har på balaclava og en ulldress fra Lillelam utenpå sine vanlige klær. Det hadde blitt for varmt med fullt yttertøy, men på den annen side er vognposene gjerne iskalde om vognen har stått oppbevart i vognskur i barnehagen over natten. Så noe mer enn kun vanlige klær må de jo ha på. Anonymkode: 860bf...5f3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #35 Del Skrevet 21. desember 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Min mann er fra Danmark, og der er det veldig vanlig at barn sover formiddagslur ute "fordi det er så sunt". Men jeg er enig med deg. Har aldri vært noe stor fan av soving ute når det er drittvær. Vi bor på Vestlandet med mye surt og kaldt vær. Første barnet vårt sov aldri utendørs i vogn, og mange av våre bekjente i Danmark synes dette var merkelig. Men det er jo mildere vær i Danmark enn her. Da hun startet i barnehagen ba vi om at hun fikk sove innendørs da det ble høst og vinter. Nå med barn nr 2 var det ikke lenger praktisk mulig å la noen sove inne, så hun sover utendørs i vogn. Har på balaclava og en ulldress fra Lillelam utenpå sine vanlige klær. Det hadde blitt for varmt med fullt yttertøy, men på den annen side er vognposene gjerne iskalde om vognen har stått oppbevart i vognskur i barnehagen over natten. Så noe mer enn kun vanlige klær må de jo ha på. Anonymkode: 860bf...5f3 i barnehagen til våre barn oppbevares vognposene og eventuelle sauseskinn inne i garderoben og legges ikke i vogna før rett før barnet legges. Anonymkode: e0b8c...8b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #36 Del Skrevet 21. desember 2023 Voksi Vinterposene blir så varme! barnet sover med ull undertøy og tynn ulldress + ullsokker jeg synes det høres varmt ut xD når det ikke er 5- Anonymkode: 63300...ba1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jegerrinne Skrevet 21. desember 2023 #37 Del Skrevet 21. desember 2023 Helt vanlig God vognpose, og barn kledd i ull. Blir faktisk lunt og varmt i vogn. Ofte varmere en det en ska tro. Vi hadde saueskinpose til vinteren med evnt pledd over. Brukte ullbody ,strømpebukse i ull. Så strikketøy over. Aldri kald Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #38 Del Skrevet 22. desember 2023 Hareena skrev (På 20.12.2023 den 18.11): Det er bare i Norge man lar småbarn sove ute fordi "det er sundt". Hvis det er sundt burde vel voksne legge seg i sovepose i hagesofaen når de hviler middag? Nei, vi slenger oss ned på sofaen i stua der det er varmt og godt, mens en ettåring setter vi ut i kulda i minus to. https://www.nrk.no/vestland/sovneksperter_-ingen-vet-om-utesovn-er-best-for-barnet-1.14373066 Vi reduserte dagene i bhg pga dette. Ungen ble syk hele tiden. Usikker på om de har så kontroll jeg. Stressa folk, masse sykemeldinger og uerfarne vikarer. Jeg synes bhg suger for de minste. Overbevist om at 1-3 åringer blir skadet av å gå mye i bhg. Barnehagebarn er dobbelt så mye syke som hjemmeværende barn. Og dette er bra? Infeksjonsutløst astma bare øker. Fordi folk sender ungene tilbake halvsyke og ødelegger helsa på ungene. Stygt. Men ingen sier noe. Fordi folk er sauer i dette landet. Anonymkode: 91b35...9f1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #39 Del Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (På 20.12.2023 den 16.14): Ungen min begynte i barnehagen for ikke så lenge siden. Fikk beskjed om at dem da sover ute i barnevogn om det selvfølgelig ikke er for kaldt. Stusset litt på at dem sa dem tok av dem noe av klærne og la dem bare i en vognpose. Altså ikke så ekstremt mye klær på seg. Hvor vanlig er dette? Regner jo med at dem vet hva dem gjør der, men tenkte bare å høre her inne. Anonymkode: 51852...fc0 Jeg jobber i barnehage og det er direkte farlig å bli overoppheter i vogna. Vi legger de med ullklær, varme ullsokker, tynn lue og votter. Da ligger de godt og varmt i vognposen. I tillegg er vi ute å skjekker vognene hvert tiende min. Da kjenner vi på de om de er kald. Det er veldig bra for barn å sove ute. Det er lunt nedi vogna. Men barn med astma skal ikke sove ute når det er mindre enn 0 grader Anonymkode: cc497...b6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. desember 2023 #40 Del Skrevet 22. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Vi reduserte dagene i bhg pga dette. Ungen ble syk hele tiden. Usikker på om de har så kontroll jeg. Stressa folk, masse sykemeldinger og uerfarne vikarer. Jeg synes bhg suger for de minste. Overbevist om at 1-3 åringer blir skadet av å gå mye i bhg. Barnehagebarn er dobbelt så mye syke som hjemmeværende barn. Og dette er bra? Infeksjonsutløst astma bare øker. Fordi folk sender ungene tilbake halvsyke og ødelegger helsa på ungene. Stygt. Men ingen sier noe. Fordi folk er sauer i dette landet. Anonymkode: 91b35...9f1 Friske barn kan komme i barnehagen, ikke syke og halv syke. Barn trenger bakterier for å styrke immunforsvaret sitt, og det å bli smittet er ikke farlig. De skal gjennom både den 3-4-5 barnesykdommen, vannkopper. Dette er svært viktig at de får når de er små da sykdomsforløpet er mildt. barna har det bra i barnehagen så lenge det er nok personale, men vi blir også smittet og syke innimellom. i min bhg er 1 åringen på en egen avd og de er 6-7 stk med god bemanning, og faktisk en ekstra oppå der igjen fordi det er så sårbart for de små. Anonymkode: cc497...b6f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå