AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #1 Del Skrevet 20. desember 2023 Ungen min begynte i barnehagen for ikke så lenge siden. Fikk beskjed om at dem da sover ute i barnevogn om det selvfølgelig ikke er for kaldt. Stusset litt på at dem sa dem tok av dem noe av klærne og la dem bare i en vognpose. Altså ikke så ekstremt mye klær på seg. Hvor vanlig er dette? Regner jo med at dem vet hva dem gjør der, men tenkte bare å høre her inne. Anonymkode: 51852...fc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #2 Del Skrevet 20. desember 2023 De tar vel av de utedresser og sånt. Er jo ikke behagelig å sove i det? Og er jo helt normalt 🤷🏼♀️ Så vil di det er helt normalt at de kler de etter temp? De lar jo ikke barna ligge ute og fryse. Anonymkode: b93bd...3bd 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #3 Del Skrevet 20. desember 2023 Det er jo rett og slett fordi vognposene er fryktelig varme. Mer behagelig for barnet å ligge uten tykk dress. De ser jo an vær og kuldegrader,og tykkelse på pose. Dette kan de ansatte i barnehagen, de har lagt maaaange barn opp gjennom årene. Anonymkode: 7b710...9f1 10 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #4 Del Skrevet 20. desember 2023 En vognpose er veldig varm. Mine har sovet ute hjemme også, og man kommer langt med tynt ulltøy. Er det kaldere så får de ulldress utenpå, og er det enda kaldere så er det for kaldt til å sove ute (kaldere enn 10 minusgrader). Anonymkode: 18e85...471 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #5 Del Skrevet 20. desember 2023 Vognposen er veldig varmt. Jeg hadde latt dem kle barnet med hva de ønsker; for det gjør de hver dag uansett De har erfaring. Anonymkode: 9ff65...e8b 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #6 Del Skrevet 20. desember 2023 Legger du barnet i vintervognpose med ekstremt mye klær? Høres jo ikke bra ut. Anonymkode: aa461...180 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #7 Del Skrevet 20. desember 2023 Det gjør de i barnehagen til min og, de står i et skur så skjermet for vær og vind. Ikke noe problem Anonymkode: b7b1c...627 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #8 Del Skrevet 20. desember 2023 Det kommer litt an på posen synes jeg. Ikke alle poser er varme. Den bør ha ull, dun eller skinn og glidelåsen må være foret. Ikke minst må posen være lang nok og dekke godt rundt hodet. Hvis ikke tar jeg på to lag ull eller legger pledd over. Anonymkode: 5da13...a80 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #9 Del Skrevet 20. desember 2023 Jeg tenker at de ansatte i bhg har full kontroll på hva de gjør. Det blir fryktelig varmt hvis et barn skulle ha sovet fullt påkledd oppi en vogn oppi vognpose. Helt normalt. Her i bhg sover de ute hele året - de kaldeste dagene sover de inne i en hukk i le for vind og vær. Barnet har på seg tynt Ull og en hel ulldress og ullsokker i vognen. Samme har de 2 andre gjort i bhg. Null stress, null problem. Anonymkode: 71861...e1a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hareena Skrevet 20. desember 2023 #10 Del Skrevet 20. desember 2023 Det er bare i Norge man lar småbarn sove ute fordi "det er sundt". Hvis det er sundt burde vel voksne legge seg i sovepose i hagesofaen når de hviler middag? Nei, vi slenger oss ned på sofaen i stua der det er varmt og godt, mens en ettåring setter vi ut i kulda i minus to. https://www.nrk.no/vestland/sovneksperter_-ingen-vet-om-utesovn-er-best-for-barnet-1.14373066 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #11 Del Skrevet 20. desember 2023 Hareena skrev (5 minutter siden): Det er bare i Norge man lar småbarn sove ute fordi "det er sundt". Hvis det er sundt burde vel voksne legge seg i sovepose i hagesofaen når de hviler middag? Nei, vi slenger oss ned på sofaen i stua der det er varmt og godt, mens en ettåring setter vi ut i kulda i minus to. https://www.nrk.no/vestland/sovneksperter_-ingen-vet-om-utesovn-er-best-for-barnet-1.14373066 Hvis du har sittet sovevakt inne i en barnehage så skjønner du at ikke det er sunt. Det lukter helt forferdelig. Veldig dårlig luft, hoste og snørr tett i tett. Barn som er mye ute i barnehagen er mindre syke. https://www.barnehage.no/friluftsliv-helse-smittevern/barn-som-sover-ute-i-barnehagen-unngar-smitte/104004 Anonymkode: 5da13...a80 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
smurfebuss Skrevet 20. desember 2023 #12 Del Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Det kommer litt an på posen synes jeg. Ikke alle poser er varme. Den bør ha ull, dun eller skinn og glidelåsen må være foret. Ikke minst må posen være lang nok og dekke godt rundt hodet. Hvis ikke tar jeg på to lag ull eller legger pledd over. Anonymkode: 5da13...a80 I tillegg må man ha noe som isolerer under posen. Et lammeskinn, oppklippet liggeunderlag eller lignende. Når man ligger på duna blir den flat, og da isolerer den ikke særlig godt lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #13 Del Skrevet 20. desember 2023 1 hour ago, Hareena said: Det er bare i Norge man lar småbarn sove ute fordi "det er sundt". Hvis det er sundt burde vel voksne legge seg i sovepose i hagesofaen når de hviler middag? Nei, vi slenger oss ned på sofaen i stua der det er varmt og godt, mens en ettåring setter vi ut i kulda i minus to. https://www.nrk.no/vestland/sovneksperter_-ingen-vet-om-utesovn-er-best-for-barnet-1.14373066 Jeg sover mye bedre ute enn inne. Anonymkode: 9ff65...e8b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #14 Del Skrevet 20. desember 2023 Ungene ligger ikke med yttertøy i vognposen nei. Lammeskinn under posen, og så vanlig inneklær om det er mildt, ellers tynn fleecegenser/dress, dersom det er enda kaldere brukes ullklær utenpå. Og alltid lue, votter og ullsokker. Har foreløpig aldri opplevd at ungen min har våknet av kulde. I vår barnehage står vognene i tillegg i et skur hvor det blir minimalt med vind og null nedbør. Anonymkode: 6e470...538 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #15 Del Skrevet 20. desember 2023 I vår barnehage sover de ute, og vil at ungene skal ha ull til det. Vi har kjøpt en ulldress, tror det kalles ullfleece, den har ikke hette (så det ikke blir klumpete i bakhodet), og så har den sånne «flapper» man kan dra over hender og føtter. Barnehagen vår har skrytt av at dette er en ypperlig sovedress. Anonymkode: 8dae5...1ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #16 Del Skrevet 20. desember 2023 Hareena skrev (1 time siden): Det er bare i Norge man lar småbarn sove ute fordi "det er sundt". Hvis det er sundt burde vel voksne legge seg i sovepose i hagesofaen når de hviler middag? Nei, vi slenger oss ned på sofaen i stua der det er varmt og godt, mens en ettåring setter vi ut i kulda i minus to. https://www.nrk.no/vestland/sovneksperter_-ingen-vet-om-utesovn-er-best-for-barnet-1.14373066 Det er helt vanlig i de nordiske landene, ikke bare i Norge. Anonymkode: eb059...183 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #17 Del Skrevet 20. desember 2023 39 minutter siden, AnonymBruker said: Det er helt vanlig i de nordiske landene, ikke bare i Norge. Anonymkode: eb059...183 Jupp såpass vanlig at vi måtte late for å finne en som ikke gjorde det. Anonymkode: 85745...1d3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #18 Del Skrevet 20. desember 2023 57 minutter siden, AnonymBruker said: I vår barnehage sover de ute, og vil at ungene skal ha ull til det. Vi har kjøpt en ulldress, tror det kalles ullfleece, den har ikke hette (så det ikke blir klumpete i bakhodet), og så har den sånne «flapper» man kan dra over hender og føtter. Barnehagen vår har skrytt av at dette er en ypperlig sovedress. Anonymkode: 8dae5...1ee husker du merket? Anonymkode: aad20...dc1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #19 Del Skrevet 20. desember 2023 Hareena skrev (2 timer siden): Det er bare i Norge man lar småbarn sove ute fordi "det er sundt". Hvis det er sundt burde vel voksne legge seg i sovepose i hagesofaen når de hviler middag? Nei, vi slenger oss ned på sofaen i stua der det er varmt og godt, mens en ettåring setter vi ut i kulda i minus to. https://www.nrk.no/vestland/sovneksperter_-ingen-vet-om-utesovn-er-best-for-barnet-1.14373066 Jeg er ekstremt glad min fikk sove ute Anonymkode: 0e6dc...14d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #20 Del Skrevet 20. desember 2023 Jeg merker SÅ stor forskjell på søvnen til vesla om hun sover ute, kontra inne. Utesøvn er helt gull. Vår bruker på det «kaldeste» ullbody, ulltights/strømpebukse, en tynn ulldress, votter, balaclava og ullsokker. God og varm når vi henter henne inn uten at hun er FOR varm ☺️ Man må ta flere vurderinger for hva som trengs av påkledning. Hvilken pose man har, temperatur, barnet i seg selv (noen er varme/kalde av natur). Anonymkode: efab8...c9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå