AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #1 Skrevet 20. desember 2023 Nettopp bestilt progressive briller. Det satt laaaaaaangt inne. Gruer meg til tilvenningen, og redd det ikke kommer til å fungere i det hele tatt. På brillebutikken sa de at det pleide å gå veldig bra. Men det må de jo si. De skal jo selge briller som er 4 ganger så dyre som vanlige briller. Kan noen fortelle meg om egne erfaringer med slike briller? Tips til hva som gjør tilvenningen lettere? Anonymkode: b3c92...629
Muskath Skrevet 20. desember 2023 #2 Skrevet 20. desember 2023 Jeg syntes det gikk veldig bra å tilvenne seg. Hadde litt vanskeligheter med å gå i trapper, så da tok jeg av brillene. (Det gjør jeg noen ganger enda). Men dette klarer du! Elsker mine progressive briller!
Ullvott Skrevet 20. desember 2023 #3 Skrevet 20. desember 2023 (endret) Jo dyrere progressive glass, jo lettere tilvenning er min erfaring. Dette fordi både lesefeltet og avstandsfeltet er større på de dyrere glassene. Bruk de første dagene på å venne deg til hvor du skal plassere øynene for å se godt på langt og nært hold. Det ER sant at det pleier å gå veldig bra. De aller fleste venner seg til det innen kort tid, men det varierer selvsagt akkurat hvor lenge. Likevel er det ikke alltid det fungerer, og det er heller ikke alltid at det handler om brukerfeil eller manglende evne til å tilpasse seg. Det er veldig viktig at optikeren sørger for at avstandsfeltet og lesefeltet er riktig plassert for deg i utgangspunktet. På mine aller første progressive briller var avstandsfeltet plassert altfor høyt opp, så jeg måtte bøye hodet forover og se oppover med øynene for å se på avstand. Dette gikk jeg tilbake til optiker med innen en viss tid, og fikk nye glass kostnadsfritt. (Sjekk vilkårene der du har handlet. De er sikkert forskjellige fra sted til sted.) Til slutt kan jeg tilføye at jeg har valgt å ha vanlige lesebriller i tillegg til progressive. De progressive er på en måte "allround-brillene", men hvis jeg skal drive med ting på nært hold en god stund, som å lese bok, drive med håndarbeid eller sitte med bærbar PC/Pad i fanget synes jeg det er bedre at hele brilleglasset er tilpasset den avstanden jeg trenger. Endret 20. desember 2023 av Ullvott
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #4 Skrevet 20. desember 2023 Ullvott skrev (23 minutter siden): Jo dyrere progressive glass, jo lettere tilvenning er min erfaring. Jeg vet ikke hva som er dyrt, en glassene kostet 8000. Synes det er dyrt.... Anonymkode: b3c92...629
Ullvott Skrevet 20. desember 2023 #5 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vet ikke hva som er dyrt, en glassene kostet 8000. Synes det er dyrt.... Anonymkode: b3c92...629 Det er jeg enig med deg i.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #6 Skrevet 20. desember 2023 For min del tok det en liten halvtime å venne meg til progressive briller. Det er ikke vanskeligere enn du gjør det til. Anonymkode: b383e...06d
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #7 Skrevet 20. desember 2023 Gikk ganske fort å tilvenne seg, et par dager bare, og da var hovedsaklig problemet at det bølget sånn når jeg så ned uten å bevege hodet. Anonymkode: 42c50...582
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå