AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #1 Skrevet 20. desember 2023 Jeg er ekstremt kvalm hele tiden i dette svangerskapet. Har ikke spydd enda men kjenner at jeg lett kan kaste opp hvis jeg lar meg selv gjøre det. Hva gjør dere? Anonymkode: 7852f...f47
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #2 Skrevet 20. desember 2023 Jeg skjønner ikke hvordan det går an å være "ekstremt kvalm" uten å kaste opp... Anonymkode: ba3cc...089 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #3 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Jeg skjønner ikke hvordan det går an å være "ekstremt kvalm" uten å kaste opp... Anonymkode: ba3cc...089 Herregud, selvfølgelig går det an Anonymkode: daa07...8c1 3 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #4 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Herregud, selvfølgelig går det an Anonymkode: daa07...8c1 Om men er ekstremt kvalm ender det vel i oppkast? Jeg har vært kvalm uten å kaste opp, men ekstremt kvalm ville jeg bare brukt til å beskrive en tilstand hvor jeg ikke klarer holde det nede. Anonymkode: ba3cc...089
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #5 Skrevet 20. desember 2023 Hadde ekstrem svangerskapskvalme og det var ikke snakk om å ikke la meg selv gjøre det for å si det sånn 😅 Å spy var/er det værste jeg vet, men jeg syns det hjalp litt etterpå hvis det er noen trøst! Anonymkode: e7291...704
Hannah80 Skrevet 20. desember 2023 #6 Skrevet 20. desember 2023 Kvalmen blir borte hos meg, etter at jeg har kastet opp. Så hvis jeg ikke "får til" å spy, så stikker jeg en finger i halsen.
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #7 Skrevet 20. desember 2023 Jeg har en venninne som er ekstremt kvalm, slik at hun er helt sengeliggende. Men hun kaster ikke opp. Det er ikke snakk om at hun holder igjen, men kroppen hennes reagerer ikke på kvalmen på en måte som gjør at hun kaster opp. Det er altså fullt mulig å være ekstremt kvalm uten å kaste opp. Anonymkode: 679fc...f4e 3 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #8 Skrevet 20. desember 2023 Jeg var kvalm i løpet av hele svangerskapet, men kastet bare opp en eneste gang - da vi kom hjem fra hyttetur og mannen hadde glemt å tømme matsøpla🤮 Prøvde for harde livet å putte fingrene i halsen for å prøve å bli kvitt kvalmen, men jeg fikk det ikke til. Anonymkode: 79673...050 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #9 Skrevet 20. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Om men er ekstremt kvalm ender det vel i oppkast? Jeg har vært kvalm uten å kaste opp, men ekstremt kvalm ville jeg bare brukt til å beskrive en tilstand hvor jeg ikke klarer holde det nede. Anonymkode: ba3cc...089 Jeg blir sengeliggende og får knapt puste. Men må ikke kaste opp for det. Anonymkode: e2957...e0f 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #10 Skrevet 20. desember 2023 Kvalme er jo subjektivt, men jeg tror man rent objektivt ikke blir klassifisert som «ekstrem/alvorlig kvalm» på en SUKK-score uten å spy. Anonymkode: e7291...704
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #11 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg er ekstremt kvalm hele tiden i dette svangerskapet. Har ikke spydd enda men kjenner at jeg lett kan kaste opp hvis jeg lar meg selv gjøre det. Hva gjør dere? Anonymkode: 7852f...f47 Da jeg var ekstremt kvalm så kom spyet samme hva. Det var akutt og utenfor min kontroll daglig. Jeg fikk syreskader på tennene og brukte mange tusen kroner på å rette opp i det. Med nummer to var jeg kvalm så å si døgnet rundt, men klarte å unngå å spy. Brakk meg, men spydde aldri. Så kanskje du ikke er så kvalm som du tror. Anonymkode: 6328e...68b
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #12 Skrevet 20. desember 2023 19 minutter siden, AnonymBruker said: Da jeg var ekstremt kvalm så kom spyet samme hva. Det var akutt og utenfor min kontroll daglig. Jeg fikk syreskader på tennene og brukte mange tusen kroner på å rette opp i det. Med nummer to var jeg kvalm så å si døgnet rundt, men klarte å unngå å spy. Brakk meg, men spydde aldri. Så kanskje du ikke er så kvalm som du tror. Anonymkode: 6328e...68b For en setning. «Fordi jeg kastet opp, så har du det nok ikke like ille». Anonymkode: e2957...e0f 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #13 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): For en setning. «Fordi jeg kastet opp, så har du det nok ikke like ille». Anonymkode: e2957...e0f Har du kastet opp før eller? Det er selvfølgelig være og ha kvalme + oppkast enn bare kvalme! Anonymkode: ba3cc...089
Gjest Mysticgirl Skrevet 20. desember 2023 #14 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Har du kastet opp før eller? Det er selvfølgelig være og ha kvalme + oppkast enn bare kvalme! Anonymkode: ba3cc...089 Nei det er mye verre å ha kvalm og ikke få til å spy. Jeg sliter med å spy og det er forferdelig å gå og være kvalm hele tiden uten å få spy det ut.Må bruke fingrene aktivt langt ned i halsen i et desperat forsøk på å få spy, fordi det blir lettere etterpå. Så jeg vil påstå det er verre og ikke få spy!
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #15 Skrevet 20. desember 2023 Mysticgirl skrev (1 minutt siden): Nei det er mye verre å ha kvalm og ikke få til å spy. Jeg sliter med å spy og det er forferdelig å gå og være kvalm hele tiden uten å få spy det ut.Må bruke fingrene aktivt langt ned i halsen i et desperat forsøk på å få spy, fordi det blir lettere etterpå. Så jeg vil påstå det er verre og ikke få spy! Jeg er motsatt og gjør alt i min makt for å unngå å spy. Det er noe av det verste som finnes! Anonymkode: ba3cc...089
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #16 Skrevet 20. desember 2023 Det er ingen av oss som kan vite og vurdere hvor fæl kvalmen er for andre. Men jeg kan i hvert fall si at jeg har hatt ett svangerskap hvor jeg var innlagt på sykehus fordi jeg ikke klarte å holde hverken mat eller drikke nede, og det står "hyperemesis" i epikrisene. Og et svangerskap hvor jeg var på sykehus én kort tur, og ellers klarte meg hjemme og stort sett ikke kastet opp mer enn 1-2 ganger i døgnet. Og som jeg opplevde det, så var jeg enda kvalmere og hadde det enda verre med kvalmen et par uker i 1. trimester i det svangerskapet hvor jeg stort sett klarte å unngå å spy. Jeg fungerte ikke i det hele tatt. Men fordelen var jo at jeg ikke ble dehydrert, og at jeg fikk i meg litt næring, det gjorde jo sitt med formen. TS, det er best om du klarer å la være å spy. For meg hjelp det ikke. Det var forskjellen på svangerskapskvalme og omgangssyke/matforgiftning for min del, det letnet ikke etter at jeg hadde spydd. Og så går jo spyingen utover kroppen, en mister væske, kan få elektrolyttforstyrrelser og skader tennene. God bedring ❤️ Anonymkode: 90e7b...5d3 1 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #17 Skrevet 20. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Har du kastet opp før eller? Det er selvfølgelig være og ha kvalme + oppkast enn bare kvalme! Anonymkode: ba3cc...089 Vi er alle ulike. Det er det du mener. De aller fleste blir bedre i en periode etter å kaste opp. Det letter symptomebe. Jeg vil si at personlig det å ikke kaste opp og være så kvalm at du ikke får trekke pusten engang er verre enn å gå og kaste opp. Kaster gjerne opp, men det går ikke alltid. Så å si at «du kan ikke ha vært kvalm nok» er bare ufint. Anonymkode: e2957...e0f 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #18 Skrevet 20. desember 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: Da jeg var ekstremt kvalm så kom spyet samme hva. Det var akutt og utenfor min kontroll daglig. Jeg fikk syreskader på tennene og brukte mange tusen kroner på å rette opp i det. Med nummer to var jeg kvalm så å si døgnet rundt, men klarte å unngå å spy. Brakk meg, men spydde aldri. Så kanskje du ikke er så kvalm som du tror. Anonymkode: 6328e...68b Jeg var mindre kvalm de dagene jeg spydde. De dagene jeg bare gikk og var kvalm uten å spy trodde jeg at jeg skulle dø. Men mulig jeg ikke var så kvalm som jeg trodde? Anonymkode: 07d21...977 1
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #19 Skrevet 21. desember 2023 Kvinneguiden på sitt beste det her. En tråd hvor en lurer på hvordan andre håndterer kvalmen blir nærmest om til en tråd om hvordan man definerer «ekstremt kvalm». Det kan være ts har et fargerikt språk, eller subjektivt føler seg veldig kvalm. Det må ikke på død og live være at vedkommende tror hun er kvalmere enn folk flest. Det er ikke en konkurranse. Sliter selv ganske heftig* akkurat nå, og håpet på litt tips her. Klarer ikke tanken på å spy, så å aktivt gå inn for det er uaktuelt for meg. * subjektiv oppfatning, overdrevet språkbruk. Yrkesskade etter reklamebransjen. Er ikke på sykehus eller noe. Bare litt handlingslammet. Anonymkode: 1c31d...cf2 4
AnonymBruker Skrevet 21. desember 2023 #20 Skrevet 21. desember 2023 Hvis du får til å spy ved å stikke en finger i halsen, så ville jeg prøvd det. Jeg synes det hjalp litt å få spydd. Mye verre å gå og være kvalm uten å spy, synes jeg. Håper det blir bedre for deg når du kommer lengre i graviditeten. Anonymkode: 61d1f...f28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå