Gå til innhold

Når uegnede politikere blir uegnede rådgivere

Proaktiv

Anbefalte innlegg

Lever politikere og byråkrater i sin egen verden, delvis uegnet som ledere i næringsliv ? Dette gjelder absolutt ikke alle, men det gjelder skremmende mange.
Årsaken til at jeg spør er at det er så mange saker i div departement der det ser ut til at ingen har kontroll på noe.
Årsaken behøver ikke være at ministrene er uegnet, men at alle politikere som kommer fra kommunesektoren og fungerer som rådgivere/byråkrater ikke er egnet til å ta ansvar.
Jeg vet ikke hvem som utnevner disse "rådgiverne"/byråkratene og andre i ledende funksjoner. Om det er ministrene så har de naturligvis et ansvar for hvem som får viktige funksjoner. Og tidligere statsminister må ha hatt mye rart som "rådgivere" om de ikke har reagert på alt det som tydeligvis har gått feil.
I år har vi sett flere tilfeller der det er gjort feil i div departement. Det mest ekstreme var likevel i en tidligere regjering der det ble byttet minister i et departement så ofte at det var få utenfor det politiske livet som visste hvem som til enhver tid var minister.

Se for dere en privat bedrift der en mellomleder/rådgiver gjør så mange feil at han/hun må slutte. Det skjer, men om vi sammenlikner 20 bedrifter med 20 departement skjer det ikke på langt nær like ofte hos private som i departementene.
Det er ingen tvil om hvem som er ansvarlig for departementet, men jeg har en følelse av at det sitter en haug med såkalte "Rådgivere" eller andre funksjoner som kommer fra kommunepolitikken og som ALDRI skulle vært der (eller i det private næringsliv). Slik jeg ser det er det et tegn på at kommune politikere  styrer uten å ha peiling på hva de driver med (slik mange i min kommune mener) og som senere får arbeide i departementene ? Dette er i så tilfelle det samme som vi leser om i det statlige/kommunale arbeidslivet der uegnede mellomledere blir forfremmet til ledende stillinger fremfor å si dem opp.

Jeg ser jo at det er vanskelig å løse dette problemet ettersom det er noen av de samme uegnede partipolitikerne i kommunene som velger de uegnede partilederne som senere blir uegnede rådgivere. "En ond sirkel" med andre ord.

Har noen et forslag på hvordan dette kan løses ?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...