Gå til innhold

En ekstra til jul og nå gruer jeg meg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal feire jul hos svigers i år, og vi blir en liten gjeng og jeg hadde sett veldig fram til en rolig og koselig feiring. Har veldig godt forhold til dem ☺️

Fikk denne uken beskjed fra svigers at det blir en ekstra person som skal feire med oss. Denne personen blir ellers alene, siden familien bor i utlandet.

Synes i utgangspunktet at dette er veldig fint av svigers å inkludere, og ville vanligvis ikke syntes at dette var et problem. Vi har også i min familie inkludert andre, så dette er noe jeg er vandt til.

Men her er problemet mitt: denne personen vi skal feire med nå er min tidligere terapaut. Altså, vedkommende vet mine innerste dypeste tanker og har sett mer av meg enn de fleste. Jeg synes helt ærlig at dette er helt forferdelig, og på en måte... invaderende? Jeg kommer til å føle meg naken, og vet ikke hvordan jeg skal håndtere dette. Har grått og gruer meg, og vil egentlig bare fake sykdom for å slippe unna 😭 

Mannen min skjønte godt at dette var noe jeg ikke var komfortabel med, og lurte på om jeg nå ikke ville feire jul med dem.  Jeg svarte ærlig på at jeg ikke likte det, men at jeg skulle stå i, og heller håpe på at vedkommende går etter middag. Men hva ellers skulle jeg gjøre? Jeg vil jo ikke være den kjipe som lager problemer og dermed ekskluderer en stakkars som er alene, hvis dere skjønner...

Må også nevne at svigers ikke vet at jeg har gått til vedkommende, da det ikke har vært naturlig for meg å fortelle dem at jeg har trengt den typen hjelp 😅 Så de kunne ikke vite dette på forhånd.

Kanskje jeg overdriver? Jeg sover svært dårlig for tiden pga nattamming og har mye smerter i skuldre og nakke, så mye mulig at ting blir 10 ganger verre i hodet mitt. Men tviler på at de fleste ville vært ok med å spist julemiddag med sin psykolog/lege? 🙃

Og ja, jeg vet at terapauten har taushetsplikt og ikke kan nevne noe om meg, men det hjelper meg ikke. Bare tanken av å tilbringe tid med noen så vet så mye om meg gjør meg uvel...

Vet ærlig ikke hva jeg vil med dette innlegget, må bare blåse ut en plass..

Anonymkode: 56436...f92

• Hjerte 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis terapeuten er autorisert psykolog, og vet at du skal komme, bør vedkommende faktisk avstå.

Anonymkode: 3202b...acf

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forguder psylologen min, og hadde gjerne hatt han med på julefeiring om han var usynlig, men aldri ellers. Det ville han heller aldri gjort. Synes det er veldig spesielt at han har takket ja, om han vet at du skal være der, noe jeg antar at han gjør. Eneste som kunne forklart det for meg var om dere er fra et veldig grisgrendt område, og "alle kjenner alle".

Men uansett årsak så skjønner jeg deg veldig, veldig godt. Hadde også håpet på at han gikk rett etter middag. Om du velger å stå i det, har du en strategi for å komme deg gjennom dagen? Vil det være barn der som du kan putte full i sukker og arrangere dukketeater? Jeg har selv planlagt å ta all oppvask alene med podcast på øret for å få en pause fra alle menneskene (vi blir 15 voksne her). 

Anonymkode: c892a...a41

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis terapeuten er autorisert psykolog, og vet at du skal komme, bør vedkommende faktisk avstå.

Vi har sett hverandre i sammenkomster før (svigers sin bursdag blant annet) ,så vil tro han vet om relasjonen. Men kan jo ikke vite sikkert om han vet at jeg kommer. Det er vel ingen brudd på regler? Eller?

Nå fikk jeg faktisk et håp om at vedkommende kanskje avslår 😬 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg forguder psylologen min, og hadde gjerne hatt han med på julefeiring om han var usynlig, men aldri ellers. Det ville han heller aldri gjort. Synes det er veldig spesielt at han har takket ja, om han vet at du skal være der, noe jeg antar at han gjør. Eneste som kunne forklart det for meg var om dere er fra et veldig grisgrendt område, og "alle kjenner alle".

Men uansett årsak så skjønner jeg deg veldig, veldig godt. Hadde også håpet på at han gikk rett etter middag. Om du velger å stå i det, har du en strategi for å komme deg gjennom dagen? Vil det være barn der som du kan putte full i sukker og arrangere dukketeater? Jeg har selv planlagt å ta all oppvask alene med podcast på øret for å få en pause fra alle menneskene (vi blir 15 voksne her). 

Anonymkode: c892a...a41

Vi har et lite barn som jeg skal bli veldig opptatt av heldigvis ja 🫣 Skal prøve å sette meg slik at vi (terapauten og jeg) ikke sitter rett ovenfor hverandre. Men det er småpraten rundt bordet som vil bli verst. Og vil jo ikke være uhøflig ovenfor han og ignorere og dermed skape klein stemning heller..

Huff, blir verre jo mer jeg tenker over dette 🥲

Og godt du har ordnet deg slik at du får en fin feiring ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

25 minutter siden, AnonymBruker said:

Terapeuten har nok på seg sin private hatt i jula. 

Anonymkode: 22414...01d

Joda, men det hjelper ikke meg. 🙃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Vi har sett hverandre i sammenkomster før (svigers sin bursdag blant annet) ,så vil tro han vet om relasjonen. Men kan jo ikke vite sikkert om han vet at jeg kommer. Det er vel ingen brudd på regler? Eller?

Nå fikk jeg faktisk et håp om at vedkommende kanskje avslår 😬 

Det er ihvertfall nokså problematisk fagetisk, selv om det ikke er juridisk forbudt for psykologen å takke ja. De fleste psykologer ville rådet andre psykologer til å avstå en middag e.l. der man vet at en klient vil være tilstede.

Denne type grenseoppganger er antakelig mer problematisk på små steder der man kan treffe på hverandre i flere settinger, men akkurat julaften vil jeg nok si er en så spesiell og privat situasjon at det ville være grenseoverskridende å delta på. Kanskje en melding til psykologen din kan avklare?

Merk at dette gjelder kun autoriserte psykologer, som forholder seg til helsepersonell-loven, ikke andre typer terapeuter/psykoterapeuter/coacher.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne var ikke lett. Jeg forestiller meg at denne situasjonen er ubehagelig både for deg terapeuten. Jeg husker da jeg begynte hos psykolog, og psykologen forklarte meg at hvis jeg møtte henne ute, ville hun gå rett forbi meg på gaten uten å hilse på eller anerkjenne meg. Dette fordi taushetsplikten går så langt at hun ikke har lov til å anerkjenne at hun vet hvem jeg er utenfor terapirommet. Sånn sett er jeg enig med flere her, om at terapeuten også bør vite bedre enn å bli med i dette selskapet hvis han vet at en tidligere pasient er der.

Selv om det ikke anerkjennes at du har gått til han, vil det være en risiko for at det skinner igjennom at han egentlig kjenner deg veldig godt, og da er allerede taushetsplikten brutt, så vidt jeg kan forstå. Også er jo selvsagt hele settingen svært ubehagelig for både deg og han.

Anonymkode: 28b16...521

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde jeg ikke hatt problemer med. 
Det er (skal være) profesjonelle folk som skiller jobb og privatliv. Hva dere har snakket om i hans/hennes arbeidstid er ikke relevant under en julemiddag. Da er du bare en person han/hun egentlig ikke kjenner. 

Om min psykolog hadde dukket opp til julemiddagen hadde jeg syns det var veldig interessant å se han under helt andre omstendigheter enn hva jeg ellers har sett han i. Verden kretser ikke rundt oss..en terapeut har også sitt eget liv. 

Anonymkode: c4d3d...9bc

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du vil kan du jo ta en telefon til vedkommende og bare snakke litt om det på forhånd?

Anonymkode: 069ed...d92

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker said:

Det hadde jeg ikke hatt problemer med. 
Det er (skal være) profesjonelle folk som skiller jobb og privatliv. Hva dere har snakket om i hans/hennes arbeidstid er ikke relevant under en julemiddag. Da er du bare en person han/hun egentlig ikke kjenner. 

Om min psykolog hadde dukket opp til julemiddagen hadde jeg syns det var veldig interessant å se han under helt andre omstendigheter enn hva jeg ellers har sett han i. Verden kretser ikke rundt oss..en terapeut har også sitt eget liv. 

Anonymkode: c4d3d...9bc

Og du har ingen forståelse at andre kan oppleve dette annerledes enn deg?

Fint for deg at du ikke hadde sett noen problemer i å spise familiemiddag med psykologen din. Men slår det deg ikke at noen andre vil synes at det er ubehagelig å dele bord med en som vet om deres verste traumer (som kan være mishandling, overgrep osv)? 😅

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig tett på de som er i mitt helseteam, og jeg har hatt flere ulike med årene (fastlegen og en annen somatisk behandler har vært eneste jeg har hatt samme av «hele tiden»), men jeg synes det er fælt å møte noen av dem i teamet bare på butikken.
Fastlegen er jeg ekstra tett med. Helt naturlig at jeg spurte om barn som studerte med og bruke navnet på barnet, om det kommer hjem til jul i år på timen denne uken.

Jeg er alvorlig syk, med både medfødte alvorlige diagnoser, tilkomne, og har en del psykisk også. Det betyr ofte og tett oppfølging over mange år fra et eget helseteam. Jeg foretrekker å treffe på de rundt meg i mer faste rammer. Jeg var invitert i en rund dag for noen år siden og jeg kjenner ektefellen til fastlegen, og jeg måtte da spørre siden det var felles venn av ektefelle og meg som hadde fest om fastlegen også skulle. Det hadde ikke vært gøy. Fastlegen var invitert, men hadde takket nei. Jeg satt med blant annet fastlegens ektefelle, for det var mest naturlig ifht relasjonen. Jeg har vært på jubileum med fastlegen, men det var mer «kontrollert», og veldig koselig. Snakket litt med fastlegen da også, og ingen problem. En som har vært i helseteamet mitt bor i nærheten av meg, og vi er på hils. Igjen ingen problemer, men det er virkelig ikke alle jeg ville vært så tett på. Psykologen min tror jeg ikke det hadde vært noe gøy med, men det hadde nok gått. Jeg føler så med deg, og bare babler på her. Jeg kunne gått en tur med noen i teamet mitt, eller vært på noe større arrangement for en forening uten stress med noen, men julaften høres litt voldsomt ut. Jeg hadde følt meg analysert.. 

Skal sies at jeg senest så en sykepleier fra sykehuset på et kjøpesenter denne uken, og hun vinket til meg fra rulletrappen. Sist jeg havnet innlagt på sykehuset var en på jobb en jeg kjente fra annet miljø. Verden er til tider liten, men samtidig setter jeg pris på skillene. De har jo taushetsplikt, men jeg synes også det er vanskelig å svare på hvordan jeg kjenner folk om folk spør meg om det også er det igjennom Helse-Norge. Jeg har vært på noen ting med enkelte, som alt nevnt og det har gått helt fint, og folk har holdt seg vennlige, men proffe, så vil tro terapeuten her også vil det. Men du har min fulle forståelse her for at dette er både og, og ikke så lett. Du er i hvert fall forberedt. Det synes jeg er lettere selv, enn å ikke vite. 

Håper det går lettere enn tenkt 💚💚💚

Anonymkode: b1358...39a

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette hadde jeg hatt store problemer med. Er du sikker på at terapeuten vet at dere begge skal dit?

Anonymkode: 714ca...5c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å ta kontakt med terapeuten og fortelle st vedkommende kommer til å feire sammen med deg, og høre hva han/henne tenker om det?

Jeg ble bedt på samme 50årslag som tetapeuten min. Jeg gikk hos henne også da. Vi tok en prat om saken og hvordan vi skulle forholde oss til hverandre. Festen gikk veldig fint. Men det var oss, ville bare nevne det, at sånt også kan gå fint.

Anonymkode: 98761...b6d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du vil helst at vedkommende ikke kommer på julaften & heller sitter alene? 

Anonymkode: f4dec...cc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skjønner selvsagt at dette er ubehagelig og angstskapende for deg, og skulle ønske for din del at du slapp å forholde deg til dette nå. Men jeg tenker i forhold til angsten du har for hvordan det vil gå, så blir det sjelden slik vi tror på forhånd. Vi lager oss en forestilling hvor det ligger alle slags ubehagelige scenarier for måter dette kan utspille seg på, men etter et liv med Gad har jeg lært meg(med hodet ihvertfall) at ting ofte går bedre enn vi frykter på forhånd. Det er sjelden så ubehagelig og fælt som vi frykter på forhånd. Kanskje denne tanken også skal få plass, i den grad du klarer det. 

Uansett vil jeg ønske deg masse lykke til! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Vi skal feire jul hos svigers i år, og vi blir en liten gjeng og jeg hadde sett veldig fram til en rolig og koselig feiring. Har veldig godt forhold til dem ☺️

Fikk denne uken beskjed fra svigers at det blir en ekstra person som skal feire med oss. Denne personen blir ellers alene, siden familien bor i utlandet.

Synes i utgangspunktet at dette er veldig fint av svigers å inkludere, og ville vanligvis ikke syntes at dette var et problem. Vi har også i min familie inkludert andre, så dette er noe jeg er vandt til.

Men her er problemet mitt: denne personen vi skal feire med nå er min tidligere terapaut. Altså, vedkommende vet mine innerste dypeste tanker og har sett mer av meg enn de fleste. Jeg synes helt ærlig at dette er helt forferdelig, og på en måte... invaderende? Jeg kommer til å føle meg naken, og vet ikke hvordan jeg skal håndtere dette. Har grått og gruer meg, og vil egentlig bare fake sykdom for å slippe unna 😭 

Mannen min skjønte godt at dette var noe jeg ikke var komfortabel med, og lurte på om jeg nå ikke ville feire jul med dem.  Jeg svarte ærlig på at jeg ikke likte det, men at jeg skulle stå i, og heller håpe på at vedkommende går etter middag. Men hva ellers skulle jeg gjøre? Jeg vil jo ikke være den kjipe som lager problemer og dermed ekskluderer en stakkars som er alene, hvis dere skjønner...

Må også nevne at svigers ikke vet at jeg har gått til vedkommende, da det ikke har vært naturlig for meg å fortelle dem at jeg har trengt den typen hjelp 😅 Så de kunne ikke vite dette på forhånd.

Kanskje jeg overdriver? Jeg sover svært dårlig for tiden pga nattamming og har mye smerter i skuldre og nakke, så mye mulig at ting blir 10 ganger verre i hodet mitt. Men tviler på at de fleste ville vært ok med å spist julemiddag med sin psykolog/lege? 🙃

Og ja, jeg vet at terapauten har taushetsplikt og ikke kan nevne noe om meg, men det hjelper meg ikke. Bare tanken av å tilbringe tid med noen så vet så mye om meg gjør meg uvel...

Vet ærlig ikke hva jeg vil med dette innlegget, må bare blåse ut en plass..

Jeg hadde ikke hatt problemer med det. Jobb er jobb. Privat er privat.

Men hvorfor havner denne psykologen/sosionomen i juleselskapet? Hva slags relasjon har hun/han til svigers? Siden du ikke visste om dette før....

Anonymkode: ca7bc...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet psykologen det? Hvis ikke, kan du sende en melding og informere? 

Jeg jobber innen helse og hadde syns det var svært ubehagelig om tidligere pasienter hadde deltatt i familieselskap. Det er også mer intimt enn hvis man tilfeldig møtes på en fest med mange venner. Man blir jo ganske "blottet" selv om ikke psykologen kan si noe. Ubehagelig for begge. 

Ellers ville jeg vurdert å feire med din side hvis det er mulig? Eller kun dere to. I verste fall ta en liten løgn og su dere har korona eller spysyken og derfor blir hjemme.

Anonymkode: f9c3c...58b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...