Gå til innhold

Hva forbinder du med å vera seg selv ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vår  populere konge blei  spurdt av en NRK journalist for en tid sidan  hvilke råd han hadde gitt til sin sønn kronprins Håken  når han en dag skal ta over tronen.  Kongen svarte følgende;  Han hadde kun gitt  kronprins Håken rådet  om å " Ver deg selv" 

Hva meinte kong Harald med det å "vere seg selv", og kan ein egentlig  fremstå som noen annen person en den ein  er. ? 

Anonymkode: 9a206...c75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

For meg, vil det si at man tør å si det man mener og stå i det, holde seg til sine prinsipper, grenser og grunnverdier. Ikke la seg avlede, stå sterkt i den du føler at du er, det du liker, verdsetter, foretrekker....osv. 

Ja, mange mennesker tør/klarer/vil ikke være seg selv. Man er kanskje mange forskjellige versjoner av seg selv alt ettersom hvem man er med. Mange har en "maske" som skjuler den de egentlig er når de er sammen med andre. Det kan føles for ubehagelig å være sårbar, som man er når man tør å være seg selv. Mange er misfornøyd med seg selv og ønsker å framstå annerledes med andre eller med enkelte personer. "Alle" vil jo bli likt - mange innretter seg selv etter dette, og føler seg kanskje ikke fri. Mange kulturer har ikke en slik individuell tankegang som vi, men en mer "fellesskapstankegang", da betyr ikke individet like mye, men fellesskapet betyr mer, da er det ekstra vanskelig å være deg selv, om du ikke faller helt innenfor rammene. 

Osv...

Anonymkode: 63ff7...9a7

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

For meg, vil det si at man tør å si det man mener og stå i det, holde seg til sine prinsipper, grenser og grunnverdier. Ikke la seg avlede, stå sterkt i den du føler at du er, det du liker, verdsetter, foretrekker....osv. 

Ja, mange mennesker tør/klarer/vil ikke være seg selv. Man er kanskje mange forskjellige versjoner av seg selv alt ettersom hvem man er med. Mange har en "maske" som skjuler den de egentlig er når de er sammen med andre. Det kan føles for ubehagelig å være sårbar, som man er når man tør å være seg selv. Mange er misfornøyd med seg selv og ønsker å framstå annerledes med andre eller med enkelte personer. "Alle" vil jo bli likt - mange innretter seg selv etter dette, og føler seg kanskje ikke fri. Mange kulturer har ikke en slik individuell tankegang som vi, men en mer "fellesskapstankegang", da betyr ikke individet like mye, men fellesskapet betyr mer, da er det ekstra vanskelig å være deg selv, om du ikke faller helt innenfor rammene. 

Osv...

Anonymkode: 63ff7...9a7

Humor i kvardagen er etterhvert  blitt så sjelden  vare  at   smilebåndene hos de fleste nordmenn  må løses opp igjennom regelmessig   fysioterapi. behandling.   Det  er mange år nå sidan ein sist  kan huske  NRK sende eit program med "humorinnslag"  hvor ein  kunne trekke på smilebandet. De fleste av de personen som skapte humor på TV-en er forlengst  borte, og  rektrutteringer er vist heller dårleg.  

Ja, mange mennesker har tydelegvis "angst" for å fremstå som ærlige med seg selve, og de opptrer i forskjellige variasjoner alt etter hvor du møter dem.  Det å kunne "trekke bort masken" er noe ein ser blandt mange nordmenn først  i forbindelse  inntak alkohol. God gammeldags folkeskikk er  noe som ser uttil å vera på veg utav vår kulturarv. Det å  vera seg selv å ikkje ta ting alltid "så  forbaska høytideleg"  er gode egenskaper som er viktig å ta med seg. Det er idag blitt eit slags forventningspress å fremstå som vellykket,.... Men, skinnet kan ofte  bedra.  

Skrevet

Ikke gjøre seg til, ikke spille en rolle, bare være til  - som seg selv - uforfalsket og ufiltrert.

• Liker 2
Skrevet

Å holde på egne verdier og moral, ikke sette egne interesser og lidenskaper til side i frykt for hva folk vil synes om det eller at man er teit, være trygg på egne følelser og følge egne følelser og ikke la andre få styre en vekk fra det man selv føler er riktig for seg. 

Anonymkode: 105e7...6e4

Gjest theTitanic
Skrevet

Å være seg selv forutsetter at en vet hvem en selv er. Det er ikke alle forunt. For hva er en selv og hva er de rollene vi spiller og maskene vi bærer? 

Skrevet
theTitanic skrev (2 minutter siden):

Å være seg selv forutsetter at en vet hvem en selv er. Det er ikke alle forunt. For hva er en selv og hva er de rollene vi spiller og maskene vi bærer? 

Det er ikke vanskelig å skille på masken på og det å være genuin uten maske 

Skrevet
Andro skrev (På 20.12.2023 den 14.31):

Ikke gjøre seg til, ikke spille en rolle, bare være til  - som seg selv - uforfalsket og ufiltrert.

Den e skummel. 
Den person e eg. Er ikke bare bare. 
Spesielt når man har regulerings problemer🙈 

Anonymkode: 05781...fef

Skrevet

Jeg mener at det å være seg selv, handler om å utnytte sitt potensiale og se egne styrker og svakheter og jobbe med dem. Vi alle må tilpasse oss andre mennesker enten det er å være hyggelig på telefonen med svigermor, selv om hun snakker om krumkaker og trekk, noe du synes er kjedelig, eller om det er å kle seg passende i et selskap eller i en begravelse, men om bestemor sier: du er så tynn, du burde spise krumkaker, bør man kunne si: Jeg vet at du sier dette i god mening, svigermor, men det oppleves sårende at du kommenterer kroppen min. Det er en mellomting mellom å gjøre det som er forventet av deg, som å ta utdannelsen dine foreldre ønsker, selv om det ikke er det du vil, og "det må da være lov å si og gjøre … jeg er bare meg selv"

• Liker 1
Skrevet

Å være seg selv er å gi blaffen i trender og moter og stole på sin egen smak. Å være seg selv er å tørre å være litt rar og ikke bry seg om hva andre syns. Å være seg selv er å ha tro på at du er bra nok akkurat som du er og tørre å ta de valgene du syns er riktig selv om du går mot strømmen. 

Anonymkode: fc3c2...495

• Liker 2
Skrevet

Ser det skrytes av å være seg selv. Jada. Problemene oppstår når folk likevel ikke liker den man er.

Anonymkode: 07b41...ca2

Skrevet

Det er viktig å være seg selv, stå for sine meninger og holdninger og ikke utslette seg selv fordi andre meter annerledes. Det handler om å stå opp for seg selv og andre. 
Men samtidig ikke være låst. Viktig å lytte på hva andre tenker, lære av sine feil, utvikle seg som menneske og lære å kjenne seg selv.

Være tro mot seg selv. 

Anonymkode: 93db6...dd8

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ser det skrytes av å være seg selv. Jada. Problemene oppstår når folk likevel ikke liker den man er.

Hvis man er en dust er det kanskje en god idé å forandre seg. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Å være seg selv er å gi blaffen i trender og moter og stole på sin egen smak. Å være seg selv er å tørre å være litt rar og ikke bry seg om hva andre syns. Å være seg selv er å ha tro på at du er bra nok akkurat som du er og tørre å ta de valgene du syns er riktig selv om du går mot strømmen. 

Anonymkode: fc3c2...495

Enig, men samtidig er vi mennesker i utvikling og kan endre meninger eller smak. 
De klærne jeg synes var kul for 10 år siden, er kanskje ikke det jeg synes er fint i dag. Vi alle blir påvirket av ulik grad. 
Men om jeg f eks har en sterk mening om at gjenbruk er min greie, så handler det om å stå i mot presset fra andre som mener det er teit og dumt, og mye bedre å kjøpe nytt. 
stå for sine holdninger og ikke la seg overkjøre av andre 

Anonymkode: 93db6...dd8

• Liker 1
Skrevet

Mange glemmer at det å være seg selv faktisk ikke trenger å være en positiv ting. Man kan jo feks være narsissistisk..

Man må gjerne være seg selv, men likevel ikke glemme å tilpasse seg andre mennesker og samfunnets normer til en viss grad. Vise normal høflighet og folkeskikk.

Når noen som kjenner deg godt sier i konfirmasjonstalen eller gir i 18-årsdagen råd ‘bare vær deg selv’ så tolker jeg det som at vedkommende sier at hen er en bra person og godt menneske som kommer langt i livet bare ved å være slik man allerede  er.

Anonymkode: b586b...2cf

Skrevet

Det å vere seg selv  handler vel litt  i stor grad om din kulturelle forankring /tradisjoner , oppdragelse, holdninger,sosile miljøet. og ikkje minst  din egen personlighet.  Vi lever  vel i eit samfunnet det stilles, krav og forventninger, og det å gjøre noe utradisjonelt vekker oppsikt.  

Det er utvilsamt forskjell  mellom by land hvordan folk flest  forholder seg til det å  kunne "vere seg selv" saman med andre mennesker. Kommer en person på bussen, butikken  etc., og hevder han / hun betaler kun med kontanter vekker det oppsikt. 

Tidligere var det vanleg folkskikk at yngre fristilte sin seteplassen for eldre mennesker på bussen etc., men idag vekker det oppsikt. 

Bare det å male huset en annen farge en hva dei fleste andre naboer har vekker umiddelbvart oppsikt. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hvis man er en dust er det kanskje en god idé å forandre seg. 

Dust er nå en ting. Men uansett får da ikke personen være seg selv om må gå med maske hele livet for å bli likt. Dette også om en tar valg andre ikke er enig i.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 20.12.2023 den 14.18):

Humor i kvardagen er etterhvert  blitt så sjelden  vare  at   smilebåndene hos de fleste nordmenn  må løses opp igjennom regelmessig   fysioterapi. behandling.   Det  er mange år nå sidan ein sist  kan huske  NRK sende eit program med "humorinnslag"  hvor ein  kunne trekke på smilebandet. De fleste av de personen som skapte humor på TV-en er forlengst  borte, og  rektrutteringer er vist heller dårleg.  

Ja, mange mennesker har tydelegvis "angst" for å fremstå som ærlige med seg selve, og de opptrer i forskjellige variasjoner alt etter hvor du møter dem.  Det å kunne "trekke bort masken" er noe ein ser blandt mange nordmenn først  i forbindelse  inntak alkohol. God gammeldags folkeskikk er  noe som ser uttil å vera på veg utav vår kulturarv. Det å  vera seg selv å ikkje ta ting alltid "så  forbaska høytideleg"  er gode egenskaper som er viktig å ta med seg. Det er idag blitt eit slags forventningspress å fremstå som vellykket,.... Men, skinnet kan ofte  bedra.  

Det med humor er da ikke et absolutt faktum, men har med alderen din å gjøre. Jeg er i 50-åra (du er vel i 70-åra?) og finner ting jeg kan le av, men alt er ikke morsomt - det har det heller aldri vært… Smak og behag, og alder.  Skjønner ikke helt hva du vil med disse nynorsk/bokmål-«skolestilene» med drøfting av temaer alltid. Kanskje passer dette innlegget bedre i Skråblikk?

Anonymkode: ff807...355

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det å vere seg selv  handler vel litt  i stor grad om din kulturelle forankring /tradisjoner , oppdragelse, holdninger,sosile miljøet. og ikkje minst  din egen personlighet.  Vi lever  vel i eit samfunnet det stilles, krav og forventninger, og det å gjøre noe utradisjonelt vekker oppsikt.  

Det er utvilsamt forskjell  mellom by land hvordan folk flest  forholder seg til det å  kunne "vere seg selv" saman med andre mennesker. Kommer en person på bussen, butikken  etc., og hevder han / hun betaler kun med kontanter vekker det oppsikt. 

Tidligere var det vanleg folkskikk at yngre fristilte sin seteplassen for eldre mennesker på bussen etc., men idag vekker det oppsikt. 

Bare det å male huset en annen farge en hva dei fleste andre naboer har vekker umiddelbvart oppsikt. 

Hæ, nei, det vekker da ikke oppsikt om man gir sitteplassen til eldre, gravide, folk med krykker etc? Dessverre mye sløve folk, men det er ikke sånn ar alle glor og måper om jeg gir fra meg setet til noen… ganske normalt.

Anonymkode: ff807...355

Skrevet
On 12/20/2023 at 12:54 PM, AnonymBruker said:

Vår  populere konge blei  spurdt av en NRK journalist for en tid sidan  hvilke råd han hadde gitt til sin sønn kronprins Håken  når han en dag skal ta over tronen.  Kongen svarte følgende;  Han hadde kun gitt  kronprins Håken rådet  om å " Ver deg selv" 

Hva meinte kong Harald med det å "vere seg selv", og kan ein egentlig  fremstå som noen annen person en den ein  er. ? 

Ja eg har autisme og ingen veit om det fordi eg spiller rollen som kjedelig normal og a4. Eg har lest 18 bøker om kroppspråk. Eg øver på småprat i forkant, f.eks om eg møter naboen snakker eg om været. Det har vore ganske glatt den siste tida f.eks.

Eg kan aldri vere meg sjølv. Folk tåler det ikkje. Dei nevrotypiske bestemmer og har føringa i verden.

Eg tolker forøvrig det rådet som at det er greitt at sønnen tar andre valg og evt er med i prosessen å fasa ut monarkiet. At han er okey med at sønnen valgte vanlig dame, som han også gjorde. 

Anonymkode: 40a87...370

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...