Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest norvegienna
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det beste hadde jo så klart vært om jeg ble bedre så jeg kunne beholde jobben. Hadde jeg fått ulønnet permisjon så hadde jeg hatt mer tid på meg mtp ventede timer på sykehus osv. 

Anonymkode: 80f14...b98

Du er altså ikke ferdig behandlet,  og dermed kan du heller ikke vite om du blir bedre eller ikke og at det går mot ufør som du selv sa det gjør.

Jeg håper du blir bedre og kommer deg ut i jobb igjen. Men du har ikke noen rett til å få ulønnet permisjon.  Arbeidsgiver gjør med andre ord ikke noe galt her, selv om det såklart er en kjip situasjon for deg å være i.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
25 minutter siden, norvegienna said:

Du er altså ikke ferdig behandlet,  og dermed kan du heller ikke vite om du blir bedre eller ikke og at det går mot ufør som du selv sa det gjør.

Jeg håper du blir bedre og kommer deg ut i jobb igjen. Men du har ikke noen rett til å få ulønnet permisjon.  Arbeidsgiver gjør med andre ord ikke noe galt her, selv om det såklart er en kjip situasjon for deg å være i.

Nei, man har dessverre ikke rett til å beholde stillingen sin. Det er kjempekjedelig, men på en måte tror jeg det gir en ro, å faktisk komme seg videre og fokusere på helse og utredning, enn å ha arbeidsgiver hengende over seg med masse spørsmål og krav.

Anonymkode: be084...d9f

Skrevet

Ser noen her hevder at helsevesenet vasser i vikarer, men det stemmer ikke. Det er kjempekrevende å få tak i vikarer, og slike besatte stillinger hvor vedkommende er sykemeldt og så i ulønnet permisjon på ubestemt tid skaper veldig store utfordringer i helsevesenet, noe som til syvende og sist går utover de som mottar helsetjenester. Vikarene forsvinner jo så snart de får fast stilling, og det er veldig uheldig for de som aldri får fast stilling fordi den som eier stillingen går i et årelangt løp med ulønnet permisjon. Det er en skikkelig kabal fordi helsevesenet har enormt mange slike tilfeller hele tiden. 

Nå vet jeg ikke om ts jobber i helsevesenet, men ts sier at det er en stor arbeidsplass med mange vikarer. Det gjør ikke nødvendigvis saken så mye bedre for arbeidsgiver, det er uheldig å måtte drifte med mange vikarer i omløp. 

Skrevet

https://www.nav.no/varig-lonnstilskudd#hvem 

kanskje dette kan være en løsning som arbeidsgiver vil gå med på?
Siden de har uttalt at det er mye med deg- så virker det som de mener det er noe som ikke fungerer også når du er på jobb- jeg tenker du må få en forklaring på hva det er. Så kan kanskje lønnstilskudd være en løsning.. 

Legger ved link til regelverk om oppsigelse- det står blant annet at de må ha en saklig grunn til oppsigelse og at du har rett på en skriftlig avklaring der grunnlaget for oppsigelsen er forklart.

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/

(merk at om man er ansatt i staten er det eget regelverk.)

Anonymkode: 80b18...061

Gjest norvegienna
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

https://www.nav.no/varig-lonnstilskudd#hvem 

kanskje dette kan være en løsning som arbeidsgiver vil gå med på?
Siden de har uttalt at det er mye med deg- så virker det som de mener det er noe som ikke fungerer også når du er på jobb- jeg tenker du må få en forklaring på hva det er. Så kan kanskje lønnstilskudd være en løsning.. 

Legger ved link til regelverk om oppsigelse- det står blant annet at de må ha en saklig grunn til oppsigelse og at du har rett på en skriftlig avklaring der grunnlaget for oppsigelsen er forklart.

https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/oppsigelse/

(merk at om man er ansatt i staten er det eget regelverk.)

Anonymkode: 80b18...061

Trådstarter har allerede vært sykemeldt i 12 måneder. Arbeidsgiver har dermed full rett til å si TS opp fra stillingen.

Skrevet
norvegienna skrev (20 timer siden):

Blir jobben tapt så går det mot ufør. Det er nav innforstått med. De har selv sagt det ble et kort opphold på aap. 

Gjest norvegienna
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Blir jobben tapt så går det mot ufør. Det er nav innforstått med. De har selv sagt det ble et kort opphold på aap. 

Som sagt så vet du ikke dette. Det er folk som går rett fra siste sykemeldingsdag til første dag på uføretrygd. Det virker som du har et litt lenger løp enn dette. 

Det kan godt hende at det "går mot ufør " men hvor kjapt dette kommer til å gå, det aner du ikke. Og selv om NaV lokalt mener det er tid for å sende inn en søknad om uføretrygd (du har vel ikke komt så langt enda), så får hver 5. søker avslag hos NAV arbeid og ytelser.

Skrevet
norvegienna skrev (5 minutter siden):

Som sagt så vet du ikke dette. Det er folk som går rett fra siste sykemeldingsdag til første dag på uføretrygd. Det virker som du har et litt lenger løp enn dette. 

Det kan godt hende at det "går mot ufør " men hvor kjapt dette kommer til å gå, det aner du ikke. Og selv om NaV lokalt mener det er tid for å sende inn en søknad om uføretrygd (du har vel ikke komt så langt enda), så får hver 5. søker avslag hos NAV arbeid og ytelser.

Nå er det nok min autismediagnose som hindrer meg mest i arbeidslivet. Utifra fra nav sine egne tall så står 90% av autister utenfor arbeidslivet. Det vil nok bli lagt stor vekt på det i en eventuell uføresøknad. 

Jeg vet kun det nav har formidlet til meg. At du sier i mot har ingen hensikt i denne diskusjonen. 

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå er det nok min autismediagnose som hindrer meg mest i arbeidslivet. Utifra fra nav sine egne tall så står 90% av autister utenfor arbeidslivet. Det vil nok bli lagt stor vekt på det i en eventuell uføresøknad. 

Jeg vet kun det nav har formidlet til meg. At du sier i mot har ingen hensikt i denne diskusjonen. 

Men da er jo saken ganske klar? At det er ingen fremtidsutsikter for å bli i jobben? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Men da er jo saken ganske klar? At det er ingen fremtidsutsikter for å bli i jobben? 

Er dumt de ikke vil gi meg mer tid ja. 

De sa, hvis jeg sa opp selv så kunne jeg få jobbe så mye som vikar jeg bare ville. Men hvis de måtte si opp meg så fikk jeg ikke komme tilbake mer. 

Skrevet

Sjekk permisjonsreglementet i din bedrift hva som står der om evt ulønnet permisjon etter endt sykepengeperiode. Så vil jeg også tro du står sterkere dersom du feks kun har vært gradert sykemeldt på slutten av perioden. 

Gjest norvegienna
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Da syns jeg du bør gå tilbake til ditt hovedinnlegg å se hva du selv har skrevet.

" har hatt noen problemer med revmatisme som har hindret meg i å jobbe".

Autismen har ikke hindret meg i jobben".

Kanskje ikke helt ordrett, men det var det som var budskapet ditt i HI hvertfall. Det høres dermed ut som du er blant de 10 % av folk med autisme som fungerer i en jobb.

Jeg kjenner ellers til prosessen i NAV ang autisme,  da jeg selv har familiemedlemmer på AAP med autisme. Det er ikke gitt at man havner fort på uføretrygd. Alderen din kan evt spille inn her. Jo yngre man er jo mer forsøker NaV med tiltak for å få folk i arbeid fremfor å uføretrygde dem.

Skrevet
norvegienna skrev (17 minutter siden):

Da syns jeg du bør gå tilbake til ditt hovedinnlegg å se hva du selv har skrevet.

" har hatt noen problemer med revmatisme som har hindret meg i å jobbe".

Autismen har ikke hindret meg i jobben".

Kanskje ikke helt ordrett, men det var det som var budskapet ditt i HI hvertfall. Det høres dermed ut som du er blant de 10 % av folk med autisme som fungerer i en jobb.

Jeg kjenner ellers til prosessen i NAV ang autisme,  da jeg selv har familiemedlemmer på AAP med autisme. Det er ikke gitt at man havner fort på uføretrygd. Alderen din kan evt spille inn her. Jo yngre man er jo mer forsøker NaV med tiltak for å få folk i arbeid fremfor å uføretrygde dem.

Revmatismen hindrer meg i DENNE jobben ja. Autismen hindrer meg i alle ANDRE jobber. Hvis du leser mer i HI så ser du at det og står "Denne jobben er den første jobben har fått til å utføre". Jeg har og nevnt at denne jobben er den første jeg mestrer etter 20år på arbeidsmarkedet. De fleste starter vel ikke i arbeidsmarkedet før de er godt oppi tenåra. Så da kan du jo regne deg til alderen min sånn ca. 

Gjest norvegienna
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Revmatismen hindrer meg i DENNE jobben ja. Autismen hindrer meg i alle ANDRE jobber. Hvis du leser mer i HI så ser du at det og står "Denne jobben er den første jobben har fått til å utføre". Jeg har og nevnt at denne jobben er den første jeg mestrer etter 20år på arbeidsmarkedet. De fleste starter vel ikke i arbeidsmarkedet før de er godt oppi tenåra. Så da kan du jo regne deg til alderen min sånn ca. 

Ser i vedtaket du la ut at du har behov for behandling eller arbeidsrettede tiltak slik at du kan komme tilbake i arbeid. Det er altså ingenting her som tyder på at en uføretrygd er nært forestående.

Skrevet
norvegienna skrev (26 minutter siden):

Ser i vedtaket du la ut at du har behov for behandling eller arbeidsrettede tiltak slik at du kan komme tilbake i arbeid. Det er altså ingenting her som tyder på at en uføretrygd er nært forestående.

... ja, det har hele tiden vært målet å komme tilbake til SAMME arbeidsgiver.  Et utdrag fra NAVs AEV "Du vil, hvis funksjonsnivået bedrer seg, kunne jobbe som vanlig igjen. Vi støtter deg i målet om å komme tilbake hos nåværende arbeidsgiver da vi vurderer at dette vil være korteste vei tilbake i arbeid for deg".  Jeg har jo kontinuerlig kontakt med min nav veileder. Og skulle gi beskjed ved eventuell oppsigelse, så vi kan diskutere veien videre. 

Skrevet

Dette er ganske vanlig prosedyre. Ett AAP løp kan ta årevis ("makstid" på 3 år er en utopi som ikke er reell), og etter ett års sykemelding kan de frigjøre stillingen din.

Kan forstå at kommentaren de kom med var unødvendig, men det er normalt at de ikke kan holde på stillinger i over ett år. for at du kanskje kommer tilbake og er der 50%, eller ikke i det heletatt for den del.

Skrevet
Tulling skrev (5 minutter siden):

Dette er ganske vanlig prosedyre. Ett AAP løp kan ta årevis ("makstid" på 3 år er en utopi som ikke er reell), og etter ett års sykemelding kan de frigjøre stillingen din.

Kan forstå at kommentaren de kom med var unødvendig, men det er normalt at de ikke kan holde på stillinger i over ett år. for at du kanskje kommer tilbake og er der 50%, eller ikke i det heletatt for den del.

Ja, noe jeg nå har fått med meg. Det var nav selv som sa en kan søke slik permisjon, og flere jeg kjenner har også gjort dette. Så trodde det var vanlig praksis. Et kreftsyk familiemedlem gikk lenge med ulønnet permisjon, selv om alle visste at vedkommende kom til å bli ufør.

Gjest norvegienna
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

... ja, det har hele tiden vært målet å komme tilbake til SAMME arbeidsgiver.  Et utdrag fra NAVs AEV "Du vil, hvis funksjonsnivået bedrer seg, kunne jobbe som vanlig igjen. Vi støtter deg i målet om å komme tilbake hos nåværende arbeidsgiver da vi vurderer at dette vil være korteste vei tilbake i arbeid for deg".  Jeg har jo kontinuerlig kontakt med min nav veileder. Og skulle gi beskjed ved eventuell oppsigelse, så vi kan diskutere veien videre. 

Som sagt,  det kan godt hende det går mot ufør. Det jeg reagerer på er at du etter å ha gått på AAP i mindre enn en uke er overbevist at det går den veien. Man må (normalt) være ganske mye lenger på AAP enn det. Kjenner til folk som er på sitt 12 år på AAP (det er kanskje litt ekstremt andre  veien da). Ønsker deg lykke til med livet videre, og håper det ordner seg for deg, om det er ufør eller arbeid det ender opp med 😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, noe jeg nå har fått med meg. Det var nav selv som sa en kan søke slik permisjon, og flere jeg kjenner har også gjort dette. Så trodde det var vanlig praksis. Et kreftsyk familiemedlem gikk lenge med ulønnet permisjon, selv om alle visste at vedkommende kom til å bli ufør.

For all del, ulike stillinger, mennesker, og ansinitet. Noen steder er det lettere å gjøre dette enn andre. Mange steder kan ikke ha en stedsfortreder på kort kontrakt for evig heller, i tilfelle du plutselig kommer tilbake i ukjent grad av arbeidsførhet. Hva andre gjør er ikke så viktig, det kommer helt an på bedriften hvor fleksible de kan/vil være. Og så klart, hvor "uerstattelig" du har oppnådd å bli i tiden du har vært der. Har noen 30 års erfaring kan det være vanskeligere å erstatte, enn noen som har vært i bransjen i 2 år.

Skrevet
norvegienna skrev (1 minutt siden):

Som sagt,  det kan godt hende det går mot ufør. Det jeg reagerer på er at du etter å ha gått på AAP i mindre enn en uke er overbevist at det går den veien. Man må (normalt) være ganske mye lenger på AAP enn det. Kjenner til folk som er på sitt 12 år på AAP (det er kanskje litt ekstremt andre  veien da). Ønsker deg lykke til med livet videre, og håper det ordner seg for deg, om det er ufør eller arbeid det ender opp med 😊

Er kun overbevist i det nav selv har formidlet til meg. Mister jeg jobben vet jeg så inderlig godt hva jeg går tilbake til, 1 måned her, en halv måned der, evig slit bare for å overleve. Vet ikke hva som er normalen i antall arbeidsforhold i løpet av et halvt liv, men vil tro det er få som har over 30. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...