Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Har hatt noen problemer knyttet til revmatisme som har hindret meg i å jobbe. Har hele tiden ønsket å beholde jobben i et håp om bedring. Er over på aap nå, og spurte da arbeidsgiver om det ikke var mulig å få ulønnet permisjon en stund. Men det var uaktuelt ettersom det var så ‘mye’ annet med meg, var svaret jeg da fikk. Arbeidsgiver fikk vite om min autismediagnose for et års tid siden, så da undrer jo jeg om det er denne diagnosen arbeidsgiver refererer til når dem sier det er så ‘mye’ med meg? 

Autismen i seg selv har aldri hindret meg i å utføre jobben. Denne jobben er den første jobben har fått til å utføre, og er nå redd for å havne utenfor arbeidslivet. 

Hva bør jeg gjøre her? Er slaget tapt med arbeidsgiver? 

Anonymkode: 80f14...b98

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde man hadde krav på tilrettelegging i arbeidshverdagen. Men det gjelder kanskje bare statlige arbeidsgivere?

Ville i første gang hørt med NAV, hvis du har en kontakt der, om det er lovlig grunn til oppsigelse. Kanskje NAV og arbeidsgiver kan ha et møte med deg alle tre parter for å snakke om eventuell tilrettelegging som kunne bli gjort? Ikke at du trenger det, men da blir arbeidsgiver i alle fall bevisst på at du har rettigheter her. De som har diagnoser på jobben min (ADHD eller annet) fronter diagnosene sine høyt og får mer hjemmekontor enn oss andre. Sjefen er veldig forsiktig med å gjøre noe "feil" og få fagforeningene på nakken.

Ikke skriv under på noe eller lever inn oppsigelse før du har snakket med Nav om dette - eller kanskje fagforening, hvis du er organisert?

Har selv et barn med autisme som jeg håper finner en plass i arbeidslivet om ca 10 år. Er veldig takknemlig for alle andre som har tråkket opp løypa her.

Anonymkode: cd53a...23b

• Hjerte 1
Skrevet

Hvis du har vært sykemeldt over ett år så vil vel arbeidsgiver gjerne fylle den stillingen og få utført de oppgavene du skulle ha gjort. Tror ikke det har så mye med hva som feiler deg

Anonymkode: d67f9...2d3

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet

Her kan du be fagforeningen om hjelp, om du er med i en. 

Anonymkode: 82006...081

• Liker 1
Skrevet

Om du er over på aap så har du vel vært sykemeldt ganske lenge. Skjønner at det er kjipt, men forstår at arbeidsgiver trenger å få frigjort den stillingen slik at de kan ansette noen som faktisk kan jobbe.

Permisjon betyr at de holder av stillingen til deg til du har mulighet til å komme tilbake, og hva skal arbeidsgiver gjøre i mellomtida da, om de ikke kan ansette noen andre fast i den stillingen? Satse på vikarer på ubestemt tid? 

Anonymkode: abddc...a55

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Om du er over på aap så har du vel vært sykemeldt ganske lenge. Skjønner at det er kjipt, men forstår at arbeidsgiver trenger å få frigjort den stillingen slik at de kan ansette noen som faktisk kan jobbe.

Permisjon betyr at de holder av stillingen til deg til du har mulighet til å komme tilbake, og hva skal arbeidsgiver gjøre i mellomtida da, om de ikke kan ansette noen andre fast i den stillingen? Satse på vikarer på ubestemt tid? 

Anonymkode: abddc...a55

Har bekjente som fikk permisjon helt til de fikk innvilget uføre. Så trodde det var vanlig å få permisjon når en begynner på aap. 

Skrevet (endret)

Jeg håper at du er fagorganisert. Du kan be en tillitsvalgt om å bistå deg her.
Hva er handlingsplanen din på AAP? Er du fullt sykmeldt og borte fra jobb, eller har du avklaring mens du er på arbeidsplassen din? Eller er du under behandling? 
Du har krav på tilpasninger når du har funksjonsnedsettelser, dersom dette er praktisk mulig å få til.
De kan ikke si deg opp uten å ha hatt drøftinger med deg og tillitsvalgt (AML § 15-1), og de kan ikke si deg opp de første 12 månedene du er syk (AML § 15-8). I alle tilfeller må en oppsigelse være saklig og begrunnet, og man blir normalt ikke sagt opp mens man går på AAP om det er utsikter til bedring.
Å diskriminere på bakgrunn av nedsatt funksjonsevne vil være et brudd på Likestillingslovens § 29, og er grunnlag for søksmål. Ulikt mange andre sakstyper er det arbeidsgiver som har dokumentasjonsplikten på at diskriminering ikke er årsak til f.eks. en oppsigelse.
Ikke skriv under på noen oppsigelse selv, og kontakt fagforeningen din, revmatismeforbundet, autismeforeningen, Nevromangfold Norge, likestillingsombudet eller en annen instans som kan bistå deg i kontakt med arbeidsgiver, og for all del: Informer din veileder ved NAV, og insister på at vedkommende må delta i din kontakt med arbeidsgiver.

Endret av Andro
  • Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis du har vært sykemeldt over ett år så vil vel arbeidsgiver gjerne fylle den stillingen og få utført de oppgavene du skulle ha gjort. Tror ikke det har så mye med hva som feiler deg

Anonymkode: d67f9...2d3

Arbeidsgiver har rett til å nekte deg ulønnet permisjon og kreve at du kommer tilbake etter 1 års sykemelding. At du tolket «det er mye med deg» er grunnlag for det. Det er ikke fremtidsutsikter for at du kommer tilbake i rimelighetens tid, som arbeidsgiver kan kreve. Når du er over på AAP er du egentlig ikke under arbeidsgivers ansvar lenger. De har behov for noen i denne stillingen og de kan ikke ansette noen så lenge du er ansatt i den. Håp om bedring er ikke fremtidsutsikter, dessverre. De har loven på sin side. 

Anonymkode: be084...d9f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har hatt noen problemer knyttet til revmatisme som har hindret meg i å jobbe. Har hele tiden ønsket å beholde jobben i et håp om bedring. Er over på aap nå, og spurte da arbeidsgiver om det ikke var mulig å få ulønnet permisjon en stund. Men det var uaktuelt ettersom det var så ‘mye’ annet med meg, var svaret jeg da fikk. Arbeidsgiver fikk vite om min autismediagnose for et års tid siden, så da undrer jo jeg om det er denne diagnosen arbeidsgiver refererer til når dem sier det er så ‘mye’ med meg? 

Autismen i seg selv har aldri hindret meg i å utføre jobben. Denne jobben er den første jobben har fått til å utføre, og er nå redd for å havne utenfor arbeidslivet. 

Eneste håpet du har for å beholde jobben er å si: Jeg vil lage en plan med dere om å øke % arbeid over de neste seks månedene. Da må du begynne jobbe gradert og holde deg til planen. 

• Nyttig 1
Skrevet

Har du brukt opp sykemeldingsperioden på 12 før du startet med AAP?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Arbeidsgiver har rett til å nekte deg ulønnet permisjon og kreve at du kommer tilbake etter 1 års sykemelding. At du tolket «det er mye med deg» er grunnlag for det. Det er ikke fremtidsutsikter for at du kommer tilbake i rimelighetens tid, som arbeidsgiver kan kreve. Når du er over på AAP er du egentlig ikke under arbeidsgivers ansvar lenger. De har behov for noen i denne stillingen og de kan ikke ansette noen så lenge du er ansatt i den. Håp om bedring er ikke fremtidsutsikter, dessverre. De har loven på sin side. 

Nå er det ikke hvorvidt arbeidsgiver har loven på sin side eller ei jeg spør om da. 

Snublefot62 skrev (3 minutter siden):

Har du brukt opp sykemeldingsperioden på 12 før du startet med AAP?

Ja. 

Skrevet

Du skriver at du har "håp om å komme tilbake", men dette er jo alt for vagt for arbeidsgiver. Hvis du nå har vært sykemeldt i 12 måneder og det ikke er konkrete utsikter til at du kommer tilbake, så skjønner jeg godt at arbeidsgiver ikke vil gi deg permisjon. Det er bedre å få ansatt en ny person i stillingen, så jeg tror ikke autismediagnosen har noe med det å gjøre.

Anonymkode: 14113...ca9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er neppe diagnosen i seg selv han mener når han sier at det er mye med deg.  Spørsmålet er mer om hvordan du fungerer i jobben generelt.
Jeg regner med at symptomer, handlinger, sosiale egenskaper og lignende ikke har endret seg over natten idet diagnosen var ett faktum for arbeidsgiver. 
Du sier diagnosen aldri har hindret deg i å utføre jobben din, men har den påvirket din utførsel av jobben? 

Har du hatt fravær grunnet andre kroniske eller vedvarende plager? Eller behov for tilrettelegging?

Du har nå vært sykemeldt lenge for problemer med revmatismen, håp er fint, men har du en konkret behandlingsplan på hvordan du skal bli frisk nok til å utføre jobben din igjen uten tilbakefall og uten større tilrettelegging? Og med hvilken tidsperspektiv? 

Anonymkode: ccedb...97d

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Nå er det ikke hvorvidt arbeidsgiver har loven på sin side eller ei jeg spør om da. 

Ja. 

Det er relevant for saken selvfølgelig. Om de ikke hadde hatt loven på sin side, hadde du hatt mange muligheter. Nå har du ikke det. De ønsker og kan si deg opp grunnet ditt fravær og ingen fremtidsutsikter, uten at du kan gjøre så mye. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
5 hours ago, AnonymBruker said:

Eventyrforteller. 

Anonymkode: f34d9...2ac

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Eventyrforteller. 

Anonymkode: f34d9...2ac

Livet mitt er dessverre intet eventyr.. 

IMG_7034.jpeg

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis du er på AAP, kan du da ikke få ulønnet permisjon. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Har bekjente som fikk permisjon helt til de fikk innvilget uføre. Så trodde det var vanlig å få permisjon når en begynner på aap. 

Det er jo opp til arbeidsgiver. Ikke alle har muligheten til å gi ansatte ulønnet permisjon i lange tider. 

• Liker 2
Skrevet
Grüner skrev (4 minutter siden):

Hvis du er på AAP, kan du da ikke få ulønnet permisjon. 

Er helt vanlig slik jeg har forstått det av andre bekjente. Og utifra det jeg leser på nett. 

IMG_7035.jpeg

Skrevet

Jeg tror det er pga langtidssykemeldingen din, ts.  Evt er de en gammeldags bedrift som ikke ser verdien i mangfold

Anonymkode: 70387...38a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...