Gå til innhold

Jeg ønsker en ny karriere innen HR - Hvordan gå frem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har sosialfaglig utdannelse, er sosionom og har en del idereutdanning innen juss, psykologi og barnevern. Jeg har arbeidet som avdelingsleder ett par år. Nå ønsker jeg å komme videre, gjerne ut av barnevernet og jeg synes HR virker spennende. Det er spesielt den delen som går på lederstøtte, arbeidsmiljø, planlegging, oppfølging av planer, organisering, og håndtering av varsler og personalsaker  som jeg synes virker spennende. Både offentlig og privat er av intresse.  Er det noen videreutdanning som vil gjøre med attrakiv innen HR? Hvordan kan jeg gå frem for å jobb med HR?

Jeg ønsker også å høre fra dere som jobber med HR, hva slags utannelse har dere, hvordan fikk dere jobben,  hva slags arbeidsoppgaver har dere? Trives dere og vil dere anbefale jobben til andre?

Anonymkode: ef936...d6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Utdannelse HR og personalledelse. Men jeg tror jeg fikk jobben min fordi jeg hadde erfaring. Tror utdannelsen alene kan være krevende å få jobb med. erfaring har jeg erfart er viktigst.

Tror du kan stille passe sterkt egentlig, ut fra det jeg leser. Er mye som er nyttig til HR, bl.a. at du har no videreutdanning i juss er fordel! Sitter ofte og skulle ønske jeg kunne enda mer om arbeidsrett f.eks. Tar tid å skulle lete og lese seg opp på saker som kan være krevende. Man vil jo gjøre det riktig iht. Aml. Menneskelige evner er også viktig, og det har du kanskje tilegnet deg fra sosionomstudiet og jobben?

Synes du kan prøve å søke på en HR stilling du synes er interessant, og trekk fram den faglige og personlige kompetansen som er relevant for HR. 

Men HR kan være krevende. Jeg jobber mye med personalsaker og utarbeidelse av rutiner. Fin kombinasjon av selvstendig arbeid og arbeid med mennesker. Liker det, men hadde nok ikke valgt det på nytt.

Det er mye jobb. Man jobber mye med mennesker, og det er interessant. Men utrolig krevende også, spesielt når man har vanskelige personalsaker. Noen ganger tenker jeg: tenk at en voksen kan holde på sånn her. Mobbe, utestenge, lyve, skylde på andre osv… Utrolig fascinerende. 
Hadde jeg valgt på nytt, skulle jeg jobbet med IT!

Lykke til!

Anonymkode: 430a6...4d5

Skrevet

Få deg en skikkelig jobb, mener det alvorlig.

Anonymkode: ecfae...78d

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Få deg en skikkelig jobb, mener det alvorlig.

Anonymkode: ecfae...78d

Slapp av. 

Anonymkode: a7531...bbb

Skrevet

Jeg har sosialfaglig utdannelse, er sosionom og har en del idereutdanning innen juss, psykologi og barnevern. Jeg har arbeidet som avdelingsleder ett par år. Nå ønsker jeg å komme videre, gjerne ut av barnevernet og jeg synes HR virker spennende. Det er spesielt den delen som går på lederstøtte, arbeidsmiljø, planlegging, oppfølging av planer, organisering, og håndtering av varsler og personalsaker  som jeg synes virker spennende. Både offentlig og privat er av intresse.  Er det noen videreutdanning som vil gjøre med attrakiv innen HR? Hvordan kan jeg gå frem for å jobb med HR?

Jeg ønsker også å høre fra dere som jobber med HR, hva slags utannelse har dere, hvordan fikk dere jobben,  hva slags arbeidsoppgaver har dere? Trives dere og vil dere anbefale jobben til andre?

Anonymkode: ef936...d6d

Jeg tror du stiller veldig sterkt hvis du finner en HR stilling i barnevernet eller sektoren du har jobbet i, for eksempel. Fagbakgrunn har litt å si. Ellers ville jeg tatt mer arbeidsrett og oppdatert meg der. For da lærer du om arbeidsmiljøloven i stat, privat og offentlig som kan komme godt med, både individuell og kollektiv arbeidsrett. Jeg ville ikke brukt tid på utdannelse utover det. Det spørs veldig hva HR er og hva du vil jobbe med. Det er et stort felt man kan peile seg inn på. 

Skrevet

Utdannelse HR og personalledelse. Men jeg tror jeg fikk jobben min fordi jeg hadde erfaring. Tror utdannelsen alene kan være krevende å få jobb med. erfaring har jeg erfart er viktigst.

Tror du kan stille passe sterkt egentlig, ut fra det jeg leser. Er mye som er nyttig til HR, bl.a. at du har no videreutdanning i juss er fordel! Sitter ofte og skulle ønske jeg kunne enda mer om arbeidsrett f.eks. Tar tid å skulle lete og lese seg opp på saker som kan være krevende. Man vil jo gjøre det riktig iht. Aml. Menneskelige evner er også viktig, og det har du kanskje tilegnet deg fra sosionomstudiet og jobben?

Synes du kan prøve å søke på en HR stilling du synes er interessant, og trekk fram den faglige og personlige kompetansen som er relevant for HR. 

Men HR kan være krevende. Jeg jobber mye med personalsaker og utarbeidelse av rutiner. Fin kombinasjon av selvstendig arbeid og arbeid med mennesker. Liker det, men hadde nok ikke valgt det på nytt.

Det er mye jobb. Man jobber mye med mennesker, og det er interessant. Men utrolig krevende også, spesielt når man har vanskelige personalsaker. Noen ganger tenker jeg: tenk at en voksen kan holde på sånn her. Mobbe, utestenge, lyve, skylde på andre osv… Utrolig fascinerende. 
Hadde jeg valgt på nytt, skulle jeg jobbet med IT!

Lykke til!

Anonymkode: 430a6...4d5

Jeg har HR bakgrunn og jobber med IT :) HR har blitt mye mer enn personal med årene som har gått. 

Skrevet

Tror jeg ville tatt en master av noe slag. Du har allerede mye videreutdanning og ledererfaring. Det teller mye med ledererfaring. Strategisk ledelse, HRM, Strategisk HR eller noe sånt? 

Skrevet

Hvis du har jobbet som leder er du sannsynligvis allerede interessant for en stilling innen HR. Videreutdanning innen arbeidsrett, ledelse, HR, kan være interessant. Mange som jobber innen HR har mastergrad. Du bør søke noen stillinger og prøve deg frem. Bruk tid på å komme med gode eksempler på hvorfor din kompetanse er relevant, sett opp mot arbeidsoppgavene i utlysningen. 

Anonymkode: 040db...62d

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...