Gå til innhold

Hormonspiral eller kobberspiral - Erfaringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er best, hormonspiral eller kobberspiral. Erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du kan bruke hormonprevensjon er hormonspiral klart best.

Anonymkode: c197e...3bc

Skrevet

Fikk jernmangel av kobberspiral pga veldig store mensblødninger, måtte slutte med den.  

Anonymkode: a9491...d96

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hvis du kan bruke hormonprevensjon er hormonspiral klart best.

Jeg kan jo det, men hadde mye småblødninger på minipillen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fikk jernmangel av kobberspiral pga veldig store mensblødninger, måtte slutte med den.  

Anonymkode: a9491...d96

Jeg også. I tillegg var blødningene så store at det skapte store praktiske utfordringer både på natt og dagtid. 

Anonymkode: 45687...311

Skrevet
Yodas skrev (5 timer siden):

Jeg kan jo det, men hadde mye småblødninger på minipillen.

Kan ikke sammenligne de to mtp mellomblødning.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan ikke sammenligne de to mtp mellomblødning.

Det er godt å høre. Jeg tenker kanskje at siden hormondosen er mindre, og det virker lokalt, så er det mindre bivirkninger?

Skrevet

Da jeg satte inn første hormonspiral for syv år siden, fikk jeg beskjed av både lege og gyn at kobberspiral var på vei ut og at det var "tullete" å sette inn en sånn. Fikk derfor satt inn en Mirena. Bytta for et par år siden, til Kyleena, som visstnok har langt mindre hormoner i seg. Jeg har ikke fått bivirkning fra noen av dem, enda jeg ikke tåler p-piller, og jeg har ikke hatt blødninger annet enn de første par månedene etter innsettelse av Mirena. 

Anonymkode: 95fd7...668

Skrevet

Har hatt begge deler.  Kobberspiralen gjorde blødningene og menssmertene sterkere.  Hormonspiralen (Mirena) fjernet menstruasjonen helt, og migrenen ble bedre. 

Skrevet

Mens jeg fikk økt migrene av Mirena. Det er individuelt. 

Anonymkode: 64ef5...d34

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mens jeg fikk økt migrene av Mirena. Det er individuelt. 

Anonymkode: 64ef5...d34

Det var synd. 

Men det er ikke bare et sjansespill. Kliniks praksis viser at flertallet med migrene får det bedre med hormonspiral, og da helst Mirena som inneholder mest hormoner. 

Mirena skiller allikevel ikke ut mer hormoner i løpet av ett år enn det vi får i oss ved 3-5 stk. (!) p-piller. 

Skrevet

Jeg fikk satt inn kobberspiral for 15 år siden. Veldig fornøyd. Litt sterkere mensen, men også kortete enn tidligere. Veldig fornøyd.

Da jeg skulle ha spiral etter siste barnet, fikk jeg hormonspiral siden kobberspiral visstnok var ut. Hormonspiralen er lavdose (Jaydess), men jeg får likevel bivirkninger. Blir bl.a. mer sint. Mensen er veldig ustabil, kan blø i 1-4 dager, blø en dag neste uke, blø tre dager tre uker seinere. Null system. Helt håpløs. Fikk beskjed om at det mest sannsynlig ville stabiliseres etter 3-6 mnd, og at jeg i alle fall måtte gi det et år, men det er fortsatt ustabilt.

Jeg skal til lege igjen etter jul og bytte til kobberspiral.

Anonymkode: e614d...7d8

• Hjerte 1
Skrevet
Yodas skrev (På 20.12.2023 den 11.57):

Hva er best, hormonspiral eller kobberspiral. Erfaringer?

Det varierer jo fra person til person. På samme måte som andre legemidler.

Men siden jeg blir i psykisk ubalanse av hormoner fungerte hormonspiral dårlig.

Kobbespiral har jeg hatt i mange år nå. Fungerer helt utmerket bortsett fra at jeg får kraftigere menstruasjons blødning. Og mer smerter under eggløsning.

Anonymkode: f73b5...ca4

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Jeg fikk veldig store blødninger av kobberspiral.

Med hormonspiral fikk jeg gradvis svakere blødninger i ca. et år før de ble helt borte. Har hatt hormonspiral i mange år og har ikke andre blødninger enn litt rosa utflod nå og da. 

Hormonspiral er også mye bedre for kroppen mtp. kreftrisiko - reduserer risikoen for ulike typer underlivskreft ganske mye. Det er nesten det beste med hele greia. https://www.forskning.no/kreft-menneskekroppen-overvekt/hormonspiral-gir-klart-best-kreftbeskyttelse/723718

https://nhi.no/forskning-og-intervju/hormonspiral-beskytter-mot-kreft

https://uit.no/nyheter/artikkel?p_document_id=404467

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg fikk satt inn kobberspiral for 15 år siden. Veldig fornøyd. Litt sterkere mensen, men også kortete enn tidligere. Veldig fornøyd.

Da jeg skulle ha spiral etter siste barnet, fikk jeg hormonspiral siden kobberspiral visstnok var ut. Hormonspiralen er lavdose (Jaydess), men jeg får likevel bivirkninger. Blir bl.a. mer sint. Mensen er veldig ustabil, kan blø i 1-4 dager, blø en dag neste uke, blø tre dager tre uker seinere. Null system. Helt håpløs. Fikk beskjed om at det mest sannsynlig ville stabiliseres etter 3-6 mnd, og at jeg i alle fall måtte gi det et år, men det er fortsatt ustabilt.

Jeg skal til lege igjen etter jul og bytte til kobberspiral.

Likte heller ikke Jaydess. Blant annet fordi jeg ble gravid på den 2 ganger, siste gang med tvillinger 😅 Trengte en spiral med mer hormoner tydeligvis.

Anonymkode: e7762...8f9

Skrevet

Har hatt begge deler. Følte jeg blødde "konstant" på Mirena (hormonspiral). Ble også veldig hormonell og mye sint. Fikk veldig vonde bryster 1 uke før mensen. Gikk kraftig opp i vekt.

På kobberspiral hadde jeg litt kraftigere blødninger, men ikke så ille. Men jeg fikk stadig vekk soppinfeksjoner, uten om jeg vet om det var relatert til spiralen. Går nå uten prevensjon; er sterilisert.

Har i ettertid funnet ut at jeg har PMDD/PMS og ADHD, og det kan forklare litt hvorfor jeg ikke tåler hormonspiral.

Anonymkode: 3bc2c...0c5

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Likte heller ikke Jaydess. Blant annet fordi jeg ble gravid på den 2 ganger, siste gang med tvillinger 😅 Trengte en spiral med mer hormoner tydeligvis.

Anonymkode: e7762...8f9

Oj, ikke bra med graviditet. Det hadde vært helt krise her.. Enda en grunn til  å få byttet spiral.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...