AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #1 Skrevet 20. desember 2023 Nå begynner endelig renteøkningene å hjelpe på kronekursen. Hvis vi får 2 eller 3 renteøkninger til får vi kanskje kronekursen tilbake på et fornuftig nivå! Anonymkode: 3bd20...6b6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #2 Skrevet 20. desember 2023 Gud, jeg håper ikke det. Klarer ikke flere rentøkninger nå. Anonymkode: 9c49c...5b7
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #3 Skrevet 20. desember 2023 Det er nok ingen vits. Styringsrenten er ikke alene grunnen til den svake krona, og den styrker seg kun midlertidig etter heving. Anonymkode: c6fa1...299
Schmuhu Skrevet 20. desember 2023 #4 Skrevet 20. desember 2023 2 hours ago, AnonymBruker said: Gud, jeg håper ikke det. Klarer ikke flere rentøkninger nå. Anonymkode: 9c49c...5b7 Ble ikke du stresstestet av banken? Du burde kunne tåle en oppgang på 5%. Vi har hatt en oppgang på 4,5%. Du burde klare minst to hevinger til. Mange banker gir ikke den siste økningen videre til kundene sine, så da burde du egentlig tåle tre hevinger til uten problemer. I tillegg burde du ha annen sparing. Har du? Eller har du brukt de "ledige" pengene fra stresstesten på noko annet? Fordi du ikke hadde annen sparing og strukket deg til grensen? Jeg anbefaler at du vurderer å selge deg ned om rentene nå er et vesentlig problem for deg. 2 hours ago, AnonymBruker said: Nå begynner endelig renteøkningene å hjelpe på kronekursen. Hvis vi får 2 eller 3 renteøkninger til får vi kanskje kronekursen tilbake på et fornuftig nivå! Anonymkode: 3bd20...6b6 Jeg ser ikke at det hjalp. Når kronen er tilbake til 1:10 eller 1:9 så snakker vi. Alt annet er bare småtteri som er lite spennende å følge med på som privatperson med litt mer meningsfulle hobby enn valuta. Det er ganske kompleks og sammensatt hvorfor en valuta får en viss verdi i forhold til en annen valuta. Renten et kun en av mange faktorer. Her er min glasskule, knus den i veggen om du vil: Om utlandet (USA og EU) senker renten sin noe i løpet av året som kommer, mens Norge holder renten stabilt der vi er i dag, så er sjansen for at Norge blir et høyrenteland ganske stort. Jeg påstår at om det inntreffer, så vil det også påvirke kronekursen på lang sikt. Lykke til med gjetting, Schmuhu
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #5 Skrevet 20. desember 2023 6 minutter siden, Schmuhu said: Ble ikke du stresstestet av banken? Du burde kunne tåle en oppgang på 5%. Vi har hatt en oppgang på 4,5%. Du burde klare minst to hevinger til. Mange banker gir ikke den siste økningen videre til kundene sine, så da burde du egentlig tåle tre hevinger til uten problemer. I tillegg burde du ha annen sparing. Har du? Eller har du brukt de "ledige" pengene fra stresstesten på noko annet? Fordi du ikke hadde annen sparing og strukket deg til grensen? Jeg anbefaler at du vurderer å selge deg ned om rentene nå er et vesentlig problem for deg. Jo, vi ble stresstestet, men vi har fått en ny, uforutsett økning i annen utgift etter dette. Vi har heldigvis sparepenger som vi fortsatt tærer på for å klare oss gjennom. Vi klarer nok to hevinger til, men da er det ingen penger igjen til andre ting. Anonymkode: 9c49c...5b7
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #6 Skrevet 20. desember 2023 Tenker konsekvensene av rentehevinger er mye større for den norske befolkningen enn hva de små ørene krona styrker seg midlertidig hver gang… Anonymkode: 74159...d14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå