Gå til innhold

Søke om uføretrygd, selv om man er frisk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger litt hjelp til å hjelpe min mor her. Hun fikk en alvorlig sykdom for 4 år siden og ble sykemeldt. Hun gikk videre over på aap og har snart mottatt det i 3 år. Sykdommen er borte, hun fikk god behandling og har egentlig vært frisk i lang tid. Problemet er at hun er 60 år, overvektig og trives nå best med å sitte hjemme. Tidligere jobbet hun som renholder, men hun er for gammel og tung til å komme tilbake i den jobben.

Planen hennes er å vente, og så tror hun systemet ordner noe for henne. Jeg mener hun ikke vil få mer aap og dagpenger har hun ikke rett på.

Det er to måneder til aap går ut. Jeg er redd hun plutselig sitter uten inntekt. Burde hun begynne på en søknad om uføretrygd? Hva gjør nav med "gamle" mennesker som ikke kan gå tilbake til yrket de hadde?

Anonymkode: 89832...351

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De sender henne videre til sosialen. 

Anonymkode: 53c72...5af

• Liker 10
  • Nyttig 5
Skrevet

Hun får ikke uføretrygd på grunnlag av at hun ikke får aap mer og trives best med å sitte hjemme. 

Anonymkode: 2b647...919

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Uføresøknad tar gjennomsnittlig mer enn ett år.

Anonymkode: 5e318...20d

• Liker 2
Skrevet

Dersom hun sender inn søknad om ufør uten at det er avklart med det lokale kontoret, er avslag garantert.

Hun må ta kontakt med sin veileder på nav og be om en vurdering om hva som må gjøres for enten 1. fortsette på aap (da med legeerklæring osv som kontoret henter inn) og en evt arbeidsevnevurdering 2. søke om ufør 3. avslutte alt og gå over på sosialen

Om hun bare sitter og venter, avsluttes aap og inntekten stopper. Da må hun evt på sosialen om hun ikke har noen sparepenger, som må brukes før en evt sosialstødnad.

Anonymkode: 073b8...da3

• Liker 10
  • Nyttig 4
Skrevet

Nav kommer til å bruke et par år på å finne ut hva annet hun kan jobbe med. Er man frisk og under pensjonsalder er det en presumpsjon for at man klarer å jobbe, naturlig nok.

Anonymkode: ed496...a05

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De sender henne videre til sosialen. 

Hun har en del formue pga eiendom, og en del penger i aksjer. Min far har grei pensjon. Vil hun få sosialstønad, da?

Skrevet

Har du lissom tenkt å misbruke et system som er for de som ikke KAN jobbe?

Anonymkode: 5e318...20d

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet

Min mor var i 50-årene, hadde jobbet som vaskedame i 20 år og vært husmor før det, da hun hadde et stygt fall og havnet på AAP noen måneder. Det viste seg fort at skaden, kombinert med alderen hennes, gjorde at hun ikke orket fulltids vaskejobb lenger - men tror du NAV gikk med på at det betydde uføretrygd? Nei, det ble arbeidsutprøving etter arbeidsutprøving og usikker inntekt i 5 år (fordi de sendte henne til kontorjobber og butikkjobber, hun som aldri fullførte ungdomsskolen og hadde både dysleksi og dyskalkuli...) før hun fikk flere tilleggssykdommer som gjerne kommer med alderen og endelig fikk godkjent uføretrygd.

Tror moren din må mentalt forberede seg på noe tilsvarende - utrolig at NAV ikke alt har sagt det i klartekst til henne. 

• Liker 8
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hun har en del formue pga eiendom, og en del penger i aksjer. Min far har grei pensjon. Vil hun få sosialstønad, da?

Nei. De undersøker hva en har i inntekt og utgifter og hun kommer til å få et klart nei, for hun klarer seg selv på det hun har. 

Anonymkode: c8aed...7c2

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Dersom de er gift, har han forsørgeransvar for henne. Jeg vil si at om de er gift, er tvilsomt at hun da vil få noe på sosialen.

• Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Trenger litt hjelp til å hjelpe min mor her. Hun fikk en alvorlig sykdom for 4 år siden og ble sykemeldt. Hun gikk videre over på aap og har snart mottatt det i 3 år. Sykdommen er borte, hun fikk god behandling og har egentlig vært frisk i lang tid. Problemet er at hun er 60 år, overvektig og trives nå best med å sitte hjemme. Tidligere jobbet hun som renholder, men hun er for gammel og tung til å komme tilbake i den jobben.

Planen hennes er å vente, og så tror hun systemet ordner noe for henne. Jeg mener hun ikke vil få mer aap og dagpenger har hun ikke rett på.

Det er to måneder til aap går ut. Jeg er redd hun plutselig sitter uten inntekt. Burde hun begynne på en søknad om uføretrygd? Hva gjør nav med "gamle" mennesker som ikke kan gå tilbake til yrket de hadde?

Vanskelig situasjon. Dette må dere i første omgang ta opp med fastlegen. Det er fastlegen som må vurdere om det er grunnlag for å søke uføretrygd, mener jeg. Dette er vel også noe AAP-løpet skal kunne si noe om ved at man tester ut hva man kan mestre å jobbe med. Om ikke AAP-perioden er brukt til å finne ut av arbeidsevne og hva hun kan jobbe med, vil jeg si at denne ordningen er blitt misbrukt litt.

Uføretrygd er ment for folk som ikke har helse til å jobbe 100%. Man kan også få delvis uføretrygd om man er i stand til å jobbe noe.

Slik du beskriver din mor, er hun frisk, og da vil det rette være at hun prøver å få seg en jobb. Får hun ikke jobb, vil hun få arbeidsledighetstrygd, så lenge hun faktisk er aktiv jobbsøker.

Nå høres det også ut som at de siste årene hjemme i sofaen kan være årsaken til vektøkningen, og da er det jo enda viktigere å komme tilbake i jobb, ville jeg tenke. Virker ikke som en god idé for din mors helse å bli uføretrygdet og fortsette å sitte i sofaen.

• Nyttig 1
Skrevet
Beloved skrev (12 minutter siden):

Min mor var i 50-årene, hadde jobbet som vaskedame i 20 år og vært husmor før det, da hun hadde et stygt fall og havnet på AAP noen måneder. Det viste seg fort at skaden, kombinert med alderen hennes, gjorde at hun ikke orket fulltids vaskejobb lenger - men tror du NAV gikk med på at det betydde uføretrygd? Nei, det ble arbeidsutprøving etter arbeidsutprøving og usikker inntekt i 5 år (fordi de sendte henne til kontorjobber og butikkjobber, hun som aldri fullførte ungdomsskolen og hadde både dysleksi og dyskalkuli...) før hun fikk flere tilleggssykdommer som gjerne kommer med alderen og endelig fikk godkjent uføretrygd.

Tror moren din må mentalt forberede seg på noe tilsvarende - utrolig at NAV ikke alt har sagt det i klartekst til henne. 

Jeg tror det kommer an på hvilken NAV-saksbehandler man får. Er man heldig med saksbehandler så legges det opp et bedre tilpasset løp.  

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

det enkle svaret er "nei" siden ektefeller har gjensidig forsørgerplikt og hun har formue.. 

Anonymkode: 3f0dd...bef

• Liker 8
Skrevet
aksase skrev (4 minutter siden):

Dette må dere i første omgang ta opp med fastlegen. Det er fastlegen som må vurdere om det er grunnlag for å søke uføretrygd, mener jeg.

Det er nav som tar en avgjørelsen. Men nav innhenter legeerklæring, så ts sin mor må til fastlegen slik at legen vet hennes medisinske tilstand.

Nav vil ha en ny legeerklæring før de evt vurderer om hun oppfyller kravene for videre aap evt ufør. En legeerklæring er gyldig i 6 mnd. Men før et klarsignal til ufør kommer, må man vanligvis i minst en arbeidsevnevurdering. Dette er noe Nav skal ordne. Poenget er at ts sin mor må ha kommunikasjon med sin veileder på nav.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

minst 8måneder ventetid på behandling av ufør her! hun bør jobbe om hun kan, omskolere seg om det er lettere?

Anonymkode: 5d4f7...3d9

Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Nei, hun blir bedt om å selge unna først. Det må hun jo for hun får ikke penger eller mer hjelp. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Nei

Anonymkode: e50ba...d21

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det TS skriver høres moralsk forkastelig ut, altså at eldre skal gå for uføretrygd fordi de ikke gidder å jobbe mer. Men fakta er at dette er en problemstilling som gjelder ganske mange 60+ i dag.

Det er ikke bare å gå tilbake til renholder etter noen år med passivitet og sykdom, herav at man gjerne har blitt oppsagt fra renholderjobben man hadde før man ble syk. 

Funksjonsevne, arbeidsevne, arbeidsvilje og inntektsevne er ganske kompleks når man har bikket 60 år, og kan på ingen måte sidestilles med en 40-åring f.eks. 

Selv om man har funksjonsevne og litt redusert arbeidsevne, så betyr det ikke at arbeidsviljen og inntekstevnen er der. 

Det nytter forsåvidt heller ikke med arbeidsvilje også når inntekstevnen ikke er der. Og inntektsevnen er som kjent at arbeidsgiverne må være villig til å ta henne, en 60+ "eldre" dame på sine siste år i karrieren med sykdomshistorikk og lav motivasjon som har falt utenfor arbeidslivet i noen år, inn til seg. Fåtallet av dagens arbeidsgiveren ønsker dette... Fordi det er en ineffektiv høyrisikoansettelse, og en potensiell utgiftsbombe.

Uansett er det NAV som bestemmer veien videre for moren din, TS. NAV må åpne opp for uføresøknad, og hun kan ikke bare søke på måfå. Da er avslaget sikkert som banken. At hun har 2 måneder igjen med AAP, og står helt i villrede for hva som skjer videre, er ganske kritikkverdig av NAV. Hun må få rede på veien videre, og det er prekært! 

Endret av Bombasi
  • Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet

Dette er vel mye av kjernen til at enkelte bygder i distriktene har uforholdsmessig høy andel "uføre". Eldre mennesker som ikke har et jobbtilbud der de bor, men som ikke har interesse av å flytte på seg eller tilpasse seg de jobbene som finnes. Så blir de uføretrygda i stedet. Håper praksisen har blitt strammet inn på, men det var flere saker om dette for noen år tilbake. Ikke rart budsjettene sprenges om samfunnet skal betale uføretrygd til store mengder mennesker som *kan* jobbe, men velger å la være, og som attpåtil har formue/ektefelle med god inntekt som kan forsørge vedkommende. Hadde vært en smule smartere om pengene kunne vært fokusert på de som faktisk ikke kan jobbe.

Anonymkode: a3827...294

• Liker 4
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...