Gå til innhold

Hvor lenge er det vanlig å gi julegave til nevø og niese?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slutter man når de fyller 18 år eller fortsetter man å gi utover i 20-årene? 

Anonymkode: 2566a...ece

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 34 og får fortsatt gave fra alle tanter/onkler. Vi er en liten familie. 

Anonymkode: 9a98c...48a

• Liker 1
  • Hjerte 3
Skrevet

Ser ingen grunn til å slutte med det, gitt at man har økonomi til det. Er like glad i tantebarna selv om de har passert en gitt alder.

Anonymkode: 0c397...571

• Liker 2
  • Hjerte 3
Skrevet

Ingen planer om å slutte med dette - kanskje når de får barn event (gi til barna i stedet). 

Anonymkode: f53f2...1a3

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Har ingen planer om å stoppe, også når de blir eldre. De er som mine ekstrabarn :) 

Anonymkode: c083b...df9

• Liker 3
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg har fått av tanter og onkler i alle år, er 37.

Ene tanta mi gir ikke men hun sluttet for et par år siden med julegaver generelt. 

Skjønner ikke greia med at bare barn skal få julegaver jeg da.

Anonymkode: dbdf7...82e

• Liker 4
Skrevet

Tenker at det avhenger av økonomi og hvor stor familie man er :)

Jeg forstår godt at min fars side med mange familiemedlemmer ikke kan gi til alle. Så der fikk jeg beskjed som 18åring at det var siste året jeg fikk julegave. Plutselig fikk man en gave i ny og ne etter det og, men det var nok fordi økonomien tillot det. 

Anonymkode: cd577...fa4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Der jo når de flytter ut og etablerer seg det er gøy å handle gaver videre? 

trenger jo kjøkkenutstyr osv da :) gaver er gøy å gi selv om de er voksne 

Anonymkode: 8aca2...630

• Liker 1
Skrevet

Liten familie, bare to nevø/nieser så fortsetter å gi. Er så glad i dem og ganske nær selv om vi bor et stykke unna hverandre, så ville vært rart å ikke gi. 

Anonymkode: 7374b...540

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg (42) får fortsatt fra tante på farssiden. Min onkel og min mor ble for noen år siden enige om at de gir til yngste generasjon, så han gir til hennes barnebarn og hun gir til hans oldebarn.

Anonymkode: 32c36...222

Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg fikk gaver av onkel og tante på morssiden frem til jeg var 12. Og på farssiden frem til jeg var 15. 

Anonymkode: 59e3b...f64

Skrevet

Stopper ved 18 år her. Stor familie. 

Anonymkode: c9005...cbe

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil si det spørs jo litt på familien.

Den ene siden hos mine foreldre er en skokk med barn, og der har det aldri vært julegaver å få med mindre vi feiret jul med noen av dem. I tillegg er det mye misnøye og krangel i familien, så ja ikke mange julegaver derifra fra tanter og onkler 😅

Andre siden av familien, der er det også en del familiemedlemmer; der var det en del gaver da jeg var liten, men tror det ble en endring underveis (som jeg som barn ikke fikk med meg), for å gi til kun dem man feirer med.

For meg; jeg har 2 søsken. Foreløpig har 1 av dem 2 barn. Og jeg ser for meg å gi gaver til dem lengre enn til de er 18 år. Det blir nok ikke for mange totalt sett å gi gaver til, derfor ser jeg at det er mulig å gjøre det.

Anonymkode: 96c09...62a

• Liker 1
Skrevet

Jeg er 36 og har to onkler. Den ene har jeg bare fått fra når han har hatt en kone (mye skilsmisser). Nå har han ikke hatt kone på en god del år (bank i bordet) og derav ingen presang.

Den andre onkelen min får jeg gave av når kona er frisk nok til å handle (hun har mye kroniske sykdommer). Sist gang var vel for et par år siden. Jeg skulle egentlig ønske at hun ikke følte at hun måtte gi presanger til meg i voksen alder, men det kan jo hende hun liker å gjøre det. 

Jeg forventet aldri å få noe av mine onkler, etter at jeg var blitt voksen (18+). Hvis jeg får en telefon og vi holder kontakten, er det det eneste som betyr noe for meg. 

Anonymkode: 98fe8...04b

• Liker 1
Skrevet

På min samboers side slutter vi å gi etter 18 år (de gir heller ikke tilbake). Stor familie, med veldig mange nieser og nevøer. Pluss det er et veldig stort spenn mellom samboers søsken, så de yngste niesene/nevøene kommer nok ikke til verden før om en del år, mens de eldste er 20 og alt innimellom😅 Vi gir altså kun gave til barna i familien her, ikke til de andre voksne heller. 

For min tante og onkel på morsside er jeg et av få tantebarn, så her har jeg fått gave i alle år og alltid gitt tilbake til dem (er 30 nå).

Anonymkode: 964db...22a

Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Vet noen her slutter når de konfirmeres, stor familie. Her er det mange nieser og nevøer og det er de som holder julen dyr, ikke alltid lett når man har dårlig råd feks! Får ikke så mye for pengene lengre. 14stykker er en del å kjøpe til. Pluss egne barn, foreldre, besteforeldre osv osv..!

Anonymkode: 21ce7...3c8

Skrevet

Det kommer an på størrelsen på familien, personlig økonomi og hvor mye kontakt man har.

Vi har vært gjennom flere varianter: for en søskenflokk på tre sluttet vi f.eks da yngste fylte 20. Da hadde vi ikke lenger mer enn sporadisk kontakt med niesene og nevøen. Vi tenkte som så at det var bedre at enten alle eller ingen fikk gave enn at det skulle være stopp på en gitt aldersgrense. Noen vil sikkert si at det er urettferdig fordi eldste og mellomste dermed har fått flere gaver opp gjennom årene, men de gavene eldste fikk før yngste ble født har jo ikke den yngste noe minne om uansett. 

Jeg er 50 år gammel, og får fremdeles julegave av den ene tanten min. Det er også den eneste tanten jeg selv gir gave til. Henne har jeg mye kontakt med. De andre tantene og onklene sluttet med gaver til litt forskjellig tid: noen sluttet da jeg var konfirmert, noen gav siste gave da jeg var 18 og en da jeg var 20. 

Anonymkode: 49a8e...b8d

Skrevet

Hos oss slutter vi på 18 årsdagen, dvs 17 var siste bursdag med gave fra onkler og tanter. I utgangspunktet har jeg ikke noe problem med det, men jeg er eldst og ingen sa ifra til meg. Jeg ble derfor skuffet da jeg ikke fikk hilsen, gratulasjons-sms eller noe oppmerksomhet fra dem på 18 årsdagen min. Hadde jeg visst på forhånd at de voksne var enige om å ikke gi gaver hadde det ikke gjort meg noe. Synes fortsatt en sms på bursdagen hadde vært koselig, men det ble det og slutt på.

Anonymkode: 66bf7...f6a

Skrevet

Det må hver enkelt familie bli enige om seg imellom. 

Er det mange barn, er det gjerne mer nødvendig/ønskelig å slutte med gaver enn om man har ett tantebarn. 

Anonymkode: 7b0f1...bd5

Skrevet

Jeg sluttet å få av mine tanter og onkler da jeg var 16/18 år. Har nå seks tantebarn, hvor hun ene er 19, og hun får ikke av meg i år. Faren hennes har stadig glemt mine barn, så da trenger neppe jeg å holde liv i en gavetradisjon som egentlig ikke finnes. Er ikke det at jeg ikke er glad i henne, men jeg tenker at 18 er en naturlig grense å avslutte gavekjøp.

Anonymkode: 3eb19...8e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...