Gå til innhold

Buksbom i garasje?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har buksbom i potte og den overvintrer men når vårsola kommer så er den død, selv om jeg legger strie oppå den. Så jeg tenkte å ta den bort i garasjen når februar måned kommer, så den ikke blir tatt av sola. Garasjen er ikke tett, men har 3 store vinduer, så den vil få lys. 
Tror dere at det vil funke?

Anonymkode: e62ef...0c9

Skrevet

Du kan også la den stå ute, men passe på å vanne den MASSE når vårsola kommer. Men ja, det burde gå fint å ha den i garasjen!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Nokia skrev (2 timer siden):

Du kan også la den stå ute, men passe på å vanne den MASSE når vårsola kommer. Men ja, det burde gå fint å ha den i garasjen!

Takk. Jeg har som sagt brukt strie over den og vannet men den klarte seg ikke allikevel. :( Og det hjelper heller ikke at potta er svart🥴 Prøver å sette den i garasjen da ja. Men når tror du, februar/mars?

Skrevet

Ville nok ikke satt den ut før mars, og passet på å vanne den noe voldsomt! Og dersom det er lange perioder med sol, satt den inn igjen i garasjen så den kan få "hvile" seg....

• Liker 1
Skrevet

Det vil jeg tro går bra. Vår buskbom er plantet ut i hagen, den er like fin og grønn når våren kommer.

Anonymkode: 5b270...dbf

Skrevet
Nokia skrev (19 timer siden):

Ville nok ikke satt den ut før mars, og passet på å vanne den noe voldsomt! Og dersom det er lange perioder med sol, satt den inn igjen i garasjen så den kan få "hvile" seg....

Hm, når kan jeg sette den i garasjen, tenkte jeg? I februar også sette den ut etterhvert. For der den står er det sol fra 12 og helt til kvelden, derfor blir den brent av vårsola.

Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hm, når kan jeg sette den i garasjen, tenkte jeg? I februar også sette den ut etterhvert. For der den står er det sol fra 12 og helt til kvelden, derfor blir den brent av vårsola.

Ts

Åjaaa! Du kan sette den i garasjen nå, så glemmer du det ikke 😉 Vann den litt innimellom nå på vinteren, pittelitt vann annenhver uke eller så. Nå er den gått i vinterdvale, så trenger ikke så mye!

• 6 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Gammel tråd. Men leste nettopp om buksbom siden jeg har lyst å kjøpe, og ikke kan noe om planter. Det sto at man bør ha strie på den når det var sterk sol på senvinter og vår. Men hva gjør man på sommeren da? Kan de stå ute i sola da?

Anonymkode: 54d73...921

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Gammel tråd. Men leste nettopp om buksbom siden jeg har lyst å kjøpe, og ikke kan noe om planter. Det sto at man bør ha strie på den når det var sterk sol på senvinter og vår. Men hva gjør man på sommeren da? Kan de stå ute i sola da?

Anonymkode: 54d73...921

Det med strie er fordi mange typer eviggrønne planter kan finne på å våkne opp på våren fordi solen er blitt sterkere men når det fortsatt er tæle i bakken. Da får ikke planten tak i vann og den kan tørke ut. Strie over utsetter oppvåkningen. Buksbom kan står i full sol på sommeren uten problemer. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...