Gå til innhold

Hvor tungt er for tungt?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei hei, gravid i første trimester her. 

Jeg har hørt at gravide ikke skal løfte tungt, men hvor tungt er for tungt?

Jeg har en jobb hvor vi i perioder løfter sekker med jord og tunge kasser med materialer. Det er ca. 15-20 kg. Jeg synes de er kjempetunge, men.. så er jeg relativt utrent da. Veier 65 kg selv. De er såpass tunge at jeg holder pusten når jeg løfter de. Synes 10 kg er tungt nok liksom.. men er dette liksom en relativ grense eller er det en fast grense?

Jeg er 39 år gammel, og har prøvd i 2 år uten hell. Har ingen barn fra før. Vil jo aller helst unngå å miste, men jeg har ikke lyst å overreagere heller. Har generalisert angstlidelse, sliter litt med å se når det blir irrasjonelt.

Anonymkode: 44745...766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg bærer både katte- og hundemat når det trengs, og barnet vårt på 15kg hver eneste dag. Du er vant til å løfte disse på jobb, det er noe annet om du skulle begynne med 10-20 kg plutselig inn i svangerskapet. Noen løfter tyngre vekter gjennom svangerskapet. Det er ikke farlig i seg selv stort sett, men det kan slite på bekkenet. Enda mer viktig med gode løft. Du mister ikke fordi du løfter ting. 

Anonymkode: 38bb5...f49

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er relativt. Du kan løfte akkurat like tungt som du pleier å løfte. Så ja, du kan fortsette å løfte disse sekkene som du løfter til vanlig. 

Det var i "gamle dager" man trodde gravide kvinner ikke kunne løfte. Men nå er rådene at man kan løfte som vanlig. Man kan trene styrke som vanlig, med samme vektene man pleier bruke, men man skal ikke prøve å perse, og løfte tyngre enn hva kroppen er vant med. 

Får du mye kynnere, bør du roe ned, og ta hensyn til vondter. Men om du ikke får verken kynnere eller vondter, er det ikke noe som helst i veien for å løfte som normalt. 

10-20 kg er jo ikke mye i det hele tatt. Husk, folk får flere barn, og må da gjerne løfte og bære en del på storesøsken som veier 20 kg.. 

Jeg trente styrke mer eller mindre som normalt hele svangerskapet. Måtte gå ned i vekter pga vondter i bekkenet siste par månedene, men løftet likevel over 80 kg i mark dager før fødsel (som forøvrig var til termin 😛 )

Anonymkode: f57af...64c

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortsatte som før helt til kroppen fortalte meg noe annet. Bar jordsekker til drivhuset osv. når bekkenet begynte å krangle stoppet jeg med dette. 

Anonymkode: 79879...1fb

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du var inne på noe der faktisk: å ta i så du må holde pusten for å klare å løfte det. Da er det for tungt for deg. Å holde pusten under anstrengelse øker buktrykket mer og gir stor kraft nedover på bekkenbunnen. 

Anonymkode: 306be...517

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Nå har det kommet enda en utfordring her. Morgenkvalmen varer hele jævla dagen. Føler meg svak og uggen. Hvordan gjør dere som løfter mye tungt på jobben? Løfter dere selv om dere er svært kvalme? Jeg er på det punktet nå hvor jeg føler jeg kommer til å kaste opp hvis noen klemmer meg liksom.

Kan si jeg har migrene, men kan jo ikke ha migrene 3 uker på rad når jeg vanligvis bare har migrene 4 dager om gangen. Off. Dette blir røft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

21 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her.

Nå har det kommet enda en utfordring her. Morgenkvalmen varer hele jævla dagen. Føler meg svak og uggen. Hvordan gjør dere som løfter mye tungt på jobben? Løfter dere selv om dere er svært kvalme? Jeg er på det punktet nå hvor jeg føler jeg kommer til å kaste opp hvis noen klemmer meg liksom.

Kan si jeg har migrene, men kan jo ikke ha migrene 3 uker på rad når jeg vanligvis bare har migrene 4 dager om gangen. Off. Dette blir røft.

Jeg tok Postafen :) Slapp unna verste kvalmen. Hør med legen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv Seabands (reisesykearmbånd). Jeg hadde ikke troa, men det virket på moderat kvalme hos meg.

Anonymkode: 2bf99...8ff

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Prøv Seabands (reisesykearmbånd). Jeg hadde ikke troa, men det virket på moderat kvalme hos meg.

Anonymkode: 2bf99...8ff

Hvordan forklarer du det på jobb? Jeg har et par liggende et sted.. skal absolutt prøve om jeg finner de

Jeg kan høre med legen på onsdag. Takk for tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg løftet 100 kg x 8 i markløft noen dager før jeg fødte (var lett for meg mtp. min 1RM max). Det er jo veldig avhengig av hva kroppen din er vant med fra før av, men 10-20 kg skal være helt innafor for de fleste så lenge man passer på hvordan man løfter😊

Å skape buktrykk med press nedover mot bekkenbunnen er som noen er inne på ikke optimalt som gravid - og for såvidt ikke til vanlig heller, særlig som kvinne - i tyngre løft (tenker ikke da på sporadiske løft av blomsterjord osv!) Jeg gjør meg klar til å ta et tyngre løft ved å spenne kjernemuskulaturen og aktivere bekkenbunnen, uten å skape buktrykk på en måte (vanskelig å forklare😅). Det føles helt trygt og «riktig» for min kropp (snart gjennomført to graviditet uten noen vondter eller plager), men jeg her også drevet med løfting de siste snart 10 årene, så det blir til slutt like naturlig som å gå på en måte. 

En fin regler er vel: Føles det unehagelig/feil = styr unna, føles det greit = kjør på uten å bekymre deg. Kroppen vår er mye mer robust enn vi tror, selv som gravide!😊

Anonymkode: 403bc...05c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvordan forklarer du det på jobb? Jeg har et par liggende et sted.. skal absolutt prøve om jeg finner de

Jeg kan høre med legen på onsdag. Takk for tips :)

Hvor langt er du på vei? Hvis du plutselig ikke skal løfte noe på jobb, så må du forklare det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvor langt er du på vei? Hvis du plutselig ikke skal løfte noe på jobb, så må du forklare det også. 

7 uker, så.. altfor tidlig.
Jeg vet jeg må forklare det også, hvis det er relevant.. og her ser det ut til at det skal gå bra (?). Jeg har det med å lete etter alt som kan være farlig og gå galt og henger meg litt opp i slikt. Angst er noe dritt, haha

Jeg løfter ikke hver dag. Det blir ca. 5 jordsekker (15kg) på torsdagene de neste 3 ukene og så kommer det noen uker med kasser (15-20kg) rundt april/mai, og en runde med jordsekker igjen rundt oktober. (Dette er prosjektene jeg har ansvar for. Hender jeg blir satt på andre prosjekter sammen med noen, men da bruker han å ta de fleste av de tunge løftene)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det var ubehagelig å løfte over 10 kg selvom jeg var vant med å løfte vekter jevnlig 

Anonymkode: 087f7...d63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg synes det var ubehagelig å løfte over 10 kg selvom jeg var vant med å løfte vekter jevnlig 

Da har du kjent på det og gjort den vurderingen mens du er gravid! Men det er ikke en allmenn fasit eller regel for gravide bare fordi man er gravid :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kjent på litt ubehag i bekkenområdet etter jeg har løftet ting som veier 10-15 kg, så jeg prøver å unngå det. Veldig usikker på om det mest er psykisk, men gikk gjennom en sen SA før denne graviditeten, så prøver å være ekstra forsiktig. Er også på alder med ts, og kjenner på mer vondter og plager nå enn da jeg var gravid for 10 år siden. 

Er det mulig med mer tilrettelegging for deg? Virker som de fleste arbeidsgivere tar hensyn så fort de vet man er gravid, så kan være du bare skal fortelle det tidlig?

Anonymkode: 531e4...baf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da har du kjent på det og gjort den vurderingen mens du er gravid! Men det er ikke en allmenn fasit eller regel for gravide bare fordi man er gravid :) 

Helt enig. Dette var helt i begynnelsen. Da var det også skikkelig ubehagelig å jogge. Ble veldig kvalm og fikk hold overalt føltes det ut som. Litt lenger ut har jeg kunnet bære ting her og der uten ubehag, men har generelt holdt meg til å løfte det jeg må bare. Vil tro de fleste kjenner hvor grensen går for dem. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...