Gå til innhold

Hvordan tilrettelegge for at pus skal ha det best mulig alene i julen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal reise hjem til foreldrene mine i julen og pus må være alene i 6 dager.

Jeg har leid en nabo som skal låse seg inn daglig og mate han, tømme do og kose/ leke med han hvis han önsker det.

Jeg gruer meg til at han skal være alene og er redd han kommer til å kjede seg, siden han er vant til å være ute flere dager i uken.

Han har klatrestativ,  favorittstolen sin han kan sove i og katteleker.

Jeg har lurt på om jeg skal la en liten lampe stå på slik at det ikke blir helt mörkt eller om jeg skal ha en radio på når jeg reiser slik at det er lyder der? 

Anonymkode: 47a86...430

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde satt på en lampe og radioen. Katter sover mange timer i døgnet og når du har en nabo som skal se til pus, så går det nok bra. Veldig glad for at du skal ha pus inne og ikke la den være ute i 6 dager.

Anonymkode: f00ba...30a

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde satt på en lampe og radioen. Katter sover mange timer i døgnet og når du har en nabo som skal se til pus, så går det nok bra. Veldig glad for at du skal ha pus inne og ikke la den være ute i 6 dager.

Anonymkode: f00ba...30a

Ingen katter kan være ute 6 dager i strekk om vinteren, hadde ikke ønsket det om sommeren heller.

Lampe og radio skal være på🙂

Ts 

• Liker 2
Skrevet

Hvorfor kan ikke pus være med dit du skal?:) 

Anonymkode: 95626...07e

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Har på lamper i alle rommene de har tilgang til (f.eks. kjøkken, soverom, stue) og radio på soverommet hvor de sover mest, setter ut ekstra skåler med vann, legger en genser/t-skjorte jeg har nylig brukt i senga hvor de sover mest, legger godbiter på plasser jeg vet de ferdes (f.eks. inne i hula i klorestativ, på kjøkkenbordet) så de får en hyggelig "overraskelse". 😅

Vi skal være borte 3 dager og får heldigvis svigerfar til å titte innom de for å fylle på mat/drikke, tømme kattedoer og kose med de hvis de ønsker det. 

Anonymkode: 16fad...d07

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor kan ikke pus være med dit du skal?:) 

Anonymkode: 95626...07e

Skal reise med fly og bil i flere timer og da må han være i bur og det er han ikke vant til. Dessuten er det en katt dit jeg kommer og min katt går ikke overens med andre katter inne.

Ts

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Min katt blir kjempestressa av radio, så hvis du ikke hører mye på radio, så synes jeg du bør prøve det først. Bare for å se hvordan pus reagerer.

Anonymkode: 9828d...cf9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min katt blir kjempestressa av radio, så hvis du ikke hører mye på radio, så synes jeg du bør prøve det først. Bare for å se hvordan pus reagerer.

Anonymkode: 9828d...cf9

Han er vant til tv men den er ikke på konstant

Skal teste ut.

Ts 

Skrevet

Hadde aldri latt katten min være alene med besøk et pr ganger om dagen. Kan du ikke ta den med? Eller kattehotell? 

• Liker 1
Skrevet
Sonit skrev (3 minutter siden):

Hadde aldri latt katten min være alene med besøk et pr ganger om dagen. Kan du ikke ta den med? Eller kattehotell? 

Nei det blir besøk en gang om dagen, men jeg har ikke noe valg. Hvis du har lest mine tidligere svar så vet du hvorfor jeg ikke kan ta den med, og kattehotell er stressende for en katt, i følge dyrlegen vår.

Dette er en katt som ikke er så veldig kosete og han er ikke vant med å være sammen med andre katter innendørs og det stresser han mye, så det er bedre for han å være hjemme i vant til miljøer, selv om det blir ensomt for han og kjedelig.

Ts

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Nei det blir besøk en gang om dagen, men jeg har ikke noe valg. Hvis du har lest mine tidligere svar så vet du hvorfor jeg ikke kan ta den med, og kattehotell er stressende for en katt, i følge dyrlegen vår.

Dette er en katt som ikke er så veldig kosete og han er ikke vant med å være sammen med andre katter innendørs og det stresser han mye, så det er bedre for han å være hjemme i vant til miljøer, selv om det blir ensomt for han og kjedelig.

Ts

Ok. Så lenge han får kos og mat så går det nok bra 😻 Og på denne tiden av året sover katter mye også.

Skrevet

Ville ikke hatt på verken lampe eller radio konstant faktisk, det er jo ikke vanlig å ha, tenker minst mulig endringer. Er jo dagslys på dagen, og pus ser godt i mørket på kveld/natt. Og konstant lyd fra radio kan være stressende. Pus får jo selskap hver dag. Den største "faren" er vel kjedsomhet og ensomhet, det får du ikke gjort noe med mer enn det du gjør med leker/klatrestativ og besøk av nabo. 
Ville sjekket om det er noe farlig pus kan "rampe" med, som den vanligvis ikke gjør, men som kan være mer fristende hvis pus kjeder seg. 

Anonymkode: 6a7bb...07a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ville sjekket om det er noe farlig pus kan "rampe" med, som den vanligvis ikke gjør, men som kan være mer fristende hvis pus kjeder seg. 

Anonymkode: 6a7bb...07a

Katten min gnager på ledninger når den må være alene hjemme ei hel natt. Den gjør ikke det til vanlig. Den gnager sånne tynne laderledninger og lyslenker og sånn. Så jeg ville iallfall sjekka at det ikke var strøm i noen sånne. 

Jeg pleier å gjemme godbiter rundt i leiligheten, så katten kan gå på skattejakt hvis den kjeder seg. Kan være lettere for nabo å gjøre det hvis katten ikke er så lett å leke med. 

Min er redd for kattepassere, så jeg kan ikke la den være alene hjemme så lenge. Den må bli med meg på ferie. Den ville nok helst vært hjemme, og den er sikkert litt misunnelig på katten din, TS. 🙂

Anonymkode: 442a1...bf4

• Liker 1
Skrevet
Sonit skrev (9 timer siden):

Tror egentlig mange katter har det bedre alene hjemme i vante omgivelser med daglig besøk enn på et ukjent kattehotell med ukjente mennesker og katter.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Ts

Det høres ut som pus har det best hjemme. Min katt mistrives alle andre steder enn hjemme, og hater også andre katter. Jeg hatt folk som gikk innom en gang om dagen de gangene jeg har vært borte. Da gikk de evt tur (i sele, eller han fikk ta seg en tur på egen pote om de hadde tid til å vente på ham), ordnet mat og vann, og renset dokassen.

Min katt var ekstremt glad i meg, så han syntes nok det var stusselig hjemme uten all kosen. Kanskje synes din katt det er godt med litt egentid? :fnise:

Anonymkode: d4bcc...a08

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det høres ut som pus har det best hjemme. Min katt mistrives alle andre steder enn hjemme, og hater også andre katter. Jeg hatt folk som gikk innom en gang om dagen de gangene jeg har vært borte. Da gikk de evt tur (i sele, eller han fikk ta seg en tur på egen pote om de hadde tid til å vente på ham), ordnet mat og vann, og renset dokassen.

Min katt var ekstremt glad i meg, så han syntes nok det var stusselig hjemme uten all kosen. Kanskje synes din katt det er godt med litt egentid? :fnise:

Anonymkode: d4bcc...a08

Han kommer til å kjede seg fordi han er utekatt.

Ts

Skrevet

Det går nok helt fint, men forstår at du bekymrer deg. Jeg tenker som deg at det er bedre at pus er hjemme med daglig tilsyn enn å bli dratt med på fly osv og inn i et fremmed hjem. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Han kommer til å kjede seg fordi han er utekatt.

Ts

Han overlever nok,  når katter flytter f.eks er de inne en stund. De vil jo helst ut men dagen går til å spise og slappe av rundt omkring. Og de sover myye. Og han vil få selskap hver dag. Kanskje få naboen til å strø ut litt kattegodis som han kan lete etter når han er alene:) 

Anonymkode: 26e84...6f6

Skrevet

Dette vil gå helt fint. Det er mye bedre du har han hjemme med tilsyn, enn å ta den med eller kattehotell. Reise med katt kan oppleves som veldig stressende for katten, om den ikke er vant med det. Det samme gjelder kattehotell. Kos deg i jula og vit du gjør det som er best for katten. 

Anonymkode: 1946b...cd8

• Nyttig 1
Skrevet
Sonit skrev (På 20.12.2023 den 10.59):

Det går da helt fint. 

Anonymkode: 5b9b4...38a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...