Gå til innhold

Sykmeldt og annen jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er sykmeldt fra den ene jobben. Den andre Jar jeg heller ikke jobber i men jeg har vært sykmeldt. Men i jula hadde jeg en plan å være der før jeg ble sykmeldt. Og nå fikk jeg 2 ekstra dager. Kan jeg ta dem imot? Eller er det feil? 

Anonymkode: 5803c...d43

Videoannonse
Annonse
Skrevet

*

Anonymkode: 5803c...d43

Skrevet

Jeg mener det blir helt feil. 

Jeg har selv to jobber og tar aldri vakter på ekstrajobben om jeg er sykemeldt fra hovedjobben.

Anonymkode: e93cf...ad4

Skrevet

Du kan jo sjekke dette med NAV. I utgangspunktet skal man jo jobbe hvis man kan jobbe. En sykmeldingsgrad er kun et forslag, også må man kjenne på selv om man kan jobbe mer.

Og har man to ulike jobber, kan det godt hende at man trenger å være sykmeldt fra den ene jobben, men fint kan gjøre den andre (for eksempel om man har brukket et bein, er det vanskelig å jobbe i barnehage, men man kan fint gjøre en kontorjobb). Det er da viktig at du oppgir i meldekortet hvor mye du har jobbet. 

Men sjekk med NAV. De vet dette bedre enn folk på forum. God bedring :) 

Anonymkode: a20c4...bde

Skrevet

Du bør jo jobbe så mye du kan, om du har mulighet. Det man ikke kan er å motta fullt ut med sykepenger for jobb nr 1, og samtidig jobbe ekstra i jobb nr 2. Om man jobber ekstra bare gir man beskjed om det, så blir evt sykemelingsgrad nedjustert eller sykepenger begrenset. 

Anonymkode: 00877...f30

Skrevet

Er du sykemeldt, skal/bør du ikke jobbe noen steder.

Anonymkode: 5947b...df0

Skrevet

Det er faktisk lov å bare være sykemeldt fra den ene jobben. Si at du er sykemeldt på grunn av tilstandene på jobb 1, så hindrer ikke dette deg fra jobb 2. Vet om flere som har kunnet gjort det slik. Og ja, lovlig.

Anonymkode: 5813f...a4e

Skrevet

Det kommer an på hvorfor du er sykemeldt. 
Dersom arbeidet er av lik art, så vil dem kunne protestere på at du er frisk nok til den ene arbeidsgiveren men ikke den andre. 
Jeg har vært sykemeldt fra fysisk jobb pga skade, og tatt på meg vakter på stillesittende jobb, det har ikke vært noe problem. 
Men du skriver uansett på søknad om sykepenger at du har jobbet for annen arbeidsgiver og fått lønn i perioden. 
For du skal ikke ha både lønn og sykepenger for de dagene. 

Anonymkode: d2199...bdd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...