Gå til innhold

Hvilken tradisjonsmat lager du?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Inspirert av annen tråd her, så for å ikke kuppe tråden der, så lager jeg egen tråd. 

Hvilke retter som gjerne har gått litt i glemmeboken har du i omløp? Tenker uavhengig av jul, men selvsagt hyggelig å høre om jul også. 

Jeg er f.eks glad i sagopudding, som noen også kaller for Marte Knipe. Jeg er vokst opp på sago, semule og havregrøt. Spist mye semulepudding også, men er særlig glad i sagopudding uten rosiner, og bytter ofte mandler med pekannøtter fordi de kan jeg bare brekke opp med fingrene (jepp latskap lenge leve 🤣). 

En annen dessert jeg vokste opp med er denne her. https://norsktradisjonsmat.no/oppskrift/russedessert-2 Føler ikke så mange har hørt om russedessert, men også laget med semulegryn. 

Jeg er ikke god nok selv på å ha (gammel) tradisjonsmat i omløp, men er vokst opp med mye, da min mor er glad i det. 

Noen som er flinkere enn meg på å holde på de gamle rettene, og vil dere hva dere lager? Hadde vært artig å lese om 😊

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager komler fra bunnen av kerrs pink (ikke av sånn komlemel som mange etter hvert bruker!), hvetemel og byggmel, og med pinnekjøtt, kålrabi, gulrøtter og vossakorv (fra småskalaprodusent på Voss), alt kokt i samme gryte.

Jeg er også glad i lammefrikassé, som jeg er vant med å lage med skivet lammebog, blomkål og gulrøtter. Synes det er en mye bedre rett enn fårikål.

Disse er vel de to viktigste tradisjonsrettene fra barndommen jeg stadig lager med ujevne mellomrom, i tillegg til pinnekjøtt og krumkaker nå til jul. Noen hverdagsmiddager som fiskegrateng og fiskekaker laget fra bunnen er også med i middagsruleringen min, men det er jo så vanlige ting at man ikke tenker på det som tradisjonsmat. Begge er imidlertid som festmåltid å regne når man lager dem selv av fersk fisk i stedet for å gå for ferdige industrivarianter.

Anonymkode: 15ad6...c96

• Hjerte 1
Skrevet

Mye tradisjonsdesserter, som polenta, smule og sagopudding. Rødgrøt, eplegrøt og russedessert. Saftsuppe med byggryn. Desserter med utgangspunkt i frukt og bær fra hagen, inkludert hermetiske epler, plommer og pærer. +++

Jeg er glad I frikasse, hønsefrikasse og lammefrikasse. Fårikål selvsagt. Mye kokt kjøtt, sodd, lys lapskaus, kokt saltkjøtt. Ertesuppe og betasuppe basert på svineknoker.

Kjøttkaker og benløse fugler. Kål-, gulrot- og ertestuing. 

Kjøtt i mørke. Finnbiff. Koteletter, skinkestek og andre kjøttstykker kokt eller stekt, bog, nakke.

Klippfisk, plukkfisk, fiskegrateng, fiskekaker.

Mye annet. Jeg vet ikke hva du regner som tradisjonsmat.

Anonymkode: 6a5f0...dad

• Hjerte 1
Skrevet

Komper, semulepudding, flesk og duppe. Mmmm😋

• Hjerte 1
Skrevet (endret)

.

Endret av Sarajensen123
Feilpost

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...