AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #1 Skrevet 20. desember 2023 Har for dårlig snitt til å komme inn på studiet jeg ønsker. Har tatt opp fag over et år og har nå fått følgende karakterer: Norsk muntlig: 6 Norsk skriftlig: 6 Nynorsk: 3 Engelsk: 6 Matematikk: 5 Samfunnsfag: 6 Naturfag: 5 Historie: 6 Jeg er 31 år. Nynorsken ødelegger. Hadde kommet inn hadde det ikke vært for nynorsk-karakteren Anonymkode: fd465...ba0
Snabeltann Skrevet 20. desember 2023 #2 Skrevet 20. desember 2023 Om du har finsk, kvensk eller samisk slipper du nynorsk 😉 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #3 Skrevet 20. desember 2023 Du kan ikke få fritak nå for skolegang/eksamener du har hatt. Anonymkode: 1c0c5...a26 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #4 Skrevet 20. desember 2023 Snabeltann skrev (5 minutter siden): Om du har finsk, kvensk eller samisk slipper du nynorsk 😉 Men du slipper ikke sidemål, som egentlig er det ts spør om. Du har et annet sidemål evt. hovedmål. Anonymkode: 1c0c5...a26 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #5 Skrevet 20. desember 2023 Her lyt du taka deg saman og få fart på nynorsken din. Den sanne og rette målforma åt Kongeriket Noreg. Anonymkode: 73812...913 4 3
Fighter83 Skrevet 20. desember 2023 #6 Skrevet 20. desember 2023 (endret) Står litt om det her: https://www.ung.no/skolen/Eksamen/3042_Reglene_for_fritak_fra_fag_og_vurdering.html Jeg synes selv nynorsk er sinnsykt slitsomt/utmattende å lese. Dessverre så står lovteksten ang dette i nynorsk så.... blir helt matt på dine vegne selv. Faktisk mye lettere for meg å lese ting på engelsk enn nynorsk 😅 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_5-4#§3-17 Har du snakket med en skoleveileder eller rådgiver via voksenopplæring? Endret 20. desember 2023 av Fighter83
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #7 Skrevet 20. desember 2023 Har du virkelig prøvd å lære deg nynorsk? Jeg syntes det var vanskelig, så kjøpte jeg meg noen bøker og gikk skikkelig inn for det, og det var ikke så vanskelig. Det er ti år siden, og jeg har ikke brukt det siden den eksamenen, men kom meg gjennom. Man får jo uansett også bruke ordbok. Anonymkode: 3f5d4...959 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #8 Skrevet 20. desember 2023 Med 6 i norsk hovedmål, både skriftlig og muntlig, burde du klare bedre enn 3 i sidemål. Les og ta opp igjen faget. Anonymkode: dcd8d...38f 11
Nymerïa Skrevet 20. desember 2023 #9 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Med 6 i norsk hovedmål, både skriftlig og muntlig, burde du klare bedre enn 3 i sidemål. Les og ta opp igjen faget. Anonymkode: dcd8d...38f Jeg er helt enig. Nynorsken gikk helt greit når jeg bare bestemte meg for å lære det. 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #10 Skrevet 20. desember 2023 Nynorsk er like nyttig som å se maling tørke, men alle må gjøre den. Sikkert en test for å lære å opprettholde konsentrasjon i noe som er kjedelig, formålsløst og unyttig. Så lærer man å gjøre som man får beskjed om selv om alt arbeidet du gjør er verdiløst og uten nytteverdi. En god lærdom for alle som skal jobbe i byråkratiet. Anonymkode: f4b1e...366
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #11 Skrevet 20. desember 2023 Herregud, hjelpesløse mennesker som ikke klarer nynorsk. Som vi alle vet er det din egen feil om du gjør det dårlig i fransk, men gjør du det dårlig i nynorsk er det selvsagt nynorskens feil! 🙄 Bare å sette seg ned og øve som med alle andre språk. Anonymkode: 602a4...bf0 6 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #12 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nynorsk er like nyttig som å se maling tørke, men alle må gjøre den. Sikkert en test for å lære å opprettholde konsentrasjon i noe som er kjedelig, formålsløst og unyttig. Så lærer man å gjøre som man får beskjed om selv om alt arbeidet du gjør er verdiløst og uten nytteverdi. En god lærdom for alle som skal jobbe i byråkratiet. Anonymkode: f4b1e...366 Skal du jobbe i byråkratiet er du pålagt å kommunisere på brukerens valgte målform, som like godt kan være nynorsk som bokmål. Anonymkode: 602a4...bf0 3
Taluno Skrevet 20. desember 2023 #13 Skrevet 20. desember 2023 Hvorfor skal du ha fritak? Det holder ikke at karakteren er dårlig, du må ha en saklig grunn. Det vil være for eksempel om du har dokumentert sykdom/dysfunksjon, gått på internasjonal skole eller skole i utlandet, eventuelt om du har hatt annen særskilt språkopplæring 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #14 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Har for dårlig snitt til å komme inn på studiet jeg ønsker. Har tatt opp fag over et år og har nå fått følgende karakterer: Norsk muntlig: 6 Norsk skriftlig: 6 Nynorsk: 3 Engelsk: 6 Matematikk: 5 Samfunnsfag: 6 Naturfag: 5 Historie: 6 Jeg er 31 år. Nynorsken ødelegger. Hadde kommet inn hadde det ikke vært for nynorsk-karakteren Anonymkode: fd465...ba0 Drittkarakterer i basismatte og naturfag. Typisk prinsesse Anonymkode: 35f10...1ed
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #15 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Drittkarakterer i basismatte og naturfag. Typisk prinsesse Anonymkode: 35f10...1ed Så storlig imponert over hvor hyggelig andre mennesker kan være. Drittkarakter du liksom. Regner med du gikk ut av videregående med kun 6 på vitnemålet ditt? Til TS: skjønner godt hvis du er frustrert over dette. Jeg hadde også et fag jeg tok igjen og igjen uten å få karakteren jeg ønsket. Jeg endte opp med å ta realfag for å få ekstra poeng for å veie opp for det jeg ikke klarte å forbedre. Kom inn på drømmestudiet mitt nå i høst. Ikke gi opp! Les masse nynorsk litteratur og pugg nynorsk grammatikk. Anonymkode: 51d3d...840
Example Skrevet 20. desember 2023 #16 Skrevet 20. desember 2023 Nynorsk er ikke så vanskelig. Klarer du seks i hovedmål, så klarer du mer enn tre i sidemål hvis du går inn for det. Det er svært uvanlig med et så stort avvik mellom de to karakterene. Hilsen en norsklærer. 4 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #17 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nynorsk er like nyttig som å se maling tørke, men alle må gjøre den. Sikkert en test for å lære å opprettholde konsentrasjon i noe som er kjedelig, formålsløst og unyttig. Så lærer man å gjøre som man får beskjed om selv om alt arbeidet du gjør er verdiløst og uten nytteverdi. En god lærdom for alle som skal jobbe i byråkratiet. Anonymkode: f4b1e...366 Kvifor meiner du at nynorsk ikkje er nyttig? Det er jo ein kommentar like over her, frå ein person som synest det er "sinnsykt vanskelig" å lese. Det tyder på at enkelte har stor nytte av å trene på å lese meir nynorsk. Eg forstår ikkje heilt kva som er så vanskeleg, det er jo ikkje så mange ord som skil seg frå bokmål. Endingane er annleis, men kor langt tid tar det eigentleg å lære seg dette for dei som gidd? Tippar det er rein vrangvilje. Eg syntes at samfunnsfag var gørr kjedeleg men tok meg saman og fekk 5. Anonymkode: c6cb5...7d9 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #18 Skrevet 20. desember 2023 Fighter83 skrev (15 timer siden): Står litt om det her: https://www.ung.no/skolen/Eksamen/3042_Reglene_for_fritak_fra_fag_og_vurdering.html Jeg synes selv nynorsk er sinnsykt slitsomt/utmattende å lese. Dessverre så står lovteksten ang dette i nynorsk så.... blir helt matt på dine vegne selv. Faktisk mye lettere for meg å lese ting på engelsk enn nynorsk 😅 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_5-4#§3-17 Har du snakket med en skoleveileder eller rådgiver via voksenopplæring? Språket i lovteksten var da heilt greitt? Forstår ikkje kva du syntes var "sinnsykt slitsomt" her, kan du forklare? Anonymkode: c6cb5...7d9
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #19 Skrevet 20. desember 2023 Fighter83 skrev (17 timer siden): Står litt om det her: https://www.ung.no/skolen/Eksamen/3042_Reglene_for_fritak_fra_fag_og_vurdering.html Jeg synes selv nynorsk er sinnsykt slitsomt/utmattende å lese. Dessverre så står lovteksten ang dette i nynorsk så.... blir helt matt på dine vegne selv. Faktisk mye lettere for meg å lese ting på engelsk enn nynorsk 😅 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2006-06-23-724/KAPITTEL_5-4#§3-17 Har du snakket med en skoleveileder eller rådgiver via voksenopplæring? Hvem er det din feil at det er slitsomt å lese, da? Selvsagt din egen, for du har ikke lagt ned nok innsats i det. Anonymkode: 602a4...bf0
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #20 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kvifor meiner du at nynorsk ikkje er nyttig? Det er jo ein kommentar like over her, frå ein person som synest det er "sinnsykt vanskelig" å lese. Det tyder på at enkelte har stor nytte av å trene på å lese meir nynorsk. Eg forstår ikkje heilt kva som er så vanskeleg, det er jo ikkje så mange ord som skil seg frå bokmål. Endingane er annleis, men kor langt tid tar det eigentleg å lære seg dette for dei som gidd? Tippar det er rein vrangvilje. Eg syntes at samfunnsfag var gørr kjedeleg men tok meg saman og fekk 5. Anonymkode: c6cb5...7d9 Det er gildt å sjå at fleire praktiserar og nyttar nynorsk. Diverre ser eg fleire i tråden som påstår seg både kjende og røynde med språket, men vel likefullt å nytta bokmål. Anonymkode: 73812...913
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå