AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #1 Skrevet 19. desember 2023 For meg er det naturlig at ferie og høytid blir ulik hverdagen og normalen, at vi lar barna være oppe lenger også tar vi det som det kommer. Middag kl 15 blir vanskelig når storfamilien skal møtes å julen ringer inn kl 17. Der tenker jeg vi gir et mellommåltid kl 15, også ringes julen inn som vanlig kl 17. Etter å ha snakket med andre med små barn, forstår jeg at det ikke er så vanlig. De skal følge alle hverdagsplaner som normalt med frokost kl 8, lunch 11, middag 15 og kveldsmat 18. Derfor kan de heller ikke bli med på familieselskap borte hos andre eller ha gjester som ønsker noe annet enn normen. Hva gjør dere? Anonymkode: da1c8...a45 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #2 Skrevet 19. desember 2023 Jeg har alltid hatt andre rutiner i høytider, men har også skjønt det sånn at fler og fler foreldre fastholder rutinene uansett. For min del hadde det blitt for kjedelig. Vi har forresten andre rutiner på måltider på lørdager og søndager også, selv om leggingen da (som regel) er til det faste tidspunktet. Anonymkode: 41148...31f 7
Gjest Annas1992 Skrevet 19. desember 2023 #3 Skrevet 19. desember 2023 Julaften blir senere enn normalt for femåringen, men ellers holder vi på rutinene i romjula. Han har behov for minst 10 timer søvn, og han sover ikke lenger om han legger seg sent 😅
Lorieen Skrevet 19. desember 2023 #4 Skrevet 19. desember 2023 På julaften får de være oppe endel lenger enn vanlig, ellers har vi vanlige rutiner for mat, eventuell dagsoving og legging. Blir litt mer desserter og godis i jula enn ellers, da. 5
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #5 Skrevet 19. desember 2023 Frokost er nok til vanlig fridagtid. Lunsj avhenger av aktiviteter. Middag 17.30 til vanlig. Det samme hvis vi har invitert til middag, men er vi invitert bort er det vertskapet som bestemmer. Leggetid stort sett som vanlig, men tilpasser oss igjen hva som skjer. Anonymkode: 33c3a...4f2 4
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #6 Skrevet 20. desember 2023 Vi feirer jul hjemme med gjester og barn fra 0-10 år. Så blir mange pakker og en lang pakkeåpningsseanse. Vi spiser middag rundt kl 16. Får da god tid til middag og dessert. Kommer oss ikke igjennom pakkene om vi begynner med maten senere. Har ikke noe leggetid / kveldsmatstid. Yngste legges nok til fast tid eneste. Eldste holder nok ut til gjestene drar rundt 22-23. Anonymkode: d57ef...b0b 1
curiosity Skrevet 20. desember 2023 #7 Skrevet 20. desember 2023 (endret) Barna sover som oftest lengre når det er fri, så frokost og lunsj blir når det passer inn. Noen ganger kl 08, andre ganger kl 10 osv. Julemiddag ca kl 16. Får være våken så lenge de orker på julaften. Er som oftest i seng før 22. I romjula får de være oppe litt lengre enn vanlig. Endret 20. desember 2023 av curiosity 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #8 Skrevet 20. desember 2023 Største (7) får være oppe litt lenger, men minste (2) legger seg til vanlig tid. Rett og slett fordi minste trenger nok søvn, og våkner alltid til samme tid om morgenen uansett hvor tidlig/sent det blir. Måltidene blir litt forskyvd, frokost blir som regel ikke før 9/10 kontra 7. Lunsj/frukt for de som ønsker i 12/13 tiden, og middag alt mellom 15 og 18. Tidligere har vi spist middag på julaften i 17 tiden og så åpnet gaver i 18 tiden, men i år blir det annerledes sånn at det ikke blir «her er gaven, men nå skal du sove». Så vi skal åpne gaver før middag slik at barna kan leke mens vi voksne lager mat, og kanskje sparer noen pakker til etter middag. Vi får se. Går nok tilbake til pakker etter middag når de blir litt større. Anonymkode: 9ce20...622 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #9 Skrevet 20. desember 2023 Vi har en på ett år som ikke har noen formening om hva jul er. Vi tilpasser julemiddagen slik at den er i god tid før leggetid, det er hyggeligst for oss alle, slik at vi unngår en trøtt og sur unge ved middagsbordet. Desserten tar vi etter han har lagt seg. Mulig vi åpner en pakke eller to sammen med han før middag, men han er ikke interessert i pakker så det er ikke noe fokus i år. Vi skal i juleselskap som kræsjer med dagsovingen hans seinere i jula, da tar vi med vogn og lar han sove der. Han er så liten, så hvis vi ikke tar hensyn til han med tidspunkt julemiddagen serveres, så blir det bare stress for alle om han er trøtt og grinete ved bordet. Da får nok ikke jeg, mor, spist noe særlig. Anonymkode: d18f0...3a4 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #10 Skrevet 20. desember 2023 Ja her må vi det. Har ei på 6 mnd og en på 3 år som legger seg 1830-1900 hver kveld. Prøver vi å drøye leggetiden ender det bare i sure overtrøtte barn som bare gråter og ikke faller til ro. Skulle gjerne ønsket de kunne legge seg senere men sånn er det bare. Har sagt til de vi skal spise hos at hvis vi skal komme, må vi være hjemme igjen til kl 18. Julaften blir nok åpning av gaver gjennom dagen, middag kl 16 og leggetid til samme tid som resten av året så tar vi foreldrene dessert og våre gaver i fred og ro når de sover 😊 Anonymkode: 4659f...370 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #11 Skrevet 20. desember 2023 Vi spiser 17 i hverdagen, hadde aldri i verden rukket middag til 15 på en vanlig dag. På julaften spiser vi 16 da vi skal rekke litt pakker før legging. Ser an humør og legger ved behov, noen pakker kan vente til dagen etter dersom de blir slitne. Anonymkode: 3ea83...5f1 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #12 Skrevet 20. desember 2023 Julaften lengre, men ellers holder vi på rutinene. Hun er 3 år. Hun blir i tilegg veldig fort grinete og utilpass om vi ikke holder på vanlig leggetid. Hun sover ikke noe lengre på morran om vi utsetter legging heller, hun blir som sagt bare veldig sliten og sutrete hele dagen etter. Eldre søsken er oppe lengre, og sover lengre på morran også. Hun er atpåklatt og når hun legger seg så kan jeg bruke tid på dem andre Anonymkode: 8c0dd...3c7 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #13 Skrevet 20. desember 2023 Selv ikke Hans Majestet Kongen hadde fått meg til å kødde i rutinene med mat og søvn på min 2,5 år gamle gutt. Ikke faen 😂 Vi arrangerer en liten julaften i år, så vi legger heldigvis opp til egen dag. Hadde vi vært invitert bort hadde vi fremdeles fulgt rutinene. Anonymkode: ede55...01e 2 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #14 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): For meg er det naturlig at ferie og høytid blir ulik hverdagen og normalen, at vi lar barna være oppe lenger også tar vi det som det kommer. Middag kl 15 blir vanskelig når storfamilien skal møtes å julen ringer inn kl 17. Der tenker jeg vi gir et mellommåltid kl 15, også ringes julen inn som vanlig kl 17. Etter å ha snakket med andre med små barn, forstår jeg at det ikke er så vanlig. De skal følge alle hverdagsplaner som normalt med frokost kl 8, lunch 11, middag 15 og kveldsmat 18. Derfor kan de heller ikke bli med på familieselskap borte hos andre eller ha gjester som ønsker noe annet enn normen. Hva gjør dere? Anonymkode: da1c8...a45 Prøvde å holde noenlunde på mat og leggetider når de var små. Men middag 17 om man er andre steder ofte og kanskje 1 time senere i seng. Julaften og nyttårsaften er de oppe så lenge de vil og klarer. Middag har vi i 15-16tiden når de var små. Anonymkode: 9c5d3...825 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #15 Skrevet 20. desember 2023 Vi har barn på 4 og 5,5 år, og jeg har egentlig ikke tenkt så veldig over hvordan vi har gjort det. Vi har ikke strikte tider for måltider i helger heller, mens på hverdager blir tidene rimelig faste av seg selv. I jula har det typisk vært slik at vi har spist frokost når vi har stått opp, og så tatt det litt som det kommer. På julaften fikk de julegrøt kl. 14, som vi planla utover hva vi egentlig har hatt tradisjon for, fordi jeg regnet med at barna elsker det, samtidig som jeg antok at de ikke kom til å spise særlig mye av julemiddagen. Det skal vi gjenta i år. Middagen var kl. 17. De første årene la de seg i sånn omtrent vanlig tid på julaften fordi de var trøtte da. Litt senere enn på en hverdag ble det. Vi har enten vært hjemme hos oss, slik at vi bare kunne legge barna når vi så at de var så trøtte at de ikke koste seg mer. Særlig den yngste blir slik, om hun er oppe lenge etter leggetid sitter hun bare og stirrer ut i lufte, eller hun kan be om å legge seg. I år ser vi det an. Vi skal til svigerinnen min, og kan låne en seng der om barna blir veldig trøtte. De har til nå alltid gått an å bære ut i bilen, og så sover de videre om vi reiser hjem etter at de har lagt seg. Anonymkode: 54710...f0c 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #16 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): For meg er det naturlig at ferie og høytid blir ulik hverdagen og normalen, at vi lar barna være oppe lenger også tar vi det som det kommer. Middag kl 15 blir vanskelig når storfamilien skal møtes å julen ringer inn kl 17. Der tenker jeg vi gir et mellommåltid kl 15, også ringes julen inn som vanlig kl 17. Etter å ha snakket med andre med små barn, forstår jeg at det ikke er så vanlig. De skal følge alle hverdagsplaner som normalt med frokost kl 8, lunch 11, middag 15 og kveldsmat 18. Derfor kan de heller ikke bli med på familieselskap borte hos andre eller ha gjester som ønsker noe annet enn normen. Hva gjør dere? Anonymkode: da1c8...a45 Med største sklei det fullstendig ur, aldri vært et problem og vi var ikke opptatt sv rutiner i ferier/helger minste er dessverre svært avhengig sv fast leggetid , kjipt spør du meh Anonymkode: 98db1...9d8
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #17 Skrevet 20. desember 2023 Jeg har fulgt rutiner og fast leggetid, for mine barn har trengt det. Hvis ikke blir det helt kaos. Eldste kan endelig legge seg senere, uten å våkne enda tidligere enn vanlig. Nå er han i 7kl. Men! Vi har alltid deltatt i selskaper og andre ting. Har tatt på pysj og lagt de i vogn, eller kjørt hjem rundt leggetid og lagt de rett i senga når vi kommer hjem. De våkner ikke av forflytning. Anonymkode: 0cf4a...811
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #18 Skrevet 20. desember 2023 Baby + 2,5 år her. Vi tar det som det kommer. Sørger for nok mat og søvn til begge, men er ikke så nøye når det blir. Han på 2,5 sover ikke særlig lenge på morgen men kan hente seg inn med litt ekstra lur om det ble sent kvelden før. Juleaften skal han få leke til han stuper 😊 Anonymkode: 564b8...8c0 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #19 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): For meg er det naturlig at ferie og høytid blir ulik hverdagen og normalen, at vi lar barna være oppe lenger også tar vi det som det kommer. Middag kl 15 blir vanskelig når storfamilien skal møtes å julen ringer inn kl 17. Der tenker jeg vi gir et mellommåltid kl 15, også ringes julen inn som vanlig kl 17. Etter å ha snakket med andre med små barn, forstår jeg at det ikke er så vanlig. De skal følge alle hverdagsplaner som normalt med frokost kl 8, lunch 11, middag 15 og kveldsmat 18. Derfor kan de heller ikke bli med på familieselskap borte hos andre eller ha gjester som ønsker noe annet enn normen. Hva gjør dere? Anonymkode: da1c8...a45 Vi kan dra ut liggetiden en times tid i noen dager i romjula, men som regel er barna på 3 og 5 trøtte til vanlig leggetid uansett. Måltider er når de er sultne. Skal bi på en større middag som er 2t senere enn vanlig middag så får de yoghurt og frukt mens de venter. Anonymkode: aa9ab...209 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #20 Skrevet 20. desember 2023 Min fikk være lengre oppe, men var veldig kveldstrøtt. Sluknet vanligvis kl 19. Kunne klare seg til kl 20 - 21 i jula. Middag kl 17 julaften. Vi har alltid grøt ca kl 1330. Aldri åpning av pakker før etter middag. Jeg syns barn skal lære seg å vente. Nyttårsaften er det også middag kl 17. Vi feirer hjemme, og har et par gjester. Anonymkode: 4d913...e05 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå