Gå til innhold

Hva er rettferdig å gjøre? Samboerskap hvor den ene parten eier boligen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg (K40) har blitt samboer med M43. Jeg hadde en del egenkapital oppspart etter blant annet arv. Han eier leilighet i annet land og har sin egenkapital bundet opp der. 

Jeg kjøpte en leilighet og vi flyttet sammen inn der. Han leier ut sin leilighet. Faste utgifter som strøm, kommunale avgifter, mat og slikt deler vi 50/50. 

Han tjener ganske ok. Jeg er gradert ufør og tjener mindre. 

Jeg eier leiligheten alene uten lån. Hva blir riktig videre? Skal han "bo gratis" frem til han evt klarer å kjøpe seg inn, eller bør han bidra noe i form av ev husleie eller noe? Hva ville dere gjort? 😊 

Anonymkode: 8db99...ddf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva tjener han på sin leilighet? 

Jeg ville vært forsiktig med å ta husleie av han, men kanskje han kunne betale de faste utgiftene og strømmen som en slags leie. Siden han tjener mer enn deg og faktisk har leieinntekter også.

Det spørs og hva dere ønsker. Vil du eie sammen eller er det ok at du eier alene, det er mer sikkerhet for deg å eie huset du bor i. Men jeg vet ikke om mannen synes det er ok.

Drømmer dere om å kjøpe noe sammen etterhvert, eller er det ikke så viktig?

Skrevet
fru Alving skrev (10 minutter siden):

Hva tjener han på sin leilighet? 

Jeg ville vært forsiktig med å ta husleie av han, men kanskje han kunne betale de faste utgiftene og strømmen som en slags leie. Siden han tjener mer enn deg og faktisk har leieinntekter også.

Det spørs og hva dere ønsker. Vil du eie sammen eller er det ok at du eier alene, det er mer sikkerhet for deg å eie huset du bor i. Men jeg vet ikke om mannen synes det er ok.

Drømmer dere om å kjøpe noe sammen etterhvert, eller er det ikke så viktig?

Han får ca 9000 i mnd for sin leilighet når utgifter er trukket fra. Jeg kunne godt tenkt meg at vi eide sammen, men det har han ikke mulighet til nå. Det er en bolig til 6 millioner, han har ikke penger til å kjøpe halvparten. 

Vi kan godt bo her videre, trenger ikke kjøpe noe annet senere heller. Kanskje vil vi få lyst til det en dag, who knows. Vi har tre soverom, to stuer og stort kjøkken og bad så vi har det vi trenger her egentlig. 😊 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han får ca 9000 i mnd for sin leilighet når utgifter er trukket fra. Jeg kunne godt tenkt meg at vi eide sammen, men det har han ikke mulighet til nå. Det er en bolig til 6 millioner, han har ikke penger til å kjøpe halvparten. 

Vi kan godt bo her videre, trenger ikke kjøpe noe annet senere heller. Kanskje vil vi få lyst til det en dag, who knows. Vi har tre soverom, to stuer og stort kjøkken og bad så vi har det vi trenger her egentlig. 😊 

Hvorfor må han eie en leilighet i utlandet han leier ut. Det er galskap når han ikke har råd til å eie bolig der han bor.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Ikke la han kjøpe seg inn. Siden du er gradert ufør så er det ikke sikkert du får råd til å kjøpe ham ut i tilfelle det blir slutt. Han bør være med å dele faste utgifter og i tillegg betale leie, i det minste en symbolsk leie. 

Anonymkode: 569d7...431

• Liker 11
  • Nyttig 10
Skrevet

Han bor ikke bare gratis, ham leier ut sin bolig med fortjeneste mens du står for boligen her. Du burde i det få halvparten av hva han tjener i leie, samt at han betaler halve strøm, kommunale avgifter, forsikring, Internett og strøm. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet

Han kan ikke bo gratis hos deg og samtidig tjene på å leie hos deg. Han bør betale hva han ellers ville betalt for å leie en leilighet sammen med en annen, ca 6-8000 i tillegg til halve matutgifter osv.

Anonymkode: 4f8df...32d

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Han kan ikke bo gratis hos deg og samtidig tjene på å leie hos deg. Han bør betale hva han ellers ville betalt for å leie en leilighet sammen med en annen, ca 6-8000 i tillegg til halve matutgifter osv.

Leie ut sin egen bolig skulle det stå

Skrevet

Min generelle betraktning. Han betaler alle kostnader på sin leilighet, du alle kostnader direkte knyttet til din. Så deler dere hans leieinntekter. Da sitter dere med samme "fortjeneste" av å flytte sammen. 

Dere deler på bruksavhengige kostnader som strøm, nettleie, Internett  mm.

Kommunale avgifter ville jeg lagt på dine kostnader.

Anonymkode: 1c225...4b0

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg (K40) har blitt samboer med M43. Jeg hadde en del egenkapital oppspart etter blant annet arv. Han eier leilighet i annet land og har sin egenkapital bundet opp der. 

Jeg kjøpte en leilighet og vi flyttet sammen inn der. Han leier ut sin leilighet. Faste utgifter som strøm, kommunale avgifter, mat og slikt deler vi 50/50. 

Han tjener ganske ok. Jeg er gradert ufør og tjener mindre. 

Jeg eier leiligheten alene uten lån. Hva blir riktig videre? Skal han "bo gratis" frem til han evt klarer å kjøpe seg inn, eller bør han bidra noe i form av ev husleie eller noe? Hva ville dere gjort? 😊 

Han utnytter deg helt klart med å bo gratis! Du må sette opp en leiekontrakt med han slik at han kan betale 50% av markedsverdi til deg. I tillegg må dere dele på utgifter som mat, strøm osv

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Jeg mener det er riktig at han betaler markedspris minus samboerrabatt. Er vanlig pris 10k for samme type leilighet så hadde jeg tatt 7,5k. Har også litt å si hva han betaler for å leie der han ble nå, inntekt, formue, etc. Leier han for 5k nå så er det jo kjipt for han å få økte boligutgifter hvis han ikke har råd til dyrere bolig. Samtidig bor han muligens større og flottere i din leilighet enn i en billig leieleilighet.

Han leier ut sin leilighet og det kan han gjøre fordi han flytter inn hos deg, da skal du også ha noen av de pengene. Men jeg mener ikke 50/50 her heller, men samboerrabatt. Er leia han får 10k så skal dere dele på 7,5k.

Ikke la han kjøpe seg inn hos deg ever. Høres kanskje uromantisk ut, men du kan måtte selge leiligheten din og bli værende utenfor boligmarkedet hvis dere slår opp senere og boligprisene har steget. Pass på deg selv og egen økonomi.

Endret av Blåttvann
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Brunello skrev (24 minutter siden):

Hvorfor må han eie en leilighet i utlandet han leier ut. Det er galskap når han ikke har råd til å eie bolig der han bor.

Han vil nok selge den på sikt, men markedet der er dårlig som her så det lønner seg å leie ut en periode og vente til markedet er bedre. 

Skrevet

Her bør du åpenbart ta en leie som i utgangspunktet bør tilsvare halvparten av markedspris (ettersom han leier halve leiligheten dere bor i, og du den andre halvpart). Om dere eier like verdifulle leiligheter vil han f.eks få 16k leieinntekter på sin, og du tar 8k leie fra han. På den måten er det fair. Men, husk at han betaler skatt av utleieinntekter, mens det slipper du siden du bor der. Derfor tenker jeg du kan være snill og bli enige om en litt mindre pris enn halvparten av markedsleie, og det vil fortsatt bli ganske rettferdig fordelt.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Ikke la han kjøpe seg inn. Siden du er gradert ufør så er det ikke sikkert du får råd til å kjøpe ham ut i tilfelle det blir slutt. Han bør være med å dele faste utgifter og i tillegg betale leie, i det minste en symbolsk leie. 

Jeg kommer til å sette pengene på sparekonto dersom han kjøper seg inn så det bør gå greit. Jeg blir nok minstepensjonist, så det vil fungere som en slags pensjonssparing for meg 

• Liker 2
Skrevet

Strøm og mat utgifter hadde holdt for meg om jeg eide.

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg kommer til å sette pengene på sparekonto dersom han kjøper seg inn så det bør gå greit. Jeg blir nok minstepensjonist, så det vil fungere som en slags pensjonssparing for meg 

Men hva gjør du hvis det blir slutt?

Anonymkode: 8aff9...fba

• Liker 1
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Men penger på konto vil jo mest sannsynlig ikke ha samme verdistigning som bolig.

Anonymkode: 47bad...f12

• Liker 4
Skrevet

Er det sameie med husleie må han minst betale halvparten av det + halvparten de andre utgifter. 

Eller er det selveier uten fellesutgifter? Uansett må alle betale for å bo så synes du skulle tatt en symbolsk husleie, i der minste.

Hadde du enda fått gode med å være på ferie i den boligen han har i utlandet, men du har jo ikke det.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dette. Noe husleie må du få når han har inntekt på sin bolig. 

Anonymkode: 99914...7c8

• Liker 1
Skrevet

Betale husleie såklart. Alle må betale for å bo!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...