AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #1 Skrevet 19. desember 2023 Hei jeg er gravid og er i uke 18. Jeg jobber i bhg men har vært sykemeldt siden uke 7 pga dårlig form og kvalme. Formen er fortsatt noe dårlig dårlig men kvalmen er borte. Jeg klarer ikke å se for meg at jeg skal klare å komme meg tilbake i jobben i barnehage mens jeg er gravid Hva gjør dere andre gravide som jobber i bhg? Anonymkode: d7be5...dc6
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #2 Skrevet 19. desember 2023 Hvorfor tenker du at du ikke vil kunne komme tilbake i jobb? Hva er det som gjør det spesifikt? Tenker du ikke skal tenke på hele graviditeten nå. Du kan bli bedre. Du kan bli dårligere. Du kan jobbe gradert. Få tilrettelegging. Ta mer steg for steg av gangen. Anonymkode: 08ebc...0d3 8
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #3 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor tenker du at du ikke vil kunne komme tilbake i jobb? Hva er det som gjør det spesifikt? Tenker du ikke skal tenke på hele graviditeten nå. Du kan bli bedre. Du kan bli dårligere. Du kan jobbe gradert. Få tilrettelegging. Ta mer steg for steg av gangen. Anonymkode: 08ebc...0d3 Jobber du i bhg? Jeg tenker på stress, støy, fysisk krevende, løft lkte muligheter til pauser osv.. Anonymkode: d7be5...dc6 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #4 Skrevet 19. desember 2023 Jobbet i barnehage, forskolelærer, og var gravid. Alle kollegaer var også gravid på tur, vi alle jobbet så lenge vi var frisk og ikke hadde grunn til sykemelding? Hvorfor skal man ikke det? Løft skal man jo uansett begrense, og bruke hjelpemidler (barn gå opp og ned fra stellebord selv feks), man blir noe mer sliten etterhvert som man blir større og lengre i svangerskapet ja, men det blir jo alle som er på jobb og gravid? For meg var det aldri noe alternativ å gå hjemme, så lenge jeg var frisk. Legen sykmeldte meg når jeg var 32 uker, pga høyt blodtrykk. Fikk da ikke lov tilbake på jobb. Anonymkode: 2d3df...3cc 8
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #5 Skrevet 19. desember 2023 6 minutter siden, AnonymBruker said: Jobber du i bhg? Jeg tenker på stress, støy, fysisk krevende, løft lkte muligheter til pauser osv.. Anonymkode: d7be5...dc6 Ja, jeg har også venninner som jobber som sykepleiere som er enda mer belastende yrke. Stress og støy er ikke umiddelbar grunn til sykemelding i graviditeten. Anonymkode: 08ebc...0d3 7 2
AnonymBruker Skrevet 19. desember 2023 #6 Skrevet 19. desember 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jobbet i barnehage, forskolelærer, og var gravid. Alle kollegaer var også gravid på tur, vi alle jobbet så lenge vi var frisk og ikke hadde grunn til sykemelding? Hvorfor skal man ikke det? Løft skal man jo uansett begrense, og bruke hjelpemidler (barn gå opp og ned fra stellebord selv feks), man blir noe mer sliten etterhvert som man blir større og lengre i svangerskapet ja, men det blir jo alle som er på jobb og gravid? For meg var det aldri noe alternativ å gå hjemme, så lenge jeg var frisk. Legen sykmeldte meg når jeg var 32 uker, pga høyt blodtrykk. Fikk da ikke lov tilbake på jobb. Anonymkode: 2d3df...3cc Skal påstå, og kollegaer er enig, at det er mye mer slitsom å være på jobb i barnehage, og ha småbarn hjemme, enn å være på jobb som gravid 😅 Anonymkode: 2d3df...3cc
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #7 Skrevet 20. desember 2023 Jordmor skrev søknad om svangerskapspenger , men jeg var sykemeldt først i 2 mnd. Hadde jeg ikke fylt vilkårene for svangerskapspenger så hadde jeg blitt sykemeldt. Ikke stress, er du dårlig så får du vel sykemelding av legen din. Det stresset som er i barnehagen er ikke alltid noe man bør eller klarer å stå i (uavhenging av svangerskap eller ei) og alle svangerskap er så forskjellig så at Kari og Ida har jobbet hele svangerskapet sitt må du ikke tenke på i det hele tatt. Du kjenner din kropp, og dine begrensninger. Legen tar vurdering for deg og ditt barn. Husk at denne perioden er en veldig kort periode av arbeidslivet ditt. Om du begynte å jobbe når du var 20 år, så er det 42 eller 47 år du skal jobbe før du går av med pensjon. Om du er borte 1,5-2 år pga svangerskap og permisjon, så er det en veldig kort periode av arbeidslivet Anonymkode: 1548a...1c0 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #8 Skrevet 20. desember 2023 Uavhengig av hvor du jobber, og gravid eller ei, så går du på jobb når du er i form til det og bruker egenmelding/sykemelding dersom du ikke er i stand til å jobbe. Jeg jobbet i barnehage i graviditeten, i utgangspunktet er det ikke farlig å jobbe i barnehage. Jeg var sykemeldt fra uke 20 pga bekkenløsning, men det er jo en plage som følge av graviditet. Man blir ikke sykemeldt kun fordi man er gravid. Dersom du lurer på om arbeidet er farlig for fosteret bør du rådføre deg med helsestasjonen eller fastlege. Gravide kan få svangerskapspenger dersom arbeidet er til fare for fosteret, men om det er du som er syk er det sykemelding som gjelder. Hvorfor tenker du at du ikke klarer å komme tilbake til jobben som gravid? Anonymkode: ac471...e7a 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #9 Skrevet 20. desember 2023 Jeg jobber i barnehage, og er gravid i uke 24. Jeg er 20% sykmeldt, så jobber altså 80%. Det går forsåvidt greit, kjenner det begynner å bli tung nå. Har greie kollegaer som tar mye hensyn, å tar bla de verste løftene og andre ting som kan være tunge for meg som gravid. Håper på at jeg greier å holde ut i jobb til permisjon, men kanskje ikke fullt. Ser ikke på støy å stress som nok til å være helt borte fra jobb… Anonymkode: 3a293...26a 2
Thyra Skrevet 20. desember 2023 #10 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hei jeg er gravid og er i uke 18. Jeg jobber i bhg men har vært sykemeldt siden uke 7 pga dårlig form og kvalme. Formen er fortsatt noe dårlig dårlig men kvalmen er borte. Jeg klarer ikke å se for meg at jeg skal klare å komme meg tilbake i jobben i barnehage mens jeg er gravid Hva gjør dere andre gravide som jobber i bhg? Anonymkode: d7be5...dc6 Jeg jobber i barnehage. Var heldig og hadde et lett svangerskap, så hadde ikke en eneste sykedag i løpet av svangerskapet. Gikk jo litt treigere med påkledning av barn i garderoben på slutten, siden magen var i veien, gikk litt saktere i trappene da jeg ble lettere andpusten, men ellers gikk det vel omtrent som vanlig. Skjønner at ikke alle er like heldige, men i utgangspunktet er det vel ikke værre å være gravid i bhg enn mange andre arbeidsplasser. 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #11 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg jobber i barnehage, og er gravid i uke 24. Jeg er 20% sykmeldt, så jobber altså 80%. Det går forsåvidt greit, kjenner det begynner å bli tung nå. Har greie kollegaer som tar mye hensyn, å tar bla de verste løftene og andre ting som kan være tunge for meg som gravid. Håper på at jeg greier å holde ut i jobb til permisjon, men kanskje ikke fullt. Ser ikke på støy å stress som nok til å være helt borte fra jobb… Anonymkode: 3a293...26a Strøy og stress er ikke heldig for fosteret det har jordmor fortalt allerede første konsulasjon. Jeg jobber på en avdeling hvor det er mye støy og smartklokken min sier ofte at støynivået er helseskadelig Anonymkode: d7be5...dc6
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #12 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Skal påstå, og kollegaer er enig, at det er mye mer slitsom å være på jobb i barnehage, og ha småbarn hjemme, enn å være på jobb som gravid 😅 Anonymkode: 2d3df...3cc Jeg syns absolutt ikke det. Graviditetene er de mest slitsomme periodene jeg har opplevd i mitt liv. Fine, og jeg er veldig glad for at jeg ble gravid, men jeg var et vrak. Nå har jeg barnehagebarn og jobber i barnehage, og for meg er det mindre slitsomt enn å det var å jobbe i barnehage og ikke ha barn de siste årene. Det var først og fremst en mental greie som gjorde meg så sliten, for jeg var ufrivillig barnløs i flere år. Poenget er at jeg kan godt sette meg inn i at TS ikke ser for seg å jobbe i barnehage, hun kan ha så store plager at det er helt forståelig for meg. Jeg var sykemeldt i perioder hele veien fordi jeg kastet opp så mye, og slet med blodtrykkfall og besvimelser. Det kan være vanskelig å tilrettelegge for gravide i barnehage, og også mange andre steder, som sykehjem, fordi den gravide kunne ha klart å jobbe med kortere dager og/eller flere pauser. Eller mulighet for å løpe og spy et sted og så sitte der å komme seg igjen før hun gikk tilbake til arbeidet. Og dette går gjerne for mye utover kollegene og barn/pasienter til at det lar seg gjennomføre på disse arbeidsplassene. Det er ikke alltid så lett å få tak i en vikar i en kortvarig deltidsstilling for dekke opp for det den gravide ikke kan jobbe. Det sagt så har jeg hatt flere kollegere som har klart å jobbe hele eller det meste av svangerskapet, og ikke har hatt behov for mye tilrettelegging (de har f.eks. kunne tatt pause i form av å ha med seg noen barn i lesestund). Anonymkode: 4204a...92b
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #13 Skrevet 20. desember 2023 Jeg ble sykemeldt rundt uke 20 fordi jeg fikk så mye kynnere når jeg var på jobb. Høyt aktivitetsnivå og ingen rom for små pauser eller å ta det med ro. Andre gang ble jeg sykemeldt et par uker tidligere pga store bekkenplager. Gikk ikke å tilrettelegge for krykkegåing og jobb i barnehage😅 Anonymkode: 6bf00...e5b
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #14 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jobber du i bhg? Jeg tenker på stress, støy, fysisk krevende, løft lkte muligheter til pauser osv.. Anonymkode: d7be5...dc6 Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge. Anonymkode: 03109...3be
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #15 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Uavhengig av hvor du jobber, og gravid eller ei, så går du på jobb når du er i form til det og bruker egenmelding/sykemelding dersom du ikke er i stand til å jobbe. Jeg jobbet i barnehage i graviditeten, i utgangspunktet er det ikke farlig å jobbe i barnehage. Jeg var sykemeldt fra uke 20 pga bekkenløsning, men det er jo en plage som følge av graviditet. Man blir ikke sykemeldt kun fordi man er gravid. Dersom du lurer på om arbeidet er farlig for fosteret bør du rådføre deg med helsestasjonen eller fastlege. Gravide kan få svangerskapspenger dersom arbeidet er til fare for fosteret, men om det er du som er syk er det sykemelding som gjelder. Hvorfor tenker du at du ikke klarer å komme tilbake til jobben som gravid? Anonymkode: ac471...e7a Regelverket er strengt mtp svangerskapspenger, og jeg kan ikke se for meg at jobb i barnehage skal omfattes av det. Anonymkode: 03109...3be 2
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #16 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Arbeidsgiver har plikt til å tilrettelegge. Anonymkode: 03109...3be Ska man be ungene holde kjeft og sitte rolig da eller?😂 Tilrettelegging er bra det, men faktisk ikke alltid det er realistisk. Anonymkode: 1548a...1c0
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #17 Skrevet 20. desember 2023 41 minutter siden, AnonymBruker said: Ska man be ungene holde kjeft og sitte rolig da eller?😂 Tilrettelegging er bra det, men faktisk ikke alltid det er realistisk. Anonymkode: 1548a...1c0 Det er alltid noe å tilrettelegge. Støy og skrikende unger er ikke en risiko for svangerskap. Å skifte bleier, løfte mye, det kan også andre avlaste med. Anonymkode: 08ebc...0d3 3
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #18 Skrevet 20. desember 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg syns absolutt ikke det. Graviditetene er de mest slitsomme periodene jeg har opplevd i mitt liv. Fine, og jeg er veldig glad for at jeg ble gravid, men jeg var et vrak. Nå har jeg barnehagebarn og jobber i barnehage, og for meg er det mindre slitsomt enn å det var å jobbe i barnehage og ikke ha barn de siste årene. Det var først og fremst en mental greie som gjorde meg så sliten, for jeg var ufrivillig barnløs i flere år. Poenget er at jeg kan godt sette meg inn i at TS ikke ser for seg å jobbe i barnehage, hun kan ha så store plager at det er helt forståelig for meg. Jeg var sykemeldt i perioder hele veien fordi jeg kastet opp så mye, og slet med blodtrykkfall og besvimelser. Det kan være vanskelig å tilrettelegge for gravide i barnehage, og også mange andre steder, som sykehjem, fordi den gravide kunne ha klart å jobbe med kortere dager og/eller flere pauser. Eller mulighet for å løpe og spy et sted og så sitte der å komme seg igjen før hun gikk tilbake til arbeidet. Og dette går gjerne for mye utover kollegene og barn/pasienter til at det lar seg gjennomføre på disse arbeidsplassene. Det er ikke alltid så lett å få tak i en vikar i en kortvarig deltidsstilling for dekke opp for det den gravide ikke kan jobbe. Det sagt så har jeg hatt flere kollegere som har klart å jobbe hele eller det meste av svangerskapet, og ikke har hatt behov for mye tilrettelegging (de har f.eks. kunne tatt pause i form av å ha med seg noen barn i lesestund). Anonymkode: 4204a...92b Jeg tror de fleste reagerer på en bestemthet at «nå er jeg gravid, så nå kan jeg ikke jobbe resten av svangerskapet». Det gjør hvertfall jeg. Anonymkode: 08ebc...0d3 5
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #19 Skrevet 20. desember 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er alltid noe å tilrettelegge. Støy og skrikende unger er ikke en risiko for svangerskap. Å skifte bleier, løfte mye, det kan også andre avlaste med. Anonymkode: 08ebc...0d3 Stress og støy er ikke positivt for et svangerskap. Det er heller ikke gunstig å lempe alt av løft og aktivitet over på de andre ansatte over lengre tid. Men alle barnehager er forskjellig, jeg fikk svangerskapspenger siden det ikke gikk å tilrettelegge tilstrekkelig. Anonymkode: 1548a...1c0
AnonymBruker Skrevet 20. desember 2023 #20 Skrevet 20. desember 2023 5 minutter siden, AnonymBruker said: Stress og støy er ikke positivt for et svangerskap. Det er heller ikke gunstig å lempe alt av løft og aktivitet over på de andre ansatte over lengre tid. Men alle barnehager er forskjellig, jeg fikk svangerskapspenger siden det ikke gikk å tilrettelegge tilstrekkelig. Anonymkode: 1548a...1c0 Hvis det var såpass negativt med stress og støy, hadde mer enn halvparten av alle kvinner spontanabortert i dagens samfunn da. Det stemmer jo ikke. Anonymkode: 08ebc...0d3 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå